Gigabit Ethernet CAT 5E eller CAT 6
Fra : Michael Rasmussen

Dato : 07-03-04 17:53

Hej gruppe
Hvilket kabel skal bruges til Gigabit Ethernet?
/MR

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 07-03-04 18:12

In article <404b5367$0$5932$ba624c82@nntp03.dk.telia.net>, Michael Rasmussen wrote:
> Hej gruppe
> Hvilket kabel skal bruges til Gigabit Ethernet?

Hvis du søger på Cat 5e Mhz på google, så ser du at de fleste Cat 5e
kabler kun kan klare 350MHz, det er i underkanten til 1000MHz signalling
rate. Af en eller anden grund er Cat 6 åbenbart også kun 350MHz, og
så er valget vel op til dig.

Jeg ville vælge Cat 6 til noget nyt, og teste 5e hvis du har noget.
Cat 5e sælges flere steder til Gigabit. Cat 6 har dog mindre cross-talk
og bedre specs står der.

Til korte <10m kabler er 5e sandsynligvis rigeligt godt.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 07-03-04 18:58

Rasmussen wrote:

> [...]
> kabler kun kan klare 350MHz, det er i underkanten til 1000MHz signalling
> rate. Af en eller anden grund er Cat 6 åbenbart også kun 350MHz, og

Cat5e er 100Mhz Cat6 250Mhz
det testet i hvertfald op til disse frekvenser.

> Jeg ville vælge Cat 6 til noget nyt, og teste 5e hvis du har noget.
> Cat 5e sælges flere steder til Gigabit. Cat 6 har dog mindre cross-talk
> og bedre specs står der.

Cat5e er lavet til gigabit. Men cat6 har naturlig bedre data og har derfor
størrere headroom. Og så vil det sikkert køre bedre. Det er vitgit at
patchkablerne også er lavet til mindst cat5e.

Jegh har endnu ikke selv kørt gigabit netværk. Så jeg ved endnu ikke hvor
følsomt det er i praktis..

> Til korte <10m kabler er 5e sandsynligvis rigeligt godt.

Har ikke noget at sige.

Fra : Arne Keller

Dato : 07-03-04 22:30

Povl H. Pedersen wrote:

> [...]
> kabler kun kan klare 350MHz, det er i underkanten til 1000MHz signalling
> rate. Af en eller anden grund er Cat 6 åbenbart også kun 350MHz, og

Cat5E er 100Mhz og specificeret til præcis at klare kravene til 1000Base-T.

Cat6 er 250Mhz og har derudover væsentlig bedre egenskaber, Cat6 vil
kunne anvende med den kommende 10Gbase-T standard.

> [...]
> og bedre specs står der.
>
> Til korte <10m kabler er 5e sandsynligvis rigeligt godt.

50-70% af alle Cat5E patchkabler på markedet klarer ikke kravene i
standarden blandt andet derfor vil der ofte være problemer me korte kabler.

--
Arne Keller
Jeg utaler mig på Usenet bare om min egen personlige mening.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 07-03-04 19:29

On Sun, 7 Mar 2004 17:52:49 +0100, "Michael Rasmussen"
<mr@mrelektronik.dk> wrote:

> Hvilket kabel skal bruges til Gigabit Ethernet?

Minimum Cat5E. Hvis det drejer sig om nye faste installationer,
vil jeg klart anbefale Cat6.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/