Fødselsdepression???
Fra : Martin / Fårevejle

Dato : 06-03-04 21:22

Vi har jo lige fået vores første lille nu og min kæreste har jo glæadet sgi
som vanvittig.

Og hun er fin og sover en del og får masser af pat og ingen problemer der.

Men i går var hun meget træt - forståeligt nok - så ungen fik mad og jeg
sendte kæresten i seng og bestilte svigermor til at komme og hjælpe med at
passe hende den lille.

Så begyndte min kæreste at ævle noget om at hun følte sig som en dårlig mor
for de at nu passede vi andre hende lige, og så begyndte hun at tude!

Hun (ungen) har sovet det meste af dagen i dag og jeg har også været ude og
trille den første tur i barnevognen.

Hun er så vågnet her til aften og kigger rundt og spræller lidt, men skriger
ikke.....

Og nu tuder hun (min kæreste) igen! - hun fatter vist ik helt hvorfor hun
ligger og spræller lidt - men altså - spædbørn er vel også vågne nogengange
og bare ligger og hygger sig lidt uden at der skulle være noget galt ved det
ik?

Er det at min kæreste tuder tegn på fødselsdepression???

Hurtigt svar udbedes ; (

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 06-03-04 21:34

Martin / Fårevejle wrote:

hej Martin......

> Vi har jo lige fået vores første lille nu og min kæreste har jo
> glæadet sgi som vanvittig.
>
> Og hun er fin og sover en del og får masser af pat og ingen problemer
> der.

hvor længe er det lige det er siden??

> [...]
>
> Så begyndte min kæreste at ævle noget om at hun følte sig som en
> dårlig mor for de at nu passede vi andre hende lige, og så begyndte

det er altså meget normalt at man har nogle dage hvor man føler sig TOTALT
uduelig.....
du skal tænke på at hun har været igennem en hel masse, og som mor har man
en eller anden forestilling om at man skal kunne klare det hele..... når så
svigermor bliver kaldt ind som "reservetropper" så kan man nemt komme til at
føle sig "undværlig"...

> [...]
> hun ligger og spræller lidt - men altså - spædbørn er vel også vågne
> nogengange og bare ligger og hygger sig lidt uden at der skulle være

jo da.......

> Er det at min kæreste tuder tegn på fødselsdepression???

ikke nødvendigvis....... og slet ikke hvis den lille stadig er MEGET ny.....
det er nok nærmere et tegn på at hun er totalt overvældet af følelser og
stadig skal finde hovede og hale i det hele.......
det er bestemt ikke unormalt at have nogle tudeture den første tid, mens man
lærer baby at kende.....

jeg havde selv den traditionelle "4. dags tudetur"..... dvs et døgn hvor min
søn og jeg skiftedes til at tude som om vi blev pisket.....

som beskrevet her :Ca. 80% af alle nybagte mødre oplever en tudetur mellem
2. og 10. dagen, efter de har født. Tilstanden kan vare fra et par timer til
10 dage. Kvinden græder, er irritabel, ængstelig og føler, at hun ikke kan
tænke klart. Hun kan føle sig utilpas og træt - symptomer som kan stamme fra
mangel på søvn, følelsesmæssig belastning af fødslen og ændret
hormonbalance.
(linket her vil jeg dog ikke anbefale at du læser lige nu.... det er lidt
barsk læsning, og når man er i et følsomt sted kommer man hurtigt på
forkerte tanker.... jeg gemmer derfor linket, til en dag du spørger efter
den ;) )

> Hurtigt svar udbedes ; (

håber det var hurtigt nok...

--
Knus, Sabina
"Whether you like it or not, you're in the middle of a war that has

Fra : Martin / Fårevejle

Dato : 06-03-04 22:00

> hvor længe er det lige det er siden??

Tjahhh hun er 4 dage gammel.... ungen altså hihi

> [...]

> svigermor bliver kaldt ind som "reservetropper" så kan man nemt komme til

Ja ok det forstår jeg godt. Men jeg ville jo så gerne ha at hun osse skulle
ha nogen søvn jo!

> [...]
> stadig skal finde hovede og hale i det hele.......
> det er bestemt ikke unormalt at have nogle tudeture den første tid, mens

Nå ok.... så er jeg lidt mere rolig ;)

> [...]
> barsk læsning, og når man er i et følsomt sted kommer man hurtigt på
> forkerte tanker.... jeg gemmer derfor linket, til en dag du spørger efter

Hmmm... nej det lyder lige som om jeg venter lidt med det link hehe

> håber det var hurtigt nok...

