Fra dag til dag
Fra : Berit Nielsen

Dato : 07-03-04 09:36

Hejsa..
Har i aldrig undret jer over dette.

Når man ved at nu er det snart smede tid så kigger man på hovene og de kan
godt lige vente lidt mere.
Men så lige pludselig en morgen, skulle man have ringet i sidste uge.
Det virker som om hovene vokser vildt over natten.

Og selvfølgelig er det så blevet fredag og smeden kan først komme .. tja
hvem ved.
Igår fredags da jeg kom i stalden havde Wendy tabt den ene forsko og den
anden var knækket af halvt.
Det har jeg lagt mærke til at de gør, mon det skyldtes at hendes 4 punkts
sko er i aluminium ?
At de så er lidt mere svage ??

Nå men jeg må jo se om jeg er haldig at smeden vil komme forbi og ordne
hende asap.
Når jeg ringer mandag morgen.

Hilsen Berit Nielsen, Århus
http://www.ox-arabere.dk
http://www.arabiskrideklub.dk

Fra : Anet

Dato : 07-03-04 10:46

"Berit Nielsen" <anonym-afsender@post.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Det virker som om hovene vokser vildt over natten.
>
> Og selvfølgelig er det så blevet fredag og smeden kan først komme .. tja

(klip)

Jeg har også prøvet at stå i den situation som du beskriver. Men min
nuværende smed som jeg ved nærmere eftertanke har haft i 5 år aftaler altid
en ny tid når han er færdig med sit smedearbejde. Og det passer altid at jeg
trænger til smed til mine heste. Det var bare lige at finde ud af
intervallet imellem skoningerne. Vi har 4 sko på begge heste.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Anet

Dato : 07-03-04 11:00

"Anet" <aneteng FJERNDETTEHER@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Vi har 4 sko på begge heste.

(klip)

Altså Freyja har 4 sko på og Drýsill har 4 sko på. Bare lige for et tilfælde
at der var nogen der misforstod *GGG*

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 07-03-04 11:02

On Sun, 7 Mar 2004 09:36:29 +0100, "Berit Nielsen"
<anonym-afsender@post.dk> wrote:

> [...]
>Men så lige pludselig en morgen, skulle man have ringet i sidste uge.
>Det virker som om hovene vokser vildt over natten.

   Jo - jeg kender godt konceptet. Men vi bestiller altid smed
med 6 ugers mellemrum for det har vi erfaret er det tidsrum der er
bedst til faktisk alle de heste i stalden der bruger ham.

>Og selvfølgelig er det så blevet fredag og smeden kan først komme .. tja
>hvem ved.

   Se det er grunden til at jeg skiftede smed. Jeg kan ikke bruge
en smed der ikke returnerer kald og som ikke kan komme før om 14 dage
når hesten har smidt en sko og den skal slås på igen på garantien. Det
holder bare ikke. =)

/Trine.
What We Do in Life Echoes in Eternity.

Fra : Anet

Dato : 07-03-04 11:39

"Trine Stubbe Teglbjærg" <snoe@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> en smed der ikke returnerer kald og som ikke kan komme før om 14 dage
> når hesten har smidt en sko og den skal slås på igen på garantien. Det

(klip)

Der er i de fleste dele af Danmark mangel på gode smede så der er stor
efterspørgsel og derfor vil der jo uværgeligt opstå nogen ventetid hvis man
ikke gør som både Trine og jeg at man simpelthen er lidt forud og bestiller
med fast interval.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Lene

Dato : 08-03-04 11:06

> [...]
man
> ikke gør som både Trine og jeg at man simpelthen er lidt forud og

Hej, på http://www.skivetrav.com/traenere.html er der adskillige gode
smede. Den bedste er efter min personlige mening Seppo Kukkonen. Hans søn
Michael vandt DM for lærlinge i Herning - ( hvem sagde æblet og stammen
*s* )
Seppos egen hjemmeside findes på http://www.travportalen.dk/kukkonen.asp

Jeg bruger selv disse to smede til mine heste.

Mvh. Lene

Fra : Matilde Bøgh

Dato : 08-03-04 14:48

> [...]
> smede. Den bedste er efter min personlige mening Seppo Kukkonen. Hans søn
> Michael vandt DM for lærlinge i Herning - ( hvem sagde æblet og stammen

Hallo Lene, wake up!

Michael er i lære ved Per Munck det er nok ikke et tilfælde hvis han bliver
dygtig.
Hans far er jo hverken uddannet eller noget der ligner.

