bidrag og samvær
Fra : hedegaard

Dato : 06-03-04 08:44

Jeg har et par spørgsmål.

Forældrene flytter fra hinanden - eller dvs mor flytter med børnene, far vil
gerne beholde børnene hjemme - hvilke muligheder har han?

Hvis børnene bor lige meget hos far og mor hvordan er det så med bidrag?

Håber nogen kan give mig et par svar.

Tina

Fra : Allan Ødum

Dato : 06-03-04 09:59

On Sat, 6 Mar 2004 08:44:29 +0100, "hedegaard"
<hedegaard@FJERNMIGchristiansen.mail.dk> wrote:

> [...]
>gerne beholde børnene hjemme - hvilke muligheder har han?
>
>Hvis børnene bor lige meget hos far og mor hvordan er det så med bidrag?

Det første betydningsfulde valg han har er, om han vil acceptere at
moderen tager børnene med sig mod hans vilje.
Går han med til det, må han se i øjnene, at hun får hele
forældremyndigheden for sig selv, hvis hun ønsker det, mens han må
nøjes med at se ungerne hver anden weekend og betale samværstransport
og børnepenge.

MEN han kunne naturligvis vælge at vise sig som en mand, og insistere
på at eftersom det er moderen, som vil splitte familien ad, og da
børnene har bedst af at blive i vante omgivelser - så må hun flytte
uden børnene.

Med venlig hilsen
Allan Ødum
www.alanius.dk

Fra : hedegaard

Dato : 06-03-04 11:02

> Det første betydningsfulde valg han har er, om han vil acceptere at
> moderen tager børnene med sig mod hans vilje.

Hvor kan han få råd og vejledning - for det er jo mod hans vilje alt det her
sker?

> [...]
> forældremyndigheden for sig selv, hvis hun ønsker det, mens han må
> nøjes med at se ungerne hver anden weekend og betale samværstransport

Hun har sagt, at han naturligvis må se børnene alt det han vil - hun vil
ikke flytte så langt væk... Men stadig synes han, at det er en dårlig iden
at hun tager børnene med sig.

> [...]
> på at eftersom det er moderen, som vil splitte familien ad, og da
> børnene har bedst af at blive i vante omgivelser - så må hun flytte

Hvad kan han gøre andet end at insistere? - mit råd har været, at han siger,
det er dig der vil flytte, derfor bliver børnene her. Hendes svar til det
har været, ja, men jeg flytter ingen steder uden mine børn. Han har svaret,
det er dit valg...

Hun regner stadig med, at hun uden videre kan tage børnene med sig. Jeg har
fortalt ham, at han skal insistere, men han synes det er rigtig svært, for
han har da heller ikke lyst til at tage børnene fra moderen og det vil hun
føle hvis han insisterer.
Og jeg tror også han er bange for at ende der hvor hun så bare vil have
børnene og det hele ender i en retssag hvor han så ender med mindre end han
har udsigt til nu.

VH Tina

Fra : dias

Dato : 06-03-04 13:02

Det er så svært at forstå, at nogen overhovedet vil slås om deres børn,
stakkels børn. Hvad sker der dog ved at moderen beholder børnene og der så
ellers i øvrigt ingen ballade er om at få lov at være sammen med sine børn i
ny og næ ellers, så aflaster man da også samtidig hinanden? Børn er da også
mennesker, man ejer dem ikke, de er kun til låns, man skal passe meget på
dem og lade dem være medbestemmende, nøjagtig som man også kan tale med
venner og lign.om hvornår man skal ses. Helt ærligt så vil børnene da også
senere når de er blevet voksne, sætte pris på man har behandlet dem
ordentligt og ikke skændtes om dem. Mange gange har man også oplevet det er
er spørgsmål om det her børnebidrag, at en far bare gerne vil have børnene
for at slippe for at betale, de sølle ca. 1.000,- pr måned pr. barn. altså
hvis man bare kan enes om børnenes opdragelse osv, så må det da være
ligegyldigt hvem som "ejer" dem, om det er moderen eller faderen.
Hvorfor presse ham til han skal kæmpe om de arme børn. Han har en sund
holdning!

