3dfx
Fra : Gert Kristensen

Dato : 25-04-01 16:35

Er der nogen her, som kan uddybe detaljerne i salget af 3dfx for mig, jeg
forstår det ikke helt. Vil Nvidia videreudvikle dette gude materiale, eller
købte de det bare for at lukke det? Hvad med driversupport?

Lars

Fra : Karsten Vinding

Dato : 25-04-01 17:07

Gert Kristensen wrote:

> Er der nogen her, som kan uddybe detaljerne i salget af 3dfx for mig, jeg
> forstår det ikke helt. Vil Nvidia videreudvikle dette gude materiale, eller
> købte de det bare for at lukke det? Hvad med driversupport?

Nvidia vil helt sikkert bruge nogle af 3dfx's teknologier. 3dfx havde
nogle ret spændende ting i støbeskeen (og ejede også Gigapixels's
revolutionerende renderingsteknologi), da de blev købt, og dem skal vi
nok få at se i Nvidia produkter på et eller andet tidspunkt.

3dfx's Rampage produkter og hvad de ellers hed, der skulle have været
introduceret her i foråret ville have givet GeForce3 alvorlige
problemer, og 3dfx stod også til at vinde den dengang verserende retssag
om patentbrud fra Nvidia's side på et af 3dfx's patenter.

Hvis 3dfx havde vundet stod Nvidia til at skulle betale et kæmpe
millionbeløb (i $) til 3dfx, og derfor var det faktisk den langt
billigste løsning for Nvidia at købe 3dfx, der nærmest kunne få's for en
slik (55 mil. $ så vidt jeg husker), i sammenligning med hvilke skader
3dfx kunne have påført Nvidia hvis de var fortsat.

Desuden var 3dfx i så svær økonomisk nød at de ville have haft svært ved
at betale medarbejdernes løn i bare et par måneder mere.

Men jeg synes også det er en sørgelig udvikling. Godt nok var det ikke
alle 3dfx's produkter der var perfekte, men det var vel nærmest dem der
startede 3D revolutionen på PC,en, og de var den eneste reelle
konkurrent til Nvidia på det tidspunkt. Nu er ATI ved at vågne ser det
ud til, og det samme er folkene bag PowerVR teknologien (Kyro), og lad
os håbe de kan give Nvidia noget modspil.

--
Mvh, Karsten.
http://www.vinding.adsl.dk

Vil du hjælpe med at søge efter en kur for kræft? Så kig ind på:
"http://www.ud.com", og tilmeld dig United Devices projektet.

Fra : izy

Dato : 25-04-01 19:10

"Karsten Vinding" <karstenv@spamfilter.dk> wrote in message

> [...]
> problemer, og 3dfx stod også til at vinde den dengang verserende retssag
> om patentbrud fra Nvidia's side på et af 3dfx's patenter.

Yeah right... ligesom Voodoo5 gav GeForce2 problemmer..

Ingen tvivl om at 3dfx har gjordt det godt.. men deres Voodoo3 og opefter
var altså dårlige produkter!

> [...]
> slik (55 mil. $ så vidt jeg husker), i sammenligning med hvilke skader
> 3dfx kunne have påført Nvidia hvis de var fortsat.

Så kunne 3dfx bare have lavet nogle bedre produkter.

Nvidia har fandme kæmpet for hver en bønne de har. De startede med deres TNT
serie da Voodoo var så vildt kendt og revolutionerende. Men Nvidia var bare
bedre. Og deres GeForce3 is the king. Og lad nu vær med det der ATI er bedst
fordi 2D kvaliteten er bedre. Nvidia laver 3D kort... og de er de bedste.
Sådan er det bare!

--
izy
izy@city.dk

Fra : Santa Xcaze

Dato : 25-04-01 21:22

A true Nvidia geforce person :)
U gotta love that ...

Fra : Christian Iversen

Dato : 25-04-01 22:51

> Yeah right... ligesom Voodoo5 gav GeForce2 problemmer..
>
> Ingen tvivl om at 3dfx har gjordt det godt.. men deres Voodoo3 og opefter
> var altså dårlige produkter!

Voodoo 3 VAR problemet. Det lignede Voodoo 1+2 alt for meget (det var også
samme processor), så med et trylleslag havde nVidias kort alle de tekniske
features der gjorde at de vandt. Tænk f.eks. på at der var 256x256 Texture
Size Limitation på Voodoo 3, hvor TNT kunne klare 1024x1024!

> Så kunne 3dfx bare have lavet nogle bedre produkter.

