Udrider?
Fra : Ejvind Kruse

Dato : 05-03-04 14:04

Kan nogen fortælle mig hvad en "udrider" var for en.

--
Ejvind

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 05-03-04 15:32

"Ejvind Kruse" <hejwin@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Kan nogen fortælle mig hvad en "udrider" var for en.
>
> --
> Ejvind
************************
Otto Kalkar:
Ridene bud - rideknægt.
Hilsen Flemming Svendsen udi Korsør

Fra : Inger Buchard

Dato : 05-03-04 15:33

"Ejvind Kruse" <hejwin@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Kan nogen fortælle mig hvad en "udrider" var for en.

Det er godt at kender Kalkar: Ordbog til det ældre danske sprog:
http://www.hist.uib.no/kalkar/

En udrider er 1) et ridende bud, rideknægt eller 2) tilsynsmand ved tolden
fra Danmark til Holsten

Så ved man det

Inger Buchard

Fra : Ulvir

Dato : 05-03-04 15:43

"Ejvind Kruse" <hejwin@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Kan nogen fortælle mig hvad en "udrider" var for en.

Ifølge 'Otto Kalkar: "Ordbog til det ældre danske sprog (1300 - 1700)",
Kbh. 1881 - 1907, Bind IV, side 577, er det:

1) ridende bud, rideknægt.
2) tilsynsmand ved tolden fra Danmark til Holsten.

Bogen kan, i digitaludgave findes på: http://www.hist.uib.no/kalkar/

Jeg synes at den er en guldgrube.

Best regards/venlig hilsen- Ulvir.

Fra : Ejvind Kruse

Dato : 06-03-04 11:45

Ulvir <augustus@mail.dk> wrote:
> [...]
> Kbh. 1881 - 1907, Bind IV, side 577, er det:
>
> 1) ridende bud, rideknægt.
> 2) tilsynsmand ved tolden fra Danmark til Holsten.

Ok, tak skal i have alle tre, men jeg synes ikke det fremgår klart hvilke
funtioner sådan en ridebud/knægt havde.
Jeg har undret mig flere gange over, når jeg kigger på gamle kort støder
jeg af og til på et "udridersted", ja sågar en "udridergaard"

Havde disse nogle måske officielle forpligtelser, i så fald hvilke ?

--
Ejvind

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 06-03-04 19:48

> [...]
> funtioner sådan en ridebud/knægt havde.
> Havde disse nogle måske officielle forpligtelser, i så fald hvilke ?

*************
OK, så prøver jeg at udbedre min skade.

http://www.loevelok.dk/Faxe/page109.html
Kan du finde denne tekst:

"Udrider (også. skrevet udridder). Bereden person, der var ansat paa et gods
(en herregaard) og red ud for at tilsige bønderne til hoveritjeneste o.
lign., el. som var ansat hos en øvrighedsperson og red rundt med breve,
besked, paabud o .lign. fra denne e!. (undertiden) udøvede en slags
polititjeneste (if. Feilb.); også (dial., nu delvis foræld.) om bereden
person, der tilsiger folk til at møde i tilfælde af ildebrand. (Ordbog over
det Danske Sprog)"

Venlig hilsen
Flemming Svendsen.

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 06-03-04 20:03

Flemming Svendsen skrev:
> [...]
> (dial., nu delvis foræld.) om bereden person, der tilsiger folk til
> at møde i tilfælde af ildebrand. (Ordbog over det Danske Sprog)"

Det lyder næsten som en beskrivelse af en *ridefoged*.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Ulvir

Dato : 06-03-04 23:35

> Det lyder næsten som en beskrivelse af en *ridefoged*.

Ikke helt.. hos Otto Kalkar var en Ri(id)fo(v)ged en godsforvalter,
og ved http://www.loevelok.dk/Faxe/page106.html 'properietærens
stedfortræder som leder af godsets administration'.

Regards/hilsen- Ulvir.