Request checkbox
Fra : N9

Dato : 04-03-04 09:49

Hej

jeg bruger dettte for at fange alle form elementer i en side:

for each item in request.form
request.form(item) ' her fanger alle input boks, select.....
Next

Men min stor problem er hvis brugeren ikke har checked på en checkbox så
finder den for each "function" ikke elementet og kan derfor ikke skrive
NULL ned i databasen. Er der en må at løse problemt på??
Jeg kan ikke lave alm. request.form("input type") da jeg ikke kender hvor
mange elementer i siden og hvad type det er.
Håber at der er en som kan hjælpe mig videre.

Hilsen

N9

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 04-03-04 10:20

N9 skrev:

> jeg bruger dettte for at fange alle form elementer i en side:
>
> for each item in request.form
> request.form(item) ' her fanger alle input boks, select.....
> Next

Det fanger kun de formelementer der submittes. Det er ikke
nødvendigvis alle formelementer (fx er ikke-markerede checkbokse -
som du har opdaget - ikke med).

> Men min stor problem er hvis brugeren ikke har checked på en
> checkbox så finder den for each "function" ikke elementet og
> kan derfor ikke skrive NULL ned i databasen.

Skal du oprette nye poster eller er det en redigeringsfunktion?
Hvis du bare skal oprette, kan du jo sætte null som standardværdi
(det er nok bare at tillade null-værdier og undlade at sætte en
standardværdi).

En anden mulighed er at sætte samtlige checkboksfelter til null før
du begynder opdateringen fra formelementerne.

Hvis du har brug for en submittet ja/nej-værdi, så brug i stedet en
select-liste med to elementer. Her vil der komme en værdi uanset om
der er valgt ja eller nej.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : N9

Dato : 04-03-04 13:07

> Jens Gyldenkærne Clausen skrev:
>

> Det fanger kun de formelementer der submittes. Det er ikke
> nødvendigvis alle formelementer (fx er ikke-markerede checkbokse -
> som du har opdaget - ikke med).

Det har jeg opdaget og havde håbet på en løsning

> Skal du oprette nye poster eller er det en redigeringsfunktion?

Det er opret poster

> Hvis du bare skal oprette, kan du jo sætte null som standardværdi
> (det er nok bare at tillade null-værdier og undlade at sætte en
> standardværdi).

I databsen?? det er den sæt til, jeg får en fejl når jeg submitter, da
min sql streng se således ud:

sql = "insert into TABEL (inputbox,selectlist,checkbox) values
(værdi1,værdi2,værdi3)"

men da brugeren ikke har checked værdi3 kommer strengen til at se således
ud:
sql = "insert into TABEL (inputbox,selectlist,checkbox) values
(værdi1,værdi2)"

og den vil ikke execute, da der er flere kolonne ind værdier.

> En anden mulighed er at sætte samtlige checkboksfelter til null før
> du begynder opdateringen fra formelementerne.

Ja, men jeg ved jo ikke hvor mange poster jeg får ind

> Hvis du har brug for en submittet ja/nej-værdi, så brug i stedet en
> select-liste med to elementer. Her vil der komme en værdi uanset om
> der er valgt ja eller nej.

Grunden til at jeg har denne modul som jeg ikke kan styre er at jeg er
ved at lave sådan at en bruger kan oprette en formular med f.eks.
inputbox, selectlist, radio, checkbox.....

Og jeg løber hele igennem og opretter en tabel med de pågældende
elementtyper og så kan en anden bruger udfylde formularen og derefter
submittes det til databasen.

Men anyway, tak for hjælpen

Hilsen
N9

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 04-03-04 13:29

N9 skrev:

> men da brugeren ikke har checked værdi3 kommer strengen til at
> se således ud:
> sql = "insert into TABEL (inputbox,selectlist,checkbox) values
> (værdi1,værdi2)"

Det giver selvfølgelig en fejl. Har du ikke mulighed for at opbygge
hele sql-sætningen ud fra din form?

Noget i retning af.

sqlFields = "("
sqlValues =") VALUES = ("
   For each item in Request.Form
       sqlFields = sqlFields & item.name & ", "
       sqlValues = sqlValues & item.value & ", "
   Next

(så skal der fjernes overskydende kommaer til sidst).
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 04-03-04 22:38

Jens Gyldenkærne Clausen skrev:

> N9 skrev:

[et svar pr. mail, med en ugyldig afsenderadresse]

Hej N9. Du har kommenteret tråden pr. mail - oven i købet med en
ugyldig mailadresse som afsender. Hvis du vil have kommentarer til
det du har skrevet, må du sende det til gruppen i stedet.
--
Jens Gyldenkærne Clausen