Er der fordele ved dødstraf??
Fra : M4$T3R

Dato : 05-03-04 11:04

Jaaaa... er er egentlig fordele ved dødstraf???

Fra : Rømer

Dato : 05-03-04 11:42

"M4$T3R" <booka17@hotmail.com> wrote in message
> Jaaaa... er er egentlig fordele ved dødstraf???

Kun når det drejer som folk, der skriver i forkerte nyhedsgrupper!

Fra : Niels Aage Schmidt

Dato : 05-03-04 13:55

Tja! Man kan lukke munden på dem, man ikke gider høre på.

vh. Niels Aage

Fra : Bo Ramsing

Dato : 05-03-04 14:20

Som det fredelige og tænkende menneske jeg er, må jeg sige at der ikke er
nogen fordele ved dødsstraf.

Var det derimod min 4 årige datter der var blevet voldtaget, og derefter
havde fået halsen skåret over af en psykopatisk nar, så kunne jeg på stående
fod nævne en hel del fordele ved dødsstraf. Derudover ville jeg nok plæderer
for at jeg fik lov til at deltage aktivt i udførelsen af denne.

Men så igen - som det fredelige og tænkende menneske jeg
er.....................

Bo

Fra : Arne H.Wilstrup

Dato : 05-03-04 15:32

"Bo Ramsing" <bo_ramsing@web.de> skrev i en meddelelse
> [...]
plæderer
> for at jeg fik lov til at deltage aktivt i udførelsen af denne.

Det sidste tror jeg ikke på - men lad det nu fare - netop fordelen ved et
retssamfund er at vi ikke skal straffe for hævn og via selvtægt, men ud fra
en opfattelse af at det er selve forbrydelsens art, der skal straffes.
Man kan altid indvende at det i praksis ikke er til at skelne mellem straf
for forbrydelsen og straf som hævn, men hvis vi ikke - i hvert fald på det
teoretiske plan - fastholder denne skelnen, så går det som fortalen til
Jyske lov skriver: ...havde man ej lov i lande, så havde den mest, der kunne
gribe mest.

ET retssamfund kan ikke bygge på anarki - det kan ikke bygge på at folk,
uanset hvor harme de er, tager sig ret til selvtægt - bliver der lukket op
for det, så er vi ilde faren - derfor er det ikke os selv, der skal tage del
i strafudmålingen af en forbryders forbrydelser, ejheller sørge for at
deltage i selve straffens udførelse, men alene sørge for at retfærdigheden,
som vi kender den, sker fyldest gennem domstolene.

Udover dette er der vel ingen begavede mennesker, der kan gå ind for
dødsstraf under nogen form -

--
ahw

FUT dk.politik

Fra : Bo Ramsing

Dato : 05-03-04 16:41

"Arne H.Wilstrup" <karl@meget.dk> skrev i en meddelelse :

> Udover dette er der vel ingen begavede mennesker, der kan gå ind for
> dødsstraf under nogen form -

Eventuelt er det sådan, at det er utroligt nemt at sidde og filosofere og
måske endda moraliserer over ting som man ikke selv er berørt af.
Bare en tanke.

Mvh
Bo

Fra : Niels Aage Schmidt

Dato : 06-03-04 00:50

Og der er ekstremt svært at filosofere og moralisere -
Det kræver, at man kan tænke - og at man ikke er idømt fuldbyrdet
dødsstraf. Jævnfør Sokrates.
Hvor er det dog svært at skelne mellem begavede mennesker og dem, der tror,
at de er det!

Jeg får en ubændig trang til at citere Piet Hein: Både den med dadler, den
med tomater og den med Leif Løvetand.
Se Piet Hein var både begavet, kunne tænke og er nu død. (Dog vel ikke
straffet.)

Mvh NS

Fra : Bo Ramsing

Dato : 06-03-04 07:37

Jamen det er det da, - Niels!

Fra : Arne H.Wilstrup

Dato : 06-03-04 09:13

"Niels Aage Schmidt" <nielsaa@c.dk> skrev i en meddelelse
> Hvor er det dog svært at skelne mellem begavede mennesker og dem, der
tror,
> at de er det!

På¨igen måde - jeg er yderst begavet og har ikke svært ved at skelne mellem
dem, der er det og dem der tror, de er det! Jeg kan sagtens kende en
idiot når jeg ser ham. )

--
ahw

Fra : Arne H.Wilstrup

Dato : 06-03-04 09:12

> Eventuelt er det sådan, at det er utroligt nemt at sidde og filosofere og
> måske endda moraliserer over ting som man ikke selv er berørt af.
> Bare en tanke.

Nu ved du jo ikke, hvad jeg er berørt af eller hvilken faktuelle oplevelser,
jeg har - så igen: ingen begavede mennesker kan gå ind for dødsstraf under
nogen form. Og det er uhørt i et civiliseret retssamfund.