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 06-03-04 15:00

dias wrote:

> Det er så svært at forstå, at nogen overhovedet vil slås om deres
> børn, stakkels børn.

Stakkels børn, ja. Men det er svært at undgå hvis forældrene går fra
hinanden.

> Hvad sker der dog ved at moderen beholder børnene og der så ellers i
> øvrigt ingen ballade er om at få lov at være sammen med sine børn i
> ny og næ ellers, så aflaster man da også samtidig hinanden?

Hvad er der galt i at faderen beholder børnene?

Intet, vel? (principielt set - nu kender vi ikke detaljerne ved den
aktuelle sag). Hvorfor er det så faderen der skal fremstilles som den
ubetænksomme, der plager børnene ved at slås om dem? Det er da lige så
meget moderes skyld, når hun ikke går med til det er ham der beholder
børnene i stedet for.

> Helt ærligt så vil børnene da også senere når de er blevet voksne,
> sætte pris på man har behandlet dem ordentligt og ikke skændtes om
> dem.

Helt sikkert, men hvis...

- begge forældre gerne vil have børnene boende
- forældrene ikke vil bo sammen
- det ikke er fedt for børn at skifte bopæl hver anden uge

Hvad gør man så?

> Mange gange har man også oplevet det er er spørgsmål om det her
> børnebidrag, at en far bare gerne vil have børnene for at slippe for
> at betale, de sølle ca. 1.000,- pr måned pr. barn.

Det giver ingen mening: Det koster penge at havde dem boende, så
faderen slipper ikke for at betale 1000,-.

Hvis han skulle være ravnefar nok til at lade dem gå for havregryn og
Disney Sjov, kan jeg slet ikke se hvorfor han skulle gide at have
ungerne rendende omkring sig, heller ikke for at spare et par håndører.

Under alle omstændigheder er der intet i hedegaards indlæg der peger i
retning af at faderen ønsker børnene boende pga. penge.

> altså hvis man bare kan enes om børnenes opdragelse osv, så må det da
> være ligegyldigt hvem som "ejer" dem, om det er moderen eller
> faderen.

Så man behøver slet ikke se sine børn, hvis man bliver skilt?

Nej vel?

Hvis du undlader det ladede ord 'ejer' og udskifter det med det mere
neutrale 'har dem boende', bliver det mere klart hvad vi taler om.

> Hvorfor presse ham til han skal kæmpe om de arme børn.

Han skal ikke presses. Han vil bare gerne have børnene boende. Præcis
lige som moderen. Det var udgangspunktet for tråden: "far vil gerne
beholde børnene hjemme".

Men han skal oplyses. Han skal have at vide at der ikke er noget
underligt i at ville have sine børn boende. At det ikke er ham der er
noget galt med, når han protesterer over at moderen blot tager dem med
sig.

> Han har en sund holdning!

At han gerne vil have sine børn boende? Ja, det virker ret sundt.

Til hedegaard vil jeg pege på http://www.foreningenfar.dk/ der handler
om enlige fædre. Jeg har (heldigvis) ikke selv haft behov for at
nærlæse siderne, men adressen er dukket op et par gange tidligere i
denne gruppe når snakken har gået på skilsmisser og fædre.
--
Far + digitalkamera + webserver = http://ekot.dk/frida/

Fra : dias

Dato : 06-03-04 16:11

"Toke Eskildsen" <darkwing@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse

> Stakkels børn, ja. Men det er svært at undgå hvis forældrene går fra
> hinanden.

Ja, det kan gøres sværere end det er at undgå det, det handler om forældrene
er voksne mennesker og indser at det da er ok man vil ende et forhold og gå
fra hinanden. Mener stadig bestemt ikke man skal slås om børnene, så må vi
som voksne sætte os selv i baggrunden.

> Hvad er der galt i at faderen beholder børnene?