Ja, de skulle have haft Voodoo 4 ude i stedet for 3'eren... så havde de
sikkert overlevet, men hvem ved?

> [...]
bedst
> fordi 2D kvaliteten er bedre. Nvidia laver 3D kort... og de er de bedste.

nVidia's kort sparker også bagdel i 2D. Faktisk sparker de til alt! =)

M.V.H, Christian Iversen

Fra : Karsten Vinding

Dato : 26-04-01 07:53

izy wrote:

> Yeah right... ligesom Voodoo5 gav GeForce2 problemmer..

TJa, voodoo5 er absolut en helt anden størrelse end Rampage ville have
været. Har du set specs på Rampage og Sage T&L enheden? Kom tilbage
når/hvis du finder dem.

> Ingen tvivl om at 3dfx har gjordt det godt.. men deres Voodoo3 og opefter
> var altså dårlige produkter!

Jeg mener ikke at Voodoo5 var et dårligt produkt, men ellers er jeg enig
med dig.

> Så kunne 3dfx bare have lavet nogle bedre produkter.

Korrekt. Det gjorde de ikke, og derfor er de døde. Det ændrer ikke på
det faktum at et overlevende 3DFX kunne have været med til at skærpe
konkurrencen og sandsynligvis også have medført et par innovationer. Og
man skal ikke glemme Gigapixel teknologien som 3DFX lå inde med (nu gør
Nvidia). Den var der ikke nogle af de andre konkurrenter der havde noget
der helt levede op til.

> Nvidia har fandme kæmpet for hver en bønne de har. De startede med deres TNT

Nej da, de startede med Riva128 (har selv ejet et), og det var et mindre
succesfuldt produkt.

> [...]
> fordi 2D kvaliteten er bedre. Nvidia laver 3D kort... og de er de bedste.

Nvidia laver 3D-chips, og ikke 3D-kort. Al produktion ligger hos andre
producenter, Nvidia levere bare chipsene!

Jeg mener absolut ikke ATI er bedre, men jeg vil aldrig udelukke at de
kan blive det. I øjeblikket fører Nvidia helt klart an, og det ikke
ufortjent(!), men man skal ikke tro at konkurrenterne sider med hænderne
i skødet. ATI er en meget velkonsolideret geschäft der godt kan tåle at
køre med underskud i den tid det måtte kræve dem at indhente et evt.
forspring Nvidia måtte have.

Forøvrigt må jeg sige at jeg synes din tone er utroligt agressiv. Jeg
kommer blot med nogle (synes jeg selv) rimeligt informerede kommentarer,
og du slagter mig nærmest som om at det var en rituel ting...

Og ja, jeg mener faktisk det er en trist ting at 3DFX døde. De havde

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 25-04-01 17:19

Nvidia har købte know-how, varemærker o.s.v. da 3dfx gik på røven og de har
også ansat en del af de tidligere 3dfx folk i deres udviklingsafdeling. Hvis
man skal gætte på motivationen hos Nvidia er der nok tale om en kombination af
et ønske om at erhverve ny teknologi, rettigheder til eksisterende ditto og så
forhindre en ny konkurent i at opstå ud af ruinerne efter 3dfx.

Nvidia har ikke overtaget nogen forpligtigelser i form af support til gamle
3dfx kunder og de udvikler heller ikke nye drivere.

Mvh

Bruno

PS. Efter sigende så er 3dfx-ftp siten stadig åben.

Fra : Christian Iversen

Dato : 25-04-01 22:48

> Nvidia har ikke overtaget nogen forpligtigelser i form af support til
gamle
> 3dfx kunder og de udvikler heller ikke nye drivere.

Nej, men der er også begrænsede mængder sund fornuft i at udvikle nye
drivere til gamle kort, ikke?

M.V.H, Christian Iversen

Fra : Peter Schrøder

Dato : 26-04-01 09:09

Christian Iversen skrev

> Nej, men der er også begrænsede mængder sund fornuft i at udvikle nye
> drivere til gamle kort, ikke?
>
> M.V.H, Christian Iversen

Du tænker på Detonator-Helvedet?
Du har ret: 2 måske 3 forsøg, så skal den være der.
Peter
pschATmail.dk
Replace AT with @ to reply.

Fra : Per Nielsen

Dato : 26-04-01 11:15

"Gert Kristensen" <Gert_Kristensen@post.tele.dk> wrote in message
>Hvad med driversupport?

Du kan finde 3dfx drivere her http://www.voodoofiles.com/ under File
Categories og 3dfx drivers. Du kan også finde meget andet guf her.