--
ahw

Fra : (Per Røn

Dato : 06-03-04 10:30

Arne H.Wilstrup <karl@meget.dk> wrote:

> ingen begavede mennesker kan gå ind for dødsstraf under nogen form.

Og da eksempelvis Immanuel Kant var tilhænger af dødsstraf var han -
ubegavet?
--
Per Erik Rønne

Fra : Arne H.Wilstrup

Dato : 06-03-04 11:19

"Per Rønne" <per.ronne@doesnt.work.spam.filter.invalid> skrev i en
meddelelse

> Og da eksempelvis Immanuel Kant var tilhænger af dødsstraf var han -
> ubegavet?

Det kan ikke sammenlignes - Kant levede ikke i et civiliseret retssamfund og
han var præget af sin tid, nemlig 1700-tallets tænkemåde - havde han levet i
dag og alligevel givet udtryk for lignende opfattelser, så vil jeg ubetinget
svare JA til spørgsmålet. På det punkt ville han nemlig være ubegavet!

--
ahw

Fra : Niels Aage Schmidt

Dato : 06-03-04 12:41

Ja er det ikke skønt med en god tomgangsdiskussion?
Der er ikke noget bedre, mens man venter på "Godot".

hilsen Niels Aage

Fra : Arne H.Wilstrup

Dato : 07-03-04 10:33

> Ja er det ikke skønt med en god tomgangsdiskussion?
> Der er ikke noget bedre, mens man venter på "Godot".

tja, sådan kan man jo godt se på det, men det er da en alvorlig sag at gå
ind for dødsstraf, når vi nu ved at det ikke virker spor præventivt eller i
det hele taget ændrer noget ved sagen: den dræbte kommer jo ikke tilbage
igen.
Læs i øvrigt Politiken fra i dag - en ganske interessant artikel om hævn og
straf i netop de situationer vi har drøftet.

Men igen: imho hører indlægget ikke til her -jeg futter igen til dk.politik,
som jeg ikke selv mere abonnerer på, da tonen dér er både ubehagelig,
hadefuld og primitiv.

--
ahw

FUT dk.politik

Fra : Niels Aage Schmidt

Dato : 07-03-04 16:20

> "Niels Aage Schmidt" <nielsaa@c.dk> skrev i en meddelelse
>
> tja, sådan kan man jo godt se på det

Netop! Absurditeternes triumf!

> [...]
> det hele taget ændrer noget ved sagen: den dræbte kommer jo ikke tilbage

Helt enig!

> Læs i øvrigt Politiken fra i dag - en ganske interessant artikel om hævn
og
> straf i netop de situationer vi har drøftet.
>
> Men igen: imho hører indlægget ikke til her

Netop derfor betragter jeg det også som ren tomgang!
Alle mine svar har også mere end antydet absurditeten i at plædere for
dødsstraf:
(Læs dem med de ironiske briller.)

Det ufejlbarlige menneske eksisterer ikke.
Kun det ufejlbarlige menneske vil uden risiko for fejl kunne idømme
dødsstraf.
Altså er forestillingen om en "retfærdig" dødsstraf absurd.

Hele debatten afslører, hvor tæt på overfladen den nøgne abe er.

Helt enig FUT bare emnet af til dk.politik. (Denne kommentar er dog også her
i dk.undervisning)

hilsen Niels Aage

Fra : Niels Aage Schmidt

Dato : 07-03-04 11:12

> [...]

> det hele taget ændrer noget ved sagen: den dræbte kommer jo ikke tilbage

Helt enig!

> [...]

Altså er forestillingen om en "retfærdig" dødsstraf absurd.

Hele debatten afslører, hvor tæt på overfladen den nøgne abe er.

Helt enig FUT emnet af til dk.politik.

hilsen Niels Aage

Fra : Per

Dato : 09-03-04 13:07

On Sun, 7 Mar 2004 11:12:10 +0100, "Niels Aage Schmidt" <nielsaa@c.dk>
wrote:

>, men det er da en alvorlig sag at gå
>
>Helt enig!

Det er jeg ikke. Dødsstraf er muligvis ikke præventivt overfor
førstegangsmordere (det afskrækker dem ikke), men det er utroligt
effektivt til at undgå at folk, som allerede har vist deres manglende
respekt for andres liv, gentager deres udåd. Det kan de nemlig ikke
for de får aldrig muligheden igen.

Og det er en meget vigtig ting at gentagelse ikke kan finde sted, for
i f.eks. USA begås over 86% af alle mord af folk som har gjort det
før. Derfor er det at betragte som sikkert at hvis man løslader en
morder så kommer der flere lig på bordet. Derfor skal der enten ægte
livsvarigt fængsel eller dødsstraf til for at undgå disse helt
overflødige mord, og folk kan jo flygte fra et fængsel, så jo før man
får aflivet morder, jo før kan man være sikker på at vedkommende ikke
gør det igen.