Dejligt, takker.

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 06-03-04 22:11

Martin / Fårevejle wrote:

> Tjahhh hun er 4 dage gammel.... ungen altså hihi

hehe, ja så er det jo helt efter bogen at mor er lidt overfølsom ;)

> Ja ok det forstår jeg godt. Men jeg ville jo så gerne ha at hun osse
> skulle ha nogen søvn jo!

forståeligt nok, men kunne du ikke have klaret det selv?? ;)

> Hmmm... nej det lyder lige som om jeg venter lidt med det link hehe

det synes jeg..... den omhandler nemlig både fødselsdepression og lignende,
og det kan man SLET ikke bedømme om det er tilfældet efter kun 4 dage.....
du kan dog læse følgende, der uddyber en smule også :)

Tiden efter fødslen
En fødsel er så stærk en oplevelse, at man både som kvinde og som mand vil
føle et stort behov for at tale om det senere. På den måde kan man få
bearbejdet oplevelsen psykologisk. Den angst som manden ofte har i
forbindelse med en fødsel bliver tit overset. Han kan ligesom kvinden have
et stort behov for at tale om oplevelserne efter fødslen. Det er vigtigt
mandens behov for at tale om fødslen ikke underkendes; det er med til at
forberede manden til den nye rolle som far.

Mange praktiske ting skal koordineres, og man skal vænne sig til den daglige
tilværelse kommer til at se anderledes ud. Det er vigtigt, at I er fælles om
de beslutninger, der skal tages, og at I får tilrettelagt dagene i
fællesskab. Tilpasningen til rollen som mor eller far kan være forbundet med
meget usikkerhed. Mange nye forældre har ikke nogen erfaring med spædbørn og
spædbørns udvikling, og kan føle sig på gyngende grund og blive meget i
tvivl. Her er der altid mulighed for at tale med sundhedsplejersken eller
med egen læge.

Efterfødselstristhed
Depressive følelser umiddelbart efter fødslen, eller få dage efter, er en
forholdsvis almindelig reaktion hos moderen. Det er alment kendt at kvinden
har en ”grædedag” efter fødslen. Det er dog lidt usikkert hvornår denne
finder sted. Nogle mener det er på 3. dagen andre mener det er på 7. dagen.
Det vigtige er, at man er forberedt på, at man som kvinde ofte vil have en
dag eller måske to, hvor det hele virker alt for overvældende. Det er
vigtigt ikke at forveksle disse følelser af tristhed med en depression.

Hvad er symptomerne på efterfødselstristhed?

træthed
ked-af-det-hed
irritabilitet
Normalt øges disse symptomer på 3. dagen efter fødslen for at toppe på 5.
dagen. Herefter aftager de igen omkring den 14. dag efter fødslen.

Hvad er årsagerne til efterfødselstristhed?
Årsagerne til denne tristhed kan både skyldes kropslige og psykologiske
faktorer. Tristhedens omfang er også påvirket af sociale faktorer, som
hvordan kvindens parforhold fungerer og hendes økonomiske forhold. Forløbet
af graviditeten kan også spille ind.

Hvordan behandles efterfødselstristhed?
Man behandler ikke efterfødselstristhed fordi den er en normal reaktion på
en stor begivenhed. Det er altså ikke nødvendigt at få en medicinsk
behandling, men samtaler hos en psykolog kan evt. hjælpe dig, hvis du synes,
at det er for svært at håndtere alene.

> Dejligt, takker.

your welcome....

lige som efterspil...... jeg så dit indlæg til lisbeth om at din kærestes
mor var dagplejemor..... der er jo væsentligt mere i at passe børn end
bleskift og at give flaske ;)
derudover er det også noget VÆSENTLIGT andet når det er ens eget, og oven i
købet en helt ny lille en..... der er mange andre hensyn der skal tages, som
du jo også ved ;)
det primære må være (synes jeg) at du tager din tørn, og prøver at klare det
uden megen hjælp udefra ;) og støtter og hygger om din kæreste....
vær der, og deltag aktivt......

Fra : Tine Andersen

Dato : 07-03-04 19:03

"Martin / Fårevejle" <jadahva@NEJhotmail.com> skrev i en meddelelse

> Tjahhh hun er 4 dage gammel.... ungen altså hihi

Fjerdedagen er pr. definition udnævnt til tudedag. Hvis moderen ikke tuder,
er der noget galt. Tag det helt roligt.

