Grænsestationen i Egebæk-Hvidding
Fra : Jesper Nielsen

Dato : 09-03-04 20:54

Forblev grænsestationen i Egebæk-Hvidding delt mellem Ribe og Tønder amter i
1920 eller blev grænsen justeret?

På de historiske kort på Kort-og Matrikkelstyrelsens hjemmeside går en
grænse (af ukendt karakater) langs den gamle landegrænse, men slår en lomme
syd om stationen (det nuværende statshospital).

Så skete den justering allerede i 1920?

Jesper

Fra : Niels Fredensborg Lu~

Dato : 10-03-04 00:36

Ifølge KIP-kortene bestod Ribe Herred af både en kongerisk del og en
slevigsk del, men ved grænsedragningen i 1864 trak man grænsen mellem Egebæk
og Hvidding.

I den østlige del af Sønderjylland gik grænsen ved Kolding, men i bytte for
nogle af de kongerigske enklaver, blev grænsen i 1864 trukket 7-8 km
sydligere, nemlig mellem Taps og Christiansfeld.

Taps hørte altså i 1864-1920 med til kongeriget, men blev efter
genforeningen overført til Haderslev Amt. Om det skete i 1920 eller først
senere husker jeg ikke, men det kan ikke udelukkes, at der også er sket
mindre ændringer af amtsgrænserne i den vestlige del.

Matrikelnummeret til Hospitalet i Egebæk (ifølge BBR bygget i 1891) hørte
under Vester Vedsted, og altså Ribe Amt lige som i dag. Før 1864 var Egebæk
slet ikke en by. Der boede ved FT-1850 kun 2 familier: Kromanden og en
husmand, ialt 9 personer.

Med venlig hilsen
Niels Fredensborg Lund
niels@fredensborglund.dk
www.fredensborglund.dk

Fra : Inger Buchard

Dato : 10-03-04 15:43

Der var åbenbart to jernbanestationer:
Vedsted: Ved grænsestationerne til Tyskland var der brug for ekstra lange
perroner til den dobbelte tolddeklarering, hvilket medførte konstruktionen
af Danmarks længste perron i Vamdrup og dobbeltstationen
Vedsted-Hviding(bygningen senere omdannet til hospital). At der i det hele
taget kom bane til Vedsted fra den danske side skyldtes C. F. Tietgen, der
skar igennem alt det politiske kævl om, hvorvidt banen var
sikkerhedspolitisk forsvarlig, ved selv at finansiere byggeriet og derefter
sælge den til DSB, sådan at den kunne åbnes tilligemed strækningen på den
tyske side
http://www.geocities.com/baja/trails/1530/rly/kurios.html

Den danske blev sygehus, og i dag er den tyske vist nok blevet til
andelsboliger.
Jeg tror ikke, at man flyttede grænsen i 1920 - der var jo to banegårde.

Inger Buchard

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 10-03-04 20:56

Jesper Nielsen skrev:

> Så skete den justering allerede i 1920?

Den 1.7.1928 overførtes 1,3 ha fra Hviding (Tønder A.) til Vester
Vedsted (Ribe A.). 1.4.1934 overførtes endnu 1 ha.

--
Thomas Thorsen

http://nrpl.dk

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 10-03-04 21:25

"Thomas Thorsen" <usenet@thomasFjernDettethorsen.dk> wrote in message

> Den 1.7.1928 overførtes 1,3 ha fra Hviding (Tønder A.) til Vester
> Vedsted (Ribe A.). 1.4.1934 overførtes endnu 1 ha.
>
> --
> Thomas Thorsen

Nogle detaljer om det VAR stationen/hospitalet?

Jesper
--
Borderbase - your online guide to international borders
http://www.nicolette.dk/borderbase

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 10-03-04 22:04

Jesper Nielsen skrev:

> Nogle detaljer om det VAR stationen/hospitalet?

Det kan næsten kun være den grænseændring man kan se på kms.dk. Løseligt
anslået kan det overførte område godt passe med ca. 2 ha.

--
Thomas Thorsen

http://nrpl.dk