Man kan løbe risikoen for 'tilbagefald' i forbindelse med en masse
anden kriminalitet, men mord er så absolut at et samfund gør ret i at
sikre med absolut sikkerhed at det ikke kan ske. Derfor dødsstraf.

Noget helt andet er så at *sikre* at man ikke dømmer en uskyldig, og
derfor skal kravene til bevisførelse være helt exceptionelle.
Heldigvis efterlader de fleste mordere gode beviser mod sig selv, så
det er et mindre problem i de fleste sager. Ved de usikre sager bør
man idømme en foreløbig straf på livsvarigt fængsel, som så kan
konverteres til en dødsdom hvis sikre beviser skulle dukke op (eller
en frifindelse hvis beviser på uskyld skulle dukke op).

- Per.

Fra : slemmert

Dato : 16-03-04 23:09

"Per" skrev d. 09-03-04 13:07 dette indlæg :
> [...]
vi får den skal knækket vil vi opleve at færre bliver straffet, det
menneske der er vokset op i et godt netværk ikke nødvendig vis med store
indkomster vil opleve en bedre barndom end der hvor der ikke har været
nogen til at tage sig tid til børn/de unge.......

http://www.kandu.dk/

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 19-03-04 23:41

> tilbage

aha - det vil sige, du mener at ved at slå en morder ihjel´, kommer den
myrdede tilbage til livet?

Dødsstraf er muligvis ikke præventivt overfor

Til ovenstående vil jeg henvise til Amnesty International, der også arbejder
for at man får forbudt dødsstraf i hele verden. Jeg citerer herunder en
række af de argumenter, som du også fremfører -og bestrider derfor dine tal
om mordere, der gentager deres forbrydelser:

Dødsstraf er en grov krænkelse af FNs Menneskerettighedserklæring om, at
alle har ret til liv og er i modstrid med selve menneskerettighedsbegrebet
og opfattes som den mest grusomme, koldblodige og krænkende straf, der
findes.

1. Henrettelser virker ikke præventivt

Der er ikke belæg for påstanden om, at dødsstraf virker mere præventivt mod
forbrydelser end andre straffe (fængsel). Ingen videnskabelige undersøgelser
har til dato kunnet fastslå en nedgang i kriminaliteten eller antallet af
mord efter indførelse af dødsstraf. Omvendt har man heller ikke set en
stigning i kriminaliteten efter afskaffelse af dødsstraf.

Mange stater bruger dødsstraf som redskab til at undertrykke en politisk
opposition. Og mennesker, der modsætter sig det herskende regime, bliver
dømt til døden for deres politiske overbevisning. Men i mange tilfælde er
politiske undergrundsgrupper villige til at dø for deres sag. Så her har
truslen om dødsstraf ingen effekt.

Dertil kommer, at langt de fleste mord og forbrydelser bliver begået i
affekt, hævntørst eller panik. Mange har tillige indtaget alkohol eller
narkotika og gør sig i gerningsøjeblikket ikke store tanker om risikoen for
dødsstraf.

Canadieren Maurice Cadieux, som var dømt for at have dræbt en politimand i
Montreal, udtalte følgende: "I det øjeblik jeg gik ind på politistationen
for at dræbe, var jeg ikke et menneske. Jeg var et ladt våben. Jeg var så
fuld af had, at jeg lige så godt kunne have skudt en mand som mod væggen.
Her ville dødsstraf slet ikke have haft nogen afskrækkende virkning".

2. Gengældelse fører til brutalisering af samfund

Man kan ikke fjerne følelsen af afmagt, vrede og had hos offerets familie.
Men heller ikke en henretttelse kan genskabe liv eller mindske savnet for
familien. Tværtimod trækker henrettelsen ofte opmærksomheden væk fra ofrene
for i stedet at fokusere på den gerningsmand, der nu skal slås ihjel af
staten.

Det betyder, at den onde cirkel af vold og hævn fortsætter - og fører til en
yderligere brutalisering af samfundet. En henrettelse er jo i sig selv et
drab og kan derfor ikke overbevisende siges at være en fordømmelse af den
dødsdømtes forbrydelse.

Pauline Maitland, enke efter en dræbt politimand i Toronto, udtalte i 1976:
"Jeg har fået at vide, at manden der slog min mand ihjel, nu er blevet dømt
til døden. Jeg vil tilkendegive, at min og min mands families holdning til
dødsstraf forbliver uforandret. Vi er fuldstændig imod...Samfundet fordømmer
mord, men er parat til at acceptere mord på denne mand i juraens navn. Jeg
beder Dem om at forhindre denne anden forbrydelse, inden det er for sent. At
slå denne mand ihjel ville helt være i modstrid med både mine og min afdøde
mands moralske holdninger".

