Bedste ia64 Unix ?
Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 06-03-04 23:16

Hvilken unix skalo man smide på en x86-64 / amd64 / k8 / ia64 etc
maskine ? FreeBSD ? Suse ? Gentoo ? Andre ?

Fra : Peter Jespersen

Dato : 07-03-04 08:31

On Sat, 6 Mar 2004 22:15:42 +0000 (UTC), Povl H. Pedersen wrote:

>Hvilken unix skalo man smide på en x86-64 / amd64 / k8 / ia64 etc
>maskine ? FreeBSD ? Suse ? Gentoo ? Andre ?

Nu må du bestemme dig, hvilken arkitektur skal den installeres på ??
Ser ud som om at der er lidt forvirring her så jeg bider på....

* AMD64 er officielt det som pøblen førhen kaldte x86-64 (Dvs AMD's K8
processorer)
(Intel anerkender ikke varemærket (selvfølgelig ville de gå amok og slippe
horder af advokater løs på alle andre hvis de lavede samme nummer) og vil
kalde det for IA32E, når de engang får taget sig sammen til at frigive
processorer med understøttelse af denne arkitektur)

*IA64 er HP/Intels Itanium arkitektur, der er alt andet end kompatibel med
IA32 (som x86-32 officielt hedder). Derfor forsinkede Intel, Merced
projektet i lang tid, for at inkludere en IA32 enhed i Itanium kernen
(Fylder næsten 1/3 af kernen og yder som en død badeand, hvilket er
grunden til at det overvejes at inkludere en Dohan kerne istedet).

Hverken GNU/Linux, GNU/HURD eller BSD* kan rent teknisk kaldes for UNICes
- da det kræver en licens, som kun de store kanutter har gidet betale
(IBM, SUN, SGI, HP osv).

Jeg ved ikke med IA64 (SUSE har dog en IA64 version af SLES (SUSE Linux
Enterprise Server (SLES var kort sagt det der hed United Linux)) ved dog
ikke hvor god den er).
Siden SUSE sammen med IBM og AMD var bagmændene bag den AMD64
understøttelse der er at finde i Linux kodetræet - ville jeg nok selv
satse på en SUSE Linux for AMD64 (Derudover har jeg en dyb forkærlighed
for vore tyske venner). SUSE har AMD64 understøttelse. SUSE har AMD64
versioner af SUSE Linux Professionel (Det man "normalt" kalder den normale
"SUSE" Linux) og SLES. SUSE Linux for AMD64 koster AFAIR omkring de 900DKK
hos kaki data (www.suse.dk).

n i Lin
Derudover har SUSE AMD64 understøttelse

Live long and prosper...
Peter Jespersen, member of Team OS/2 Denmark, Linux User #148303
flywheel@illogical.dk
http://www.illogical.dk
The best way to accelerate Windows is at escape velocity.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 07-03-04 09:54

In article <syljurrygvfpnyvqqx.hu7hf12.pminews@news.tele.dk>, Peter Jespersen wrote:

> Nu må du bestemme dig, hvilken arkitektur skal den installeres på ??
> Ser ud som om at der er lidt forvirring her så jeg bider på....

Ja, jeg har fundet ud af, at ia64 - den døende Intel arkitektur, ikke
skulle have været på min liste. Det er en Athlon64 jeg har købt.
Det er spændende hvornår Intel kommer med den annoncerede AMD64 CPU.

> Hverken GNU/Linux, GNU/HURD eller BSD* kan rent teknisk kaldes for UNICes
> - da det kræver en licens, som kun de store kanutter har gidet betale
> (IBM, SUN, SGI, HP osv).

Er du sikker ? Jeg er ikke sikker på unix er et beskyttet varemærke
længere. Ihvertfald ikke i DK.

> [...]
> "SUSE" Linux) og SLES. SUSE Linux for AMD64 koster AFAIR omkring de 900DKK

SUSE 9 kan downloades, også til AMD64. Gentoo ser ud til at have en
nogenlunde træ. Men FreeBSD og NetBSD har også supporten.

Povl - Linux user #18691 (fandt først ud af Linux counter ret sent)

Fra : Ivar Madsen

Dato : 07-03-04 10:41

Povl H. Pedersen skrev i -dk.edb.system.unix:

> SUSE 9 kan downloades, også til AMD64. Gentoo ser ud til at have en
> nogenlunde træ. Men FreeBSD og NetBSD har også supporten.

Derudover har Mandrake også understøttelse for AMD64, ved ikke noget specielt
om den, har bare set mirror af den.

Ivar Madsen
Der kører MDK9.2 med KDE 3.2

Fra : Andreas Paasch

Dato : 07-03-04 11:08

> Det er spændende hvornår Intel kommer med den annoncerede AMD64 CPU.

Dette er vist ligefrem noget sludder, ikke? Intel med en AMD processor?

Peace and a long life ...
--
Registeret Linux user #292411

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 07-03-04 11:57

In article <fsC2c.105738$jf4.6350149@news000.worldonline.dk>, Andreas Paasch wrote:

> Dette er vist ligefrem noget sludder, ikke? Intel med en AMD processor?

Det er ikke sluddder. Intel har set at AMD64 instruktionssættet har
vundet, og har annonceret de vil komme med en kompatibel CPU.

