Afføring i haven.
Fra : Ukendt

Dato : 08-03-04 18:13

Hej derude.

Vi har 2 dejlige Golden Retrievere som færdes daglig i vores store have som
er lukket af med betonmur hele vejen rundt.

Vi har forsøgt at vænne dem til at lave deres affæring bag et havehus i
haven, ved at samle deres afføring op og smide det deromme, men de forsætter
med at lave deres afføring overalt i haven.

Dette er efterhånden ret træls, da vi er i gang med at renovere haven og
ønsker at kunne færdes derude i bar tæer til sommer uden at tænke på at
komme til at træde på visse ting og slippe for at skulle samle afføring op
hver dag.

Har i nogle gode råd eller tips?

Mvh.

Heidi Månson

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 08-03-04 18:21

"Heidi Månson" <Heidi_snabela_maanson.dk> writes:

> Vi har forsøgt at vænne dem til at lave deres affæring bag et havehus i
> haven, ved at samle deres afføring op og smide det deromme, men de forsætter
> med at lave deres afføring overalt i haven.

Vores hunde har lært, at den slags ting foregår i marken. Kun 3 gange
er det gået galt i de 7 år den sidste levede, og alle gange har han
haft seriøs diarre, så han har ikke kunne nå det. Og hvor har han
været "ked af det". Han vidste jo godt, at det var forkert. Og
naturligvis skælder man ikke ud i sådan et tilfælde.

> Har i nogle gode råd eller tips?

Gør præcist det samme, som når en hvalp skal lære at den slags foregår
udenfor. Sig nej, når den gør det forkerte og ros, når den sætter sig
det rigtige sted. Det er lidt sværere at flytte en fuldvoksen hund,
men ved at stille sig det rigtige sted hen og kalde på hunden, når den
er ved at sætte sig og så rose når den kommer og sætter sig det
rigtige sted, så tror jeg godt det kan lade sig gøre.

Mvh Trine

http://www.triane.dk, billig og god overnatning i Nordjylland
Spændende butik med stort udvalg i kurve og sæsonpynt

Fra : Carina

Dato : 09-03-04 00:24

JEg ved ikke om det er mine hunde der er sære eller hva´ men de laver altså
ikke steder hvor der er fyldt op med lort i forvejen - så finder de et
"rent" sted at sætte sig. Så måske det ikke er så god en ide at smide deres
efterladenskaber derhen hvor i vil have dem til at besørge.
Jeg syntes at forslaget med ros og ris vil give en meget bedre effekt.
/Carina

Fra : Jimmy

Dato : 09-03-04 07:04

"Trine Kornum Christiansen" <news@trinekc.dk> wrote in message

> Gør præcist det samme, som når en hvalp skal lære at den slags foregår
> udenfor. Sig nej, når den gør det forkerte og ros, når den sætter sig
> det rigtige sted.

HEHE det er jeg i gang med, hvilket i nat, da hjørnet i soveværelset lige
skulle tisses til, resulterede i at jeg sagde NEJ, bar ham ned til hans
normale tissested, hvorefter han åbenbart var blevet så forskrækket, at han
ikke ville tisse selvom vi stod i 5-7 minutter (normalt 1-2 minutter).

Så gik vi op igen, hvorefter der gik 10 minutter og han pev og knurrede ved
hovedgærdet, hvilket normalt betyder, at vi skal i haven og på toilettet.

Så måtte vi tage tøjet på og ned selvom dynen lige var blevet varmet op igen

Det jeg lærte var at man altså ikke skal være alt for bestemt i sit NEJ når
det drejer sig om tissetræning, da kræet kan få opfattelsen af at tisse i
sig selv er forkert.

Mvh
Jimmy

Fra : Pwh

Dato : 09-03-04 08:38

Jimmy wrote:
> [...]
>
> Det jeg lærte var at man altså ikke skal være alt for bestemt i sit
> NEJ når det drejer sig om tissetræning, da kræet kan få opfattelsen

Precis det samme oplevede jeg da jeg skulle lærer Tyson at han ikke måtte
skide på fortorvet når vi gik tur, hvis jeg kom til at råbe lidt for højt så fik
han slet ikke skidt på den tur godt at han så havde haven når han kom hjem.

/Jens

Fra : Susanne Drews

Dato : 09-03-04 02:04

On Mon, 8 Mar 2004 18:13:25 +0100, "Heidi Månson"
<Heidi_snabela_maanson.dk> wrote:

>Vi har forsøgt at vænne dem til at lave deres affæring bag et havehus i
>haven, ved at samle deres afføring op og smide det deromme, men de forsætter
>med at lave deres afføring overalt i haven.

