Mælk til børn
Fra : Lars

Dato : 08-03-04 12:38

Hej NG
Er der nogle der kan svare på, om børn må få mælk direkte fra koen, altså
uden den bliver pasteuriseret og homogeniseret.
Vi har fået at vide at gravide og små spædbørn ikke må få det, men hvornår
må de begynde at få det ???, og hvad kan der ske ???

MVH Lars

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 08-03-04 13:27

"Lars" <hovvej1(NOSPAM)@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Er der nogle der kan svare på, om børn må få mælk direkte fra koen, altså
> uden den bliver pasteuriseret og homogeniseret.

Man pasteuriserer mælk for at fjerne zoonoser - læs om zoonoser her:
http://www.serum.dk/sw310.asp

Hvorfor vil du gerne give det direkte fra koen?

Hvorfor vil du overhovedet give dine børn mælk?

Jeg spørger IKKE for at provokere dig... men jeg ved at erfaring, at mange
bliver vrede over sådanne spørgsmål.

Mvh. Lisbeth

Fra : Lars

Dato : 08-03-04 13:39

"Lisbeth Jacobsen" <Lisbeth495NOSPAM@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvorfor vil du overhovedet give dine børn mælk?
>
> Jeg spørger IKKE for at provokere dig... men jeg ved at erfaring, at mange

Hej Lisbeth

Vi vil give barnet mælk direkte fra koen, da vi får det direkte fra et
landbrug, og vi drikker det selv, da det smager mere friskt end det du køber
i kartoner.
Hvorfor vi vil give barnet mælk ?? -- Hvorfor ikke, mælk er vel sundt, og
også godt for børn.

MVH Lars

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 08-03-04 14:32

"Lars" <hovvej1(NOSPAM)@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorfor vi vil give barnet mælk ?? -- Hvorfor ikke, mælk er vel sundt, og
> også godt for børn.

Tjah..... *S*

Jeg drikker det ikke og aldrig, fordi jeg ikke kan lide det. Engang
bekymrede det mig, fordi jeg troede, at jeg burde drikke det. Jeg har så
siden erfaret, at det er helt ligegyldigt. Måske endda ligefrem godt at lade
være. Men det forekommer mig, at mange mennesker forestiller sig, at børn
dårligt kan vokse op uden mælk.

Mvh. Lisbeth

Fra : Lars

Dato : 08-03-04 14:45

> [...]
lade
> være. Men det forekommer mig, at mange mennesker forestiller sig, at børn

Jeg vil give dig helt ret, kan man ikke lide det, skal man selfølgelig ikke
tvinges til at drikke det.
Men vores barn vil gerne have mælk, ligesom os selv, spørgsmålet er bare om
hun må få det vi drikker ??, som ikke er pasteuriseret og homogeniseret.

MVH Lars

Fra : Ivar

Dato : 08-03-04 21:20

Lars skrev:

> Men vores barn vil gerne have mælk, ligesom os selv, spørgsmålet er bare om
> hun må få det vi drikker ??, som ikke er pasteuriseret og homogeniseret.

Mælk der ikke er pasteuriseret udgør en sundhedsrissiko, men den
er ikke stor. Om I vil lade jeres børn tage den er jeres eget valg.
Livet er fyldt med risisi.

Ivar Magnusson

Fra : Lars Fischer

Dato : 09-03-04 12:12

"Lisbeth Jacobsen" <Lisbeth495NOSPAM@hotmail.com> wrote

> Men det forekommer mig, at
> mange mennesker forestiller sig, at børn dårligt kan vokse op
> uden mælk.

Det kan osse være, at mange ganske enkelt opfatter mælk som en helt
naturlig del af kosten, på linie med rugbrød, frikadeller og
gulerødder. Naturligvis er der nogen der ikke bryder sig om een af
disse ting, og det skal de da have lov til. Men det giver ikke mig
anledning til at spekulere voldsomt over, om jeg nu burde give mit
barn mælk eller ej. Mælk er jo ikke ligefrem farligt.

/Lars

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 09-03-04 15:34

"Lars Fischer" <nospam@suk.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> anledning til at spekulere voldsomt over, om jeg nu burde give mit
> barn mælk eller ej. Mælk er jo ikke ligefrem farligt.