Matilde

Fra : Lene

Dato : 08-03-04 14:51

"Matilde Bøgh" <matilde.fjerndetteboegh@mail.dk> skrev i en meddelelse >
> [...]
bliver
> dygtig.
> Hans far er jo hverken uddannet eller noget der ligner.

http://www.travportalen.dk/seppro.asp

Mvh. Lene

Fra : Matilde Bøgh

Dato : 08-03-04 15:12

"Lene" <hamadryadfjerndette@mail.dk> skrev i en meddelelse

> "
>
> http://www.travportalen.dk/seppro.asp

Okay hvorfor har han så ikke taget sin søn i lære...

Og hvorfor findes han ikke her http://www.hestens-vaern.dk/beslag.htm

Meeeget underligt..........................

Fra : Marlene

Dato : 08-03-04 15:14

> [...]
>
> Og hvorfor findes han ikke her http://www.hestens-vaern.dk/beslag.htm
>
> Meeeget underligt..........................

Here we go again

Mvh. Marlene.

Fra : Lene

Dato : 08-03-04 16:34

"Matilde Bøgh" > Okay hvorfor har han så ikke taget sin søn i lære...

> Og hvorfor findes han ikke her http://www.hestens-vaern.dk/beslag.htm
>
> Meeeget underligt..........................

Spørg ham dog!

Fra : Matilde Bøgh

Dato : 08-03-04 17:00

> "Matilde Bøgh" > Okay hvorfor har han så ikke taget sin søn i lære...

> Spørg ham dog!

Nej, det giver sig selv- han er ikke uddannet.
Det var mest en oplysning til dig, og andre.

Fra : Lene

Dato : 08-03-04 19:38

"Matilde Bøgh" <matilde.fjerndetteboegh@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Nej, det giver sig selv- han er ikke uddannet.
> Det var mest en oplysning til dig, og andre.

Seppo er uddannet smed, og det vil du finde ud af ved at checke hans
hjemmeside. Hvis du har spørgsmål ang. hans uddannelse, så kontakt ham dog.

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 08-03-04 23:06

On Mon, 8 Mar 2004 17:00:03 +0100, "Matilde Bøgh"
<matilde.fjerndetteboegh@mail.dk> wrote:

>Nej, det giver sig selv- han er ikke uddannet.
>Det var mest en oplysning til dig, og andre.

   Sjovt - min smed står der sørme heller ikke - selv om han lige
har bestået sin eksamen ... mon listen er dårligt opdateret??

Fra : Matilde Bøgh

Dato : 08-03-04 23:25

> Sjovt - min smed står der sørme heller ikke - selv om han lige
> har bestået sin eksamen ... mon listen er dårligt opdateret??

Der går lidt tid fra man er udlært, og hvis man arbejder for et fima er det
kun firmaets navn der kommer på, fks står alle svendene der heller ikke.

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 09-03-04 18:47

On Mon, 8 Mar 2004 23:24:33 +0100, "Matilde Bøgh"

>Der går lidt tid fra man er udlært, og hvis man arbejder for et fima er det
>kun firmaets navn der kommer på, fks står alle svendene der heller ikke.

   Nu er det godt nok hans eget firma - han har oprettet sit eget
firma og ansat sig en mester....

Fra : Pia J

Dato : 09-03-04 19:41

"Trine Stubbe Teglbjærg" <snoe@nospam.dk> wrote in message
> Nu er det godt nok hans eget firma - han har oprettet sit eget
> firma og ansat sig en mester....

Hvor længe siden er det han har oprettet og tilmeldt dette firma? Jeg får
kun opdateringer højst hveranden måned.

:Pia

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 09-03-04 22:29

On Tue, 9 Mar 2004 19:41:27 +0100, "Pia J" <ngspam@ofir.dk> wrote:

>Hvor længe siden er det han har oprettet og tilmeldt dette firma? Jeg får
>kun opdateringer højst hveranden måned.

   Firmaet har eksisteret i hvert fald det sidste halve år med
den konstellation. Men han har så først for nyligt bestået sin sidste
eksamen.

Fra : Matilde Bøgh

Dato : 09-03-04 23:20

Men han har så først for nyligt bestået sin sidste
> eksamen.

Jeg henvendte mig selv til Schou da jeg var færdig, på den måde kan man
presse lidt på selv.

Fra : Marlene

Dato : 08-03-04 18:11

"Matilde Bøgh" <matilde.fjerndetteboegh@mail.dk> skrev i en meddelelse

Snip

> Og hvorfor findes han ikke her http://www.hestens-vaern.dk/beslag.htm

Om ikke andet så var det et godt link du sendte der - og jeg har derfor et
spørgsmål til hele gruppen; er her nogle fynboer i gruppen? Hvis ja; kender
nogen disse smede:

5462 Morud
Langesø Beslagsmedie Jørn Vestergård 6489 2212 189 R&H
5474 Veflinge PP Plast Palle Pedersen 6480 1695 150 R & H

Mvh. Marlene.

