Gode råd søges
Fra : Doris

Dato : 04-03-04 12:06

Jeg har en haflingerhoppe på tre år, hun klør sig ustandselig, jeg har
haft dyrlæge, det er ikke lus, skab eller ringorm. Jeg har prøvet og tage
proteinen fra hende nu i tre uger, det hjælper heller ikke. hun er blevet
vasket i viscon s. Er der nogle gode råd for hvad det kan være og måske et
middel der vil hjælpe, så tages det imod med kyshånd.
M.V.H. Doris.

Fra : inga

Dato : 04-03-04 12:22

Hej Doris.
Er det hele hesten, der klør, eller er det kun under manen? Hvis det kun er
under manen, tror jeg ikke, det handler om protein, men måake varme? jeg har
oplevet noget noget tilsvarende, hvor det hjalp at vaske med mil Aloe Vera
shampoo og derefter smøre med Aloe Vera gel. Det giver ro i det irriterede
område. Irritationen kan nemlig tilsyneladende godt holdes ved lige, uden
der en egentlig årsag. Held og lykke med forsøget.
Mvh Inga

Fra : inga

Dato : 04-03-04 12:27

En treårig er stadig i voksealderen, så det er nok heller ikke nogen god ide
at tage proteinet væk i længere tid?
Hilsen Inga

Fra : Doris

Dato : 04-03-04 15:05

Nej, Hun klør sig over det hele og det er pissesynd. Jeg har taget hende
ind fra en hestehandler, der bare lod hende gå på fold døgnet rundt, også i
frost om natten, jeg har haft hende i knap tre måneder, hun er total
svajrygget og var meget mager.

Fra : inga

Dato : 04-03-04 16:04

Gik hun ude om natten uden mulighed for at komme ind??? Det er ulovligt -
der skal mindst være et læskur med tør strøelse.
Hvis du har mulighed for at få hende tør igen, skulle du alligevel prøve
Aloe Vera. Det kan godt hjælpe, men det er jo for koldt til at hun kan gå og
være våd over det hele.

Fra : Marlene

Dato : 05-03-04 08:10

> [...]
> ind fra en hestehandler, der bare lod hende gå på fold døgnet rundt, også
> frost om natten, jeg har haft hende i knap tre måneder, hun er total

Det var dog synd. Arggggrrrr de hestehandlere!

Nå, men er du sikker på, at det ikke kan være skab? Min shetlænder har jo
lige fået en indsprøjtning for skab, selvom dyrlægen ikke var helt sikker
på, at det var det, der var i vejen (hun kløede sig over det hele, og der
var bare pletter), og jeg vaskede/vasker hende i Virkon S. Det har hjulpet.
Hun klør sig næsten ikke mere - der er ingen bare pletter, og hårene vokser
fint ud. Måske kan det betale sig at prøve med en indsprøjtning alligevel?
Det skulle ikke skade hende ifølge min dyrlæge (hvis hun nu ikke skulle have
skab).

Mvh. Marlene.

Fra : Doris

Dato : 05-03-04 10:49

Hej Marlene.
Der er ikke noget at se på de andre heste vi har og dem går hun jo på fold
med om dagen.
M.V.H. Doris.

Fra : Marlene

Dato : 05-03-04 13:03

> Hej Marlene.
> Der er ikke noget at se på de andre heste vi har og dem går hun jo på
fold
> med om dagen.

Det var der jo heller ikke med min fjordhest - hun er så fin, så fin (se
anden tråd, der lige har været oppe - "Bare pletter"). Nogle heste er immune
over for både skab og ringorm.

Mvh. Marlene.

Fra : Doris

Dato : 05-03-04 10:52

Hej Marlene.

Fra : inger

Dato : 05-03-04 00:17

Hej du gamle !

Mit råd er at klippe hesten, så du kan komme til at se huden og derved kan
der komme luft til, du er så nød til at give give den dækken på.
Vask evt. af i blå biotex og /eller smør med kopattesalve.
Læs dette link :
http://www.dyrlaegevagten.dk/frame.cfm/cms/id=837/sprog=1/grp=7/menu=12/
Husk : biotin, olie og hvidløg.
Held og lykke med det.

Hilsen Heksen

Fra : inga

Dato : 05-03-04 09:41

> Vask evt. af i blå biotex og /eller smør med kopattesalve.
> [...]

Jamen BioTex til HELE hesten - er det ikke noget af en 'hestekur'? Det tror
jeg da ikke, jeg turde.
mvh Inga

Fra : Doris

Dato : 05-03-04 10:46

Hej Heks :)
Klip hende, er du tosset, du skulle se hende da jeg vaskede hende af med
Virson S. hun var ved at springe det hele. Hendes hud indenunder ser helt
fint ud, den er ikke rød eller hævet, hun får biotin, hvidløg og olie.
Bagbenene kan jeg heller ikke komme til endnu :( men nu går det fint at få
grime på, da hun var hovedsky da jeg fik hende. Har du en god foderplan til
hende ? Hun er i god stand nu, men ligner en udgave af gamle Trunte.
Dosse.

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 05-03-04 14:21

[klippeklip]

Gamle Freja, som jeg købte for nogle år siden, mistede pelsen på hele den
ene side af halsen. Jeg ved ikke om det kløede (det tror jeg nu ikke, at det
gjorde), men uanset, hvad jeg prøvede, var der ingenting der rigtigt
virkede. Der var ikke noget at se på huden, men hele vinteren gik med, at
pelsen voksede ud igen, og der har så ikke været noget siden.

Mvh
Trond Øyvind Hermansen
- som skal afsted til Herning om 40 min...

Fra : inger

Dato : 06-03-04 19:23

Her er et link til et udmærket foderplans program som man selv kan lave ,
det er dog kun en demo :
http://www.pc-horse.com/45/hvs45.htm

Hilsen Inger