Windows XP 64-bit edition findes eksempelvis kun til AMD64 i dag,
og kan downloades gratis hos Microsoft (360 dages demo). Dem der har
prøvet den jubler over den. Den er en del hurtigere end den gamle
32-bit version.

Så Titanicum processorerne fra Intel har ramt isbjerget.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 07-03-04 12:13

Andreas Paasch skrev i -dk.edb.system.unix:

> Dette er vist ligefrem noget sludder, ikke? Intel med en AMD processor?

Direkte sluder, vil jeg ikke kalde det, men det er da regtigt at Intel ikke
vil komme me den ADM64 processor, men derimod vil de komme med en ADM64
kompatibel processor,,,

Ivar Madsen
Der kører MDK9.2 med KDE 3.2

Fra : Andreas Paasch

Dato : 07-03-04 15:27

Ivar Madsen wrote:

> Direkte sluder, vil jeg ikke kalde det, men det er da regtigt at Intel
> ikke vil komme me den ADM64 processor, men derimod vil de komme med en
> ADM64 kompatibel processor,,,

Det var lige det jeg ville frem til, Intel og AMD er konkurrenter og derfor
kan intel vel næppe/vil næppe udgive en AMD processor.
At vi så snakker tilsvarende, er en lidt anden historie.

Men, jeg tog det nu ret bogstaveligt

/Andreas
--
Registeret Linux user #292411

Fra : Kent Friis

Dato : 07-03-04 19:09

Den Sun, 07 Mar 2004 15:26:41 +0100 skrev Andreas Paasch:

>Det var lige det jeg ville frem til, Intel og AMD er konkurrenter og derfor
>kan intel vel næppe/vil næppe udgive en AMD processor.

Men IA64 er Itanium, og IA32e er direkte misvisende for en 64-bit CPU,
så AMD64 er indtil videre den mest præcise betegnelse for den
arkitektur.

Mvh
Kent

Fra : Peter Jespersen

Dato : 08-03-04 18:56

On Sun, 7 Mar 2004 08:53:30 +0000 (UTC), Povl H. Pedersen wrote:

>Ja, jeg har fundet ud af, at ia64 - den døende Intel arkitektur, ikke
>skulle have været på min liste. Det er en Athlon64 jeg har købt.
>Det er spændende hvornår Intel kommer med den annoncerede AMD64 CPU..

Ja HP er ved at slippe en lang stribe K8 drevne maskiner, både laptops og
SMP servere, løs på deres kunder og det er primært HP der står for
udviklingen af Itanic....

Det ender vel med at IBM inden længe ender som eneforhandler af Itanic

>Er du sikker ? Jeg er ikke sikker på unix er et beskyttet varemærke
>længere. Ihvertfald ikke i DK.

SCO har flere gange truet både SGI og IBM med at fratage dem deres
UNIX-licens, så jeg vil tro at det stadig er validt.

<snip>

>SUSE 9 kan downloades, også til AMD64. Gentoo ser ud til at have en
>nogenlunde træ. Men FreeBSD og NetBSD har også supporten.

Vel jeg foretrækker at indkøbe skidtet fra DVD

Live long and prosper...
Peter Jespersen, member of Team OS/2 Denmark, Linux User #148303
flywheel@illogical.dk
http://www.illogical.dk
I'd rather have a free bottle in front of me than a prefrontal lobotomy.
(Fred Allen)

Fra : frank damgaard

Dato : 08-03-04 18:29

Peter Jespersen wrote:

> SCO har flere gange truet både SGI og IBM med at fratage dem deres
> UNIX-licens, så jeg vil tro at det stadig er validt.

UNIX er et varemærke fra opengroup og er ikke relateret til SCO.
Se http://www.opengroup.org/certification/idx/unix.html
Mod at betale penge til certificering af sit OS kan man
få lov at kalde det en "unix", og har intet at gøre
med hvor koden kommer fra. OS'et skal blot opfylde ceritficeringskravene
og der skal betales et gebyr.

SCO /Caldera har købt den oprindelige AT&T unix kode fra Novell og
koden findes i bla. Unixware og diverse kommercielle Unix.
Hvordan det hele hænger sammen er vist lidt uklar.
(Er det Novell, SCO og er koden anvendt andre steder eller omvendt....)

--
Frank Damgaard |

Fra : Peter Jespersen

Dato : 08-03-04 20:17

On 08 Mar 2004 17:29:10 GMT, frank damgaard wrote:

>UNIX er et varemærke fra opengroup og er ikke relateret til SCO.

Udover OpenGroup gør SCO også krav på varemærket....Novell har vist også
lagt billet ind på det igen!

Ejerskabet af koden er vist det eneste der er klarlagt (Hvormeget af koden
som SCO så har lagt ud under GPL, samt hvor meget GPL kode de har
inkluderet i System V - er der IMO ingen der har nogen som helst styr på,
mindst af alt SCO selv) ... copyrights og varemærker og hvad ved jeg er
der en halv verden der gør krav på.

IBM indkøbte UNIX licensen til AIX fra AT&T - SCO truede med at fratage
IBM licensen til AIX, hvis de ikke makkede ret og pungede mia erstatningen
ud - det havde IBM ikke meget til overs for.

Live long and prosper...
Peter Jespersen, member of Team OS/2 Denmark, Linux User #148303
flywheel@illogical.dk
http://www.illogical.dk
Never trust any statistics unless you've forged them yourself...