Indsætte link vha DOM
Fra : Lasse Nejmann

Dato : 08-03-04 21:00

Hej,

Jeg har en side på hvilken jeg gerne vil have et link mm. til at fremkomme
ved tryk på en knap. Jeg har prøvet at lave et tomt tag (<a id="test"></a>)
og en knap der ved onclick kalder en funktion der gør følgende:

document.all.test.innerHTML=""

denne kan jeg godt få til at skrive noget ud i <strong>, <i> og en masse
andre formater, men ikke et link :( Hvad gør jeg galt eller hvad skal jeg
gøre anderledes?

Det jeg gerne vil have sat ind har følgende format: (<a
href="http://www.link.dk" title="Titel">Navn</a>)

På forhånd tak!

/Lasse

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 09-03-04 08:45

Lasse Nejmann wrote:
> [...]
> gøre anderledes?
>
> Det jeg gerne vil have sat ind har følgende format: (<a

Må vi se et eksempel på det du har lavet indtil videre?

Hintzmann c",)

Fra : Lasse Nejmann

Dato : 09-03-04 18:30

> Må vi se et eksempel på det du har lavet indtil videre?
>
> Hintzmann c",)

Jeg har godtnok slettet det, da det ikke ville virke men jeg kan da prøve at
genskabe det nogenlunde...

I head havde jeg følgende javascript funktion liggende...

function insertLink() {
document.all.iha.innerHTML="(<a
href="http://www.link.dk" title="Titel">Navn</a>)
";
}

I min body har jeg hvor linket skal indsættes laves følgende kode:

<a id="iha"></a>

Og et sted i body har jeg så lavet en knap der ved onclick kalder
insertLink()

Det er koden - håber det giver forståelse...

/Lasse

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 11-03-04 00:13

Lasse Nejmann skrev:

> document.all.iha.innerHTML=

Aargh - kan det blive mere ikke-standard? :) Prøv at lave noget
standardkode: Tilgå elementet, du vil have fat i, med
document.getElementById('ID'), og undgå innerHTML. Her er et eksempel på,
hvordan det kan laves:

function insertLink() {
var link = document.getElementById('iha')
var linktekst = document.createTextNode('Navn')

link.href = 'http://eksempel.dk/'
link.title = 'Titel'
link.appendChild(linktekst)
}

Dog synes jeg, det virker lidt "grimt" at lave noget af linket i forvejen i
HTML, som du har gjort ("<a id="iha"></a>") - jeg ville i stedet lave hele
linket i ECMAScript. Så ser funktionen sådan ud:

function insertLink() {
var link = document.createElement('a')
var linktekst = document.createTextNode('Navn')

link.href = 'http://eksempel.dk/'
link.title = 'Titel'
link.appendChild(linktekst)

document.getElementById('main').appendChild(link)
}

....hvor 'main' er den div eller lignende, som linket skal sættes ind i.

--
- Jonas Koch Bentzen

http://understroem.dk/
http://findhim.com/