Hjælp til køb af udstyr til WLAN
Fra : kh

Dato : 08-03-04 20:16

Hej

I forbindelse af købet af en bærbar til maskinparken i hustanden mangler
jeg lidt hjælp. Jeg har i forvejen 2 PC'ere og en printer der er forbundet
til en TRENDnet router med indbygget 4 ports switch. Routeren er forbundet
til mit ADSL modem fra Tele2. De 2 computere får tildelt IP adresser fra
routerens DHCP.

Nu ønsker jeg at få min bærbar på det samme net, men det skal være igennem
bærbaren's trådløse netkort. Den bærbare er af mærket Vega Pro Z7 med
'Intel PRO/Wireless 2100 11Mbit LAN 802.11b' trådløst netværk.

Hvilket accespoint eelr anden slags hardware kræves der for at løse
opgaven?

Jeg ser frem til at høre fra jer.

Mvh
kh

Fra : kh

Dato : 09-03-04 21:28

> [...]
> Z7 med 'Intel PRO/Wireless 2100 11Mbit LAN 802.11b' trådløst netværk.
>
> Hvilket accespoint eelr anden slags hardware kræves der for at løse

Er der virkelig ingen der kan hjælpe en stakkels mand, der er ved at bevæge
sig ud hvor han ikke kan bunde....?

Fra : Jens

Dato : 11-03-04 00:30

"kh" <kh@*pq.dk> skrev i en meddelelse

> Er der virkelig ingen der kan hjælpe en stakkels mand, der er ved at
bevæge
> sig ud hvor han ikke kan bunde....?

Joda.

Hvad forhandler de der hvor du køber hardware ?

(du skal bruge et accespoint, eller en router med accespoint i.)

At vælge det rigtige er et spørgsmål om behov, boligforhold og hvor
avanceret og stabilt det skal køre.

Mvh Jens

Fra : kh

Dato : 11-03-04 14:40

> Hvad forhandler de der hvor du køber hardware ?

Jeg køber mit hardware, hvor de har de rigtige varer ting til den bedste
pris. Jeg bruger normalt edbpriser.dk til at vælge forhandler.

> (du skal bruge et accespoint, eller en router med accespoint i.)

Det er også hvad jeg selv er nået frem til, men jeg er helt på bar bund med
hensyn til hvad jeg skal vælge, der findes jo et hav af forskellige mærker.

> At vælge det rigtige er et spørgsmål om behov, boligforhold og hvor
> avanceret og stabilt det skal køre.

Jeg bor i et ganske almindeligt parcelhus. Min krav er følgende:

1. Forbindelse til min 2Mbit ADSL linie overalt i huset. Den skal være
ligeså stabil som ved brug af alm. netværks kabel.

2. Forbindelse til husets netværk der består af 2 PC'ere og en printer,
forbundet med en router med indbygget 4 ports switch. Her er hastigheden
vel kun 11 MB ved 802.11b netværk... eller..?? men det kan jeg sagtens leve
med.

3. Sikkerhed i netværket, så naboen ikke udnytter min internet linie, eller
snuser rundt i husets netværk.

Fra : Jens

Dato : 12-03-04 19:43

"kh" <kh@*pq.dk> skrev i en meddelelse

Find nogle manualer at studere....

De fleste har sine egne fordele, problemet opstår når man søger alle fordele
og billigste model samtidigt.

Jen ville vælge en router, og et accespoint hver for sig.
Det er ret nemt at sætte et accespoint hvor det dækker bedst, det kan være
vanskeligt med routeren indbygget....

Mvh Jens

Fra : kh

Dato : 13-03-04 14:07

> Jen ville vælge en router, og et accespoint hver for sig.
> Det er ret nemt at sætte et accespoint hvor det dækker bedst, det kan
> være vanskeligt med routeren indbygget....

Hvordan fungerer et accespoint? Vil det bare være som at tilslutte en
ekstra computer i min eksisterende router? vil min bærbar få tildet en IP
adresse via min router? Kan der kun kobles en bærbar til et accespoint
(uden router)

Fra : Jens

Dato : 14-03-04 10:01

"kh" <kh@*pq.dk> skrev i en meddelelse

> Hvordan fungerer et accespoint? Vil det bare være som at tilslutte en
> ekstra computer i min eksisterende router? vil min bærbar få tildet en IP

Ja, den skal bare sættes til, så virker den, i 9 af 10 tilfælde også for
naboen, den skal jo justeres, se manualerne, de giver meget info for
begyndere.....

> adresse via min router? Kan der kun kobles en bærbar til et accespoint
> (uden router)

Bærbare får ip fra routeren, uanset om det er et ap med router, eller 2
bokse for sig, men der skal være en router,de fleste APèr kan håndtere op
til 32 pcèr ad gangen., se manualerne.

Hent nu de manualer og vælg de rigtige bokse......