Fra : Matilde Bøgh

Dato : 08-03-04 18:24

"Marlene" <tunnefjerndette@heaven.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Langesø Beslagsmedie Jørn Vestergård 6489 2212 189 R&H
> 5474 Veflinge PP Plast Palle Pedersen 6480 1695 150 R & H

Ja, Jørn skoer kun islændere og Palle har tjent så meget på PP plast at han
ikke tager nye kunder (så vidt jeg ved, men du kan da prøve).

Fra : Marlene

Dato : 08-03-04 19:49

"Matilde Bøgh" <matilde.fjerndetteboegh@mail.dk> skrev i en meddelelse

Snip

> Ja, Jørn skoer kun islændere og Palle har tjent så meget på PP plast at
han
> ikke tager nye kunder (så vidt jeg ved, men du kan da prøve).

Det jeg egentlig er interesseret i at høre er, om de er gode smede; beskærer
hovene godt og flot og har et roligt temperament!

Mvh. Marlene.

Fra : Pia J

Dato : 08-03-04 18:29

"Matilde Bøgh" <matilde.fjerndetteboegh@mail.dk> wrote in message
> Og hvorfor findes han ikke her http://www.hestens-vaern.dk/beslag.htm

HV's liste indeholder kun registrerede smede, der er uddannede smede som
ikke vil være med i forbundet (min nabo bl.a.)

:Pia

Fra : Matilde Bøgh

Dato : 08-03-04 21:00

> "Matilde Bøgh" <matilde.fjerndetteboegh@mail.dk> wrote in message
>
> HV's liste indeholder kun registrerede smede, der er uddannede smede som
> ikke vil være med i forbundet (min nabo bl.a.)

Jeg tror du tænker på www.hovpleje.dk (DS)

Det er en arbejdsgiverforening, imens Hestens Værns liste er den eneste
komplette liste over uddannede smede i Danmark, findes de findes de der.

Fra : Pia J

Dato : 08-03-04 21:21

> Jeg tror du tænker på www.hovpleje.dk (DS)
>
> Det er en arbejdsgiverforening, imens Hestens Værns liste er den eneste
> komplette liste over uddannede smede i Danmark, findes de findes de der.

Jeg er nu ret sikker på, det er fra DS el.lign. vi får vores lister. (jeg er
webmaster på HV) Men jeg kan da prøve at spørge den ansvarlige, for nu er
jeg da nysgerrig.

Fx. kan jeg nævne min nabo som ikke er registreret, men ifølge min smed, som
ER på listen, er min nabo fuldt uddannet (jeg har ikke selv spurgt ham, da
jeg ikke havde hest sidst jeg så ham)

:Pia

Fra : Matilde Bøgh

Dato : 08-03-04 21:41

> [...]
som
> ER på listen, er min nabo fuldt uddannet (jeg har ikke selv spurgt ham, da

Okay Pia, men jeg kan ihvertfald sige at der er mange smede på HVs liste som
ikke er i DS, min opfattelse af listen er, at de der ikke har et "R"
og/eller et "H" er dem der ikke er medlem af nogle arbejdsgiverforeninger
(dvs at de ikke er med i rådet for hovpleje og hestebeslag, og ankenævnet,
hvilket man ikke er, med mindre man er med i enten DS eller DI - dansk
industri).

Men selv jeg kan jo blive klogere :)

Fra : Pia J

Dato : 09-03-04 07:07

> ikke er i DS, min opfattelse af listen er, at de der ikke har et "R"
> og/eller et "H" er dem der ikke er medlem af nogle arbejdsgiverforeninger

Det kan du da have ret i - det vil jeg lige undersøge!

:Pia

Fra : Berit Nielsen

Dato : 09-03-04 23:58

> [...]
>
> HV's liste indeholder kun registrerede smede, der er uddannede smede som
> ikke vil være med i forbundet (min nabo bl.a.)

