Hingstekæde
Fra : Kurt Pedersen

Dato : 04-03-04 11:19

Jeg blev lige henvist hertil:

Jeg var interesseret i at vide hvad en hingstekæde bruges for istedet
for alm. grimeskaft. Jeg er heller ikke sikker på at hingstekæde er det
officielle udtryk.

Er der nogen der kan give et kort svar på dette?

Mvh
Jensen

Fra : www.stald-bennet.dk

Dato : 04-03-04 12:35

En hingste kæde bruges til at styre hesten med når man skal gå med den, det
er dog ikke kun hingste man bruger den på. Der er forskellige måder at bruge
den på, nogle sætter den gennem grimen over næseryggen, nogle gennem grimen
og igennem munden og den mest brugte måde er gennem grimen under kæben.

Når du bruger kæden, og hesten får lyst til at løbe med dig, så strammer
kæden op mod kæben (hvis man bruger den på den måde) hvilket gør rimeligt
ondt på hesten. Denne metode har hesten meget stor respekt for, så den
prøver ikke (som regl) at lave unoder når kæden er på.

Claus Larsen

Fra : Anet

Dato : 04-03-04 21:25

> [...]
> officielle udtryk.
>
> Er der nogen der kan give et kort svar på dette?

(KLIP)

En hingstekæde kaldes også f.eks træktov der er et stykke læder og så en
kæde med karabinhage i op mod hesten. Når man giver et ryk i hingstekæden så
giver den en kraftigere ryk fordi at kæden ikke kan give sig som et
almindeligt træktov kan det. Og så giver det ligesom en fornemmelse af en
lyd som tit gør at hesten er lidt nemmere at styre. Hingstekæder bruges tit
til fremvisning af heste til kåringer når de vises for hånd.

--
~ Hilsen
Annette ~