Jamen - hallooooo! Går I ikke tur med hundene? For hvis I gør det, må
mængden af afføring i haven være overskuleig - hunde bryder sig
simpelthen ikke om at sk... i eget territorie - men selvfølgelig kan
man lære dem at gøre det sådan til "husbehov". Altså sådan lige
hurtigt ud ved (menneskers) vågne- og sovetid. De l..., der bliver
eftelradt, er hurtigt samlet op.

> [...]
>komme til at træde på visse ting og slippe for at skulle samle afføring op

Sådan er det sgu da at have hund! Jeg bor midt i en større provinsby -
sjovt nok tror jeg ikke automatisk, andre er spor gladere for hundel..
under fødderne, end du er i din egen have, selv om vi vader på
offentligt fortov. Så hver eneste l... bliver da naturligvis samlet op
- hvor svært kan det nu lige være?

>Har i nogle gode råd eller tips?

Yeps! Kom ud at gå med dine dejlige hunde - husk at samle op - og
drop den perfekte have. Få evt. et par børn i stedet for - de kan
sidde på potte, så de ikke generer dine blomsterbede

/Sus

Fra : Z-Man

Dato : 09-03-04 05:42

"Susanne Drews" <igenia@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> man lære dem at gøre det sådan til "husbehov". Altså sådan lige
> hurtigt ud ved (menneskers) vågne- og sovetid. De l..., der bliver

Ja,men det er stadig ikke optimalt.
Hvores hund,ja alle hunde,lægger sin afføring
strategiske steder,hvor den ved der bor andre hunde.
Og så er det bare at have en pose parat.
Det mest grælle eksempel jeg har set,var en af mine venners far som er
jæger, der kun luftede hans hunde i weekender ,når han var på jagt.I
hverdagene blev de sendt ud i haven i 4-5 minutter morgen og aften for at
forrette deres
nødtørft.
Det er ikke nok.
En gåtur med hunden efter arbejde feks. må kunne lade sig gøre:)

Mvh Z-man
www.destruktion.dk

Fra : Susanne Drews

Dato : 09-03-04 14:52

On Tue, 9 Mar 2004 05:42:03 +0100, "Z-Man" <youme@tdcadsl.dk> wrote:

> Ja,men det er stadig ikke optimalt.

Det er det bestemt ikke. Og jeg skal gerne indrømme, at jeg er blevet
en bedre hundeejer, efter at jeg efter mange år i hus igen er flyttet
i lejlighed. For selv om der altid er blevet gået med mine hunde, så
var det altså også tit lidt for fristende liiige at lukke vovse et
smut ud i haven, så den kunne "gøre sig ren".

Det er der ikke noget, der hedder herinde på stenbroen. Det er på med
overtøjet og frem med hundesnoren, om så himmel og jord nærmest står i
ét - a dog's gotta do what a dog's gotta do . Det er ikke altid
lige spændende for mig, men hunden har det uden tvivl sjovere nu, hvor
der er væsentlig flere gåture på programmet. Og jeg kan så glæde mig
over, hvor dejligt det dog er at komme hjem i varmen igen .

> [...]
>jæger, der kun luftede hans hunde i weekender ,når han var på jagt.I
>hverdagene blev de sendt ud i haven i 4-5 minutter morgen og aften for at

Sådan en mand burde efter min mening ikke have lov til at holde hunde!

/Sus

Fra : Pwh

Dato : 09-03-04 08:42

Susanne Drews wrote:

> Jamen - hallooooo! Går I ikke tur med hundene? For hvis I gør det, må
> mængden af afføring i haven være overskuleig - hunde bryder sig
> simpelthen ikke om at sk... i eget territorie -

Det oplevede jeg også da Tyson blev kønsmoden, det er meget sjældent
at jeg samler lort op efter ham i haven nu, og han har altid adgang til haven
via en hundelem. Han foretrækker helt klart at vente til vi skal ud og gå tur.

/Jens

Fra : René Kofoed

Dato : 09-03-04 09:03

> [...]
> drop den perfekte have. Få evt. et par børn i stedet for - de kan
> sidde på potte, så de ikke generer dine blomsterbede

Hej Susanne.
Må bare lige kommentere ovenstående : Fed humor !!!!!!
Mvh Susanne.

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 09-03-04 10:24

"Pwh" <deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk> writes:

> [...]
> at jeg samler lort op efter ham i haven nu, og han har altid adgang
> til haven via en hundelem. Han foretrækker helt klart at vente til

Vi gik kun sjældent tur med Alfred uden for vores egen grund (16
tønder land), men når han var med et eller andet sted, var det også
helt sikkert, at han næsten løb det sidste stykke hjem. Så kunne han
komme over i marken/skoven og sætte sig.