Spild ikke din tid på at overbevise mig om at du gerne må give dit barn
mælk! Jeg forsøgte ene og alene at finde ud af, hvad der var årsagen til dit
spørgsmål.

Mvh. Lisbeth

Fra : Lars

Dato : 09-03-04 17:04

> [...]
>
> Spild ikke din tid på at overbevise mig om at du gerne må give dit barn
> mælk! Jeg forsøgte ene og alene at finde ud af, hvad der var årsagen til

Ny er det ikke ligefrem min tid der bliver brugt, blot en kommentar fra en
anden læser/skribent.

MVH Lars

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 09-03-04 17:16

> Ny er det ikke ligefrem min tid der bliver brugt, blot en kommentar fra en
> anden læser/skribent.

Åh ja.. sorry.. opdagede ikke lige, at det var en anden Lars *S*

Mvh. Lisbeth

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 09-03-04 22:06

Lars Fischer wrote:
> [...]
>
> Det kan osse være, at mange ganske enkelt opfatter mælk som en helt
> naturlig del af kosten, på linie med rugbrød, frikadeller og

Jeg kunne også forestille mig, at mange (lige som mig) har fået tudet
ørerne fulde med at man skal have mælk for at få dækket sit kalkbehov.

Vores søn tåler ikke mælkeproteiner ret godt og får derfor ikke mælk. Vi
bliver jævnligt nødt til at forklare, at der altså er rigeligt med kalk i
fx grøntsager.

--
Kristian Damm Jensen damm (at) ofir (dot) dk
Outside of a dog, a book is man's best friend, and inside a dog it's

Fra : Inger Pedersen

Dato : 08-03-04 18:39

"Lars" <hovvej1(NOSPAM)@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Er der nogle der kan svare på, om børn må få mælk direkte fra koen, altså
> uden den bliver pasteuriseret og homogeniseret.

Selvfølgelig må de det.
Jeg går her ud fra, at den hygiejniske standard er i orden, og at mælken
drikkes, mens den er frisk.

> Vi har fået at vide at gravide og små spædbørn ikke må få det, men hvornår
> må de begynde at få det ???,

I samme alder, som de begynder at få mælk i kartoner.
Da jeg var dagplejemor, havde vi landbrug, og børnene fik den friske mælk
(naturligvis efter aftale med både forældre og dagplejen).
Resultat: En del forældre hentede mælk hos os, og en del børn nægtede at
drikke købe-mælk, simpelthen fordi den friske smager bedre, som du selv
skriver.
Min dengang 3-årige søn var på sygehuset og nærmest spyttede mælken ud med
et: "Fy for fanden - det er jo BYMÆLK!!!"
Og han havde altså ikke set kartonen.

> og hvad kan der ske ???

Hvis den hygiejniske standard er i orden: Ingenting.
Der KAN være bakterier i mælken, som kan give sygdomme, men så vil prøverne,
der tages af den enkelte kos mælk, vise, at der er noget galt.

Hilsen Inger

Fra : Lars Raaby

Dato : 08-03-04 21:42

Lars skrev bl.a.:
> [...]
> Vi har fået at vide at gravide og små spædbørn ikke må få det,
> men hvornår må de begynde at få det ???, og hvad kan der ske
Du skal blande det op med vand.
Min bedstemor som er 88 år. fortalte engang at min mor fik mælke
vand.

--
MVH Lars
- Far til en lille dreng

Fra : Inger Pedersen

Dato : 08-03-04 21:53

"Lars Raaby" <No_Antivirus@raaby.indvalid> skrev i en meddelelse

> Du skal blande det op med vand.
> Min bedstemor som er 88 år. fortalte engang at min mor fik mælke
> vand.

Før modermælkserstatningernes tid lavede man flaskeblandinger til spædbørn
ved at blande komælken med vand og sukker - så vidt jeg husker, startede man
med ½ mælk og ½ vand, og efterhånden blev mængden af vand nedsat.

Men som jeg har forstået det, er der ikke tale om et spædbarn her - så
hvorfor vandet?

Hilsen Inger