Et ? ang. Abit NF7-S
Fra : Mig

Dato : 05-03-04 15:18

Hejsa.

Har lige fået ovenstående bundkort og har et ?.

1.Der følger en SATA-> IDE konverter med .
Får man bedre ydelse ved at sætte sin HD (Barracuda 7200.7 120 GB
ATA100/133) på denne i stedet for normal IDE-port???

Fra : Per Nielsen

Dato : 05-03-04 15:37

Mig wrote:
> 1.Der følger en SATA-> IDE konverter med .
> Får man bedre ydelse ved at sætte sin HD (Barracuda 7200.7 120 GB
> ATA100/133) på denne i stedet for normal IDE-port???

Jeg synes ikke jeg kunne mærke nogen forskel i hastighed. Fordelen ser for
mig mere ud til at ligge i at der frigives en IDE-plads til et andet drev,
hvis man vælger at sætte sin IDE-harddisk på en SATA-controller. Harddisken
jeg har prøvet med er en Seagate Barracuda IV Fluid 80GB.

Fra : Ukendt

Dato : 05-03-04 15:39

Mig wrote:

> Har lige fået ovenstående bundkort og har et ?.

Spørgsmålstegn?

> 1.Der følger en SATA-> IDE konverter med .
> Får man bedre ydelse ved at sætte sin HD (Barracuda 7200.7 120 GB
> ATA100/133) på denne i stedet for normal IDE-port?

Bedre ydelse, ved at sætte et led mere i kæden? - nej.

Fra : Per Nielsen

Dato : 05-03-04 15:42

Jens C. Hansen [Odense]" <"[usenet]±[greylion]=[dk] wrote:
> Bedre ydelse, ved at sætte et led mere i kæden? - nej.

Hvad mener du? Konverteren bruger du til at koble en IDE-harddisk på en
SATA-controller, og der kan kun sidde en enhed på hver SATA-controller (der
er to på det pågældende bundkort).

Fra : Ukendt

Dato : 05-03-04 15:46

Per Nielsen wrote:

> Hvad mener du? Konverteren bruger du til at koble en IDE-harddisk på en
> SATA-controller, og der kan kun sidde en enhed på hver SATA-controller (der
> er to på det pågældende bundkort).

FSB - PCI - IDE/ATA - HD

FSB - PCI - SATA - Konverter - HD

Og jo, selv et onboard IDE/ATA-interface er tilsluttet PCI-bussen.

Fra : Per Nielsen

Dato : 05-03-04 15:56

> FSB - PCI - IDE/ATA - HD
>
> FSB - PCI - SATA - Konverter - HD
>
> Og jo, selv et onboard IDE/ATA-interface er tilsluttet PCI-bussen.

Det kan da være jeg har misforstået det så. Som jeg læser hans spørgsmål vil
han gerne vide om hans IDE harddisk kører hurtigst på IDE-controlleren eller
SATA-controlleren. Alt det tekniske (bundkortets opbygning) er jeg såmænd
ikke så meget inde i

Fra : Martin Johansson

Dato : 05-03-04 16:45

"Per Nielsen" <dazzler53@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
eller
> SATA-controlleren. Alt det tekniske (bundkortets opbygning) er jeg såmænd

Der er ingen hastgihedsforskel.
Og hvis der er nogen forskel, er den minimal.
Jeg kan ikke få øje på den?
Min WD1200JB på sata med konvertor er hurtigere end min WD800JB på alm. ide.
Det kan dog også skyldes andre ting.
Har forøvrigt samme bundkort.

Fra : Per Nielsen

Dato : 05-03-04 16:48

Martin Johansson wrote:
> Der er ingen hastgihedsforskel.

Det er også det samme jeg har oplevet.

> Har forøvrigt samme bundkort.

Me too Født med BIOS 22 som nogle skælder ud, men har dog ikke fundet
nogen problemer endnu.

Fra : Martin Johansson

Dato : 05-03-04 17:44

> Det er også det samme jeg har oplevet.

Hmm nasty stavebøf der, hastighedsforskel skulle der stå.

> Me too Født med BIOS 22 som nogle skælder ud, men har dog ikke fundet
> nogen problemer endnu.

Jeg kører med BIOS 18, og jeg har ikke oplevet det berygtede problem med
multiplier 10 og 10.5.
Computeren skulle simpelt hen nægte at starte op når man bruger de to
multipliers over en bestemt FSB.
Jeg kører med FSB 225 ved multiplier 10, uden problemer.
Her den anden dag satte jeg FSB op til 230, stadig ingen problemer.
Måske er jeg en af de meget få, der ikke har problemet?

230 MHz er ganske godt med PC3200 ram, men ok det var også halvdyrt.

BIOS 22 og et par andre bliver sikkert skældt ud pga. at Abit har fucket
sata biossen op.
Man kan miste sit raid array med bla. bios 22 og et par andre.
Det er løst i en moddet bios, hvor der ligger en ældre sata bios.
De modificerede bios er eks. lavet af en der kalder sig EQuito.

Fra : Per Nielsen

Dato : 05-03-04 18:05

Martin Johansson wrote:
> Computeren skulle simpelt hen nægte at starte op når man bruger de to
> multipliers over en bestemt FSB.

Jeg kører med en locked Barton2500+, som jeg desværre ikke kan få op på mere
end 11x191=2.101mhz.

> [...]
> Det er løst i en moddet bios, hvor der ligger en ældre sata bios.
> De modificerede bios er eks. lavet af en der kalder sig EQuito.

Fandt den her:

NF7 v2.0 series modified bios v.22
http://forum.abit-usa.com/showthread.php?s=&threadid=39275

Har lige downloadet bin-filen og installeret vha. FlashMenu's "Update from
File". No problems at all Takker for tip. Ovennævnte modede BIOS 22
skulle ændre til SATA bios v4.2.47. Ved så ikke hvad den var før.

Fra : Martin Johansson

Dato : 05-03-04 16:53

"Jens C. Hansen [Odense]" <"[usenet]±[greylion]=[dk]"> skrev i en meddelelse

> FSB - PCI - IDE/ATA - HD
>
> FSB - PCI - SATA - Konverter - HD
>
> Og jo, selv et onboard IDE/ATA-interface er tilsluttet PCI-bussen.

Det vil nærmere se sådan her ud.
Min er en smule mere detaljeret end din udredning, men som udgangspkt. er de
ens.

Hypertransport* - Southbridge PCI bus - (ide controller indbygget i SB) -
HD
Hypertransport* - Southbridge PCI bus - SATA controller - konvertor - HD

Hypertransport er forbindelsen mellem Northbridge og Southbridge.
På Abit NF7-S kaldet nForce SPP og MCP-T.