SHDSL ved TDC?
Fra : Joe

Dato : 09-03-04 12:57

Jeg overvejer at konvertere vores faste kredsløb (en 2Mbit HX linie) til en
SHDSL, da det er væsentligt billigere men er der nogen der rent teknisk kan
forklare forskellen på de to typer? Og kan man sige, at et fast kredsløb som
vores er bedre end SHDSL?

Kort og godt... hvad er argumenterne for IKKE at konvertere? (ud over at IP
numrene og udstyret skal skiftes)

Fra : Palle Hansen

Dato : 10-03-04 01:27

> [...]
som
> vores er bedre end SHDSL?
>
> Kort og godt... hvad er argumenterne for IKKE at konvertere? (ud over at

Jeres IP-numre skal ikke skiftes ved en konvertering.
Drift sikkerheden på de faste kredsløb er typisk væstenligt højere.
Bl.a. fordi din data ikke skal igennem både DSLAM og BBRAS som ved xDSL.

Spørgsmålet er dog om det virkeligt er pengene værd at have et fast
kredsløb?

Fra : Joe

Dato : 10-03-04 12:47

> Jeres IP-numre skal ikke skiftes ved en konvertering.

Sagde ham jeg snakkede med ellers. Vi skulle både have nyt udstyr og nye IP
numre.

> Drift sikkerheden på de faste kredsløb er typisk væstenligt højere.
> Bl.a. fordi din data ikke skal igennem både DSLAM og BBRAS som ved xDSL.

Kan man definere "væsentligt højere"? Vi har gode erfaringer med vores faste
kredsløb - meget stabilt, men spørgsmålet er jo hvor ustabil en SHDSL er.

> Spørgsmålet er dog om det virkeligt er pengene værd at have et fast
> kredsløb?

Ja, netop Jeg vil dog mene, at vores internet linie er
forretningskritisk - dvs. vi får store problemer, hvis internettet er nede i
længere tid, så måske skal man bare sige, at når ikke man kan være 100%
sikker på at have samme oppetid på en SHDSL linie som et fast kredsløb, at
man så bare skal lade det køre. Men ehh... der må jo være nogen som har
indgående erfaring med en SHDSL og hvordan det køre?

Fra : Yoda.dk - Lars

Dato : 10-03-04 14:48

> Bl.a. fordi din data ikke skal igennem både DSLAM og BBRAS som ved xDSL.

Er de navne tilfældige eller er det med vilje det minder ret meget om SLAM,
og BRAS ?

Ville da også gerne vide hvad de betyder.. ?

Venlig hilsen
Lars Andersen

Fra : Torben Koch

Dato : 10-03-04 15:01

"Yoda.dk - Lars" <larsREMOVE@REMOVEyoREMOVEda.dk> skrev i en meddelelse

> Ville da også gerne vide hvad de betyder.. ?

Digital Subscriber Line Access Multiplexer (DSLAM)
Broadband Remote Access Server (BBRAS)

--
Venlig Hilsen / Best Regards
Torben Koch

Fra : Jens

Dato : 11-03-04 01:39

"Joe" <joe@nowhere.xyz> skrev i en meddelelse
> [...]
som
> vores er bedre end SHDSL?
>
> Kort og godt... hvad er argumenterne for IKKE at konvertere? (ud over at

Jeg har kun gode ting at sige om TDC's SHDSL.
Vær dog opmærksom på at hvis du skal have offentlige IP-adresser til
rådighed for brug til eget udstyr, så skal du enten leje router af TDC
eller købe en selv (SHDSL router).

Jeg forstår ikke at virksomheder ikke skifter fra fast til SHDSL. Det er
ofte billigere og man kan købe det samme service responstid, som til faste
linier.

Jens

Fra : Joe

Dato : 11-03-04 09:35

> Jeg har kun gode ting at sige om TDC's SHDSL.

Har du egne erfaringer med SHDSL?

> Vær dog opmærksom på at hvis du skal have offentlige IP-adresser til
> rådighed for brug til eget udstyr, så skal du enten leje router af TDC
> eller købe en selv (SHDSL router).

Jeg forventer at vi i så fald vil leje det hele (så er vi sikret service hos
TDC, hvis noget går galt).

> Jeg forstår ikke at virksomheder ikke skifter fra fast til SHDSL. Det er
> ofte billigere og man kan købe det samme service responstid, som til faste
> linier.

Mine spørgsmål og tvivl er såmen bare - kan man være 100% sikker på at få
samme oppetid/stabillitet og er linien lige så hurtig mht. ping/reel
hastighed som et fast kredsløb? Der er jo lidt mindre ledningsvej til et
fast kredsløb og det skal igennem mindre udstyr, men om det har noget at
sige i praksis ved jeg ikke?

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 11-03-04 09:47

> Mine spørgsmål og tvivl er såmen bare - kan man være 100% sikker på at få
> samme oppetid/stabillitet og er linien lige så hurtig mht. ping/reel
> hastighed som et fast kredsløb?

Ping og hastighed er sammenlignelig.
Mit svar til dem der har spurgt mig privat har været:
Hvis I kan leve med ikke at have linje-alternativitet så kan I også leve med
SHDSL

Personligt har jeg valgt SHDSL, men jeg har ikke fået den leveret endnu.

Fra : Joe

Dato : 11-03-04 11:15

> Ping og hastighed er sammenlignelig.

Er det noget du har en statistik på eller noget man kan finde?

> Hvis I kan leve med ikke at have linje-alternativitet så kan I også leve
med
> SHDSL

Det var selvfølgelig et godt argument. Vi har ikke en alternativ linie - vi
har overvejet det, den gang vi fik vores faste kredsløb men mente at det var
for dyrt i forhold til den ekstra sikkerhed.

Fra : No1

Dato : 11-03-04 11:23

> Det var selvfølgelig et godt argument. Vi har ikke en alternativ linie - vi
> har overvejet det, den gang vi fik vores faste kredsløb men mente at det var
> for dyrt i forhold til den ekstra sikkerhed.

Gør prisforskellen det muligt at købe en redundant linje? Hvis det er
billigere at have SHDSL og en ekstra linje, fx FWA eller nogle ISDN
linjer, så vil I nok få højere sikkerhed end nu.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 11-03-04 17:05

"No1" <nooooone@cghfcdgsgesg.mars> skrev i en meddelelse
> Gør prisforskellen det muligt at købe en redundant linje?

2 linjer skaber ingen reel redundans. Hvis der ikke er automatisk fail-over
i begge ender er det ligegyldigt, og det er jeg ikke sikker på man kan få på
SHDSL

Fra : Bjørn Connolly

Dato : 11-03-04 11:45

On Thu, 11 Mar 2004 09:47:13 +0100, Martin Højriis Kristensen wrote:
> Ping og hastighed er sammenlignelig.

På de SHDSL kredsløb jeg har set har latency været betydeligt højere end
på en tilsvarende 4 trådet PPP forbindelse.

--
Bjørn Connolly
Disclaimer at <http://www.vof.dk/concorp/disclaimer.html>

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 11-03-04 17:06

"Bjørn Connolly" <usenet@concorp.dk> skrev i en meddelelse
> På de SHDSL kredsløb jeg har set har latency været betydeligt højere end
> på en tilsvarende 4 trådet PPP forbindelse.

I stand corrected.

Fra : Martin Schultz

Dato : 11-03-04 10:07

"Joe" <joe@nowhere.xyz> writes:

> Mine spørgsmål og tvivl er såmen bare - kan man være 100% sikker på at få
> samme oppetid/stabillitet

Somregel kan man få SLAer på fastekredsløb men ikke på SHDSL. Hvad garentere
TDC på dit fastkredsløb nu og hvad vil de garentere på en SHDSL?

Martin

ADSL og opsætning af Cisco/Zyxel routere.

Fra : Jens

Dato : 12-03-04 01:16

"Joe" <joe@nowhere.xyz> skrev i en meddelelse

> Har du egne erfaringer med SHDSL?

Ja, flere af mit arbejdes kunder har disse linier, som jeg har stået for
installation af.
Selv kører vi på en CyberCity G.SHDSL, som også er helt iorden.

> Jeg forventer at vi i så fald vil leje det hele (så er vi sikret service
hos
> TDC, hvis noget går galt).

Køb eget, TDC's udstyr er spærret og det sætter sine begrænsninger. Husk på
at du skal have fat i TDC hver gang du vil lave en ændring.

> Mine spørgsmål og tvivl er såmen bare - kan man være 100% sikker på at få
> samme oppetid/stabillitet
Ja, hvorfor ikke når du kan købe den samme service på SHDSL, som du kan på
faste ?

> og er linien lige så hurtig mht. ping/reel
> hastighed som et fast kredsløb?

Jeg har ikke kunne konstatere nogen forskel.

> Der er jo lidt mindre ledningsvej til et
> fast kredsløb og det skal igennem mindre udstyr, men om det har noget at
> sige i praksis ved jeg ikke?

Jeg ved ikke om ovenstående er korrekt, så det kan jeg ikke forholde mig
til.

Jens