SHOW NOT LIKE ?
Fra : Bjarne Jensen

Dato : 09-03-04 22:39

I en mysql db vil jeg gerne liste de tables som IKKE indgår i et
bulletin board.

show tables NOT like 'bb%';
eller
show tables <> like 'bb%';

giver begge sql syntax error.

Forslag ?

Med venlig hilsen

Bjarne Jensen

Fra : Kim Andersen

Dato : 10-03-04 08:07

> show tables NOT like 'bb%';
> eller
> show tables <> like 'bb%';

Det lader det til at man ikke kan. Man bliver nok nød til at liste alle
tabeller og så via et programmerings sprog selv finde ud af det.

/Kim

Fra : Bjarne Jensen

Dato : 10-03-04 18:22

Kim Andersen wrote:

> Det lader det til at man ikke kan. Man bliver nok nød til at liste alle
> tabeller og så via et programmerings sprog selv finde ud af det.

tjae.. det var også det jeg kom frem til, men man ku' jo håbe der var
troldmand tilstede :)

Bjarne

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 10-03-04 22:14

Bjarne Jensen wrote:

> tjae.. det var også det jeg kom frem til, men man ku' jo håbe der var
> troldmand tilstede :)

I de fleste databasesystemer findes der en systemtabel, der indeholder
navnene på alle tabeller. Jeg vil tro, at det også gælder MySQL. Men jeg
kan ikke i deres dokumentation finde navnene på disse tabeller, ellers
kunne man bare lave en forespørgsel direkte frem for at bruge deres
hjælpefunktioner.

--
Kristian Damm Jensen damm (at) ofir (dot) dk
There are 10 kinds of people. Those who count in binary and those who

Fra : Bjarne Jensen

Dato : 10-03-04 23:37

Kristian Damm Jensen wrote:

> [...]
> kan ikke i deres dokumentation finde navnene på disse tabeller, ellers
> kunne man bare lave en forespørgsel direkte frem for at bruge deres

det var snedigt ! desværre kender jeg heller ikke disse systemtabeller....

Med venlig hilsen

Bjarne Jensen

Fra : Peter Brodersen

Dato : 10-03-04 23:44

On Wed, 10 Mar 2004 22:14:11 +0100, "Kristian Damm Jensen"
<REdammMOVE@ofir.dk> wrote:

>I de fleste databasesystemer findes der en systemtabel, der indeholder
>navnene på alle tabeller. Jeg vil tro, at det også gælder MySQL.

Det skal du ikke regne med.

I mysql-verdenen er en database blot en mappe, og en tabel er blot et
par filer i denne mappe (med tabellens navn). Der kan lægge lidt
tabel- eller database-info i databasen "mysql", men det kun hvis man
selv har været inde og fx lave restriktioner på tabel-adgang eller
deslige.

Det er i øvrigt også "filnavn er lig med tabelnavn", der er årsag til
at man under Windows ikke kan lave en tabel, der fx hedder con, com1,
prn, og så videre (fordi man i Windows ikke ka' ha' filer liggende med
de navne, da de refererer til forskellige devices).

--
- Peter Brodersen

Ugens sprogtip: også (og ikke osse)

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 11-03-04 08:01

Peter Brodersen wrote:

> [...]
> tabel- eller database-info i databasen "mysql", men det kun hvis man
> selv har været inde og fx lave restriktioner på tabel-adgang eller

Men så skal man jo "bare" læse den pågældende mappe...

--
Kristian Damm Jensen damm (at) ofir (dot) dk
Bombing in the name of peace is like fucking in the name of virginity.