Fangstnet og vadefiskeri
Fra : Ukendt

Dato : 09-03-04 18:03

Hej alle sammen

Jeg har i et stykke tid været på jagt efter en snedig anordning/holder til
fangst nettet når jeg er ude, men jeg syntes ikke jeg har kunnet finde noget
specielt medmindre det koster en mindre formue.

Hvad har i andre af erfaringer? har i selv lavet en anordning?

Michael

Fra : Scanmaster Lui

Dato : 09-03-04 19:14

Hej Michael

Min Fader monterede engang en karabinhage på sit fangstnet så han kunne
"Klikke" den fast på sin Vest når han fiskede med fluestang, Og der havde
han på sat/syet en strop omme på ryggen som den kunne hænge i, den var
monteret så han lige nøjagtig kunne nå den.
Så var det bare at gribe efter den, lidt ligesom når en indianer skal have
fat i en pil.

Man kunne evt også lave det som en en skulderstrop, eller en slags "rygsæk"
, Hvis det er et sammenklappeligt fangst net du har.

Håber det gav lidt inspiration.

Mvh
Lui

Fra : Ivar Holm

Dato : 09-03-04 21:07

På Bornholm har de fleste stukket fangstnettet ned bag livremmen på ryggen.
Når fisken skal landes, så kan nettet frigøres med den ene hånd, medens
fisken får en pause i fighten. Nettet bør have en fastgøringsline til
livremmen, således at det ikke kommer uden for rækkevidde, hvis man taber
det. Herover fisker vi i det åbne hav, og grejet må ikke være for fansy.

Fisken på denne link
http://www.din-fangst.dk/maanedensfisk/arkiv/04/maanedensfisk0401.htm blev
landet på denne måde. Fotoet har også været i "Sportsfiskeren".

Ivar Holm

Fra : Steen Lindkvist Niel~

Dato : 10-03-04 00:06

<james> skrev i en meddelelse
> [...]
> specielt medmindre det koster en mindre formue.
>
> Hvad har i andre af erfaringer? har i selv lavet en anordning?

Hvis det er et net af den sammenfoldelige type er der en idé her:
http://www.123nu.dk/lystfiskeri/artikler2.asp?placering=tips&menu=Laesestof&kategori=Grej+fremstilling%2Fservicering&Id=3015

mvh

Steen Lindkvist

Fra : enrico

Dato : 10-03-04 11:15

On Tue, 9 Mar 2004 18:02:48 +0100, <james> wrote:

> [...]
>specielt medmindre det koster en mindre formue.
>
>Hvad har i andre af erfaringer? har i selv lavet en anordning?

Jeg har for 60 kr købt en magnet, der kan tage et træk på 2,5 kg. Den
ene halvdel sidder i nettet, den anden i rygsækken.

Det resulterer i at jeg som regel finder mit fangstnet på hjemvejen
liggende på jorden.

Magneterne er noget l..., der ikke kan anbefales :D

-enrico

Fra : Martin / Odense

Dato : 10-03-04 17:52

Da jeg har et net der kan flyde har jeg valgt at
have det i et stykke kraftigt elastik som jeg har
rundt om maven med ca 75 cm ud til nettet. når jeg
går i vandet flyder det ved siden af mig, og når
jeg går på land hænger jeg det over skulderen. Det
virker fint og er nemt at komme til. Jeg syntes
det er generende at have siddende på ryggen i et
bælte. Men det er selvfølgelig hvad man har vænnet
sig til.

/Martin

Fra : Michael Christoffers~

Dato : 12-03-04 08:28

<james> wrote in message
> [...]
> specielt medmindre det koster en mindre formue.
>
> Hvad har i andre af erfaringer? har i selv lavet en anordning?

Jeg har en kammerat der efter lang tids eftertænksom gransken og allehånde
eksperimenter glædestrålende præsenterede mig for en imposant løsning med
rustfri karabinhager, sjækler, spil med udveksling ogjegskalgidig ... der
var vist også noget med hydraulik. Fattede aldrig rigtig hvordan det
virkede, men han virkede meget begejstret.
Keep it simple, synes jeg. Jeg har simpelthen nettet hængende ned fra min
venstre side i en overordentlig kraftig elastik. Her er nettet ikke i vejen,
hverken ved kast, fiskeri eller når jeg går langs stranden og når jeg får
fisk øhh. ikke fordi jeg lige kan huske hvornår det sidst er sket, så kan
jeg strække nettet så langt ud imod fisken som jeg ønsker uden først at
skulle tage elastikken over hovedet.
Denne løsning duer dog ikke med net med et langt skaft.

mvh
Michael Christoffersen

Fra : Henrik Leth

Dato : 15-03-04 05:57

Har i lidt over et år benyttet foldenettet fra GUDEBROD. Det kan ligge i
venstre forlomme. Når der er brug for det trækkes det frem og er klar til
brug - genialt! Se.
[ http://www.gudebrod.com/EZFold_Fish_Landing_Net.htm ]Nyt link

***
Henrik Leth