Det at stå fader
Fra : HappyHenrik.dk

Dato : 07-03-04 10:30

Min kæreste har diskuteret meningen med at stå fader kontra det at være
gudmor/far.

Nogen der kan forklare os forskellen ?

Mvh

Henrik

Fra : www.familien-peterse~

Dato : 07-03-04 10:35

"HappyHenrik.dk" <ask@me.invalid> skrev i en meddelelse
> Min kæreste har diskuteret meningen med at stå fader kontra det
> [...]

En gudmor/gudfar er ikke nødvendigvis fadder. En gudmor/gudfar er
den der bærer barnet, mens det døbes. Fadderne er dem, der skal
sørge for/holde øje med, at barnet opdrages i den kristne tro,
hvis forældrene dør.

--
Mange hilsner fra Ann
Tag et kig forbi www.familien-petersen.dk

Fra : hedegaard

Dato : 07-03-04 11:10

> [...]
> den der bærer barnet, mens det døbes. Fadderne er dem, der skal
> sørge for/holde øje med, at barnet opdrages i den kristne tro,

De skal ikke kun holde øje hvis forældrene dør, næe det er såmen fra dåben i
det hele taget de skal holde øje...

Man kan have op til 5 faddere (i vores kirke) og i sagens natur kun 1
gudmor/far.

Tina

Fra : HappyHenrik.dk

Dato : 07-03-04 12:39

hedegaard wrote:

> [...]
> dåben i det hele taget de skal holde øje...
>
> Man kan have op til 5 faddere (i vores kirke) og i sagens natur kun 1

Og det vil så sige at den der bærer (Gudmor/gudfar) i princippet ikke har
noger "forpligtigelser" overfor barnet, selvom forældrene går bort ?

Fra : hedegaard

Dato : 07-03-04 15:04

> Og det vil så sige at den der bærer (Gudmor/gudfar) i princippet ikke har
> noger "forpligtigelser" overfor barnet, selvom forældrene går bort ?

Hverken gudforældre eller faddere har nogen rigtige forpligtigelser overfor
barnet i juridsk forstand. Man lover "kirken", at man vil holde øje med at
barnet opdrages i den kristne tro.
Gudmor/gudfar kan godt skrives ind i kirkebogen som fadder sammen med de
andre man vælger til fadder. Det har vi gjort med vores gudmor - men så vidt
jeg husker talte præsten ved dåben både til forældre, gudmor og faddere da
han fortalte hvad deres "pligt" nu var efter dåben (altså at sikre sig, at

Fra : Tine Andersen

Dato : 07-03-04 19:01

"hedegaard" <hedegaard@FJERNMIGchristiansen.mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> han fortalte hvad deres "pligt" nu var efter dåben (altså at sikre sig, at

....og der står også noget om i talen: "at dersom forældrene skulle falde
bort inden barnet når til skels år og alder, skal fadderne tage vare på, at
barnet opdrages i den kristne tro, dersom de er der tilstede"

Altså:

- Kun hvis forældrene er væk
- Kun sørge for den kristne opdragelse, men ikke tøj, mad, seng, etc,
- Og kun hvis de er i nærheden.

Ret lette forpligtelser, ville jeg mene.

Tine

Fra : David T. Metz

Dato : 08-03-04 14:37

Tine Andersen wrote:

> - Og kun hvis de er i nærheden.

Ikke helt rigtigt. Der er to udgaver af talen:

===
I, som er faddere til dette barn (disse børn), kan nu bevidne, at det (de)
er døbt i Faderens og Sønnens og Helligåndens navn. Og I skal vide, hvad I
skylder det barn, hvis faddere I er. Hvis det sker, at forældrene dør, før
barnet kommer til skelsalder, da skal I, så vidt I har mulighed for det,
drage omsorg for, at det oplæres i den kristne børnelærdom, for at det må
blive i Kristus, ligesom det nu ved dåben er indpodet i ham.
Fred være med jer!
Eller

I forældre og faddere til dette barn (disse børn) er nu vidner på, at det
(de) er døbt i Faderens og Sønnens og Helligåndens navn. I forældre skal
oplære jeres barn i den kristne tro og bede for det, for at det må blive i
Kristus, ligesom det nu ved dåben er indpodet i ham. Og sker det, at
forældrene dør, før barnet bliver voksent, da skal I faddere, så vidt det
står til jer, drage omsorg for, at det oplæres i den kristne tro.
Fred være med jer!

