/ Forside / Teknologi / Operativsystemer / Linux / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Linux
#NavnPoint
o.v.n. 11177
peque 7911
dk 4814
e.c 2359
Uranus 1334
emesen 1334
stone47 1307
linuxrules 1214
Octon 1100
10  BjarneD 875
inn opgradering fra 1.41.2.1 til 1.57 virk~
Fra : Ivar Madsen


Dato : 07-03-04 00:17

Jeg har opgraderet min mdk til 10.0 og i den forbindelse fået opgraderet min
inn fra 1.41.2.1 til 1.57 men nu kan jeg ikke få inn til at svare længer

,----[ /var/log/news/news.err ]
| Mar 6 23:01:10 news rnews: /etc/news/inn.conf:20: parse error: saw string,
expecting semicolon or newline
`----

der er nogen linier der er # ud i inn.conf.rpmnew kan det være det der i
virkeligheden er galt, at de ikke er det i news.err?

,----[ /etc/news/inn.conf ]
| ## $Id: inn.conf.in,v 1.41.2.1 2000/07/17 06:46:17 rra Exp $
| ##
| ## inn.conf -- INN configuration data
| ##
| ## Format:
| ## <parameter>:<whitespace><value>
| ##
| ## Blank values are allowed for certain parameters.
| ##
| ## See the inn.conf(5) man page for a full description of each of these
| ## options. This sample file is divided into two sections; first, there
| ## are the parameters that must be set (or should be set in nearly all
| ## cases), and then all parameters are given with their defaults for
| ## reference in the same order and with the same organization as the
| ## inn.conf(5) documentation.
|
| # The following parameters are most likely to need setting, although the
| # defaults generated by configure may be reasonable.
|
| mta: /usr/sbin/sendmail -oi -oem %s
| organization: Millis newsservice member of PNX.DK
| ovmethod: tradindexed
| pathhost: news.milli.dk
| pathalias: pnx.dk
| pathnews: /usr
|
| # General Settings
|
| domain: milli.dk
| innflags:
| mailcmd: /usr/bin/innmail
| server: news.milli.dk
|
| # Feed Configuration
|
| artcutoff: 10
| bindaddress:
| hiscachesize: 256
| ignorenewsgroups: false
| immediatecancel: false
| linecountfuzz: 0
| maxartsize: 1000000
| maxconnections: 50
| pathalias:
| pgpverify: false
| port: 119
| refusecybercancels: false
| remembertrash: true
| sourceaddress:
| usecontrolchan: false
| verifycancels: false
| wanttrash: false
| wipcheck: 5
| wipexpire: 10
|
| # Article Storage
|
| cnfscheckfudgesize: 0
| enableoverview: true
| groupbaseexpiry: true
| mergetogroups: false
| overcachesize: 15
| ovgrouppat:
| storeonxref: false
| useoverchan: false
| wireformat: false
| xrefslave: false
|
| # Reading
|
| allownewnews: true
| articlemmap: false
| clienttimeout: 1800
| nnrpdcheckart: true
| nnrpperlauth: false
| nnrppythonauth: false
| noreader: false
| readerswhenstopped: false
| readertrack: false
|
| # Reading -- Keyword Support
| #
| # Enabling this without stopping innd and deleting the existing overview
| # database and adding will probably confuse a lot of things. You must
| # have compiled this support in too.
|
| keywords: false
| keyartlimit: 100000
| keylimit: 512
| keymaxwords: 250
|
| # Posting
|
| addnntppostingdate: true
| addnntppostinghost: true
| checkincludedtext: false
| complaints: abuse@milli.dk
| fromhost:
| localmaxartsize: 1000000
| moderatormailer:
| nnrpdauthsender: false
| nnrpdposthost:
| nnrpdpostport: 119
| spoolfirst: false
| strippostcc: false
|
| # Posting -- Exponential Backoff
|
| backoffauth: false
| backoffdb:
| backoffk: 1
| backoffpostfast: 0
| backoffpostslow: 1
| backofftrigger: 10000
|
| # Monitoring
|
| doinnwatch: true
| innwatchbatchspace: 800
| innwatchlibspace: 25000
| innwatchloload: 1000
| innwatchhiload: 2000
| innwatchpauseload: 1500
| innwatchsleeptime: 600
| innwatchspoolnodes: 200
| innwatchspoolspace: 8000
|
| # Logging
|
| docnfsstat: false
| logartsize: true
| logcancelcomm: false
| logcycles: 3
| logipaddr: true
| logsitename: true
| nnrpdoverstats: false
| nntpactsync: 200
| nntplinklog: false
| status: 0
| timer: 0
|
| # System Tuning
|
| badiocount: 5
| blockbackoff: 120
| chaninacttime: 600
| chanretrytime: 300
| icdsynccount: 10
| maxforks: 10
| nicekids: 0
| nicenewnews: 0
| nicennrpd: 0
| pauseretrytime: 300
| peertimeout: 3600
| rlimitnofile: -1
|
| # Paths
|
| patharchive: /var/spool/news/archive
| patharticles: /var/spool/news/articles
| pathbin: /usr/bin
| pathcontrol: /usr/bin/control
| pathdb: /var/lib/news
| pathetc: /etc/news
| pathfilter: /usr/bin/filter
| pathhttp: /var/log/news
| pathincoming: /var/spool/news/incoming
| pathlog: /var/log/news
| pathoutgoing: /var/spool/news/outgoing
| pathoverview: /var/spool/news/overview
| pathrun: /var/run/news
| pathspool: /var/spool/news
| pathtmp: /var/spool/news/tmp
`----

--
Med venlig hilsen
Ivar Madsen
Der kører MDK9.2 med KDE 3.2

 
 
Jacob Bunk Nielsen (07-03-2004)
Kommentar
Fra : Jacob Bunk Nielsen


Dato : 07-03-04 00:26

Ivar Madsen <spam.usenet.im@milli.dk> writes:

> Jeg har opgraderet min mdk til 10.0 og i den forbindelse fået opgraderet min
> inn fra 1.41.2.1 til 1.57 men nu kan jeg ikke få inn til at svare længer

Det er forhåbentlig løgn. Mon ikke du kører INN 2.x?