Hvis din nabo ikke vil "være med i forbundet" er der samtidig IKKE nogen
garanti for dine hestes ve og vel,
såfremt han skulle lave en skade.
Jeg kan blive så harm, over den ligegyldighed folk lader deres hestes hove
behandle på.
(taler af personlig erfaring da min hoppe har stået i 2½ år grundet
smedeskade)
Brug dog for hestens skyld en registret beslagsmed.
det er ikke en garanti for at han er dygtig, men så prøv igen, men det er
din og hestens garanti for hjælp hvis uheldet er ude.
Og smeden er også bare et menneske (næsten dem alle ihvertfald).
Hvis smeden af en eller anden grund ikke vil registre sig, hvordan ved du så
han er udlært ???
Vil du overlade mig dine tænder hvis jeg sætter et skilt op på mit hus og
siger jeg er tandlæge ??
Alle og enhver må kalde sig beslagsmed, registreingen på den liste er din
garanti for at han virkelig er udlært.

Listen opdateres jævnligt, men det kræver jo også ligesom at der er pres på
at vi hestejere kun vil bruge de smede,
så skal smedene nok tage sig sammen og sørge for at få sig selv på listen.
Det link som matilde smed et som alle burde kende.

Hmm. det her emne får mig virkelig op af stolen, og jeg må hellere sætte mig
igen.
Bliver så rasende, men jeg har jo også mærket det på egen krop og pengepung.
Andre har været så uheldige at deres hest måtte lade livet.
Hvad vælger du ????

Hilsen Berit Nielsen
http://www.ox-arabere.dk

Fra : Pia J

Dato : 10-03-04 10:19

"Berit Nielsen" <anonym-afsender@post.dk> wrote in message

> [...]

> det er ikke en garanti for at han er dygtig, men så prøv igen, men det er
> din og hestens garanti for hjælp hvis uheldet er ude.

Jamen jeg bruger ikke min nabo. Jeg troede slet ikke han var uddannet fordi
han ikke er på listen, men det siger den smed jeg bruger (fra listen) at han
er. Så vidt jeg ved tager han kun islændere, men jeg har ikke spurgt, for
laver han noget klamp, er det svært at være naboer - derfor bruger jeg en
længere væk. Så hids dig endelig ned igen

:Pia

Fra : Berit Nielsen

Dato : 11-03-04 17:02

Jeg kunne ikke drømme op at hidse mig op over at andre vælger at bruge en U
registret beslagsmed.
Jeg kan bare råde og vejlede, og HÅBE at nogen om ikke for deres egen skyld
så for hestens skyld.
Vil lære af MINE FEJL.
Jeg vil hellere end gerne være med til at skåne andre hesteejere, for samme
situation som jeg selv stod i.
en kanon 5 års hest, lige tilredet for 6 - 7 måneder siden, kanon
dressuremne , med MASSER af potentale.
Bedømt til DSAH show med ca. 89 point (Guldmedalje).
Ikke alle havde valgt at beholde hesten da forsikringen meddelte at ved en
smede skade dækker forsikringen IKKE,
det SKAL smedens forsikring gøre.
Det vil sige fra den ene dag til den anden stod jeg med en hest som var en
hel del værd, og næste dag var den vel slagteprisen værd.
Jeg alene, og kun jeg hang på dyrlægeregninger, smede regninger,
dyrlæge regninger , smede regninger og så videre i en evighed, samt ekstra
udstyr som pludselig var nødvendigt.
Så som tykkere dækkener, da hesten ikke kunne holde varmen i efteråret, og
vinteren, da hun stod i total boksro.
Lange, og tykke transport gamacher som kunne fungere som stald bandager,
så hesten kunne holde benene varme, da blodomløbet nedsættes ved en stille
stående hest.
Penge til massage, så man idet mindste kunne holde hesten kredsløb og
muskulatur bare lidt igang.
Sådan kan jeg blive ved, og ved.
Jeg har valgt trods udgifter, trods at dyrlægen var klar til at aflive hende
valgt at beholde hende.
Har fået et kæmpe smæk, og gæld op over begge øre.
Men min hest lever, og har det godt, fungere bare ikke som ridehest til det
egentlige formål.
Fordi hvad... at jeg valgte at spare måske 250.- kr. pr. gang smeden kom..?
Fordi jeg tog smedens ord for gode varer ..?
Fordi jeg ikke havde sat mig nok ind i hvad en beslagsmed skal og ikke
skal...?
Fordi jeg lod smeden røre min hest uden selv at være der .. ?

Tja... jeg har måttet betale, min hest har måttet betale, men i andre kan
sikre jer, og jeres heste.
Eller i kan ihvertfald være sikret i tilfælde af at skaden skulle ske.
Med en registret beslagsmed er der ikke en garanti for dygtighed.
Men en garanti for du ikke står alene, hvis uheldet skulle ske.