Tine

Fra : Nette

Dato : 08-03-04 04:01

"Tine Andersen" skrev i en meddelelse
> Fjerdedagen er pr. definition udnævnt til tudedag. Hvis moderen ikke
tuder,
> er der noget galt. Tag det helt roligt.

Sådan noget pjat!!!!
Det er muligt at mange har en nedtur nogle dage efter fødslen, men at skrive
at det er udnævnt til tudedag eller at der er noget galt, hvis moderen ikke
tuder den dag, det er da noget pjat.
Vi er faktisk en hel del mødre som ikke har haft en tudedag og som godt kan
tænke rationelt, og se det fornuftige i at overgive sig til søvnen og sig
selv i et par timer uden vi stempler os selv om en dårlig mor samt mener det
er dårligt ikke at kunne overskue hele verdenen en uge efter man har født.

Nette

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 08-03-04 07:35

Nette wrote:
> [...]
> skrive at det er udnævnt til tudedag eller at der er noget galt, hvis
> moderen ikke tuder den dag, det er da noget pjat.

som jeg allerede har skrevet en gang så er det faktisk op til 80% af alle
kvinder der tager sig en tudetur......

> [...]
> søvnen og sig selv i et par timer uden vi stempler os selv om en
> dårlig mor samt mener det er dårligt ikke at kunne overskue hele

og dermed siger du altså at vi der HAR taget en udedag ikke kan tænke
rationelt, og ikke kan se det fornuftige i at sove et par timer??? det kan
jeg ganske enkelt ikke tro du mener.....
det handler ikke om at "stemble sig selv som dårlig mor".... det handler om
at blive en smule overvældet af følelser og oplevelser man ikke har nogen
form for kontrol over...... og 80% af alle nye mødre oplever altså denne
tilstand, det kan man sku ikke nedvurdere som noget "pjat"....
det er fuldkommen valide følelser som bør respekteres på lige fod med PMS og
hormonubalancer generelt......
der er jo også nogle heldige der slipper for PMS og overgangsalders
problemer...... men at sige at de der har disse problemer er pjattede synes
jeg er at nedvurdere kvinder generelt..... og det formoder jeg da bestemt
ikke er dit formål..... ;)

min oplevelse af "store tudedag" havde intet med søvn at gøre, og alt at
gøre med den store omvæltning det er for en 19 årig at få et barn, og at det
barn er 100% afhængig af mig....... alt gik fint, ingen problemer what so
ever.... og alligevel tudede jeg...... uden grund tilsyneladende....
jeg havde ingen tanker om at jeg var en dårlig mor, jeg følte mig ikke
mindre værd, og jeg følte mig ikke undværlig på nogen måde..... jeg græd
bare..... og bagefter var det faktisk dejligt befriende at have vist mine
følelser på den måde.....så var det ude i verden og jeg skulle ikke længere
forholde mig til dem helt alene.....

Fra : Mette

Dato : 08-03-04 08:42

"Sabina Hertzum" <sabina@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> barn er 100% afhængig af mig....... alt gik fint, ingen problemer what so
> ever.... og alligevel tudede jeg...... uden grund tilsyneladende

Jeg husker, at jeg sad på min seng og ammede min fire dage gamle datter med
tårene trillende ned ad kinderne. Jeg tænkte allermest på "Hvad har jeg dog
rodet mig selv ud i? - Det er de næste 18 år!!" Jeg var knap 22 og gift
og alt var sådan set i den skønneste orden.
Nu 5 år efter er jeg godt nok fraskilt, men har en dejlig kæreste og en
fantastisk sød 5 årig datter og alt ER virkeligt i den skønneste orden,
selvom jeg ikke altid har gjort tingene efter bogen

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 08-03-04 11:07

Mette wrote:

> [...]
> en fantastisk sød 5 årig datter og alt ER virkeligt i den skønneste
> orden, selvom jeg ikke altid har gjort tingene efter bogen

det er jo netop det jeg vil frem til.... at man har en dag (eller nogle dage
som nogle kvinder også har) hvor man tuder af forskellige årsager (det er
nemlig individuelt for alle hvad der udløser det), er jo ikke ensbetydende
med at man er en dårlig mor, eller at man stembler sig som dårlig mor.....
det eneste det betyder er at man er proppet fuld af en masse følelser som
man ikke helt kan hitte rede i......

det er jo lidt det samme som at vi der har haft tudedagen siger at de 20%
der ikke har dem, er følelseskolde.... det er jo ikke tilfældet
overhovedet..... vi har bare alle en forskellig oplevelse af det at blive
mor.......