> ,----[ /var/log/news/news.err ]
> | Mar 6 23:01:10 news rnews: /etc/news/inn.conf:20: parse error: saw string,
> expecting semicolon or newline
> `----

Har du prøvet kigge hvad der står på linje 20 (og evt. linjerne lige
før)?

Den siger at den forventer at der skal være enten et semikolon eller
et linjeskift, men den fandt en tekststreng. Prøv at kigge grundigt i
din inn.conf.

--
Jacob - www.bunk.cc
Death has been proven to be 99% fatal in laboratory rats.

Ivar Madsen (07-03-2004)
Kommentar
Fra : Ivar Madsen


Dato : 07-03-04 01:00

Jacob Bunk Nielsen skrev i -dk.edb.system.unix:

>> Jeg har opgraderet min mdk til 10.0 og i den forbindelse fået opgraderet min
>> inn fra 1.41.2.1 til 1.57 men nu kan jeg ikke få inn til at svare længer
> Det er forhåbentlig løgn. Mon ikke du kører INN 2.x?

parken hedder inn-2.4.1-2mdk.i586.rpm så det er jo nok inn version 2.4.1-2 jeg
har opgraderet til, og den indeholder så inn.conf version 1.57, jeg gik bare
ud fra at de to fuldte hinanden, I stand correctet,,,

> Har du prøvet kigge hvad der står på linje 20 (og evt. linjerne lige
> før)?

Ja.

> Den siger at den forventer at der skal være enten et semikolon eller
> et linjeskift, men den fandt en tekststreng. Prøv at kigge grundigt i
> din inn.conf.

Ja, efter jeg satte "" omkring linien, så ændrede fejlen sig til noget andet,
som jeg så fik rettet osv,,,

--
Med venlig hilsen
Ivar Madsen
Der kører MDK9.2 med KDE 3.2

Bjørn Connolly (07-03-2004)
Kommentar
Fra : Bjørn Connolly


Dato : 07-03-04 00:29

On Sun, 07 Mar 2004 00:17:03 +0100, Ivar Madsen wrote:
> Jeg har opgraderet min mdk til 10.0 og i den forbindelse fået opgraderet min
> inn fra 1.41.2.1 til 1.57 men nu kan jeg ikke få inn til at svare længer
>| mta: /usr/sbin/sendmail -oi -oem %s
>| organization: Millis newsservice member of PNX.DK

I inn >= 2.4 skal du quote linjer med mellemrum. Prøv med:
mta: "/usr/sbin/sendmail -oi -oem %s"
organization: "Millis newsservice member of PNX.DK"


--
Bjørn Connolly
Disclaimer at <http://www.vof.dk/concorp/disclaimer.html>
"En, to, ti. Henrik er en mur" -Risvangen Stadium, 1/6-2002

Ivar Madsen (07-03-2004)
Kommentar
Fra : Ivar Madsen


Dato : 07-03-04 00:56

Bjørn Connolly skrev i -dk.edb.system.unix:

>> Jeg har opgraderet min mdk til 10.0 og i den forbindelse fået opgraderet min
>> inn fra 1.41.2.1 til 1.57 men nu kan jeg ikke få inn til at svare længer
>>| mta: /usr/sbin/sendmail -oi -oem %s
>>| organization: Millis newsservice member of PNX.DK
>
> I inn >= 2.4 skal du quote linjer med mellemrum. Prøv med:
> mta: "/usr/sbin/sendmail -oi -oem %s"
> organization: "Millis newsservice member of PNX.DK"

OK, det er rettet, og har kommenteret de linier ud, som er den den nye, men nu
siger den

|sh-2.05b$ ctlinnd reload all upgrade
|ctlinnd: no innd.pid file; did server die?
|ctlinnd: cannot send "reload" command (sendto failure): No such file or
|directory
|sh-2.05b$

Jeg lagde mærke til at der er kommet flere linier til i den nye inn.conf, jeg
tror at jeg vil gå i seng, og så når jeg kommer op rette den nye til, og se om
det hjælper.

--
Med venlig hilsen
Ivar Madsen
Der kører MDK9.2 med KDE 3.2

Ivar Madsen (07-03-2004)
Kommentar
Fra : Ivar Madsen


Dato : 07-03-04 01:13

Ivar Madsen skrev i -dk.edb.system.unix:

> |sh-2.05b$ ctlinnd reload all upgrade
> |ctlinnd: no innd.pid file; did server die?
> |ctlinnd: cannot send "reload" command (sendto failure): No such file or
> |directory
> |sh-2.05b$

Den brokker sig vist over at jeg vil reloade, men at der ikke findes nogen
innd.pid og det derfor ikke ser ud til at innd køre, hmm kunne ikke lige se
hvordan jeg starter den ikke kørende innd, så en reload burde få gang i den

,----[ /var/log/news/news.crit ]
| Mar 7 01:04:49 news innd: hismethod is not defined: No such file or
directory
`----

Hismethod hvad er det der ikke er defined? kan det tænkes at det vil hjælpe at
bruge nyeste inn.conf?

