Convertere til IDE og SATA drev
Fra : Bart Bendtsen

Dato : 05-03-04 01:30

Hej med jer.

Jeg vil gerne høre om det kan lade sig gøre at slippe for de tykke og
besværlige runde ide kabler ved at gøre følgende:

Sætte converter/adapter fra IDE til SATA på harddiske, DVD-drev, cd
brænder-drev og andre drev. Og sætte converter/adapter fra SATA til IDE på
bundkortets ide-controller. Og så bruge de tynde og bedre SATA-kabler
imellem disse convertere/adaptere??

Eller hvordan kan man slippe for de besværlige tykkere runde IDE-kabler og
bruge SATA-lignende kabler som er meget tyndere og bedre/nemmere??

Jeg vil også lige spørge om hvis man vil bruge SATA-tilslutning på harddiske
og på SATA-controlleren på bundkortet skal man som minium bruge to
harddiske?
Og at disse to harddiske kører samtidigt med hinanden ligesom RAID?
Hvorfor skal de to harddiske køre samtidigt ligesom med RAID så man ikke kan
bruge de to harddiske som C- og D-drev hvis de to harddiske kører samtidigt
med hinanden alene på C-drevet??

Kan I forklare mig lidt om SATA men jeg kan ikke lide SATA og ved ikke om cd
og dvd drev også kan bruges til SATA via SATA-converter?

Det er også noget med BIOS som ikke har SATA-opsætning direkte ligesom med
IDE-opsætning og at man skal trykke på en bestemt tast under opstart for at
få en speciel seperat menu med sata-opsætning frem. Hvorfor kan SATA ikke
opsættes direkte inde i BIOS sammen med IDE-opsætning og alt andet??

Venlig hilsen Bart Bendtsen

Fra : Martin Johansson

Dato : 04-03-04 03:55

"Bart Bendtsen" <bart@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> brænder-drev og andre drev. Og sætte converter/adapter fra SATA til IDE på
> bundkortets ide-controller. Og så bruge de tynde og bedre SATA-kabler

Godt spørgsmål, tror dog ikke det vil virke.

> Eller hvordan kan man slippe for de besværlige tykkere runde IDE-kabler og
> bruge SATA-lignende kabler som er meget tyndere og bedre/nemmere??

Man kan evt. bruge runde ide kabler.
Se eksempler her:
http://images.google.dk/images?q=round+ide+cable&ie=UTF-8&oe=UTF-8&hl=da&btnG=Google-s%C3%B8gning

Kan købes her i forskellige længder og farver.
http://www.studiedata.dk/productlist.asp?Fane=CASE,CACA

> [...]
kan
> bruge de to harddiske som C- og D-drev hvis de to harddiske kører

Man kan sagtens nøjes med en harddisk.
Man behøver heller ikke at køre raid.
De fleste SATA controllere er dog lavet til raid.
Når sata bliver mere udbredt, vil det erstatte den nuværende pata
controller.

> Kan I forklare mig lidt om SATA men jeg kan ikke lide SATA og ved ikke om
cd
> og dvd drev også kan bruges til SATA via SATA-converter?

Nej, ikke hvis det er en af de nuværende sata raid controllere.
Så godt som alle manualer skriver at man ikke bør sætte atapi drev på raid
controlleren.
Det gælder uanset om raid controlleren er pata eller sata.
Den er ikke bygget til optiske drev.

> [...]
> få en speciel seperat menu med sata-opsætning frem. Hvorfor kan SATA ikke
> opsættes direkte inde i BIOS sammen med IDE-opsætning og alt andet??

Det er fordi controlleren sidder separat på bundkortet og har egen bios.
Når sata implementeres fuldt ud, vil det være tilgængelig fra bios.
Et controller indstikskort fungerer på samme måde.
Man kunne måske godt implementere det nu, men ligesom mange raid kort har
sata controlleren sin helt egen bios.
Det vil sikkert forøge omkostningerne hvis det skulle bindes sammen.

Fra : Martin Johansson

Dato : 04-03-04 12:03

"Bart Bendtsen" <bart@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
[SNIP]

Kan se at du først må læse svaret efter den 5/3 klokken 01.29.
Fremdatering igen, tsk tsk.

Fra : Bart Bendtsen

Dato : 04-03-04 14:37

Hej igen.

Det er noget galt med min computer for uret ændrer sig hele tiden når jeg
har stillet den kmen det er nu stillet. Men det er mærkeligt at det sker med
datoen som jeg lige har opdaget det og beklager meget fejlen.

I må tilgive mig.

"Martin Johansson" <martin.johansson[REMOVE]@12move.dk> skrev i en
meddelelse news:40470cd4$0$29374$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

Fra : Brian Lund

Dato : 04-03-04 18:20

> [...]
med
> datoen som jeg lige har opdaget det og beklager meget fejlen.

Jeg kan anbefale dimension 4 time, til at stille uret automatiskt :)

Brian