FTP-server igennem fællesinternet!?
Fra : Studen

Dato : 04-03-04 17:29

Jeg er forbundet til internettet via noget beboer-netværk. Dvs. jeg har en
intern og ekstern IP. Hvordan konfigurerer jeg det, så man kan få adgang til
min FTP-server via internettet!? (hvis det overhovedet kan lade sig gøre).
Jeg har IKKE adgang til at rode med accespointet eller hvad det nu
hedder.....

Mvh

Studen

Fra : Peter Mogensen

Dato : 04-03-04 17:45

Studen wrote:

> [...]
> til min FTP-server via internettet!? (hvis det overhovedet kan lade sig
> gøre). Jeg har IKKE adgang til at rode med accespointet eller hvad det nu

Der er alt for lidt information i det du har skrevet til at nogen kan give
dig et svar. Med den måde de fleste sådan netværk sætter det op på kan det
slet ikke lade sig gøre.
Hvis du med "intern og ekstern IP" mener at du har et fast IP-nummer som
lige præcis DIN server kan nås på fra Internettet generelt, så kan det
desværre stadig ikke lade sig gøre uden at det understøttes i den router,
der laver oversættelsen fra internt til eksternt IP. (NAT)
Grunden er at FTP er en lidt speciel og træls protokol m.h.t. den slags, da
den inholder IP-adresse/port-information i selve FTP-protokollen.

_hvis_ du faktisk har sådan et fast eksternt IP og FTP _ikke_ er
understøttet af jeres router, så vil jeg foreslå dig at kigge på en mindre
problematisk protokol, der kan ca. det samme - som f.eks. WebDAV.

Peter

Fra : Studen

Dato : 04-03-04 17:44

Tak for info. Grunden til jeg ikke kan give bedre info er simpelthen at jeg
ikke ved noget om hvordan beboernetværket er konfigureret, og så fordi jeg
ikke ved så meget om den slags generelt

Fra : Peter Mogensen

Dato : 04-03-04 17:52

Studen wrote:

> Tak for info. Grunden til jeg ikke kan give bedre info er simpelthen at
> jeg ikke ved noget om hvordan beboernetværket er konfigureret, og så fordi

Så skal du jo nok alligevel have fat i jeres systemadministrator. Så kan du
jo spørge vedkommende om det er understøttet og hvordan de anbefaler at man
gør.

Peter

Fra : Henning

Dato : 04-03-04 20:37

On Thu, 4 Mar 2004 17:28:53 +0100, "Studen" <studen_@REMOhotmail.com>
wrote:

> [...]
>min FTP-server via internettet!? (hvis det overhovedet kan lade sig gøre).
>Jeg har IKKE adgang til at rode med accespointet eller hvad det nu

Det er routeren der peger på en given kasse på indersiden, når der
kommer forespørgsel fra ydersiden. Kan du ikke få lov at ændre
routeropsætningen, så den peger på din kasse, er der ikke noget at
gøre

Henning
hsb@(fjernes)image.dk