Fra : Nette

Dato : 08-03-04 14:06

"Sabina Hertzum" skrev i en meddelelse
>og 80% af alle nye mødre oplever altså denne
> tilstand, det kan man sku ikke nedvurdere som noget "pjat"....

Det gør jeg så sandelig heller ikke!!! Jeg siger det er noget pjat at, og
jeg citerer:

Fra : Tine Andersen

Dato : 08-03-04 15:12

"Nette" <nettesnetpost@hotmailsletdette.com> wrote in message

> [...]
> jeg citerer:
>
> "Fjerdedagen er pr. definition udnævnt til tudedag. Hvis moderen ikke

Åhr - hold nu op. Selvfølgelig *skal* man ikke tude. Formuleringen var for
at overbevise en ængstelig far om, at det er helt normalt. Jeg burde nok
have tilsat en smiley - hvis det var mig, der skrev det. Jeg kan ikke huske
det, men jeg kunne have fundet på det.

Tine

Fra : Nette

Dato : 08-03-04 17:57

"Tine Andersen" skrev i en meddelelse
> Åhr - hold nu op. Selvfølgelig *skal* man ikke tude. Formuleringen var for
> at overbevise en ængstelig far om, at det er helt normalt.

Tro mig, den babygruppe jeg pt. er tilmeldt er der en del førstegangsfødende
som direkte har siddet og ventet på at de på 3. eller 4. dagen skulle
begynde at tudbrøle og blive deprimeret, for sådan går der ammestuehistorier
om, at man skal gøre, og at der ellers er noget galt. ( Nøjagtig som du
skrev). Når de så ikke får disse nedturer bliver de ængstelige, fordi de
netop ikke får dem.

Derfor synes jeg formuleringen er forkert, derfor reagerede jeg og derfor
synes jeg heller ikke der er noget at "Holde op med"... Sorry

Nette

Fra : Ivar

Dato : 08-03-04 22:27

Nette skrev:

> [...]
> er dårligt ikke at kunne overskue hele verdenen en uge efter man har født.

Hov, hov, tudedagen er hormonalt betinget.
Det er forskelligt hvor meget forskellige reagerer, men det ligegyldigt
om man er et rationelt tænkende menneske eller ej.
Nogen kan virke ædru, selvom de har drukket en flaske sprut,
men ingen, der har drukke så meget, kan køre en bil på betryggede vis,
ligegyldig hvor rationelle de er.

Ivar Magnusson

Fra : Nette

Dato : 09-03-04 12:05

"Ivar" skrev i en meddelelse

> [...]
> Nogen kan virke ædru, selvom de har drukket en flaske sprut,
> men ingen, der har drukke så meget, kan køre en bil på betryggede vis,

Når man er nede, så handler man ikke rationelt, konstruktivt eller
fornuftigt, hvis man følger den følelse man har.
Og så er det uanset om det er homonelt eller ej.

Og læg venligst mærke til det start indlæg der her er. Der står faktisk
nøjagtig det, jeg før nævnte, - at moderen følte hun ikke var en god nok
mor, fordi der var andre der tog over og passede den lille.
Det er en naturlig reaktion efter en fødsel, og det viser tydeligt at
moderen ikke formår at indse, at hun faktisk er en ret god mor som sagtens
kan tilllade sig at koble fra et par timer ovenpå nogle meget hårde dage,
hvor både hun , den lille og faderen har gået en del igennem.

Nette

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 06-03-04 21:42

$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

> Er det at min kæreste tuder tegn på fødselsdepression???

Næppe!

Trøst hende, giv hende et knus og et kys og fortæl hende, at hun gør det
godt!

Det er KANONHÅRDT at blive mor. Det vælter ofte totalt rundt på en ens
følelsesliv og man vil så gerne gøre det godt - og skal lige vænne sig til,
at man ikke KAN klare det hele.

Din kæreste reagerer langt fra unormalt.

Mvh. Lisbeth

Fra : Martin / Fårevejle

Dato : 06-03-04 22:02

> Trøst hende, giv hende et knus og et kys og fortæl hende, at hun gør det
> godt!

Gør jeg skam da osse ;)

> [...]
til,
> at man ikke KAN klare det hele.
>
> Din kæreste reagerer langt fra unormalt.

Ok det var rart at høre.