God nat.-)

--
Med venlig hilsen
Ivar Madsen
Der kører MDK9.2 med KDE 3.2

Klaus Ellegaard (07-03-2004)
Kommentar
Fra : Klaus Ellegaard


Dato : 07-03-04 01:33

Ivar Madsen <spam.usenet.im@milli.dk> writes:

>Den brokker sig vist over at jeg vil reloade, men at der ikke findes nogen
>innd.pid og det derfor ikke ser ud til at innd køre, hmm kunne ikke lige se
>hvordan jeg starter den ikke kørende innd, så en reload burde få gang i den

reload beder blot den kørende INN om at genindlæse config-filer.
Hvis den ikke kører, kan den ikke blive bedt om noget.

>,----[ /var/log/news/news.crit ]
>| Mar 7 01:04:49 news innd: hismethod is not defined: No such file or
>directory
>`----

>Hismethod hvad er det der ikke er defined? kan det tænkes at det vil hjælpe at
>bruge nyeste inn.conf?

Oh yes.

Normalt vil man bare gå ned i source-kataloget og skrive "make
upgrade". Den vil ændre ens eksisterende inn.conf, så både den
nye formatering og de nye features automagisk indsættes.

Mvh.
   Klaus.

Ivar Madsen (07-03-2004)
Kommentar
Fra : Ivar Madsen


Dato : 07-03-04 09:02

Klaus Ellegaard skrev i -dk.edb.system.unix:

> reload beder blot den kørende INN om at genindlæse config-filer.
> Hvis den ikke kører, kan den ikke blive bedt om noget.

Det er engetligt logisk nok, men hvordan starter jeg en ikke kørende inn?
Jeg synes ikke at jeg kan finde noget om det nogen steder,,,

--
Med venlig hilsen
Ivar Madsen
Der kører MDK9.2 med KDE 3.2

Ivar Madsen (07-03-2004)
Kommentar
Fra : Ivar Madsen


Dato : 07-03-04 09:21

Ivar Madsen skrev i -dk.edb.system.unix:

> Det er engetligt logisk nok, men hvordan starter jeg en ikke kørende inn?
> Jeg synes ikke at jeg kan finde noget om det nogen steder,,,

Jeg fandt de til sidst, inddstart mens man er user-news.

--
Med venlig hilsen
Ivar Madsen
Der kører MDK9.2 med KDE 3.2

Ivar Madsen (07-03-2004)
Kommentar
Fra : Ivar Madsen


Dato : 07-03-04 09:32

Ivar Madsen skrev i -dk.edb.system.unix:

>> Det er engetligt logisk nok, men hvordan starter jeg en ikke kørende inn?
>> Jeg synes ikke at jeg kan finde noget om det nogen steder,,,
> Jeg fandt de til sidst, inddstart mens man er user-news.

Jeg kan telnet'e til serveren, en gang, men quit'er jeg, og vil telnet'e igen,
så får jeg stadig en afvisning
Når KNode vil forbinde til serveren, så siger den

|kan ikke forbinde:
|No such file or directory


Jeg prøvede lige noget

|[ivar@dhcppc0 ivar]$ sudo su - news
|-sh-2.05b$ inndstart
|-sh-2.05b$ exit
|logout
|[ivar@dhcppc0 ivar]$ telnet localhost 119
|Trying 127.0.0.1...
|Connected to localhost (127.0.0.1).
|Escape character is '^]'.
|date

nogle sekunderes venten

|Connection closed by foreign host.
|[ivar@dhcppc0 ivar]$

Hvad kan der være galt?

--
Med venlig hilsen
Ivar Madsen
Der kører MDK9.2 med KDE 3.2

Bjørn Connolly (07-03-2004)
Kommentar
Fra : Bjørn Connolly


Dato : 07-03-04 09:54

On Sun, 07 Mar 2004 09:31:38 +0100, Ivar Madsen wrote:
> Hvad kan der være galt?

Det står i din newslog.

Normalt skal du aldrig kalde inndstart direkte. Har du ikke en rc.news
liggende et eller andet sted? Det er den normale måde at starte inn på.

--
Bjørn Connolly
Disclaimer at <http://www.vof.dk/concorp/disclaimer.html>
It is easier to change the specification to fit the program than vice versa.

Ivar Madsen (07-03-2004)
Kommentar
Fra : Ivar Madsen


Dato : 07-03-04 10:27

Bjørn Connolly skrev i -dk.edb.system.unix:

> On Sun, 07 Mar 2004 09:31:38 +0100, Ivar Madsen wrote:
>> Hvad kan der være galt?
>
> Det står i din newslog.