Så alle kan lytte til et godt råd, eller lade være.
Det er som sagt frit valg, og jeres pengepung. *S*

Hilsen Berit Nielsen, Århus

Fra : Musen

Dato : 10-03-04 22:17

> Brug dog for hestens skyld en registret beslagsmed.
> det er ikke en garanti for at han er dygtig, men så prøv igen, men det er
> din og hestens garanti for hjælp hvis uheldet er ude.

Men nu har du jo selv prøvet at stå i en situation hvor hesten fik en
hovskade, og ja så er der hjælp at hente, men hvad hjælper det, hvis hesten
er halt og har ondt? Jeg bruger en uregisreret smed, og det gør jeg altså
med god samvittighed. For det første er manden den eneste der har kunnet
beskære Nilco uden at hun panikkede (en smed fra Horsens troede det hjalp på
hendes "uvilje" mod ham at han pandede hende en....Det gjorde det ikke. Han
var ellers registreret!!!! Gæt om jeg har brugt ham igen) For det andet er
han kanon god til at beskære - har kunnet rettet Nilcos ene forhov helt fra
at hun gik fuldstændigt skævt da jeg fik hende. Så skidt med at han af og
til glemmer en aftale, eller kommer et par timer senere end aftalt, selvom
det da er pi**e irriterende

> [...]

> han er udlært ???
> Vil du overlade mig dine tænder hvis jeg sætter et skilt op på mit hus og

Ja hvis du er billig nok *GG*

> Alle og enhver må kalde sig beslagsmed, registreingen på den liste er din
> garanti for at han virkelig er udlært.

Man kan jo forlange at se et svendebrev, det har de vel, dem som er
udlærte??

> Listen opdateres jævnligt, men det kræver jo også ligesom at der er pres

> at vi hestejere kun vil bruge de smede,
> så skal smedene nok tage sig sammen og sørge for at få sig selv på listen.

Det kan der være noget om, men jeg stopper altså ikke med at bruge min
smed....Men jeg kan da prøve at overtale ham til at blive registreret...

> [...]

pengepung.
> Andre har været så uheldige at deres hest måtte lade livet.

Men ja...Der har jo også været registrerede smede som har lavet skader, så
hvad er forskellen?? At de har fået erstatning????

V.h. Mia

Fra : Matilde Bøgh

Dato : 10-03-04 23:40

> så
>
> Ja hvis du er billig nok *GG*

Dårlig indstilling- selv om du griner, er det et tyspisk eksempel, -
nu bliver jeg nok grov men mange af de ufaglært -og ofte billige smede har ,
og får netop kunder der går på kompromis med kvaliteten, og derfor ikke
stiller de store krav, eller spørgsmål til smeden.

> Men ja...Der har jo også været registrerede smede som har lavet skader, så
> hvad er forskellen?? At de har fået erstatning????

Ja alle kan lave fejl, ellers var vi robotter?

Men forskellen er, at vælger man en smed med en uddannelse, er man sikker på
en vis garanti for en baggrundsviden, og en lyst til faget.

Vælger man en ufaglært, så får man måske en med en "så svært kan det da
heller ikke være" indstilling, og den er der vist ingen der har brug for!

Hvorfor er der smede der vælger ikke at tage uddannelsen???
Fordi de tror det er let?

Har du spurgt din egen smed hvorfor han ikke er uddannet?

Nogle ryttere tror også det er let at ride- lige indtil de begynder at lære
det, så er det ikke så let alligevel.

Jo mere man lærer, jo mere ved man at man ikke kan.

Fra : Marlene

Dato : 11-03-04 08:43

"Matilde Bøgh" <matilde.fjerndetteboegh@mail.dk> skrev i en meddelelse

Snip

> Jo mere man lærer, jo mere ved man at man ikke kan.

Det var egentlig klogt sagt, for lige præcis det har jeg tænkt på mange
gange. Da jeg tog min uddannelse inden for sprog, mente jeg inden jeg
startede, at jeg kunne alt, hvad man skulle vide om engelsk - ha, ha, jo
mere jeg lærte om sproget og grammatikken, jo sværere blev det. Og sådan er
det faktisk med mange ting, jeg har sat mig for at lære. Men det har måske
også noget med at gøre, at jo mere man lærer, og jo mere man ved, jo mere
_vil_ man lære - og så bliver det jo ret omfattende.

Jeg synes, det er fint, at Mia har en god smed, selvom han ikke er
registreret, men ellers bør man vælge en registreret - ellers ender vi med
kun at have klamphuggere til sidst!

Mvh. Marlene.

