udtrække en post fra db
Fra : highlander

Dato : 08-03-04 20:19

Hej og på forhånd tak

jeg skal lave et udtræk fra min database
og dette udtræk skal være den sidst ankomne data indtastning

er der nogen der kan hjælpe mig med det

Highlander

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : finn elmgaard

Dato : 08-03-04 20:41

"highlander" <Highlander@vich.dk> wrote in message
> Hej og på forhånd tak
>
> jeg skal lave et udtræk fra min database
> og dette udtræk skal være den sidst ankomne data indtastning
>
> er der nogen der kan hjælpe mig med det

Jeg formoder du har/kan få en ID i databasen af typen stigende
autonummerering. D.v.s
den sidst indtastede post har den største ID.

Udfør følgende SQL:

strSQL="SELECT MAX(id) FROM tabelnavn".

Brug dette ID til at udvælge den sidst indtastede record.

Det kan muligvis skrives smart sammen i ét udtræk.

mvh
Finn

Fra : highlander

Dato : 09-03-04 07:47

finn elmgaard wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:
> [...]
>
> mvh
> Finn
>

> har prøvet at sætte din streg ind uden held
nu ser den sådan ud

<%
' Databaseforbindelse - husk at angive sti til din database
DSN = "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; "
DSN = DSN & "DBQ=" & Server.MapPath("/db/mikroa.mdb")
Conn.Open DSN

' SQL forespørgsel
strSQL="SELECT MAX(id) FROM mikroa"
' Udfør forespørgsel (rs indeholder nu resultatet)
Set rs = Conn.Execute(strSQL)

' Gennemløb Recordset (rs) med en løkke
Do

' Udskriv værdien af kolonnen Fornavn
Response.Write rs("Fornavn") & "<br>"

' Gå til næste Record i rs
rs.Movenext

' Fortsæt indtil rs er gennemløbet (EOF = End Of File)
Loop While Not rs.EOF

Conn.Close
Set Conn = Nothing
%>

mvh

High

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 09-03-04 10:27

highlander skrev:

> har prøvet at sætte din streg ind uden held

Hvad sker der så?

Får du asp-fejl? Vises der forkerte, for mange, for få, slet ingen
poster?

Prøv at læse artiklen her og uddyb dit spørgsmål:

   <http://asp-faq.dk/article/?id=41>

> ' Gennemløb Recordset (rs) med en løkke
> Do

[snip]

> ' Fortsæt indtil rs er gennemløbet (EOF = End Of File)
> Loop While Not rs.EOF

Helt generelt så bør du flytte dit kriterium op så du i stedet for
at skrive:

   Do
   Loop While Not rs.EOF

- skriver:

   Do While Not rs.EOF
   Loop

Kommentarerne i din kode forklarer egentlig ganske godt hvad der
sker. Lige nu har du:

   ' Gennemløb Recordset (rs) med en løkke

   - her er selve løkken hvor du bl.a. udskriver fra postsættet

   ' Fortsæt indtil rs er gennemløbet (EOF = End Of File)

Hvis du af den ene eller anden grund ikke får returneret nogen
poster i det recordset, så vil ovenstående kode give en fejl. Det
sker fordi du først fortæller asp kriterierne for løkken efter at
løkken er kørt den første gang. Hvis du i stedet skriver kriteriet
øverst, bliver løkken kun kørt hvis der er poster i recordsettet.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : highlander

Dato : 09-03-04 10:58

Jens GyldenkærneClausen wrote in
> [...]
> løkken er kørt den første gang. Hvis du i stedet skriver kriteriet
> øverst, bliver løkken kun kørt hvis der er poster i recordsettet.

Der kommer intet frem på siden

hverken data eller fejl meddelelse

high--

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 09-03-04 11:04

highlander skrev:

> Der kommer intet frem på siden
>
> hverken data eller fejl meddelelse

Har du et link til siden?

