kort til koordinater
Fra : Povl Sign

Dato : 08-03-04 10:15

Hej, jeg ved ikke om det lige hører til i denne gruppe, men jeg forsøger
mig.....

Den 160204 er der en der spørger til adresser i dk og der kommer et svar der
henviser til en database hos kort- og matrikelstyrelsen.

Jeg har været inde og hente databasen, som viser samtlige adresser i dk,
incl. længde og breddegrader....

Er der nogen, der kender et program (gerne gratis-program), hvor man kan
lægge disse koordinater ind, og så på et kort får udpeget, hvor koordinaten
hører hjemme......????

mvh. Povl Sign

Fra : kralle_28

Dato : 14-03-04 12:37

"Povl Sign" <povlsign@hotFJERNDETTEmail.dk> wrote in message news:<c2hdh4$80r$1@sunsite.dk>...
> [...]
> lægge disse koordinater ind, og så på et kort får udpeget, hvor koordinaten

Hej Povl

Nu kender jeg ikke den omtalte database, men formoder den indeholder
x,y koordinater for de enkelte adresser som punkter? Dvs. at du skal
bruge et program som kan geokode de enkelte x,y koordinater. Der
findes en masse professionelle løsninger (ESRI og Mapinfo - som er de
programmer jeg arbejder med til daglig) men det er måske nok lige at
skyde gråspurve med kanoner.. :) Hvis du har mod på det, kan MySql
(vistnok - er ikke 100% sikker) håndtere, at geokode data. Men prøv at
læs deres online reference manual (har lettet dit arbejde lidt ..
http://www.mysql.com/doc/en/GIS_WKT_Functions.html)
Ellers eksisterer der også et open source projekt (GRASS) på
http://grass.baylor.edu// mon ikke det ikke også kan håndtere
geokodning.. ?

God fornøjelse
Christian

Fra : Kristian Thy

Dato : 14-03-04 18:47

kralle_28 uttered:
> Nu kender jeg ikke den omtalte database, men formoder den indeholder
> x,y koordinater for de enkelte adresser som punkter? Dvs. at du skal
> bruge et program som kan geokode de enkelte x,y koordinater.

Jump [http://www.vividsolutions.com/jump/] med PostGIS
[http://postgis.refractions.net/] som backend fx?

\\kristian