Intet, men det er tit og ofte at det er set, at fædre kun lige kæmper til de
får ret eller ikke ret og så er det ikke længere så spændende, så kan man
knapt nok få dem til at have børnene de weekender det er aftalt eller andre
aftalte dage og moderen ender så op med at skulle lave deres eventuelle
aftaler om f.eks. Det må der da være en masse kvinder som oplever, eller har
oplevet. Man kan ikke generalisere, der findes skam fine fædre som virkelig
går op i deres faderskab.

> [...]
>
> - begge forældre gerne vil have børnene boende
> - forældrene ikke vil bo sammen
> - det ikke er fedt for børn at skifte bopæl hver anden uge

Det er netop den slags ting som skal løses i fred og fordragelighed om hvad
som i øvrigt er til børnenes det bedste, således ved man vel hvor de skal bo
og hvornår. Jeg ville ikke selv kunne holde til at skulle til at skulle
skifte bopæl og bo 14 dage her og 14 dage der, men igen, det er op til de
enkelte forældre og børn.

> [...]
> retning af at faderen ønsker børnene boende pga. penge.

> Så man behøver slet ikke se sine børn, hvis man bliver skilt?

Jo da, nøjagtig som man ser sine venner og øvrige familie.

> [...]
> sig.

> At han gerne vil have sine børn boende? Ja, det virker ret sundt.

Ja, selvfølgelig men da også at han mener de kan blive hos moderen, det er
der da lige så lidt galt i som hvis de bor hos faderen.

Håber de finder en løsning!

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 06-03-04 22:30

dias wrote:

Toke:

> Intet, men det er tit og ofte at det er set, [...]
> Man kan ikke generalisere, der findes skam fine fædre som virkelig
> går op i deres faderskab.

Jeg kan ikke se dit "...men det er tit og ofte..." som andet end en
generalisering der siger at det nok er smartest at moderen har børnene
boende.

Hvis det ikke var meningen, så forstår jeg ikke hvad din pointe er med
beretningen om nogen fædres manglende interesse?

Toke:

> Det er netop den slags ting som skal løses i fred og
> fordragelighed om hvad som i øvrigt er til børnenes det bedste,
> således ved man vel hvor de skal bo og hvornår.

Det er vi så ganske enige i. Men jeg kan godt forstå at det kan være
svært at være fredelig og fordragelig, hvis ens samlever ikke er med på
at gøre det på den måde.
--
Far + digitalkamera + webserver = http://ekot.dk/frida/

Fra : hedegaard

Dato : 07-03-04 11:13

> [...]

> nærlæse siderne, men adressen er dukket op et par gange tidligere i

> denne gruppe når snakken har gået på skilsmisser og fædre.

Tak for input - jeg vil se om jeg kan læse mig frem til lidt mere viden og
dermed bedre kan give støtte og råd.

Tina

Fra : Brian k

Dato : 07-03-04 23:15

dias wrote:

> [...]
> et forhold og gå fra hinanden. Mener stadig bestemt ikke man skal
> slås om børnene, så må vi som voksne sætte os selv i baggrunden.

ja, men det er ikke mor der bør "bakke" baglæns vel ?
Opstår der en FM retsag... så er det altid fars skyld ikke?

> [...]
> kvinder som oplever, eller har oplevet. Man kan ikke generalisere,
> der findes skam fine fædre som virkelig går op i deres faderskab.

så man kan ikke generalisere? (syntes ellers du lige har gjort det meget
godt!)

Hvor ser man tit at fædre kæmper og kæmper og derefter ikke gider deres børn
(fuck, hvor er du dum at høre på!)

Fra : Brian k

Dato : 07-03-04 23:20

Brian k wrote:

> Hvor ser man tit at fædre kæmper og kæmper og derefter ikke gider
> deres børn (fuck, hvor er du dum at høre på!)

Hvis far får tillagt FM så ser han naturligvis sine børn.