===

Så det er "såvidt de har mulighed" eller "så vidt det står til dem" -
hvilket trods alt er lidt mere krævende end "kun hvis de er i nærheden".

David

Fra : Kevin

Dato : 09-03-04 10:32

07/03/04 12:38HappyHenrik.dk Skrev

> Og det vil så sige at den der bærer (Gudmor/gudfar) i princippet ikke har
> noger "forpligtigelser" overfor barnet, selvom forældrene går bort ?

Hvis I gerne vil have nogle bestemte personer til at tage jer af jeres børn,
i tilfælde af jeres egen død, skal I skrive testamente, og det får bedre
virkning hvis dem der "naturligt" skulle tage sig af barnet også skriver
under, især hvis det ikke er dem I tænker på som værende dem der skal tage
sig af barnet.

Vi har lavet et da vores søskende ville blive påført en unødigt stor flok
børn hvis de skulle tage sig af vores, derfor er det også venner der er
gudmor og faddere.
Men det handler kun om vores religiøsitet, der er ikke noget juridisk
forpligtigende i at være gudmor.
Og forskellem imellem gudmor og faddere er ikke til stede som der er
skrevet her flere gange.
Vh Kevin
--
Fjern nospam ved privat svar

Fra : Uffe Holst

Dato : 10-03-04 15:12

In an article of 8 Mar 2000 Kevin wrote:

> [...]
> bedre virkning hvis dem der "naturligt" skulle tage sig af barnet også
> skriver under, især hvis det ikke er dem I tænker på som værende dem der

Der er mig bekendt ingen garanti for, at myndighederne vælger at følge
de ønsker, som forældrene har haft, når det angår børnene. Men det er
klart, at det selvfølgelig øger chancen for, at det bliver som I vil have,
at I forud har skrevet det ned.
--
Uffe Holst

Fra : Tine Andersen

Dato : 07-03-04 18:59

"www.familien-petersen.dk" <xxx@xxx.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> den der bærer barnet, mens det døbes. Fadderne er dem, der skal
> sørge for/holde øje med, at barnet opdrages i den kristne tro,

I mit leksikon henviser fadder til gudmor/-far og gudmor/-far til fadder.

Tine

Fra : Inger Pedersen

Dato : 07-03-04 20:01

"Tine Andersen" <tine.andersen@post3.tele.dk> skrev i en meddelelse

> I mit leksikon henviser fadder til gudmor/-far og gudmor/-far til fadder.

Og i mit leksikon på 26 bind er hverken fadder eller gudmor nævnt

Der hvor jeg færdes, er det altid en af forældrene, der bærer barnet -
faktisk har jeg aldrig oplevet andet i mit lange liv.
Men jeg forstår gudmor som den, der bærer barnet, når det ikke er en af
forældrene.

Fra søgning på Google - gudmor - resultat bl.a. kirker.dk:
"Gudmor, faddere, vidner
Ved barnedåben skal barnet have mellem tre og fem faddere. En fadder skal
være døbt.
En fadder forpligtiger sig til at give barnet en kristen børnelærdom, hvis
barnets forældre dør.
Et barn, der går til konfirmationsforberedelse, vil som regel kunne
accepteres af præsten som fadder.
Ved dåben bæres barnet af en fadder, som kaldes gudmor eller gudfar. En af
forældrene kan også bære barnet.
Ved voksendåb har man ikke faddere, men dåbsvidner.
En fadder har juridisk set ingen pligt overfor det barn, der mister sine
forældre.
Forældrene kan skrive et 'børnetestamente', hvor de udtrykker deres ønsker.
"

Fra ritualbogens faddertiltale (den mest mundrette version):
"I forældre og faddere til dette barn er nu vidner på, at det er døbt i
[...]

Ritualbogen nævner ikke gudmødre eller -fædre overhovedet.

Hilsen Inger

Fra : Nette

Dato : 08-03-04 04:03

"Tine Andersen" skrev i en meddelelse
> I mit leksikon henviser fadder til gudmor/-far og gudmor/-far til fadder.

Og i vores kirkes lille informationshæfte man får tilsendt med
fødselsattesten står der, at den der bærer barnet i kirken også er fadder og
har samme forpligtelser som de andre faddere.

Nette

Fra : Vibeke & Michael

Dato : 08-03-04 21:21

Hej Ng

> Min kæreste har diskuteret meningen med at stå fader kontra det at være
> gudmor/far.
>
> Nogen der kan forklare os forskellen ?

Der er ingen forskel.

