Header-filer!
Fra : Preben Holm

Dato : 09-03-04 19:55

Hej alle

Jeg har forsøgt at forstå header-filer og deres funktion og troede
endelig jeg havde set lyset, men nu er solen vist gået ned igen.

Jeg har kigget på linux-kernens header-filer (og jeg indrømmer blankt at
det er noget af et step at tage eftersom jeg knap har lavet Hello World
i C før), men anyway, nu skal jeg bruge alt dette her og er derfor nødt
til at tage en udfordring op.

Så vidt jeg havde forstået skulle der for hver header-fil være en C-fil
som indeholdt de funktioner der var defineret i header-filen, men det
har jeg så også fundet ud af at dette ikke er rigtigt, da jeg har kigget
på linux-kernen... Derimod har jeg også lært at man kan inkludere andre
header-filer i selve header-filen selv, og at disse så kan indeholde de
funktioner jeg leder efter! Men nu er problemet så, at disse filer kan
jeg bare overhovedet ikke finde - er der nogen der har en anvisning
eller f.eks. en forklaring på hvorfor?

Jeg har endvidere set at man kan inkludere header-filen i selve
header-filen selv - hvad har det af betydning?

Altså, hvis vi nu tager f.eks. cpu.h-headeren:
;----------------------------------------------------------------------
#ifndef _ASM_I386_CPU_H_
#define _ASM_I386_CPU_H_

#include <linux/device.h>
#include <linux/cpu.h>
#include <linux/topology.h>

#include <asm/node.h>

struct i386_cpu {
struct cpu cpu;
};
extern struct i386_cpu cpu_devices[NR_CPUS];

static inline int arch_register_cpu(int num){
struct node *parent = NULL;

#ifdef CONFIG_NUMA
parent = &node_devices[cpu_to_node(num)].node;
#endif /* CONFIG_NUMA */

return register_cpu(&cpu_devices[num].cpu, num, parent);
}

#endif /* _ASM_I386_CPU_H_ */
;----------------------------------------------------------------------

og inkluderer altså headerfilen selv. Hvad er meningen med det?

Og spørgsmålet er så endvidere hvor finder jeg funktionen
arch_register_cpu(int num) henne?

På forhånd tak..

Mvh / Preben Holm

Fra : Byrial Jensen

Dato : 09-03-04 21:03

Preben Holm wrote:
> Jeg har kigget på linux-kernens header-filer (og jeg indrømmer blankt at
> det er noget af et step at tage eftersom jeg knap har lavet Hello World
> i C før),

Ja, det unægteligt en ordentlig mundfuld at starte med Linux-kernen som
er et meget atypisk C-program.

> [...]
> som indeholdt de funktioner der var defineret i header-filen, men det
> har jeg så også fundet ud af at dette ikke er rigtigt, da jeg har kigget

Sådan er det tit, men det er ikke et krav at det er på den måde.

For at forstå headerfiler, skal man først forstå C's præprocessor. Når
man oversætter et C-program, bliver programmet først behandlet af
præprocessoren[1] som behandler alle præprocessor-direktiverne, som er
de linjer der begynder med "#" herunder #include-direktiverne. Et
#include-direktiv vil indlæse den refererede fil og indsætte indholdet
på direktivets plads[2]. Det betyder at hvis headerfilen indeholder for
eksempel funktionsprototyper, at disse funktionsprototyper vil være
erklærede i den samlede oversættelsesenhed[3] før funktionerne bruges.

[1] I hvert fald idemæssigt. I praksis kan præprocessoren godt være helt
integreret i resten af oversætteren, og forbehandlingen kan godt ske
samtidig med resten af oversættelsen.

[2] Dette gælder ikke nødvendigvis i C++. Her vil #include-direktiver
ikke nødvendigvis referere til en fysisk fil.

[3] En oversættelsesenhed er resultatet af forbehandlingen hvor blandt
andet alle #include-direktiver er udført.

> Derimod har jeg også lært at man kan inkludere andre
> header-filer i selve header-filen selv, og at disse så kan indeholde de
> funktioner jeg leder efter!

Ja, man kan gøre alt i en headerfil som man også kan i selve C-filen,
herunder inkludere andre headere.

> Men nu er problemet så, at disse filer kan
> jeg bare overhovedet ikke finde - er der nogen der har en anvisning
> eller f.eks. en forklaring på hvorfor?

Hvis man bruger direktivet

#include "somefile.h"

skal man lede efter somefile.h samme sted som den fil man aktuelt er ved
behandle. Hvis man derimod bruger formen

#include <somefile.h>

er der tale en systemfil som oversætteren finder på forudbestemte
implementationsafhængige steder. Standardplacering på unix'er (herunder
Linux) er /usr/include/somefile.h. Man kan også ofte give særlige
instruktioner til oversætteren for eksempel på kommandolinjen om
placeringen af sådanne filer når man oversætter.

> Jeg har endvidere set at man kan inkludere header-filen i selve
> header-filen selv - hvad har det af betydning?

Det gør man ikke (i hvert fald ikke ubetinget) fordi det ville give en
uendelig løkke.

> Altså, hvis vi nu tager f.eks. cpu.h-headeren:
> ;----------------------------------------------------------------------
> #ifndef _ASM_I386_CPU_H_
> #define _ASM_I386_CPU_H_
>
> #include <linux/device.h>
> #include <linux/cpu.h>
> #include <linux/topology.h>
>
> #include <asm/node.h>
> [...]

> og inkluderer altså headerfilen selv. Hvad er meningen med det?

Det gør den ikke. Jeg har ikke p.t. installeret Linux-kildeteksten, men
<linux/cpu.h> må referere til en anden fil end du citerer fra. Bemærk at
<linux/cpu.h> skal søges i kataloget "linux" som er på en foruddefineret
plads for systemfiler.

> Og spørgsmålet er så endvidere hvor finder jeg funktionen
> arch_register_cpu(int num) henne?

Den finder du i den headerefil du citerede fra. Lige her:

> [...]
> parent = &node_devices[cpu_to_node(num)].node;
> #endif /* CONFIG_NUMA */
>
> return register_cpu(&cpu_devices[num].cpu, num, parent);

Det er en fuldt definition af funktionen, så den er ikke også andre steder.

Fra : Preben Holm

Dato : 10-03-04 00:02

> Ja, det unægteligt en ordentlig mundfuld at starte med Linux-kernen som
> er et meget atypisk C-program.

Hvorfor er det et atypisk C-program?

> [...]
> <linux/cpu.h> må referere til en anden fil end du citerer fra. Bemærk at
> <linux/cpu.h> skal søges i kataloget "linux" som er på en foruddefineret

Ja ok... filen ligger selvfølgelig ikke lige i include-biblioteket, så
det er nok derfor... (bare ifølge min mening ikke så smart at bruge
samme filnavn *gg*)

> Den finder du i den headerefil du citerede fra. Lige her:

> Det er en fuldt definition af funktionen, så den er ikke også andre steder.

Ja ok... det er det med at åbne øjnene :)

Takker...

Mvh / Preben

Fra : Per Abrahamsen

Dato : 10-03-04 09:03

Preben Holm <64bitNOSPAM@mailme.dk> writes:

> Hvorfor er det et atypisk C-program?

Blandt andet fordi at kernen ikke bruger C standard biblioteket, så
der er en stor del af det vi normalt kalder C der ikke er til
rådighed. Der gør mange ting betydeligt mere komplicerede.

Linux kernens formål er faktisk i høj grad at gøre livet lettere for C
biblioteket, og derved for "almindelige" C programmer.