Hvad koster ægte 6 mbit symetrisk?
Fra : Enforcer

Dato : 06-03-04 09:14

Jeg er i øjeblikket ved at konsekvensberegne på et større
boligforeningsprojekt.

I denne forbindelse har jeg behov for nogle priser på en ægte
symetrisk 6 mbit linie, som nok er nødsagtet til at være FWA, da der
afstanden til fiber er for stor (anlægsprisen på fiber vil være >
500.000 kr.).

Hvad koster en sådan forbindelse med fri trafik (national +
international)?

Jeg har fundet sonofons pris på 4/2 mbit, som er 4.300 ex. moms.
Desuden har jeg fundet en pris hos telemetro på 3.000 kr. ex. moms.
(synes det lyder for billigt)

Er det prisniveauet?

Overvejelser går på i stedet at anvende et antal 8mbit/768 kbit ADSL
forbindelser, som splejes sammen. De koster 2.000 kr. pr. stk. pr md.
Oprettelse er gratis.

Vil det være muligt med ca. 200 brugere (potentiale 350)?

Mvh.

Enforcer

Fra : Kas.

Dato : 06-03-04 09:38

Hejsa

Jeg har ikke forstand på fiber løsninger eller symmetriske linjer. Til
gengæld har jeg opsat 2 stk. 4mbit adsl-linjer i en boligforening, der er
"splejset" sammen.Til dette bruger vi en router fra Xincom -
http://www.xincom.com/twr502.html.

Hvis du vælger adsl-løsningen, er mit råd at lave flere segmenter med f.eks.
50 brugere på hver - dette kan evt. gøres ved hjælp af VLAN - og så lade
hver gruppe dele 2 stk. forbindelser. Dette skyldes hovedsageligt
upload-hastigheden på dsl-forbindelserne.

Rent prismæssigt er der et hop på 1000,- fra 4mbit til 8mbit
adsl-forbindelser, så måske skulle I nøjes med 4mbit?

Men prisen ved en sådan løsning vil også blive forholdsmæssig dyr, da du
skal ud at købe ca. 8 stk. 4mbit til en pris af 8000,-. Det er jo næsten det
samme som én symmetrisk linje. Omvendt koster adsl-løsningen ca. 40,- pr.
beboer - og det er vel til at sluge?

Men spændende at høre, hvad du beslutter dig for - skriv endelig mere i
gruppen!

Mvh. Kasper

Fra : Enforcer

Dato : 06-03-04 16:49

On Sat, 6 Mar 2004 09:37:33 +0100, "Kas." <no@spam.dk> wrote:

> [...]
>hver gruppe dele 2 stk. forbindelser. Dette skyldes hovedsageligt
>upload-hastigheden på dsl-forbindelserne.

Ja, det var også den måde vi ville implementere det på. Vi vil nok
udbyde stor, lille og mellem pakke via 3 vlans.

>Rent prismæssigt er der et hop på 1000,- fra 4mbit til 8mbit
>adsl-forbindelser, så måske skulle I nøjes med 4mbit?

Det har du ret i, og det ser ud til at vi kan købe 9 x 4096/768 ADSL
linier til samme pris som 6 mbit FWA, og så fordele dem på de 3 vlans
efter hvordan brugerne fordeler sig. Det giver os 6 mbit upload også
(som fwa), men hele 36 mbit downstream. Findes udstyret som
understøtter det (splejsning af mere end 2 linier).

>Men spændende at høre, hvad du beslutter dig for - skriv endelig mere i
>gruppen!

Jeg skal nok skrive tilbage. Kabling og vores backbone er på plads, vi
mangler bare at få internetforbindelsen og teleudbyder. Vi bliver
desværre nok nødsaget til at ha' en ISP på, da vi er 350 potentielle
brugere. Det er lidt for meget at klare selv rent administrativt.

Mvh.

Enforcer

Fra : Kas.

Dato : 06-03-04 17:32

"Enforcer" <hhi-fjern-@adslhome.dk> skrev i en meddelelse

> Findes udstyret som
> understøtter det (splejsning af mere end 2 linier).

Jeg har ledt meget længe efter udstyr, der kan "splejse" 2 eller flere
linjer. Så vist jeg kan se, er der omkring 6-8 seriøse produkter i denne
kategori, men det ser ud som om, der kommer flere og flere.

Jeg har haft fingerene i produkter fra bl.a. Nexland (som nu er overtaget af
Symantec), Planet og som sagt Xincom. Symantec kommer snart med en
kombineret VPN og firewall, der også har to wan porte.

Planet er så vidt jeg kan se, de eneste, der har forsøgt sig med en router
med mere end 2 wan porte. Dette produkt har de vist taget af markedet. Jeg
gætter på, at det er fordi, det er forholdsvist komplekst at lave load
balancing, qos og lignende på mere end 2 wan porte.

Nogle af de routere, jeg har set på (f.eks. Planet) , har også problemer med
at håndtere den forholdsvis høje hastighed på wan-portene.