Jeg har aldrig været ude for, at han har sat sig når han har været i
snor.

Hunde er ligeså meget vanedyr som vi andre, lader det til.

Fra : Lykke

Dato : 09-03-04 07:26

Helt ærlig, jeg tror i har kvajet godt og grundigt. Nu ved jeg ikke om i har
haft hundene fra hvalpe?
Min hund nægter at gøre stort i haven og det skyldes at jeg fra starten,
lige så snart han vågnede eller havde spist, gik uden for på stiarealet og
jeg skamroste ham når han gjorde stort. Jeg tog ham aldrig med i haven før
han havde gjort det han skulle. Jeg havde det samme problem som i med min
tidligere hund.
Desuden vil han kun gøre det på græs og helst med rumpen inde i en hæk eller
busk.
Mit råd er at i skal begynde at gå tur med hundene, hvis i selv har lært dem
at gøre i haven har i et stort problem.

Poul

Fra : qfha

Dato : 09-03-04 07:28

"" skrev d. 08-03-04 18:13 dette indlæg :
> [...]
at
> komme til at træde på visse ting og slippe for at skulle samle

Det har I helt galt fat i, hvilket jeres hunde også meddeler jer ved
lige at gøre det modsatte. Der er jer som ikke har forstået,
sammenhængen, -ikke jeres hunde.

En hund er er renligt dyr, og besørger helt ikke, hvor den har gjort det
før. I skal fjerne efterladenskaberne. Grav et hul i jorden, hvor I kan
komme efterladenskabene ned i. Når det er fyldt hælder I jord på igen.
Eller fjern dem via dagrenovation. Har hundene steder i haven, hvor de
har gravet, og I ikke ønsker dette skal fortsætte, kan I også komme
efterladenskabene heri, hundene vil herefter ikke længere grave der.
Rengøring skal foretages dagligt. Jeg mener, man godt kan lære hunden at
besøge et bestemt sted i haven. Men det skal være rent, indbydende og
gerne med lidt buske.
Alternativt kan I jo tage en skovl og gå haven igennem, dagligt. Det er
overkommeligt med kun to hunde.

http://www.kandu.dk/

Fra : René Kofoed

Dato : 09-03-04 09:07

Har hundene steder i haven, hvor de
> har gravet, og I ikke ønsker dette skal fortsætte, kan I også komme
> efterladenskabene heri, hundene vil herefter ikke længere grave der.

Hejsa.
Det vil jeg prøve !! Schæferen som går ude, hele dagen, giver min mand grå
hår, pga han graver i hans blomsterbede.
Håber at det hjælper.
Mvh Susanne.

Fra : Ukendt

Dato : 09-03-04 09:47

Næh hov!

En af mine hunde kan godt holde lorten inde hele gåturen, uanset hvor lang
den er, for at besørge i haven bagefter..
MEN jeg er jo heller ikke rosenbedsfanatiker, så det rører mig ik helt

Ha en god dag!

-Camilla

Fra : Peter Andersen

Dato : 09-03-04 09:48

> En hund er er renligt dyr, og besørger helt ikke, hvor den har gjort det
> før.
Hejsa
Min hund laver heller ikke stort i haven hvis den kommer ud at gå tur, det
er kun i nødtilfælde at det sker. Men at den ikke besørger hvor den har
gjort det før passer ikke, vi går typisk samme tur hver morgen, og lorten
kommer præcis samme sted (i noget højt græs og så op af bakke.

Peter

Fra : Ukendt

Dato : 08-03-04 11:17

Vi har haft begge hunde fra hvalpe, den ene er stadig en hvalpe. (den ene er
1 år og den anden er 3 måneder)

Trods de daglige ture, har de aldrig lavet afføring på disse ture, det
foretrækker de at lave hjemme i haven, hvor vi også har store bukse de kan
rende ind bagved.

Vi smider daglig deres afføring om bag et havehus hvor der er et stort tomt
grund med jord og dækker det til, men alligevel foretrækker de at gøre det
rundt på den store 1000 m2 græsplænen.

Og det med at sige nej når de er på det "forkerte" sted og dygtig når de gør
det rigtige sted, er lidt svært, for de er i haven det meste af dagen
(afhænger af vejret) og vi arbejder begge, og har derfor ikke mulighed for
at overvåge dem.

Men tak for de mange indlæg, indtil videre ser det ud til at skovlarbejdet
må forsætte.