,----[ /home/ivar/newslog/news.crit ]
| Mar 7 10:04:45 news innd: news.szn.dk funnel_bad
| Mar 7 10:04:45 news innd: news.corell.dk funnel_bad
`----

Siger mig ikke noget

,----[ /home/ivar/newslog/news.err ]
| Mar 7 09:01:00 news rnews: open of /etc/news/inn.conf failed: Permission denied
| Mar 7 09:19:02 news innd: SERVER cant gethostbyname news.snz.dk Resource temporarily unavailable
| Mar 7 09:25:19 news innd: SERVER cant gethostbyname news.snz.dk Resource temporarily unavailable
| Mar 7 09:29:53 news last message repeated 2 times
| Mar 7 10:01:00 news rnews: open of /etc/news/inn.conf failed: Permission denied
| Mar 7 10:04:45 news innd: SERVER cant gethostbyname news.snz.dk Resource temporarily unavailable
`----
???????????????? Chown advanced command ???????????????
? ?
? On inn.conf ?
? ?
? owner group other owner group ?
? [rw-] [r--] [---] [news ] [news ] ?
? Flag === === === =============== =============== ?
? Mode 100640 ?
? ?
? [< Set >] [ Cancel ] ?
??????????????????????????????????????????????

Det ser da ud til at den er som den skal være, så hvorfor den siger at den
ikke kan læse den, det forstår jeg ikke helt, men lidt i skrivende stund kommer
jeg til at tænke på, inndstart skal startes som root, kan root læse inn.conf
med de retigheder den har nu? root kan da læse alt, eller?
At den ikke kan gethostname skulle ikke have noget at gøre med om den kan tilgås
med newsklienten på localhost

,----[ /home/ivar/newslog/news.notice ]
| Mar 7 10:04:45 news controlchan[3634]: starting
`----

siger mig ikke ngoet

> Normalt skal du aldrig kalde inndstart direkte. Har du ikke en rc.news
> liggende et eller andet sted? Det er den normale måde at starte inn på.

/etc/rc.d/init.d/innd er det der kommer tættest på, det ser ud til at den
kan kaldes med parmeterne start eller stop, status, reload, og restart.
Kalder jeg så den med /etc/rc.d/init.d/innd start som root?

--
Med venlig hilsen
Ivar Madsen
Der kører MDK9.2 med KDE 3.2

Ivar Madsen (07-03-2004)
Kommentar
Fra : Ivar Madsen


Dato : 07-03-04 10:35

Ivar Madsen skrev i -dk.edb.system.unix:

> |
Mar  7 10:01:00 news rnews: open of /etc/news/inn.conf failed: Permission denied

|[root@dhcppc0 newslog]# /etc/rc.d/init.d/innd start
|Starter INND-system: [ O.k. ]
|[root@dhcppc0 newslog]# /etc/rc.d/init.d/innd status
|innd er død, men undersystemet er låst
|[root@dhcppc0 newslog]#

Den er vel død fordi den ikke kan læse inn.conf, men hvorfor kan den ikke det?

--
Med venlig hilsen
Ivar Madsen
Der kører MDK9.2 med KDE 3.2

Bjørn Connolly (07-03-2004)
Kommentar
Fra : Bjørn Connolly


Dato : 07-03-04 10:42

On Sun, 07 Mar 2004 10:27:14 +0100, Ivar Madsen wrote:
> Bjørn Connolly skrev i -dk.edb.system.unix:
> ,----[ /home/ivar/newslog/news.err ]
>| Mar 7 09:01:00 news rnews: open of /etc/news/inn.conf failed: Permission denied

[snip]

> Det ser da ud til at den er som den skal være, så hvorfor den siger at den
> ikke kan læse den, det forstår jeg ikke helt, men lidt i skrivende stund kommer
> jeg til at tænke på, inndstart skal startes som root, kan root læse inn.conf
> med de retigheder den har nu? root kan da læse alt, eller?

Ja, root kan alt. Prøv at gøre filen world readable med
# chmod o+r /etc/news/inn.conf

> At den ikke kan gethostname skulle ikke have noget at gøre med om den kan tilgås
> med newsklienten på localhost

Nej ikke umiddelbart.

> ,----[ /home/ivar/newslog/news.notice ]
>| Mar 7 10:04:45 news controlchan[3634]: starting
> `----
> siger mig ikke ngoet

En handler til control beskeder.

>> Normalt skal du aldrig kalde inndstart direkte. Har du ikke en rc.news
>> liggende et eller andet sted? Det er den normale måde at starte inn på.
> /etc/rc.d/init.d/innd er det der kommer tættest på, det ser ud til at den
> kan kaldes med parmeterne start eller stop, status, reload, og restart.
> Kalder jeg så den med /etc/rc.d/init.d/innd start som root?

Ja, det er din init gør når maskinen starter.

--
Bjørn Connolly
Disclaimer at <http://www.vof.dk/concorp/disclaimer.html>
We ate MicroSoft. You will be assimilated. Resistance is futile.

Ivar Madsen (07-03-2004)
Kommentar
Fra : Ivar Madsen


Dato : 07-03-04 11:11

Bjørn Connolly skrev i -dk.edb.system.unix:

> Ja, root kan alt. Prøv at gøre filen world readable med
> # chmod o+r /etc/news/inn.conf

MC havde fucket up i retighederne, jeg har nu rettet dem til som de var
i .rpmnew filerne inn.conf skal tilhøre uucp (frit fra huskeren)
men ved nærmer studie af inn.conf ser jeg at der er forksælle i path'ene

,----[ gammel inn.conf ]

| pathcontrol: /usr/bin/control
| pathfilter: /usr/bin/filter
| pathtmp: /var/spool/news/tmp
`----

,----[ ny inn.conf ]
| pathcontrol: /usr/lib/news/bin/control
| pathfilter: /usr/lib/news/bin/filter
| pathtmp: /usr/tmp
`----

Det er vel nok til at den ikke vil starte, sprøgsmålet er bare, skal jeg holde
mig til den nye, eller den gamle. Hvis jeg holder mig til den nye, skal jeg så
ikke køre øhe frit fra huskeren "make historie" det er vist ikke sådant, men
jeg tror du er med på hvad jeg mener,,, eller flytter jeg fra filer fra den
gamle, til den nye?