3. Dødsstraf er uigenkaldelig

Der er intet retssystem, som til dato har været i stand til et hundrede
procent entydigt og retfærdigt at fastslå alle sine dødsdømtes skyld. Det
betyder i praksis, at samtlige samfund henretter uskyldige. Men eftersom det
er de færreste lande, der tager allerede afsluttede sager op igen, bliver
det sande tal af uskyldigt dræbte aldrig kendt.

I USA ved man dog, at mere end 85 fanger siden 1973 er blevet løsladt fra
dødsgangen, efter man har bevist deres uskyld. Det har imidlertid ikke
betydet, at der ikke længere er dødsstraf i USA, som det er tilfældet i
Strobritannien, hvor opdagelsen af uskyldigt henrettede har ført til en
afskaffelse af dødsstraffen.

Dertil kommer, at man i mange lande ser et hav af vilkårlige dødsdomme og
henrettelser af mennesker. Erfaringer har vist, at dødsstraffen i praksis er
en selektiv og diskriminerende form for straf: For det første udsættes mange
fanger for en kort, uretfærdig og utilstrækkelig retssag, ofte fordi de ikke
har penge til at betale en dygtig advokat. For det andet bruges dødsstraf
over hele verden på en diskriminerende måde over for minoriteter og fattige,
idet dommen afhænger af forbryderens hudfarve, køn, alder, sociale status,
politiske overbevisning eller bopæl.

Statistikken viser, at 62% af fangerne på dødsgangen i USA siden 1972 har
været uuddannede, og at 60% var arbejdsløse i gerningsøjeblikket. En
undersøgelse af det juridiske system i Texas har vist, at tre ud af fire
dømte mordere med beskikket forsvarer dømtes til døden modsat en ud af tre,
der havde en privat forsvarer. I USA har 90% af de mænd, der siden 1930 er
blevet henrettet for voldtægt, været sorte.

Med hensyn til hvorvidt en morder vil myrde igen, når vedkommende bliver
løsladt, viser erfaringen at man meget sjældent ser en gentagelse af de
morderiske bedrifter efter prøveløsladelsen. En undersøgelse fra Michigan,
USA, over årene 1938-1972 viser, at ikke én af de 432 fanger, der var dømt
for mord og blev prøveløsladt i dén periode, begik drab igen.

4. Retssager er dyrere end livsvarigt fængsel

For det første må man stærkt opponere imod, at noget land overvejer at
henrette mennesker for at spare penge.

For det andet viser en amerikansk undersøgelse, at en gennemsnitlig
mordretssag og de første ankeprocesser koster skatteyderne 1,8 millioner
dollars. Det er mere end det dobbelte af, hvad det koster at have en person
siddende i fængsel på livstid. Lange retssager og ankeprocedurer gør en
dødsstrafsag dyr. Hertil kommer omkostningerne ved selve henrettelsen. Så
selv ud fra en økonomisk betragtning kan man ikke argumentere for, at
dødsstraf er billigere end livsvarigt fængsel."

Jeg tror at ovenstående mere end forklarer, hvorfor man ikke bør have
dødsstraf og jeg har ikke set et eneste holdbart argument for dette. Med den
holdning om at de dødsdømte ikke får mulighed for at gå ud og gentage deres
forbrydelser, vil jeg blot sige, at dødsstraf ikke virker mere præventivt
end andre former for straf. Når det ikke er tilfældet, er det forkasteligt
at man alligevel hævner sig som samfund på en borger, der har taget en
andens liv - det bringer jo ikke afdøde tilbage.
Når det altså ikke virker præventivt, så er det altså ren hævn - noget der
ikke er mulighed for i et oplyst civiliseret samfund.

Heroverfor står så risikoen for at man henretter uskyldige mennesker, sådan
som man har gjort det i USA i mange år - ligesom man i andre lande har
henrettet børn, sinker, sindssyge m.v. - konsekvensen af din tankegang må så
være, at hvis vi nu slår tyveknægte ihjel, så vil vi heller ikke have flere
tyveknægte. Den samme vej kunne vi jo gå med lommetyve, dokumentfalsknere,
politfolk, der går over stregen etc. Det er naturligvis absurd.

Dødsstraf er og bliver mord -og det gør det ikke bedre, selvom det er
staten, der udfører mordet.

http://www.amnesty-youth.dk/showpage.asp?ID=543&localref=1#s1353

Og skal vi så endnu en gang fut'e til dk.politik med den svada?
(Jeg deltager ikke i dk.politik længere, men du bør sikkert kunne finde
nogen dér, der støtter dine synspunkter og de modsatte)

--
ahw