Tiscali + Egen mail server
Fra : Asger

Dato : 09-03-04 21:18

Er det muligt at have sin egen mailserver på en tiscali ADSL linie?
Hvis det er, er der så en bestemt MX man skal bruge eller lign?
Ønsker bare at hoste mail for mit eget domæne...

Asger

---

Fra : Jesper Lund

Dato : 09-03-04 21:49

Asger <mail@NOSPAMMAM.tedbundy.dk> wrote:

> Er det muligt at have sin egen mailserver på en tiscali ADSL linie?

Ja.

> Hvis det er, er der så en bestemt MX man skal bruge eller lign?
> Ønsker bare at hoste mail for mit eget domæne...

Det skal opsættes i DNS. GratisDNS (www.gratisdns.dk) har en forklaring,
og de vil også køre DNS for dit domæne.

--
Jesper Lund

Fra : Asger

Dato : 09-03-04 23:33

Jesper Lund wrote:

> Ja.

> Det skal opsættes i DNS. GratisDNS (www.gratisdns.dk) har en
> forklaring, og de vil også køre DNS for dit domæne.

Har prøvet at finde det på gratisdns.dk, men de har kun til TDC og
Cybercity...
Det jeg er ude på at få at vide, er hvilken MX jeg skal bruge? Ligesom med
TDC's mx-backup ting...!

Asger

---

Fra : Rander

Dato : 10-03-04 00:00

Tue, 9 Mar 2004 23:32:58 +0100 brugte Asger 27 linier på at fortælle dette
til dk.edb.internet.udbydere.xdsl:

>Har prøvet at finde det på gratisdns.dk, men de har kun til TDC og
>Cybercity...
>Det jeg er ude på at få at vide, er hvilken MX jeg skal bruge? Ligesom med
>TDC's mx-backup ting...!

Jeg er ikke helt sikker på om du helt forstår hvad du har gang i, men here
goes:

Hvis du sætter din egen maskine op til at være mail-server, skal du sætte
din egen server til at være MX for domænet. Backup-MX kommer først ind i
billedet, hvis en SMTP-server ikke kan få fat i din server for at aflevere
mailen - så kan du sætte en sekundær MX op, der for Tiscali hedder
mailgw2.tiscali.dk - men det er IKKE et krav at du skal gå igennem den,
endsige sætte den op!

Min personlige erfaring med både Tiscalis og CCs backup-MX'er er at jeg får
mere spam hvis de er sat op - det sker på følgende måde:

En SMTP-server kontakter min server - min server slår IP'en forbindelsen
kommer fra op i et par RBL'er, finder den og afviser herefter sessionen. Så
kontakter SMTP-serveren min backup-MX der ikke kører nogen som helst form
for spam-check og afleverer den der. Backup-MX'en kontakter så min server,
og da backupo-MX'en (forhåbentlig) ikke er blacklistet får den lov at
aflevere mailen, da min server jo ikke kan se hvilken IP mailen oprindelig
kom fra...

Da jeg fjernede backup-MX'en fra DNS faldt mængden af spam-mails fra
omkring 200 pr. dag til omkring 50 - og det er inklusive dem jeg kun ser
som fejl-rapporter fra serveren, fordi den har prøvet at sende en
fejl-besked til afsenderen som så er bouncet... :-/

--
Lars Rander, www.rander.dk ICQ#: 987520 ** Pil ikke ved min adresse **
Sjathelt og beskytter af det svage køn (udnævnt af diktator SEJ 5/6-99)

Hvis du tror, at kvinder tilhører det svage køn, så prøv bare at rive dynen til dig. (Stuart Turner)

Fra : Asger

Dato : 10-03-04 00:19

Tusind tak - lige hvad jeg skulle bruge

Asger

---

Fra : Jesper Lund

Dato : 10-03-04 00:07

> Har prøvet at finde det på gratisdns.dk, men de har kun til TDC og
> Cybercity...
> Det jeg er ude på at få at vide, er hvilken MX jeg skal bruge?
> Ligesom med TDC's mx-backup ting...!

TDCs mx-backup ting skyldes at TDC blokerer port 25 for indgående
trafik. Hvis du har Tiscali Bredbånd Plus er port 25 åben. På Tiscali
Bredbånd er port 25 vist nok blokeret (og jeg har ikke hørt om en
backup-mx hos Tiscali), men Tiscali Bredbånd kommer med dynamisk IP, som
gør det vanskeligt at køre mailserver. Altså, du skal have Tiscali
Bredbånd Plus for at køre mailserver, og her er port 25 åben.

Mht. DNS opsætning. GratisDNS har et forum, hvor du skal stille
spørgsmål desangående...

--
Jesper Lund