--
Med venlig hilsen
Ivar Madsen
Der kører MDK9.2 med KDE 3.2

Bjørn Connolly (07-03-2004)
Kommentar
Fra : Bjørn Connolly


Dato : 07-03-04 11:39

On Sun, 07 Mar 2004 11:11:09 +0100, Ivar Madsen wrote:
> Bjørn Connolly skrev i -dk.edb.system.unix:
>> Ja, root kan alt. Prøv at gøre filen world readable med
>> # chmod o+r /etc/news/inn.conf
> MC havde fucket up i retighederne, jeg har nu rettet dem til som de var
> i .rpmnew filerne inn.conf skal tilhøre uucp (frit fra huskeren)
> men ved nærmer studie af inn.conf ser jeg at der er forksælle i path'ene
>
> ,----[ gammel inn.conf ]
>
>| pathcontrol: /usr/bin/control
>| pathfilter: /usr/bin/filter
>| pathtmp: /var/spool/news/tmp
> `----
>
> ,----[ ny inn.conf ]
>| pathcontrol: /usr/lib/news/bin/control
>| pathfilter: /usr/lib/news/bin/filter
>| pathtmp: /usr/tmp
> `----
>
> Det er vel nok til at den ikke vil starte, sprøgsmålet er bare, skal jeg holde
> mig til den nye, eller den gamle. Hvis jeg holder mig til den nye, skal jeg så
> ikke køre øhe frit fra huskeren "make historie" det er vist ikke sådant, men
> jeg tror du er med på hvad jeg mener,,, eller flytter jeg fra filer fra den
> gamle, til den nye?

Du skal bruge de nye. Du kan dog sagtens beholde "pathtmp: /var/spool/news/tmp"
Efter hvad jeg kan se skal du ikke flytte nogle filer men du er nok nød
til at køre "makehistory" og "makehistory -O".

--
Bjørn Connolly
Disclaimer at <http://www.vof.dk/concorp/disclaimer.html>
They say God created whiskey to keep the Irish from taking over the world.
--Kinky Friedman, Greenwich Killing Time

Ivar Madsen (07-03-2004)
Kommentar
Fra : Ivar Madsen


Dato : 07-03-04 11:45

Bjørn Connolly skrev i -dk.edb.system.unix:

> Du skal bruge de nye. Du kan dog sagtens beholde "pathtmp:
> /var/spool/news/tmp" Efter hvad jeg kan se skal du ikke flytte nogle filer

Efter at have sendt, så så jeg at de gamle er slettet, og kun de nye findes.

> men du er nok nød til at køre "makehistory" og "makehistory -O".

OK, for lige at være sikker, inden jeg laver mere lort i den jeg køre dem
som roor eller som news? er det lige meget hvilket dir jeg står i?
Mit bud er at der skal være som news, og at det er ligegyldigt hvor jeg står?

--
Med venlig hilsen
Ivar Madsen
Der kører MDK9.2 med KDE 3.2

Bjørn Connolly (07-03-2004)
Kommentar
Fra : Bjørn Connolly


Dato : 07-03-04 11:49

On Sun, 07 Mar 2004 11:44:47 +0100, Ivar Madsen wrote:
> Mit bud er at der skal være som news, og at det er ligegyldigt hvor jeg står?

Jeps, lige præcis.

--
Bjørn Connolly
Disclaimer at <http://www.vof.dk/concorp/disclaimer.html>
It is easier to change the specification to fit the program than vice versa.

Ivar Madsen (07-03-2004)
Kommentar
Fra : Ivar Madsen


Dato : 07-03-04 12:04

Bjørn Connolly skrev i -dk.edb.system.unix:

>> Mit bud er at der skal være som news, og at det er ligegyldigt hvor jeg
>> står?
> Jeps, lige præcis.


Jeg forsøgte at kikke på man histori som siger

| makehistory rebuilds the history(5) text file, which contains a list of
| Message-IDs of articles already seen by the server. It can also be
| used to rebuild the overview database. Note that the dbz(3) indexes
| for the history file are rebuilt by makedbz(8), not by makehistory as
| in earlier versions of INN.

Skal jeg så ikke bruge makedbz ?

mine /var/spool/news/overview filer heder noget ala

dk.edb.DAT dk.edb.IDX

| The default location of the history text file is pathdb/history; to
| specify an alternate location, use the -f flag.

| By default, makehistory will scan the entire spool, using the storage
| manager, and write a history line for every article. To also generate
| overview information, use the -O flag.

| WARNING: If you're trying to rebuild the overview database, be sure to
| stop innd(8) and delete or zero out the existing database before you
| start for the best results. An overview rebuild should not be done
| while the server is running. Unless the existing overview is deleted,
| you may end up with problems like out-of-order overview entries, exces-
| sively large overview buffers, and the like.

Hvilke filer er det jeg skal slette?

