Login på Samba
Fra : Jens Peter Sørensen

Dato : 06-03-04 01:05

Hej

Efter bedste evne har jeg sat en samba server op, men jeg kan ikke logge på
serveren fra win XP.

Jeg menr selv jeg har sat de nødvendige passwords op både i linux/unix og
samba med henholdvis passwd of smbpasswd.
Hvis jeg, fra XP, prøver at åbne arbejdsgruppe computere i den arbejdsgruppe
som både XP maskinen og samba sidder på
prøver jeg at åbne serveren fra netværkssteder får jeg at vide at HOME er
ikke tilgængelig. Du har muligvis ikke retigheder til at bruge denne
netværksresource.......

Hvad har jeg gjort forkert ??

Jens Peter Sørensen
Jens.peterFJERNES@pc.dk

Jens Peter Sørensen
Jens.peterFJERNES@privat.tele.dk

Fra : Ole Andersen

Dato : 06-03-04 07:23

On Sat, 6 Mar 2004 01:04:41 +0100, "Jens Peter Sørensen"
<jens.peterFJERNES@pc.dk> wrote:

>Efter bedste evne har jeg sat en samba server op, men jeg kan ikke logge på
>serveren fra win XP.
Det har jeg også kæmpet med i flere dagemed samme resultat, men
> [...]
> prøver jeg at åbne serveren fra netværkssteder får jeg at vide at HOME er
>ikke tilgængelig. Du har muligvis ikke retigheder til at bruge denne

Thja, det er ikke let at sige. Efter megen kamp fandt jeg ud af
at man opretter en bruger på linux ( HUSK at der kendes forskel
på små og store bogstaver ) tilfører et password, og bruger og
SMBpassword SKAL være det samme som man er logget ind på XP
maskinen. Så kom jeg sgi på Ef ter at have rodet så meget fik
jeg et helt chock

Her er et udsnit fra smb.conf ( Jeg tror ikke den er fejlfri
endnu ), men det er det der stod da jeg kunne komme på. Det er på
en SuSE 9 og samba 2.2 et eller andet, såvidt jeg husker. Den
samba der følger med SuSE 9. Jeg håber at du med dette kan få det
til at virke:

[global]
workgroup = workgroup
netbios name = TESTSERVER
; eksempel på ip 192.168.0.0/ resten nedenunder
hosts allow = IPadressePåDitNet.0/255.255.255.0 127.0.0.1
os level = 2
time server = Yes
unix extensions = Yes
encrypt passwords = yes
smb passwd file = /etc/samba/smbpasswd
map to guest = Bad User
printing = CUPS
printcap name = CUPS
socket options = TCP_NODELAY SO_RCVBUF=8192 IPTOS_LOWDELAY
SO_RCVBUF=8192 SO_SNDBUF=8192
wins support = no
veto files = /*.eml/*.nws/riched20.dll/*.{*}/
security = user
[brugere]
comment = Home Directories
path = /sti/tul-brugernesMappe
browseable = yes
read only = no
create mask = 0640
directory mask = 0700
write list = @users

Alle brugere er oprettet i gruppen users. Hver bruger har også
sin egen mappe. Så det er en filserver. Men det er ikke lykkedes
mig at SE serveren i windows endnu.

--

Med venlig hilsen Ole Andersen - Aalborg

Fra : Carsten

Dato : 06-03-04 16:25

Hej
prøv at kikke her http://www.linuxbog.dk/admin/bog/samba.html

10.1.1. Tillidsforhold mellem maskinerne
samba skal kende de maskiner der er på nettet og som skal have tilgang til
den.

/Varsten

Fra : Ole Andersen

Dato : 06-03-04 07:41

On Sat, 6 Mar 2004 01:04:41 +0100, "Jens Peter Sørensen"
<jens.peterFJERNES@pc.dk> wrote:

>Efter bedste evne har jeg sat en samba server op, men jeg kan ikke logge på
>serveren fra win XP.

Du kan læse mere om at lave en gruppe her:

http://www.uups.dk/help/page.php?articleID=39&menuID=3&type=article

den glemte jeg lige at få med.

--

Med venlig hilsen Ole Andersen - Aalborg

Fra : Morten Graae

Dato : 06-03-04 08:57

se http://www.gnuskole.dk/bog/serverwin.html

Fra : Ole Andersen

Dato : 06-03-04 14:37

On Sat, 6 Mar 2004 08:56:43 +0100, "Morten Graae"
<ikt@bjergsnaes.dk> wrote:

>se http://www.gnuskole.dk/bog/serverwin.html

Se hvad ? Jeg har ikke kunnet få det til at virke, selvom det var
en lignende beskrivelse på et andet site.

Jeg tror det var på Samba's egen side jeg fandt noget lignende.

--

Med venlig hilsen Ole Andersen - Aalborg

Fra : Ole Andersen

Dato : 07-03-04 08:14

<ikt@bjergsnaes.dk> wrote:

>se http://www.gnuskole.dk/bog/serverwin.html

Det er jo en ret omfattende opsætning. Hvis man bare skal dele
noget via Samba er det vigtigt at Samba bruger og password er
helt det samme som på windows xp maskinen. Så lader det til, at
det kører uden den helt vilde opsætning. Selvfølgelig skal
brugeren have de nødvendige rettigheder.

Nu er jeg ikke specielt inde i hverken Linux eller Samba, som
Søren Ulrik der har skrevet ovenstående artikkel er. Men jeg har
slåsset utrolig meget med det, da en sådan kæmpe opsætning ikke
(efter min mening) burde være nødvendig for at dele filer eller
printere via en Samba server.

Jeg har så fundet ud af at der tilsyneladende ikke er problemer
med det bare ovenstående bliver fulgt.

--

Med venlig hilsen Ole Andersen - Aalborg

Fra : Andreas Paasch

Dato : 06-03-04 15:10

Jens Peter Sørensen wrote:

> [...]
> prøver jeg at åbne serveren fra netværkssteder får jeg at vide at HOME er
> ikke tilgængelig. Du har muligvis ikke retigheder til at bruge denne

http://samba.netfirms.com/addusers.htm

løste mit problem

/Andreas
--