Vi er ca. 50 brugere, der deler 2 stk. 4mbit-forbindelser, og det kører
faktisk rigtigt godt. Så mit råd er: Køb en 2 wan-router i stedet for en 4
wan router. Split dine forbindelser op i f.eks. 4 segmenter med to linjer på
hver. Og som jeg skrev før, kan jeg anbefale produkterne fra Xincom, fordi
de er stabile, er forholdsvis avancerede (har f.eks. QOS og SNMP) og kan
købes for menneskepenge.

Mvh. Kasper

Fra : Ukendt

Dato : 07-03-04 08:44

"Kas." <no@spam.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> gætter på, at det er fordi, det er forholdsvist komplekst at lave load
> balancing, qos og lignende på mere end 2 wan porte.

Vil der være noget problem i at tage en router med 2 wan porte og sætte
foran en router magen til, således du ender med 3 ledige wan-porte? (jeg
tænker også på loadbalancing osv)
_________
Mvh Jensen

Fra : Jesper Skriver

Dato : 07-03-04 15:12

On Sun, 7 Mar 2004 08:43:46 +0100, <dtext> wrote:

> [...]
>
> Vil der være noget problem i at tage en router med 2 wan porte og sætte
> foran en router magen til, således du ender med 3 ledige wan-porte? (jeg

Hvis den fordeler sessionerne baseret paa et hash af f.eks. src/dst
addresser, porte etc, og den foerste vaelger port A, saa vil nr. 2
sikkert ogsaa goere det, dvs. at nr. 2 vil sende alle sessioner til
samme port.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456, FreeBSD committer

Fra : Viking_DK

Dato : 04-05-04 08:48

"Kas." skrev d. 06-03-04 09:38 dette indlæg :
> [...]
er
> "splejset" sammen.Til dette bruger vi en router fra Xincom -

Hej Kasper.
Kan du oplyse prisen på ovenstående router, og hvor den kan erhverves.
Jeg sidder nemlig også og bakser med en inet løsning, bestående af flere
"splejsede" ADSL forbindelser.

Iøvrigt kan jeg oplyse, at udover de nævnte producenter, så er også 3Com
leverings dygtige i routere med op til 8 wan forbindelser.

M.v.h. Christian

http://www.kandu.dk/

Fra : Jens Kristian Søgaar~

Dato : 06-03-04 13:31

Hejsa,

> Hvad koster en sådan forbindelse med fri trafik (national +
> international)?

En FWA med 6 mbps symmetrisk koster ca. 25.000 kr. i oprettelse og ca.
7500 kr. per måned ex. moms. Prisen hos de enkelte udbydere svinger
naturligvis ud fra serviceniveau, bindingsperiode, osv.

> Desuden har jeg fundet en pris hos telemetro på 3.000 kr. ex. moms.
> (synes det lyder for billigt)

Jeg ville aldrig købe ved TeleMetro.

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : Enforcer

Dato : 06-03-04 16:57

On Sat, 6 Mar 2004 13:31:14 +0100, "Jens Kristian Søgaard"
<jens@mermaidconsulting.dk> wrote:

> [...]
>7500 kr. per måned ex. moms. Prisen hos de enkelte udbydere svinger
>naturligvis ud fra serviceniveau, bindingsperiode, osv.

Super, så har jeg lidt at sammenligne med.

Oprettelsespriser passer meget godt med det som jeg har liggende. De
7.500 kr. lyder meget fornuftigt. Det er noget lavere end de priser,
jeg havde på hånden.

Hvem kan tilbyde FWA til en slutbruger? Jeg kender til webpartner og
sonofon.

Mvh.

Enforcer

Fra : Jens Kristian Søgaar~

Dato : 07-03-04 18:39

Hej,

> Hvem kan tilbyde FWA til en slutbruger? Jeg kender til webpartner og
> sonofon.

Udover disse kan du kigge på firmaer som:

ButlerNetworks
Song Networks
NGDC
Danske Telecom
Tele2

Der er sikkert flere endnu...

Fra : Enforcer

Dato : 07-03-04 21:38

On Sun, 7 Mar 2004 18:38:48 +0100, "Jens Kristian Søgaard"
<jens@mermaidconsulting.dk> wrote:

>ButlerNetworks
>Song Networks

Troede egentlig kun de leverende vi andre forhandlere.

>NGDC
>Danske Telecom
>Tele2

Dem kigger jeg lige videre på. Jeg kan dog se, at priser som altid er
en by i rusland, når man taler erhverv.

Må nok helle prøve at ringe til dem for at få en pris.

Mvh.

Enforcer

Fra : Enforcer

Dato : 07-03-04 22:06

On Sun, 07 Mar 2004 21:37:32 +0100, Enforcer <hhi-fjern-@adslhome.dk>
wrote:

>Dem kigger jeg lige videre på. Jeg kan dog se, at priser som altid er
>en by i rusland, når man taler erhverv.

Ups, Danske telecom oplyser den faktisk her:
http://www.dansketelecom.com/sw653.asp

7200 kr. pr. måned.