--
Med venlig hilsen
Ivar Madsen
Der kører MDK9.2 med KDE 3.2

Bjørn Connolly (07-03-2004)
Kommentar
Fra : Bjørn Connolly


Dato : 07-03-04 12:15

On Sun, 07 Mar 2004 12:04:14 +0100, Ivar Madsen wrote:
> Bjørn Connolly skrev i -dk.edb.system.unix:
>| makehistory rebuilds the history(5) text file, which contains a list of
>| Message-IDs of articles already seen by the server. It can also be
>| used to rebuild the overview database. Note that the dbz(3) indexes
>| for the history file are rebuilt by makedbz(8), not by makehistory as
>| in earlier versions of INN.
> Skal jeg så ikke bruge makedbz ?

Nej, makehistory kalder makedbz.

> mine /var/spool/news/overview filer heder noget ala
>
> dk.edb.DAT dk.edb.IDX

[snip man history]

> Hvilke filer er det jeg skal slette?

Slet alle i /var/spool/news/overview, tag eventuelt en backup af dem
først.

--
Bjørn Connolly
Disclaimer at <http://www.vof.dk/concorp/disclaimer.html>
Error in operator: add beer

Ivar Madsen (07-03-2004)
Kommentar
Fra : Ivar Madsen


Dato : 07-03-04 12:37

Bjørn Connolly skrev i -dk.edb.system.unix:

>> Skal jeg så ikke bruge makedbz ?
> Nej, makehistory kalder makedbz.

OK.

>> Hvilke filer er det jeg skal slette?
> Slet alle i /var/spool/news/overview, tag eventuelt en backup af dem
> først.

backup'ed, slettet makehistory sat igang, men med knap 2 månederes
dk.* !dk.bin* sslug.* tager det jo lidt tid, så jeg funder lidt, tror du at
det vil løse de(t) sidste problem(er) der gør at innd ikke vil køre?

--
Med venlig hilsen
Ivar Madsen
Der kører MDK9.2 med KDE 3.2

Bjørn Connolly (07-03-2004)
Kommentar
Fra : Bjørn Connolly


Dato : 07-03-04 13:14

On Sun, 07 Mar 2004 12:36:45 +0100, Ivar Madsen wrote:
> Bjørn Connolly skrev i -dk.edb.system.unix:
>> Slet alle i /var/spool/news/overview, tag eventuelt en backup af dem
>> først.
> backup'ed, slettet makehistory sat igang, men med knap 2 månederes
> dk.* !dk.bin* sslug.* tager det jo lidt tid, så jeg funder lidt, tror du at
> det vil løse de(t) sidste problem(er) der gør at innd ikke vil køre?

Det tog en halv time da jeg sidst gjorde det.

Nej, selvom overview og history filerne ikke er korrekte vil INN stadig
starte. Du vil dog have et problem med at nnrpd ikke vil køre
ordentligt.

Hvad er det for nogle problemer inn nu melder når du prøver at starte
den?

--
Bjørn Connolly
Disclaimer at <http://www.vof.dk/concorp/disclaimer.html>
Overflow on /dev/null, please empty the bit bucket.

Ivar Madsen (07-03-2004)
Kommentar
Fra : Ivar Madsen


Dato : 07-03-04 13:22

Bjørn Connolly skrev i -dk.edb.system.unix:

>> backup'ed, slettet makehistory sat igang, men med knap 2 månederes
>> dk.* !dk.bin* sslug.* tager det jo lidt tid, så jeg funder lidt, tror du at
>> det vil løse de(t) sidste problem(er) der gør at innd ikke vil køre?
> Det tog en halv time da jeg sidst gjorde det.
> Nej, selvom overview og history filerne ikke er korrekte vil INN stadig
> starte. Du vil dog have et problem med at nnrpd ikke vil køre
> ordentligt.

OK.

> Hvad er det for nogle problemer inn nu melder når du prøver at starte
> den?

Jeg har lige sat makehistory -O igang håber ikke at fejlen jeg fik af
makehistory er vital, så jeg vil ikke forsøge at starte innd nu, men loggen
siger

,----[ news.err ]
| Mar 7 10:01:00 news rnews: open of /etc/news/inn.conf failed: Permission
denied
| Mar 7 10:04:45 news innd: SERVER cant gethostbyname news.snz.dk Resource
temporarily unavailable
| Mar 7 11:01:01 news rnews: cant open_remote: Connection refused
| Mar 7 12:01:00 news rnews: cant open_remote: Connection refused
| Mar 7 13:01:03 news rnews: cant open_remote: Connection refused
|
`----

10:04:45 er så lang tid siden, så den er jeg ikke sikker på stadig gælder. De
næste 3 linier er fra et crorn job. er ikke klar over præcis hvad det er den
brokker sig over,,,

--
Med venlig hilsen
Ivar Madsen
Der kører MDK9.2 med KDE 3.2

Bjørn Connolly (07-03-2004)
Kommentar
Fra : Bjørn Connolly


Dato : 07-03-04 13:44

On Sun, 07 Mar 2004 13:22:28 +0100, Ivar Madsen wrote:
> Bjørn Connolly skrev i -dk.edb.system.unix:
>> Hvad er det for nogle problemer inn nu melder når du prøver at starte
>> den?
> ,----[ news.err ]
>| Mar 7 10:01:00 news rnews: open of /etc/news/inn.conf failed: Permission denied
>| Mar 7 10:04:45 news innd: SERVER cant gethostbyname news.snz.dk Resource temporarily unavailable
>| Mar 7 11:01:01 news rnews: cant open_remote: Connection refused
>| Mar 7 12:01:00 news rnews: cant open_remote: Connection refused
>| Mar 7 13:01:03 news rnews: cant open_remote: Connection refused
>|
> `----
>
> 10:04:45 er så lang tid siden, så den er jeg ikke sikker på stadig gælder. De
> næste 3 linier er fra et crorn job. er ikke klar over præcis hvad det er den
> brokker sig over,,,

Hmmmm, det ser da meget normalt ud. Er inn med i en "ps aux"?