Fra : Matilde Bøgh

Dato : 11-03-04 09:10

jo mere man lærer, og jo mere man ved, jo mere
> _vil_ man lære - og så bliver det jo ret omfattende.

Ja netop, denne erfaring har jeg selv gjort mig mere en én gang i de 30 år
jeg efterhånden har levet .)

> Jeg synes, det er fint, at Mia har en god smed, selvom han ikke er
> registreret, men ellers bør man vælge en registreret - ellers ender vi med
> kun at have klamphuggere til sidst!

Enig, og af og til skal man/folk/hestene, åbenbart have det ret hårdt før
det går op for dem, se fks denne tråd
http://www.heste-nettet.dk/forum/6/12169/12169/

Fra : Marlene

Dato : 11-03-04 10:08

"Matilde Bøgh" <matilde.fjerndetteboegh@mail.dk> skrev i en meddelelse

Snip

> Enig, og af og til skal man/folk/hestene, åbenbart have det ret hårdt før
> det går op for dem, se fks denne tråd
> http://www.heste-nettet.dk/forum/6/12169/12169/

Ja, uhha, stakkels hest. Det er det, jeg lidt frygter, når jeg nu skal til
at vælge ny smed - også selvom han er registreret. Endnu mere frygter jeg
dog, at han vil være hidsig og slå på mine elskede heste (for så slår jeg
ham, og så kan der hurtigt komme en sag ud af det....... ) - det har jeg
snart hørt om så ofte, og hvordan vælger man den rigtige?

Mvh. Marlene.

Fra : Anet

Dato : 11-03-04 15:40

> [...]
> ham, og så kan der hurtigt komme en sag ud af det....... ) - det har jeg

(klip)

Jeg vil heller ikke tolerere at nogen smed ligger hånd på mine heste. Jeg er
i det hele taget meget hys med mine heste, men det er jo nok ganske
naturligt fordi man er så glad for dem.

--
~ Hilsen
Annette ~>

Fra : Marlene

Dato : 11-03-04 17:43

> [...]

er
> i det hele taget meget hys med mine heste, men det er jo nok ganske

Ja, det er jo lige præcist det )))))

Vh. Marlene.

Fra : Musen

Dato : 11-03-04 22:37

> [...]
> ham, og så kan der hurtigt komme en sag ud af det....... ) - det har jeg
> snart hørt om så ofte, og hvordan vælger man den rigtige?

Ja det er jo altså også en af hovedårsagerne til at jeg har valgt min
elskede smed. Nilco synes det er vildt hyggeligt at stå og gnubbe mulen på
hans velcrobånd på de der smedebukser han har på. Da hun gjorde det ved ham
jeg brugte da den sædvanlige havde ferie for et par år siden (og som både er
registreret og uddannet) ja så fik hun intet mindre end en på låget....Og
det var så det han fik lov til at røre ved hende....Slut med ham, og øv hvor
jeg ærgede mig over, at jeg overhovedet kunne finde på at overveje at bruge
en anden smed

/Mia

Fra : Liz B.

Dato : 11-03-04 12:51

"Matilde Bøgh" <matilde.fjerndetteboegh@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Enig, og af og til skal man/folk/hestene, åbenbart have det ret hårdt
> [...]

Som man siger på engelsk:

No hooves, no horse!

Hilsener Liz

Fra : Nina Svanholm

Dato : 11-03-04 11:24

"Matilde Bøgh" <matilde.fjerndetteboegh@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Jo mere man lærer, jo mere ved man at man ikke kan.

Klog er den som ved hvad hun ikke ved! (har jeg engang læst

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Musen

Dato : 11-03-04 22:34

> [...]
> og får netop kunder der går på kompromis med kvaliteten, og derfor ikke
> stiller de store krav, eller spørgsmål til smeden.

Jamen hov, nu snakkede jeg altså om mine tænder og ikke om smeden. Jeg
bruger ikke min smed fordi han er billig (for det er han egentlig ikke) men
fordi han er god, og har et temperament som Nilco kan lide (og når nu hun er
bange for mænd i det hele taget, så betyder det faktisk ret meget)

> Ja alle kan lave fejl, ellers var vi robotter?
>
> Men forskellen er, at vælger man en smed med en uddannelse, er man sikker

> en vis garanti for en baggrundsviden, og en lyst til faget.

Altså min smed er sådan set uddannet han er af en eller anden grund bare
ikke regtistreret der....Måske skulle jeg lige hive fat i ham og spørge
hvorfor..