Hvis far efter at have kæmpet i 1 1/2 år taber sin FFM og derefter kæmper i
1 år blot for at få lov til at se sine børn... så kan jeg godt forstå hvis
de nogen gange får NOK, og siger "jeg orker ikke den tyran mere". (men så
får mor også famileportrættet med sin nye mand op og hænge på væggen)

Fra : Nette

Dato : 08-03-04 04:12

"dias" skrev i en meddelelse
> Mener stadig bestemt ikke man skal slås om børnene, så må vi
> som voksne sætte os selv i baggrunden.

Enig. Og i dette tilfælde vil moderen gerne afslutte forholdet. Hun sætter
ikke sig selv spor i baggrunden, når hun vil rive ungerne op med teltpælene
og flytte dem. Det er at handle egoistisk.

> Intet, men det er tit og ofte at det er set, at fædre kun lige kæmper til
de
> får ret eller ikke ret og så er det ikke længere så spændende.......

Hvad bygger du dette på? Jeg synes det lyder som en ren fordom.
Hvor mange procentdel af skilsmisser, hvor børnene ender hos moderen har du
sammenlignet med procentdel af skilsmisser, hvor børnene ender hos faderen,
når du udtaler dig sådant?
De fleste børn ender stadig hos moderen, hvorfor du nok også oftere hører om
fædre der giver lidt op, end om mødre der gør det.

Hvem er "man"? Jeg har aldrig nogen sinde hørt om at en far vælger at have
sit barn boende, fordi han får 1000 kr om måneden ekstra. Hvis
fader/moderrollen skule opgøres i kroner og øre, så rækker 1000 kr. ikke
engang til et døgn.

Nette

Fra : hedegaard

Dato : 07-03-04 11:13

dias" <zarh@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> ellers i øvrigt ingen ballade er om at få lov at være sammen med sine børn

> ny og næ ellers, så aflaster man da også samtidig hinanden?

Sagen er jo netop at far ikke ønsker at se sine børn i ny og næ, men derimod
hver dag.

> [...]

> venner og lign.om hvornår man skal ses. Helt ærligt så vil børnene da også

> senere når de er blevet voksne, sætte pris på man har behandlet dem

Netop børn er mennesker og derfor skal de så tvinges til at flytte med deres
mor fordi HUN har bestemt sig for at flytte. Det er hende der ikke ønsker at
give forholdet og familien en chance???

> Mange gange har man også oplevet det er

> er spørgsmål om det her børnebidrag, at en far bare gerne vil have børnene

> for at slippe for at betale, de sølle ca. 1.000,- pr måned pr. barn.

I dette tilfælde handler det så faktisk om, at mor argumenterer imod, at far
har børnene boende på halv tid, da hun ikke mener at kunne klare sig
økonomisk uden bidrag...

> [...]

> ligegyldigt hvem som "ejer" dem, om det er moderen eller faderen.

> Hvorfor presse ham til han skal kæmpe om de arme børn. Han har en sund

Det handler ikke om, at han skal presses til at kæmpe om børnene - det
handler om, at han vel i bund og grund har lige så meget ret til at have
børnene til hverdag som mor har. Det handler om, at de børn ikke
nødvendigvis skal rives væk fra deres vante liv - deres hjem... Og hvis du
læser mit spørgsmål igen, så efterlyser jeg råd til hvad han kan stille op
for at undgå den kamp om børnene som vi nok alle er imod...

VH Tina

Fra : dias

Dato : 07-03-04 12:15

> dias" <zarh@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Sagen er jo netop at far ikke ønsker at se sine børn i ny og næ, men
derimod
> hver dag.

Der er ingen af dem som får dem af se hver dag højest sansynligt når man
skilles, da de jo skal besøge den part som ikke har dem ind imellem.

> [...]
deres
> mor fordi HUN har bestemt sig for at flytte. Det er hende der ikke ønsker

Måske kan hun ikke blive i forholdet mere og det skal man heller ikke for
enhver pris, men man må dog gøre hvad som er bedst for børnene, det kan jo
være de har det bedst trods alt med deres mor også selvom de skal flytte,
det er jo ikke unormalt at man flytter. Selvfølgelig kan man ikke sidde her
og sige hvor børnene har det bedst, det afgører forældrene selv, måske med
hjælp.