Har du kigget i kildekoden og set hvordan den ser ud?

NB: Læs venligst <http://www.html.dk/nyhedsgrupper/usenet.asp> -
eller evt. blot min signatur.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : highlander

Dato : 09-03-04 12:11

> [...]
dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:

> Har du et link til siden?
>
> Har du kigget i kildekoden og set hvordan den ser ud?

så er der forbindelse til siden men den kommer op med en fejl
medelses
som er følgende

ADODB.Recordset error '800a0cc1'

Item cannot be found in the collection corresponding to the
requested name or ordinal.

/vvs/senior1.asp, line 83

adr. er følgende www.vich.dk/vvs og siden ligger under holdene
/senior 1

Fra : highlander

Dato : 09-03-04 12:30

> [...]
dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:

> Har du et link til siden?
>
> Har du kigget i kildekoden og set hvordan den ser ud?

nu er der forbindelse

men den kommer med en fejl
som er

adr er www.vich.dk/vvs ind under holdene/senior 1

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 09-03-04 12:26

highlander skrev:

> ADODB.Recordset error '800a0cc1'
>
> Item cannot be found in the collection corresponding to the
> requested name or ordinal.

Godt - nu er du kommet videre. Fejlen ovenfor betyder normalt at du
forsøger at udskrive et felt der ikke er med i dit datasæt.

> /vvs/senior1.asp, line 83

Linjen her er årsagen til fejlen. Find den frem og se om der ikke
gemmer sig en skrive- eller stavefejl i den. Hvis du ikke
umiddelbart kan se hvad der er galt med linjen, så send den (linje
83) til gruppen her.

NB: Jeg skal endnu en gang bede dig om at læse
<http://www.html.dk/nyhedsgrupper/usenet.asp> eller min signatur.
Dine kommentarer er svære at overskue når du ikke klipper i det du
citerer.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 09-03-04 12:39

highlander skrev:

> nu er der forbindelse

Det er nok at sende indlægget en enkelt gang ;)
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : highlander

Dato : 09-03-04 12:47

Jens GyldenkærneClausen wrote in
dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:
> highlander skrev:

ja til grin kan man hurtig blive

Det er denne line den er gal med

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 09-03-04 13:00

highlander skrev:

> Det er denne line den er gal med
>
> strSQL = "SELECT MAX(id) FROM mikroa"

Det er næppe linje 83. Men du har fat i noget af det rigtige, fordi
hvordan skal du udskrive værdien når du har kørt sql-kommandoen?

Normalt bruger man <%= rs("feltnavn") %> - men herover kan du ikke
se hvilket feltnavn (om noget) der tildeles til din funktion.

Du kan bruge <%= rs(0) %> - der udskriver det første felt i
postsættet, men jeg vil for klarhedens skyld anbefale at du
tilføjer et alias til din sqlsætning - det kan du så bruge til
udskrivningen:

   strSQL = "SELECT MAX(id) AS maxID FROM mikroa"

   <%= rs("maxID") %>
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : highlander

Dato : 09-03-04 14:08

så er vi tæt på
nu skrev den "82"
dvs id nummeret

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 09-03-04 15:50

highlander skrev:

> så er vi tæt på
> nu skrev den "82"
> dvs id nummeret

Hvad vil du gerne have den til at skrive?

Læs gerne <http://asp-faq.dk/article/?id=41>.

Hvis meningen er at du vil hente den post der har det højeste id-
nummer, skal din sql-sætning laves om. I Access og MSSQL kan man
skrive:

SELECT TOP 1 * FROM tabelnavn ORDER BY idfelt DESC

(hvor tabelnavn og idfelt skal rettes til navnet på din tabel og
dit idnummerfelt).

NB: Det er fint at du nu klipper i citaterne, men det er ikke så
godt at du slet ikke citererer noget. Så er det svært at se hvem og
hvad du svarer på.
--
Jens Gyldenkærne Clausen