--
Bjørn Connolly
Disclaimer at <http://www.vof.dk/concorp/disclaimer.html>
"World domination. Fast" -Linus Torvalds

Ivar Madsen (07-03-2004)
Kommentar
Fra : Ivar Madsen


Dato : 07-03-04 13:47

Bjørn Connolly skrev i -dk.edb.system.unix:

> Hmmmm, det ser da meget normalt ud. Er inn med i en "ps aux"?

Hmm, jeg har set "ps aux" før, men er ikke klarover hvad det er?

--
Med venlig hilsen
Ivar Madsen
Der kører MDK9.2 med KDE 3.2

Ivar Madsen (07-03-2004)
Kommentar
Fra : Ivar Madsen


Dato : 07-03-04 14:00

Bjørn Connolly skrev i -dk.edb.system.unix:

> Er inn med i en "ps aux"?

|[root@dhcppc0 e]# ps aux | grep inn
|root 5780 0.0 0.2 1948 620 pts/0 R 13:59 0:00 grep inn
|[root@dhcppc0 e]#

nej, inn er ikke at finde i ps aux,,,

--
Med venlig hilsen
Ivar Madsen
Der kører MDK9.2 med KDE 3.2

Ivar Madsen (07-03-2004)
Kommentar
Fra : Ivar Madsen


Dato : 07-03-04 13:26

Bjørn Connolly skrev i -dk.edb.system.unix:

> Hvad er det for nogle problemer inn nu melder når du prøver at starte
> den?

Sidst jeg forsøgte at starte innd,

|[root@dhcppc0 newslog]# /etc/rc.d/init.d/innd start
|Starter INND-system: [ O.k. ]
|[root@dhcppc0 newslog]# /etc/rc.d/init.d/innd status
|innd er død, men undersystemet er låst
|[root@dhcppc0 newslog]# mc

undeersystemet hvad er det?

--
Med venlig hilsen
Ivar Madsen
Der kører MDK9.2 med KDE 3.2

Ivar Madsen (07-03-2004)
Kommentar
Fra : Ivar Madsen


Dato : 07-03-04 13:56

Bjørn Connolly skrev i -dk.edb.system.unix:

> Hvad er det for nogle problemer inn nu melder når du prøver at starte
> den?

så blev maikhistory -O færdig

|-sh-2.05b$ makehistory
|dbz.c(set): can't tag value 0x1000029 tagboth = 0xff000000
|-sh-2.05b$ makehistory -O
|dbz.c(set): can't tag value 0x1000029 tagboth = 0xff000000
|-sh-2.05b$ exit
|logout
|[root@dhcppc0 e]# /etc/rc.d/init.d/innd status
|shell-init: could not get current directory: getcwd: cannot access parent directories: No such file or directory
|innd er død, men undersystemet er låst
|[root@dhcppc0 e]# /etc/rc.d/init.d/innd stop
|shell-init: could not get current directory: getcwd: cannot access parent directories: No such file or directory
|[root@dhcppc0 e]# /etc/rc.d/init.d/innd start
|shell-init: could not get current directory: getcwd: cannot access parent directories: No such file or directory
|Starter INND-system: [ O.k. ]
|[root@dhcppc0 e]# /etc/rc.d/init.d/innd status
|shell-init: could not get current directory: getcwd: cannot access parent directories: No such file or directory
|innd er død, men undersystemet er låst
|[root@dhcppc0 e]#

news.crit forsætter med
|Mar 7 13:49:46 news innd: news.szn.dk funnel_bad
|Mar 7 13:49:46 news innd: news.corell.dk funnel_bad

anden fejl er der ikke i logfilerne,,,

--
Med venlig hilsen
Ivar Madsen
Der kører MDK9.2 med KDE 3.2

Bjørn Connolly (07-03-2004)
Kommentar
Fra : Bjørn Connolly


Dato : 07-03-04 16:42

On Sun, 07 Mar 2004 13:56:14 +0100, Ivar Madsen wrote:
> Bjørn Connolly skrev i -dk.edb.system.unix:
>|[root@dhcppc0 e]# /etc/rc.d/init.d/innd status
>|shell-init: could not get current directory: getcwd: cannot access parent directories: No such file or directory
>|innd er død, men undersystemet er låst
>|[root@dhcppc0 e]# /etc/rc.d/init.d/innd stop
>|shell-init: could not get current directory: getcwd: cannot access parent directories: No such file or directory
>|[root@dhcppc0 e]# /etc/rc.d/init.d/innd start
>|shell-init: could not get current directory: getcwd: cannot access parent directories: No such file or directory
>|Starter INND-system: [ O.k. ]
>|[root@dhcppc0 e]# /etc/rc.d/init.d/innd status
>|shell-init: could not get current directory: getcwd: cannot access parent directories: No such file or directory
>|innd er død, men undersystemet er låst
>|[root@dhcppc0 e]#

Du har permission problem et eller andet sted på et directory.