I kirken er der ikke forskel på om man bærer barnet eller ej og der er ikke
forskel på om man er mand eller kvinde.
En fadder står for at overvåge om barnet bliver opdraget i den kristne tro.
Men kun ifølge kirken. Det har INTET at sige rent juridisk.
Gudmor og Gudfar er noget som er blevet opfundet hen af vejen af diverse
forældre og man giver gerne betegnelsen til en person man er meget tæt på. I
mange familier betragtes det som en ære/ et stort skulderklap, men igen:
I kirken er der ikke noget der hedder Gudmor/Gudfar. Det er faddere uanset
om der er 1 eller 5 (max) Og der er ingen forskel på hvem der bærer barnet.

MVH

Michael (Der har 2 børn og har studeret emnet ret grundigt)

Fra : hedegaard

Dato : 09-03-04 08:39

> [...]
uanset
> om der er 1 eller 5 (max) Og der er ingen forskel på hvem der bærer

Jeg tror der er forskel på hvordan forskellige præster gør tingene mht
gudmor/far. Da vi fik begge vores børn døbt blev vi spurgt om Gudmor også
skulle stå fadder og på den måde også blive skrevet ind i kirkebogen. Så
gudforældre behøver ikke stå fadder.
Ved vores første barnedåb i 2000 hed det mindst 2 faddere max 5.
Ved den seneste i 2003 hed det mindst 3 faddere max 5.
Det skal siges, at det var i den samme kirke, men der var kommet en ny præst
i mellemtiden.

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 09-03-04 14:36

At være fadder til noget er at være vidne til det - at kunne bekræfte, at
det er sket.
Alle, der har overværet lille NN's barnedåb, er på den måde 'faddere'.
Ligesom alle de, der var med til NN's forældres bryllup kan bevidne, at de
sagde ja til hinanden.
Men for en ordens skyld skal der både ved bryllup og barnedåb være (mindst)
to vidner skrevet i kirkebogen - det kan forsåvidt sagtens være f.eks
organisten og graveren, der skrives ind som vidner.
Det er den 'juridiske' side af det.
Desuden er der en 'religiøs' forpligtelse for faddere i folkekirken. De skal
selv være døbt med en kristen dåb. Og eftersom dåb og oplæring i kristen tro
og praksis hører sammen, er det deres opgave at bistå forældrene i
oplæringen, ligesom de bistår dem ved at være dåbsvidner.
Gudmor m/k er naturligvis også fadder. Men hvis mor eller far selv bærer
barnet til dåb, skal der DERUDOVER være mindst to faddere.

Venlig hilsen Dikte

Fra : Monsieur

Dato : 31-03-04 16:22

"HappyHenrik.dk" <ask@me.invalid> skrev i en meddelelse
> Min kæreste har diskuteret meningen med at stå fader kontra det at være
> [...]

Hej Henrik

Havde lige selv barnedåb i Søndags og til samtalen inden snakkede jeg med
præsten omkring lige nøjagtig det samme....

Hendes forklaring var:

I meget gamle dage rigtigt gamle dage da var børnedødeligheden så høj at
lige så snart barnet var født skulle det døbes.

Men moderen måtte ikke komme i kirken så længe hun var uren ( Blødte i
underlivet) og derfor valgte man så en stedfortræder en GUDMOR som kunne
bære barnet igennem dåben.

Det at stå fader betyder at hvis forældrene til barnet dør før det er
voksent så skal faderne sørge for at barnet opdrages og føres ind i den
kristne tro.

Der følger ingen andre forpligtigelser med altså ikke noget med at man skal
have barnet hvis forældrene dør, men blot drage omsorg for at barnet bliver
kristent.

Det er den forklaring jeg har fra vores præst.

Mvh

Jens

Fra : Cat

Dato : 31-03-04 20:27

"Monsieur" <lindberg@olesen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Det at stå fader betyder at hvis forældrene til barnet dør før det er
> voksent så skal faderne sørge for at barnet opdrages og føres ind i den
> kristne tro.

Og for god ordens skyld: en fader er noget biologisk - den anden hedder en
fadder. Det udtales også forskelligt - man kan høre det dobbelte D.

Tine

Fra : David T. Metz

Dato : 02-04-04 09:26

Cat wrote:

> Og for god ordens skyld: en fader er noget biologisk

Nu vi er i afdelingen for insektformering: Ikke nødvendigvis. En fader er
noget socialt, som også kan være noget biologisk.

David