> Jo mere man lærer, jo mere ved man at man ikke kan.
Ja det har du da så evig ret i

/Mia

Fra : Berit Nielsen

Dato : 11-03-04 16:25

Det skal jeg sige dig..
Du har RÅD til at ringe til dyrlægen.
Da den registrede beslagsmed har sine forsikringer i orden,
og du IKKE kommer til at hænge på den økonomiske øretæve.

At den registrede smed, ikke kommer til at hænge på noget.
Da han er forsikret.
så ligesom hvis dine børn smadrer en rude,
har du mulighed for at dække den så dem med ruden ikke lider tab.

Sikkerhed.. ganske enket.
Den garanti har du ikke hvis den uregistrede smed ødelægger din hest.
Så hænger DU på regningen, uanset prisen, ellers betaler din hest prisen med
dens liv.

Hilsen Berit Nielsen, Århus

Fra : Musen

Dato : 11-03-04 22:41

> [...]
> Da den registrede beslagsmed har sine forsikringer i orden,
> og du IKKE kommer til at hænge på den økonomiske øretæve.

Jo men nu har jeg jo brugt ham her i alle de år jeg har haft Nilco (6 år) og
der har aldrig været en eneste fejl. Alle dem jeg kender både her og langt
omkring bruger ham også, og heller ikke der har jeg hørt om nogen fejl.
Tilgengæld kan jeg nævne ikke mindre end tre registrerede smede i en omkreds
af 20 km herfra, som jeg VED alle har lavet fatale fejl på heste.... Skulle
jeg vælge dem for at være sikker på at få erstatning, fremfor ham jeg har nu
og som både Nilco og jeg holder så meget af??

> [...]
> Da han er forsikret.
> så ligesom hvis dine børn smadrer en rude,
> har du mulighed for at dække den så dem med ruden ikke lider tab.

Det kan man jo egentlig sige er lidt hans eget problem. Altså hvis han laver
en fejl og bliver hængt op på det, så er han vel selv skyld i det ikk´?

> [...]
> Den garanti har du ikke hvis den uregistrede smed ødelægger din hest.
> Så hænger DU på regningen, uanset prisen, ellers betaler din hest prisen

Det kan jeg godt se, men hvis hesten er ødelagt, er jeg personligt ligeglad
med pengene...

/Mia

Fra : Berit Nielsen

Dato : 12-03-04 12:35

Underlig indstilling.
Vi er alle mennesker, det er ikke hvordan han laver fejlen.
det er hvordan han tackler at have lavet fejlen.
Du laver måske aldrig fejl ??
Kigger dig altid over skulderen når du kører bil ??
Viser altid af med hånden når du cykler ?? O.s.V..
Vi er alle mennesker og laver fejl ind imellem.
Men taget man sig af de fejl man kan komme til at begå.
Undgår man at blive hængt op på noget.

Men som sagt gør hvad du vil, din hest, din pengepung.
Men at smeden har skoet hesten igennem lang tid er altså ingen garanti.
Min havde haft samme smed siden hun var 2, og skaden skete som 5 ½ års.

Vi har alle forskellieg måder at opfatte tingene på,
og ham du syntes er god, kan en anden have meget dårlig erfaring med.
Sådan er livet nu engang, og heldigvis for de forskelle vi alle har, gode
som dårlige..

Hilsen Berit Nielsen, Århus

Fra : Musen

Dato : 12-03-04 21:58

> [...]
> Vi er alle mennesker og laver fejl ind imellem.
> Men taget man sig af de fejl man kan komme til at begå.

Jo det gør jeg, men om jeg sikrer mig mod mine fejl er vel mit eget problem?
Altså, jeg mener bare, at jeg vel ikke skal vælge en reg. smed fordi han har
sikret sig mod sine fejl, så han ikke bliver hængt op på dem??

> Men som sagt gør hvad du vil, din hest, din pengepung.
> Men at smeden har skoet hesten igennem lang tid er altså ingen garanti.

Min hest har ingen sko...Tilgengæld har den nu fire hove som alle vokser
lige og som den går rigtig godt på, i modsætning til da jeg fik hende, og
den ene hov var fuldstændig skæv...

> Min havde haft samme smed siden hun var 2, og skaden skete som 5 ½ års.

Ja man kan jo altid blive skuffet

> Vi har alle forskellieg måder at opfatte tingene på,
> og ham du syntes er god, kan en anden have meget dårlig erfaring med.

Det er rigtigt, men i modsætning til de registrerede smede jeg kender, så
har jeg til dato ALDRIG hørt noget negativt om ham her...

> Sådan er livet nu engang, og heldigvis for de forskelle vi alle har, gode
> som dårlige.