--
Bjørn Connolly
Disclaimer at <http://www.vof.dk/concorp/disclaimer.html>
They say God created whiskey to keep the Irish from taking over the world.
--Kinky Friedman, Greenwich Killing Time

Ivar Madsen (07-03-2004)
Kommentar
Fra : Ivar Madsen


Dato : 07-03-04 13:15

Bjørn Connolly skrev i -dk.edb.system.unix:

> Nej, makehistory kalder makedbz.

|-sh-2.05b$ makehistory
|dbz.c(set): can't tag value 0x1000029 tagboth = 0xff000000

Hvad betyder det?

--
Med venlig hilsen
Ivar Madsen
Der kører MDK9.2 med KDE 3.2

Bjørn Connolly (07-03-2004)
Kommentar
Fra : Bjørn Connolly


Dato : 07-03-04 13:32

On Sun, 07 Mar 2004 13:15:15 +0100, Ivar Madsen wrote:
> Bjørn Connolly skrev i -dk.edb.system.unix:
>> Nej, makehistory kalder makedbz.
>
>|-sh-2.05b$ makehistory
>|dbz.c(set): can't tag value 0x1000029 tagboth = 0xff000000
> Hvad betyder det?

Jeg er ikke hash[1]. Men det er mig bekendt ikke en alvorlig fejl.

[1] no pun intended
--
Bjørn Connolly
Disclaimer at <http://www.vof.dk/concorp/disclaimer.html>
It is easier to change the specification to fit the program than vice versa.

Ivar Madsen (07-03-2004)
Kommentar
Fra : Ivar Madsen


Dato : 07-03-04 09:38

Klaus Ellegaard skrev i -dk.edb.system.unix:

> Normalt vil man bare gå ned i source-kataloget og skrive "make
> upgrade". Den vil ændre ens eksisterende inn.conf, så både den
> nye formatering og de nye features automagisk indsættes.

altså mens jeg står i /etc/news med de forskellige af inn's .conf
og .conf.rpmnew så fyre jeg en "make upgrade" af og så vil den føre de
ændringer jeg har lavet i de gamle .conf filer over i .conf.rpmnew og rename
dem til .conf ?
Det er sådan jeg forstår det du skriver, men jeg har en ide om at jeg
misforstår,,,

--
Med venlig hilsen
Ivar Madsen
Der kører MDK9.2 med KDE 3.2

Bjørn Connolly (07-03-2004)
Kommentar
Fra : Bjørn Connolly


Dato : 07-03-04 09:16

On Sun, 07 Mar 2004 01:12:37 +0100, Ivar Madsen wrote:
> Hismethod hvad er det der ikke er defined?

Du mangler også:
hismethod: hisv6

> kan det tænkes at det vil hjælpe at bruge nyeste inn.conf?

Det ville nok være en god ide.

--
Bjørn Connolly
Disclaimer at <http://www.vof.dk/concorp/disclaimer.html>
The nice thing about Windows is - It does not just crash, it displays a
dialog box and lets you press 'OK' first. -Arno Schaefer

Ivar Madsen (07-03-2004)
Kommentar
Fra : Ivar Madsen


Dato : 07-03-04 09:34

Bjørn Connolly skrev i -dk.edb.system.unix:


>> Hismethod hvad er det der ikke er defined?
> Du mangler også:
> hismethod: hisv6
>> kan det tænkes at det vil hjælpe at bruge nyeste inn.conf?
> Det ville nok være en god ide.

Jeg har ændret alle de filer med .rpmnew men det hjælper ikke nok,


--
Med venlig hilsen
Ivar Madsen
Der kører MDK9.2 med KDE 3.2

Jacob Bunk Nielsen (07-03-2004)
Kommentar
Fra : Jacob Bunk Nielsen


Dato : 07-03-04 12:57

Ivar Madsen <spam.usenet.im@milli.dk> writes:

> Det er engetligt logisk nok, men hvordan starter jeg en ikke kørende inn?

Har du ikke et passende script i /etc/init.d/?

Det ville jeg forvente når du kører Mandrake Linux.

--
Jacob - www.bunk.cc
Each person has the right to take the subway.

Ivar Madsen (07-03-2004)
Kommentar
Fra : Ivar Madsen


Dato : 07-03-04 13:15

Jacob Bunk Nielsen skrev i -dk.edb.system.unix:

>> Det er engetligt logisk nok, men hvordan starter jeg en ikke kørende inn?
> Har du ikke et passende script i /etc/init.d/?
> Det ville jeg forvente når du kører Mandrake Linux.

Jov.

--
Med venlig hilsen
Ivar Madsen
Der kører MDK9.2 med KDE 3.2

Ivar Madsen (07-03-2004)
Kommentar
Fra : Ivar Madsen


Dato : 07-03-04 14:34

Ivar Madsen skrev i -dk.edb.system.unix:

> Jeg har opgraderet min mdk til 10.0 og i den forbindelse fået opgraderet min
> inn

Den vil stadig ikke, jeg sider og fundere over, at jeg har lyst til at
afinstallere inn og så installere den samme version jeg havde tiderliger, og
så tage .conf filerne fra min backup, men er lidt usikker på om jeg vil løbe
ind i konflikter med at det er en rpm parke til en tiderliger version af
Mandrake, og så ikke vil kunne installere den?

--
Med venlig hilsen
Ivar Madsen
Der kører MDK10.0 RC1
Men troede at det var den færdige 10.

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste