Probl. brug af valarrray i structs c++
Fra : Dennis

Dato : 09-03-04 08:57

Hejsa

Jeg har tilsyendladende et fundamentalt forståelses problem som jeg
ikke har kunnet opklare.

Hvorfor kan jeg ikke skrive:

struct tVector{
valarray<int> tVector(3);
}

Men hvis jeg lader være med at definere størrelsen virker det:

struct tVector{
valarray<int> tVector;
}

Hvis der er nogle der kan kaste et lys over dette vil jeg da være
meget glad.

Mvh.
Dennis

Fra : Jonas Meyer

Dato : 09-03-04 14:55

Dennis wrote:
> [...]
> valarray<int> tVector;
> }
>
> Hvis der er nogle der kan kaste et lys over dette vil jeg da være

Du kan ikke initializer variable i klassen, hvor de er erklæret.
Det skal du gøre i dine konstruktører:

struct tVector
{
int a;
valarray< int > v;

tVector() : v( 3 ) //initializer v
{
}
tVector( const tVector& other ) : a( other.a ), v( other.v )
{
}
};

mvh Jonas

Fra : Mogens Hansen

Dato : 09-03-04 20:37

Dennis" <digger1@mailme.dk> wrote:

[8<8<8<]
> Hvis der er nogle der kan kaste et lys over dette vil jeg da være
> meget glad.

Dit problem er ikke specielt relateret til valarray - derfor vil jeg bruge
"std::vector" i det følgende i stedet for (den kender jeg bedre og den er
mere almindelig brugt).

Hvis du har en funktion
void foo()
{
vector<int> v(3);
}

sker der det at der bliver oprettet et object kaldet "v" af typen
"std::vector<int>".
Måden det bliver oprettet på er at der bliver kald en constructor der tager
en int (en type der kan konverteres fra int) med værdien 3 som parameter.
Det vil sige at det er constructoren
vector(size_type n, const T& value = T(), const Allocator& = Allocator());
bliver kaldt og oprettet en vector<int> med 3 elementer der hver har
værdien 0.

Når du har en "struct" eller "class" erklæring
struct foo
{
vector<int> v;
};
siger du blot at structuren "foo" har et datamedlem der hedder "v" og har
typen "std::vector<int>" - du siger ikke noget om hvordan "v" bliver
oprettet, for det kan blive oprettet på flere måder og det er
constructorens opgave at sige hvordan den bliver oprettet.

foo kan have flere forskellige constructorer:
struct foo
{
foo(); // default constructor
foo(int n);
foo(int* begin, int* end);

vector<int> v;
};

foo::foo() :
v() // default construct the vector - superfloush
{
}

foo::foo(int n) :
v(n)
{
}

foo::foo(int* begin, int* end) :
v(begin, end)
{
}

Det giver således ikke nogen mening at initialisere "v" i klasse-erklæringen
- det bliver klaret af constructorene.

Bemærk iøvrigt der er væsentlig forskel på initialisering og tildeling i
C++.

Derimod kan man initialisere en "static const" variabel i klasse
erklæringen:
class foo
{
static const int i = 3;
};

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Dennis

Dato : 12-03-04 21:20

> [...]
> oprettet, for det kan blive oprettet på flere måder og det er
> constructorens opgave at sige hvordan den bliver oprettet.

Så blev jeg da lidt kloger

Takker mange gange

Dennis