Foling?
Fra : Camilla Panduro Knud~

Dato : 06-03-04 13:08

Hej..

Hvordan ser man på en hest om hun snart skal fole?

Hun er sat til om 3 uger, men opfører sig lidt mærkeligt..

Jeg var omkring da jeg gik ned til bussen, og der stod hun og sparkede sig
selv i maven?

Hun svajer fra det ene bagben til det andet, (Meget tydelig besværret!) og
føllet har lagt sig helt ned til åbningen, men sidelæns(?)

Jeg kom hjem nu her med bussen 2½ time senere, og hun står stadig det samme
sted..

Er der noget jeg kan gøre for at mærke/se/lytte om der er noget galt? Der
var ikke rigtig noget med hende i går, og hele ugen har hun været frisk.

Det kan også være jeg er lidt pernitten. Hun går i løsdrift med en anden
hoppe i fol som også er sat til om 3 uger, men hun er frisk som altid.

Skal jeg være bekymret?

Hilsen Camilla

Fra : Camilla Panduro Knud~

Dato : 06-03-04 14:35

Hmmn...

Jeg var da vist bare pernitten og lidt for hurtig..

Nu virker hun som om at intet er hændt..

Hilsen Camilla

Fra : Anet

Dato : 06-03-04 15:02

Til Camilla

Man kan aldrig blive for opmærksom og pernitten med sine dyr....så det er
godt at du er opmærksom.

Hvis du kigger på patterne så vil du se at de tit vokser på selve vorten
lige før foling. Der kommer også tit det som kaldes vokspropper som er en
lille hvid belægning yderst på vorten. Yderligere så vil du kunne se at
hesten bliver mere ligesom løs rundt om endetarmen og skeden. Altså hele
området rundt om. Du kan mærke efter med den fingre på huden/pelsen rundt
om. Og så vil kønsdelen bagtil også nogen gange svulme lidt op. Maven vil
ligesom også falde lidt nedaf lige inden folingen. Ydereligere så hoppen
være lidt urolig og evt. skrabe lidt. Der er mange små tegn men øv dig
allerede i nu at se og føle på huden ca. 20 cm fra kønsdelene bagpå (hvis du
forstår hvad jeg mener).
Håber du kan bruge det til noget.

--
~ Hilsen