RIFFEL
Fra : Lykke

Dato : 04-03-04 07:47

Hej grubbe er der nogen af jer der har hørt at 6,5x55 bliver forbudt til elg
i Sverige, Hvis ja hvilken grænser og krav vil de så stille til kaliber.

Poul

Fra : Buhl

Dato : 04-03-04 20:53

"Lykke" <FUCK*SPAM!@get2net.dk> wrote in message
> Hej grubbe er der nogen af jer der har hørt at 6,5x55 bliver forbudt til
elg
> i Sverige, Hvis ja hvilken grænser og krav vil de så stille til kaliber.
>
> Poul

Hej Poul

Sådan forstår jeg "Det svenske dilemma":

6,5x55 bliver ikke forbudt til elg, men det gør bly i riffelprojektiler pr.
2007 (korrekt ??) - dvs. at det bliver svært at lave projektiler det ikke
bliver uforholdsmæssigt lange i denne kaliber, hvis de skal have
tilstrækkelig vægt til at leve op til minimumsenergikravet. Omvendt, så
burde det være muligt at lave projektiler af eks. wolfram, eller andet tungt
materiale, som ikke er lige så giftigt som bly. I kaliber 0.3xx og større er
det ikke noget problem, da den større kuglediameter tillader større
projektiler, der stadig vil leve op til mindsteenergikravet.

Men ingen tvivl om at ,amge elge i sverige vil blive dræbt af blyprojektiler
i mange, mange år frem i tiden - mange vil købe et godt lager af
blyammunition hjem, så deres rifler er "velfungerende". Dilemmaet ligger som
jeg ser det nemlig i at 9 ud af de ti jægere i det jagtlag jeg er gæst i,
har en "6,5-studsere" - der bliver RIGTIG mange der kan komme i knibe
lovmæssigt set, hvis ikke der er nogle der opfinder et egnet projektil.

Mvh.
Hans Houmøller

Fra : Lykke

Dato : 05-03-04 07:28

Tak for svaret.

Poul

Fra : Mars

Dato : 05-03-04 21:09

> [...]
> det ikke noget problem, da den større kuglediameter tillader større
> projektiler, der stadig vil leve op til mindsteenergikravet.

Hvis du laver en ren wolfram kugle vil den ta livet af din riffelgang meget
hurtigt !! projektilet skal kapsles ind i et blødere materiale, og jeg tror
osse at wolfram har meget ringe svampe effekt.

Ms