> I dette tilfælde handler det så faktisk om, at mor argumenterer imod, at
far
> har børnene boende på halv tid, da hun ikke mener at kunne klare sig
> økonomisk uden bidrag...

Uanset hvem som vil beholde børnene hos sig grundet pengene, så er det
forkert om det så er moderen eller faderen, man bliver nu bare ikke rig af
at have børn, de er meget dyre.

> [...]
> læser mit spørgsmål igen, så efterlyser jeg råd til hvad han kan stille op
> for at undgå den kamp om børnene som vi nok alle er imod...

Det gør han jo nok ved helt sikkert ikke at skændes og slås om børnene,
netop ved at være på deres side, samt indse vi alle har ret til at bryde ud
af et forhold, ægteskab uanset om man har børn, det må være en menneskeret.

Fra : Christina Puhakka Eg~

Dato : 07-03-04 17:41

"dias" <zarh@ofir.dk> skrev...

> [...]
bryde ud
> af et forhold, ægteskab uanset om man har børn, det må være en

Ville du føle lige sådan, hvis sagen var modsat - at faderen ønskede at
flytte fra moderen og tage børnene med sig?

Christina

Fra : dias

Dato : 07-03-04 18:09

"Christina Puhakka Egholm" <find.adressen@andetsteds.dk> skrev i en
meddelelse news:c2fja7$2tm$1@sunsite.dk...
> [...]
>
> Ville du føle lige sådan, hvis sagen var modsat - at faderen ønskede at
> flytte fra moderen og tage børnene med sig?

Jeg mener stadig ikke man skal skændes og slås om børnene uanset hvem som
vil tage børnene, man skal komme til enighed under alle omstændigheder for
børnenes skyld, hvis fred kunne opnåes ved den ene eller anden part har
børnene og man så kan tale om tingene, ja så er det vel i orden.

Fra : Brian k

Dato : 07-03-04 23:11

dias wrote:
> [...]
> eller faderen.
> Hvorfor presse ham til han skal kæmpe om de arme børn. Han har en sund

Hej

Det er tydeligt at du ikke aner hvad du snakker om.

"make love, not war" en floskel som ikke havde nogen effekt i 1968 og det
har den stadig ikke.

At komme med en påstand om at der skulle være fædre som kæmper om FM over
deres børn BLOT for at slippe for at betale 1000 kr om mdr (tror du ikke at
det er bare LIDT dyrere at rent faktisk have børnene boende).

Jeg fristes til at kalde dig en lallende idiot.

Det er helt fint at FAR skal betale 1000 kr pr barn, samtidig se sine børn
hver anden weekend (hvis han ellers ikke bliver ramt af samværschikane,
osv), og så kan han ellers være heldig at få 16 dages sommerferie (og et par
ekstra dage i starten når mor lige har mødt sin nye kæreste), og når det
forhold så bliver fast...... så skal far kæmpe med Statsamtet for at få lov
til at se børnene (og tro mig det er ikke kun far der lider, børnene lider
sammen med ham)

Hvis mor Skrider.... så er hun velkommen, men det er altså ikke sikkert at
børnene har samme ønske (at miste deres barndomshjem, far, venner, skole,
osv,osv)

jeg holder på at hvis FAR mener at børnene er lige så knyttet il ham og at
FAR mener at børnene bør blive i deres hjem.... så send hende en stævning!

Fra : dias

Dato : 08-03-04 09:30

"Brian k" <brian@nospam.com> skrev i en meddelelse

> Hej
>
> Det er tydeligt at du ikke aner hvad du snakker om.

Jeg tror godt jeg ved hvad jeg taler om, men selvfølglig er alle tilfælde
ikke ens, det er da klart.

> "make love, not war" en floskel som ikke havde nogen effekt i 1968 og det
> har den stadig ikke.