Mvh Jens

Fra : kh

Dato : 14-03-04 11:33

> Hent nu de manualer og vælg de rigtige bokse......
>
> Mvh Jens

Hej Jens
Tak for hjælpen. Jeg har været lidt omkring og læst om forskellige
produkter. Jeg har besluttet mig for at købe:
http://www.proshop-direkte.dk/ShowProduct.aspx?prodid=21221
Så kan jeg også sælge min 'ikke trådløse' router.
Mvh
kh

Fra : Jens

Dato : 14-03-04 12:20

"kh" <kh@*pq.dk> skrev i en meddelelse

> http://www.proshop-direkte.dk/ShowProduct.aspx?prodid=21221
> Så kan jeg også sælge min 'ikke trådløse' router.

Hvorfor ikke en WRTG54 ?

Mvh Jens

Fra : kh

Dato : 14-03-04 13:34

> Hvorfor ikke en WRTG54 ?

Fordi den Vega Pro Z7 bærbar jeg regner med at købe alligevel kun
understøtter 11Mbit. Men havde der ikke været så stor prisforskel havde jeg
naturligvis valgt den hurtigere løsning for også at være lidt
fremtidssikret.

Fra : Jens

Dato : 14-03-04 20:18

> [...]

jeg
> naturligvis valgt den hurtigere løsning for også at være lidt

Og hvad så når de om måske 3 måneder kommer med en driver opgradering så den
kører 54 ?
Eller 108 måske?

Men det er da rigtigt, et sted skal man stoppe.....

Mvh Jens

Fra : kh

Dato : 14-03-04 21:00

> Og hvad så når de om måske 3 måneder kommer med en driver opgradering
> så den kører 54 ?
> Eller 108 måske?

Er det muligt? jeg mener kan 802.11b opgraderes til f.eks 802.11g ved hjælp
af en software opdatering? jeg troede det var hardware bestemt.

> Men det er da rigtigt, et sted skal man stoppe.....

Tjaah, men det er ikke altid lige let at få bremset op når man er igang.

Fra : Jesper Skriver

Dato : 14-03-04 21:06

On Sun, 14 Mar 2004 20:00:06 GMT, kh wrote:

> Er det muligt? jeg mener kan 802.11b opgraderes til f.eks 802.11g ved hjælp
> af en software opdatering? jeg troede det var hardware bestemt.

Det er det - men hvis hardwaren har support for baade 802.11b og
802.11g, saa kan en senere firmware opgradering maaske fixe det.

Jeg finder det meget usandsynligt at nogen i dag vil saelge
802.11b/g kapabel hardware som 802.11b hardware.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456, FreeBSD committer

Fra : Jens

Dato : 15-03-04 23:38

"Jesper Skriver" <harvest@wheel.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg finder det meget usandsynligt at nogen i dag vil saelge
> 802.11b/g kapabel hardware som 802.11b hardware.

Enig, men SMC har allerede præsteret at sælge Gmodeller, som efterfølgende
kan opgraderes til superG via en firmware, såhelt så simpelt er det ikke.
Nu kommer der også "hackfirms" til især linksys, det kan jo være der kan
vrides lidt mere ud af dem....

Dog er det lidt skuffende at forholdsvis få af de billigste hjemmemodeller
har mulighed for wpa kryptering, jeg har il nu kun set en der kunne....
WRTG54 med tilhørende netkort.

Mvh Jens

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 16-03-04 00:01

On Mon, 15 Mar 2004 23:38:05 +0100, "Jens" <mkg@jellingnet.dk>
wrote:

> Dog er det lidt skuffende at forholdsvis få af de billigste hjemmemodeller
> har mulighed for wpa kryptering, jeg har il nu kun set en der kunne....
> WRTG54 med tilhørende netkort.

Der er nu engang forskel på mængen af features og hastigheden de
implementeres med på professionelt udstyr og noget, der er mere
SOHO-orienteret.

.... Men hvis man på www.wi-fi.org søger på WPA-certificerede
ting, så er der nu en del produkter, der kan WPA, også fra
firmaer, der er i den mere SOHO-orienterede ende (Linksys,
NetGear og ZyXEL for nu at nævne nogle stykker) samt fra faktisk
alle de store OEM'er.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Jens

Dato : 16-03-04 23:52

> Der er nu engang forskel på mængen af features og hastigheden de
> implementeres med på professionelt udstyr og noget, der er mere
> SOHO-orienteret.

Klart.

> [...]
> firmaer, der er i den mere SOHO-orienterede ende (Linksys,
> NetGear og ZyXEL for nu at nævne nogle stykker) samt fra faktisk

Ja, det er blot en skam at de nævnte modeller ikke er de mest solgte i dette
land.
Jeg har indenfor de sidste 3 uger købt 4 forskellige mærker, 1.... èt mærke
kan wpakryptere, linksys.

De øvrige er Dlink614, (har jeg fortrudt lige siden), Netgear MR814v2, den
er ok, og har en særdeles hidsig antenne, Level One wbr3403, den undrer
mig..., den kan fungere som vpn for op til 50 klienter, og er en ret stor
boks i forhold til de andre.

Linksys Wrtg og wap54, kan wpa kryptere, men ikke wap11.

Asussen var udsolgt, men "CF" netkortet i samme serie kan ikke køre wpa.
Ifølge den manual jeg har set på level1, kan 3404wpakryptere, men den jeg
har på bordet kan ikke....., men føj, den kan meget andet.

Der er endnu ikke opgraderet firmware på nogen af dem, det kan være det var
en idè....

Mvh Jens