Det var bare ved at hendes mor har været dagplejemor i 10 år og der har min
kæreste været med til at skifte og alt hvad der dertil hører - så jeg troede
jo at hun vidste hvad hun gik ind til - det gør hun selvfølgelig godt. Jeg
kan godt forstå at det er noget helt andet følelsesmæssig nu hvor i siger
det.....

Rart at høre at det er normalt at tude lidt ;)

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 06-03-04 22:50

> [...]

> og der har min kæreste været med til at skifte og alt hvad der
> dertil hører - så jeg troede jo at hun vidste hvad hun gik ind til -

Næh.. det ved hun nok ikke! Altså hvad hun gik ind til. Det er nemmere at
passe fem unger, der ikke er ens egne - end at passe sin egen.

Havde hun ikke været vant til at være omgivet af børn, så kunne det være,
det var nemmere for hende at være usikker på den nye og meget anderledes
rolle.

Jeg blev mor uden at vide, hvordan man tackler et spædbarn. Jeg troede ikke,
at jeg havde styr på det og undrede mig derfor ikke over, at jeg IKKE havde
styr på det. Det kommer sikkert mere bag på din kæreste!

Din kæreste troede måske (???) det var som at passe børnene i dagplejen. Og
det er det ikke. Der er lige præcis et kaos af voldsomme følelser til
forskel!!!

Det er nemt at overladet et barn i dagplejen til en anden, hvis man ikke
lige magter ungen - at skulle "overlade" sin 4 dage gammel baby til en anden
kan sagtens føles som et nederlag.

> Jeg kan godt forstå at det er noget helt andet følelsesmæssig
> nu hvor i siger det.....

Nemlig!

Og nu skal din kæreste også bare finde ud af det. *S*

Held og lykke til jer begge!

Mvh. Lisbeth

Fra : Michael Zedeler

Dato : 06-03-04 23:23

Martin / Fårevejle wrote:

> [...]
> for de at nu passede vi andre hende lige, og så begyndte hun at tude!

> Er det at min kæreste tuder tegn på fødselsdepression???

Det lyder som om at det er sket for ganske nyligt - altså inden for de
sidste 48 timer - eller måske en uge?

I så fald mener jeg ikke at der er grund til bekymring. Jeg tror hurtigt
at følelserne kan galoppere afsted med en efter en fødsel.

> [...]
> og bare ligger og hygger sig lidt uden at der skulle være noget galt ved det

Selvfølgelig ligger jeres barn og bevæger sig. Jo mere bevægelse, jo
bedre - vil jeg næsten sige

Drop skriveriet her på usenet og smut tilbage til din familie. Det er
det bedste, du kan gøre. Der er sandsynligvis ikke noget galt og du går
bare glip at den første tid ved at sidde og skrive på computeren.

Mvh. Michael.

Fra : Lulu

Dato : 10-03-04 11:12

> Er det at min kæreste tuder tegn på fødselsdepression???

Hej Martin.

Du har fået mange svar, og sat en rigtig god debat igang.

En fødselsdepression vil jeg ikke kalde den. Sundhedsplejersker mener nu
også at sådan en først starter når barnet er 3 uger.

Jeg har også hørt om tudedagen. Og også oplevet den. Den varer bare ikke kun
én dag.... - hvilket i øvrigt gælder for mange af de kvinder jeg kender.
I sin graviditet, har din kæreste fået fyldt kroppen med hormoner. disse
bliver ved fødslen 'frigivet' og 'forsvinder'. Dette gør at hendes krop får
hormonforstyrrelser ( hvis man kan kalde det det ). Dette kan være årsagen
til hendes frustration.
En klog kvinde sagde også engang: Med børn fødes den dårlige samvittighed.
Den er jeg villig til at skrive under på. Den er der - lurer lige om
hjørnet.

Vi får alle at vide at det at få en lille baby skal være så dejligt,
rosenrødt og den ultimative oplevelse. Men alt begyndelse er svært. Jeg
kunne forestille mig at det er svært for din kæreste at acceptere det faktum
at hun er træt. at hun trænger til hvile. Andre kvinder har jo gjort det før
hende - *hvorfor kan jeg så ikke?*

Men det er helt normalt. Det vigtigste er at du er der for hende. Trøster,
støtter, lytter og giver hende ret. Hun er urimelig overfor sig selv, og vil
sikkert være det i uger endnu. Men det faktum at hun vil indrømme at hun
selv føler sig som dårlig mor er en hjælp til dig, da du så har det, hun
mener, er hovedkernen i problemet.

Ville lige give mit besyv med.

Knus fra Lulu ( Der har været noget lig igennem )