Jeg synes stadig ikke man skal kriges.

> [...]
at
> det er bare LIDT dyrere at rent faktisk have børnene boende).

Jo, det er nemlig meget meget dyrt at have børn, der forslår de 1000,- ikke.
Der findes faktisk nogen som vil have børnene halv tid for så at slippe for
at betale, måske netop fordi man ikke ved hvor dyrt det er at have børnene,
det er ikke alle som sætter sig ind i det.

> Jeg fristes til at kalde dig en lallende idiot.

Det er mindre pænt at kalde nogen for det bare fordi man er på børnenes
side.

> [...]
> børnene har samme ønske (at miste deres barndomshjem, far, venner, skole,

Det er netop det man skal være klar over og er de store nok også tale med
dem om, spørge børnene selv.

>jeg holder på at hvis FAR mener at børnene er lige så knyttet il ham og at
> FAR mener at børnene bør blive i deres hjem.... så send hende en stævning!

Det er lige nøjagtig hvad jeg mener, man skal ikke slås om hvor børnene skal
være og hvornår, man bør kunne tale om det og enes lige på det punkt og
dette kan virkelig lade sig gøre hvis man selv sætter sig for det.

Det kan i realiteten lige så godt være faderen som har børnene som moderen.
Det er bare ofte set at når en mor er åben overfor faderen kan se sine børn
ofte, ja så er det ofte sådan, at så har faderen knap nok tid alligevel og
laver aftaler om at være sammen med børnene, som slet ikke bliver
overholdt.

Det er til alles det bedste om børnene kan komme lige godt hos faderen som
hos moderen om ellers alt er som det skal være selvfølgelig.

Fra : Allan Ødum

Dato : 06-03-04 17:35

>Hvad kan han gøre andet end at insistere?

Har han overvejet SELV at flytte OG tage sine unger med? Her i Horsens
har vi et krisecenter for mænd..

Med venlig hilsen
Allan Ødum
www.alanius.dk

Fra : Brian k

Dato : 07-03-04 23:17

Allan dum wrote:

> Har han overvejet SELV at flytte OG tage sine unger med? Her i Horsens
> har vi et krisecenter for mænd..

Hej Allan

problemet er bare at mor vil nægte adresseflytningen (lige som faderen selv
kan gøre hvis mor flytter børnenes adresse)

Fra : Brian k

Dato : 07-03-04 23:04

www.foreningenfar.dk

> Hun har sagt, at han naturligvis må se børnene alt det han vil - hun
> vil ikke flytte så langt væk... Men stadig synes han, at det er en
> dårlig iden at hun tager børnene med sig.

Ja, den er der mange fædre der er "faldet" for, men eventyret ender sjælden
sådan.

> [...]
> rigtig svært, for han har da heller ikke lyst til at tage børnene fra
> moderen og det vil hun føle hvis han insisterer.

Ja, det er jo "mors" ejendom, hvad havde du regnet med ?

Men det er altså iorden at hun tager faderen fra børnene?

> Og jeg tror også han er bange for at ende der hvor hun så bare vil
> have børnene og det hele ender i en retssag hvor han så ender med
> mindre end han har udsigt til nu.

Tro mig, han kommer ikke til at se sine børn mindre uanset om der bliver en
retsag eller ej

Der er kampe man skal tage, men på dette punkt skal man lige spørge sig selv
om "hvad er bedst for børnene", og HANDLE ud fra det!

Sagt på en anden måde "se dragen i øjnene"

Faktisk er det sådan at den største diskrimination omkring at fædre ALDRIG
vinder i FM retsager.... kommer fra fædrene selv.

42% af FM retsager vindes af fædre.

Men hold lige focus på hvad din mand mener er bedst for børnene, for ER det
mor der er den vigtigste i deres liv (den de er mest knyttet til), så bør
han nok lade dem flytte med moderen.

Ser det anderledes ud... så er det NU han skal handle, når de er flyttet har
han ikke en kinamand chanse for at få tillagt FM.