Fra : Jens Kristian Søgaar~

Dato : 08-03-04 03:15

Hej,

> Troede egentlig kun de leverende vi andre forhandlere.

Det har du ikke helt ret mht. Butler f.eks.

Dem der reelt har FWA licenser er:

Butler Networks (del af Global Connect)
Sonofon
Tele2
Formus Communications
Mediascape Communications

Alle de andre er blot forhandlere af disse produkter (dvs. de betaler en
af de ovenstående 5 for at udnytte deres licens). Det gør jo ikke deres
produkt ringere, eller nødvendigvis dyrere af den grund.

Fra : Mikkel R

Dato : 09-03-04 20:13

"Jens Kristian Søgaard" <jens@mermaidconsulting.dk> skrev i en meddelelse

[Snip]

> Det har du ikke helt ret mht. Butler f.eks.

Der mener jeg bestemt du tager fejl. Butler fungerer kun som grossist og
sælger ikke direkte til hverken forbruger eller erhverv. De har ej heller
peers mod ind/udland m.v.

> Dem der reelt har FWA licenser er:

> [...]

Butler er ikke længere en del af Global Connect, det er mig bekendt skilt ud
som selvstændigt firma i slutningen af sidste år og de er nu konkurrenter.
Sonofon har en licens til begge bånd som jeg husker det.

Jeg kan ikke huske om ikke Tele2 leverede deres licens retur.

Formus kender jeg ikke.

Mediascape lever ikke mere, den er overtaget af Broadcom som heller ikke
lever så meget længere hvis man skal stole på jungletrommerne.

> Alle de andre er blot forhandlere af disse produkter (dvs. de betaler en
> af de ovenstående 5 for at udnytte deres licens). Det gør jo ikke deres
> produkt ringere, eller nødvendigvis dyrere af den grund.

Der købes dybest set en transmissionskapacitet i en given størrelse mellem
kunden og en af den pågældende udbyders knudepunkter/POI, typisk DIX,
Sydvestvej, Hørskætten m.v.

/Mikkel

Fra : Jens Kristian Søgaar~

Dato : 10-03-04 13:53

Hej Mikkel,

> Der mener jeg bestemt du tager fejl. Butler fungerer kun som grossist
og
> sælger ikke direkte til hverken forbruger eller erhverv.

Så misforstod jeg, hvad der mentes. Jeg troede, der blev spurgt hvorvidt
disse blot var forhandlere af andres produkter.

Fra : Ukendt

Dato : 10-03-04 16:54

"Jens Kristian Søgaard" <jens@mermaidconsulting.dk> wrote in message
> Hej Mikkel,

> og
>
> Så misforstod jeg, hvad der mentes. Jeg troede, der blev spurgt hvorvidt
> disse blot var forhandlere af andres produkter.

Hej Jens Kristian,

Det er slet ikke utænkeligt at jeg har tolket spørgsmålet forkert

/Mikkel

Fra : Lasse Jarlskov

Dato : 10-03-04 22:22

On Tue, 9 Mar 2004 20:12:51 +0100, "Mikkel R" <None @ here> wrote:

>Mediascape lever ikke mere, den er overtaget af Broadcom som heller ikke
>lever så meget længere hvis man skal stole på jungletrommerne.

De har heller ikke FWA-licensen længere, jvf.:
http://computerworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=21139

/Jarlskov

Fra : Yoda.dk - Lars

Dato : 06-03-04 19:52

Jeg kan levere en FWA 6 mbit /6 mbit med fri trafik for 9-11.000 om mnd alt
efter hvor i landet det er ..

visse steder har jeg dog mulighed for at levere en 6 mbit / 6 mbit G.SHDSL
med fri trafik for 6.000 om mnd

begge priser er naturligvis ekskl moms.

--

Venlig hilsen
Lars Andersen

Fra : Enforcer

Dato : 07-03-04 21:40

On Sat, 6 Mar 2004 19:51:33 +0100, "Yoda.dk - Lars"
<larsREMOVE@REMOVEyoREMOVEda.dk> wrote:

>Jeg kan levere en FWA 6 mbit /6 mbit med fri trafik for 9-11.000 om mnd alt
>efter hvor i landet det er ..

Okay, det er i samme leje som de priser jeg har liggende.

>visse steder har jeg dog mulighed for at levere en 6 mbit / 6 mbit G.SHDSL
>med fri trafik for 6.000 om mnd

Hvad er etableringsomkostningerne på en sådan (Storkbh.), sådan cirka?

Mvh.

Enforcer

Fra : Yoda.dk - Lars

Dato : 08-03-04 11:15

G.SHDSL

> Hvad er etableringsomkostningerne på en sådan (Storkbh.), sådan cirka?

kommer an på hvad central i hører på ..

hvis det er en der er åbnet, koster det 18.000 ved 1 års binding, 12.000 ved
to år og 6.000 ved 3 år..
hvis det er en der ik er åbnet, koster det de priser, ganget med 3..

du kan evt sende mig en mail med adresse eller telefonnummer... så skal jeg
checke hvilken central i ligger på ..

Venlig hilsen
Lars Andersen