Det har du helt ret i

V.h. Mia

Fra : Berit Nielsen

Dato : 10-03-04 00:06

> [...]
> Seppos egen hjemmeside findes på http://www.travportalen.dk/kukkonen.asp
>
> Jeg bruger selv disse to smede til mine heste.

Sig mig er han ikke travtræner ?
Eller tidligere ihvertfald.
Syntes jeg mindes det navn fra min tid på JVB.
Hvis det er den samme person jeg tænker på, er han da ikke uddannet smed.
Men det er ganske rigtigt at han altid selv har "taget" sig af hestene.
Det er jo billigst, og så skal man ikke vente på smeden.

Personligt mener jeg er de ikke på HV listen,
kommer de ikke inden for en km afstand af mine hestes hove.
Registret eller uregistret, så betaler vi det samme for at få sko på
hestene.
Så hvorfor spare på noget som kan koste dyrt i sidste ende.

Hilsen Berit Nielsen

Fra : Lene

Dato : 10-03-04 10:20

"Berit Nielsen" <anonym-afsender@post.dk> skrev i en meddelelse

Klip.
> [...]
> Men det er ganske rigtigt at han altid selv har "taget" sig af hestene.
> Det er jo billigst, og så skal man ikke vente på smeden.

Seppo er tidligere træner på Skivetrav. Han er uddannet smed! Og det vil du
også finde ud af, hvis du gør dig den ulejlighed at kigge nærmere på hans
hjemmeside.

Her findes også både hans email og telefonnr - og det var måske på sin plads
at kontakte manden personligt, i stedet for at spørge mig, inden gruppen
kommer for godt igang med at mistænkliggøre hans uddannelse.

Han er i øvrigt ikke billigere end andre smede - bare bedre.

Mvh. Lene

Fra : Matilde Bøgh

Dato : 10-03-04 19:03

> [...]
du
> også finde ud af, hvis du gør dig den ulejlighed at kigge nærmere på hans

Der står bare han er uddannet, ikke hvor eller ved hvem.
Alle kan skrive de er uddannede, jeg er desværre endda bange for det end
ikke er ulovligt sådan som reglerne er idag.
Men han må ikke kalde sig registreret/autoriseret eller examineret.
På "de ufaglærtes" hjemmeside kan man læse lidt om hvordan de dækker sig ind
under den dårlige lovgivning vi desværre har på dette punkt i DK
http://www.danske-beslagsmede.dk/start.htm

inden gruppen
> kommer for godt igang med at mistænkliggøre hans uddannelse.

Det er sådan, at for at kunne få et svendebrev på sin uddannelse som
beslagsmed i DK, skal man tage prøver (hvis man ikke vil stå 4 år i lære) på
lige fod med lærlinge.
Hvis man ikke har et svendebrev (udstedt af Metalindustriens Lærlingeudvalg)
er man ikke hvad jeg kalder uddannet.

I andre lande er uddannelsen ikke nær så krævende, på nær England hvor
uddannelsen tager 6 år.

Fks USA kan man kalde sig "uddannet" efter et kursus på 6 mdr- bare man
betaler penge.

Men den uddannelse gælder ikke i DK, derfor kræver de at udenlandske smede
skal gå op til prøve på lige fod med danske lærlinge, før de får deres
registreringsbevis og svendebrev.

> Han er i øvrigt ikke billigere end andre smede - bare bedre.

Hø hø hø hø, du har nu en sjov humor.

Fra : Nina Svanholm

Dato : 09-03-04 09:52

> [...]
> med 6 ugers mellemrum for det har vi erfaret er det tidsrum der er
> bedst til faktisk alle de heste i stalden der bruger ham.

Sådan gør vi også hos Jacques, selvom man kan tænke at der kun er en uge til
smeden kommer og man abselut ikke synes at han trænger til smed, så kommer
det altid til at passe alligevel

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Morten Lundstrøm

Dato : 07-03-04 21:19

<snip>
> [...]
> anden var knækket af halvt.
> Det har jeg lagt mærke til at de gør, mon det skyldtes at hendes 4 punkts

Jeg arbejder tit med metaller men har ikke så meget 'viden' om den endnu
men:
Nu er aluminium jo ikke et særlig solidt metal, så det kunne meget vel
tænkes, dog bøjer aluminium istedet for at knække/splintre, så den må have
været ret slidt for at knække
Men den vil jo knække af hvis den bliver bøjet så meget at den bliver
'klappet sammen'.
Til gengæld er det jo et temmeligt let metal, så i sidste ende er det vel
rarere for hesten at have på.

<snip>
--
Replace .hej with .com in my e-mail prior to sending e-mail.