ASP SQL Querry og flere poster på samme li~
Fra : Henry

Dato : 03-03-04 21:46

Nybegynder i ASP bøvl og i håb om lidt hjælp

Jeg vil meget gerne have en SQL queery til at udskrive alle poster fra en
tabel (events) i en access db. men de skal stå på en linie

Som dag + maaned + begivenhed
Jeg har også "id + aar" i tabellen under tabellen events men dem vil jeg
helst ikke have med.
Yderliger vil jeg også helst have det kun er dem der er d.d. og senere der
kommer med.

Men jeg er gået helt i sort, jeg kan kun få den ene post dagen frem med
Response.Write rs ("dag")& "<br>"

eller også kommer det fuldstændig trukket sammen

Men hvad skal jeg så skrive for at få maaned og aar på sammelinie også.

Jeg kan lave forespørelse i access og sætte kriterierne der.
men kan man så hente det ind på en asp side.? eller kan man kun tage fra
tabeller og så definerer kriterierne i ASP

Her er den kode jeg bruger til at printe posterne med dagen.

<title>Hente data fra database</title>
<head>
</head>
<b>
<%

DSN = "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; "
DSN = DSN & "DBQ=" & Server.MapPath("/kalender.mdb")
Conn.Open DSN

strSQL = "Select * from events"
Set rs = Conn.Execute(strSQL)
Do

Response.Write rs ("dag")& "<br>"

rs.MoveNext

Loop While Not rs.EOF

Conn.Close
Set Conn = Nothing
%>
</b>

på forhånd tak

Med venlig hilsen Henry

Fra : pepss

Dato : 03-03-04 23:05

"Henry" skrev

> [...]

> eller også kommer det fuldstændig trukket sammen
>
> Men hvad skal jeg så skrive for at få maaned og aar på sammelinie også.

hvis jeg forstå dig retså skal du gøre noget alá
Response.Write rs ("dag") & " " & rs("maaned") & " " & rs("begivenhed") &
"<br>"

> Jeg kan lave forespørelse i access og sætte kriterierne der.
> men kan man så hente det ind på en asp side.? eller kan man kun tage fra
> tabeller og så definerer kriterierne i ASP

den er jeg ikke helt med på...?

> strSQL = "Select * from events"

det mest "rigtige" er kun at hente det ud af tabellen som du skal bruge.
altså strSQL = "Select dag, maaned, begivenhed from events"
se eventuelt http://asp-faq.dk/article/?id=63 men det har ikke noget med dit
spørgsmål at gøre.

--
Pepss
Den ordblinde der prøver at blive webdesigner

Fra : Henry

Dato : 04-03-04 12:32

> hvis jeg forstå dig retså skal du gøre noget alá
> Response.Write rs ("dag") & " " & rs("maaned") & " " & rs("begivenhed") &
> "<br>"

Tak for det og det tror du gør , jeg har prøvet med din kode men får
følgende fejl

Fejltype:
Der opstod en Microsoft VBScript-kompileringsfejl (0x800A03EA)
Der er en syntaksfejl
/4AKTIVITETSKALENDER/DATABASE/UDPRINT_FRA_DATABASER.ASP, line 27, column 73
Response.Write rs ("dag") & " " & rs("maaned") & " " & rs("begivenhed") &
------------------------------------------------------------------------^

> den er jeg ikke helt med på...?

Altså at hente data til aspsiden direkte fra en forespørgensen i access så
jeg kun får det ud på min asp sider der
opfylder kriterierne i forespørgelsen.

> det mest "rigtige" er kun at hente det ud af tabellen som du skal bruge.
> altså strSQL = "Select dag, maaned, begivenhed from events"

Tak for det og ja selvfølgelig * trækker jo alt ud og det er jo ikke
nødvendig.

Men mange tak for din ulejlighed og kan du ud fra fejlmeddelsen se hvad der
er galt i syntaksen ??

Venlig hilsen Henry

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 04-03-04 12:45

Henry skrev:

> Tak for det og det tror du gør , jeg har prøvet med din
> kode men får følgende fejl

> Der opstod en Microsoft VBScript-kompileringsfejl (0x800A03EA)
> Der er en syntaksfejl

Det ligner en fejl på grund af linjeombrydning af koden. Pepps'
eksempel skal stå på én linje.

I Asp/vbscript har linjeskift i koden betydning - man kan derfor
ikke skrive:

minTekst = "Her er et
linjeskift"

- eller:

strSQL = "INSERT INTO mintabel (felt1, felt2, felt3)
        VALUES (1, 2, 3)"

Hvis linjerne bliver meget lange, kan man benytte tegnet "_"
(understreg) der gør det muligt at arbejde over flere linjer:

> [...]

> Altså at hente data til aspsiden direkte fra en forespørgensen
> i access så jeg kun får det ud på min asp sider der

Det kan du godt. Hvis du har en forespørgsel der fx er gemt (i
Access) som "SELECT navn, adresse FROM personer WHERE ansat = true"
kan du åbne den direkte fra asp - det svarer helt til at åbne
forespørgslen i Access. Du kan også sætte flere kriterier på. Hvis
forespørgslen fx er gemt som fsp_ansatte, kan du bruge den på denne
måde:

SELECT * FROM fsp_ansatte WHERE navn LIKE 'Hans%'
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Henry

Dato : 04-03-04 13:31

> Det ligner en fejl på grund af linjeombrydning af koden. Pepps'
> eksempel skal stå på én linje.

Mange tak for alle de gode råd og ulejlighed , det flyttede så fejlen til

Fejltype:
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers (0x80040E10)
[Microsoft][ODBC Microsoft Access-driver] Der er for få parametre. Der var
ventet 1.
/4AKTIVITETSKALENDER/DATABASE/UDPRINT_FRA_DATABASER.ASP, line 16

Som ser sådan ud " Set rs = Conn.Execute(strSQL)"
og min kode ser nu sådan ud

<%

Fra : Chrisser

Dato : 04-03-04 13:40

Henry wrote:
> Do
>
> Response.Write rs ("dag") & " " & rs("maaned") & " " &
> rs("begivenhed") & "<br>"
>
> rs.MoveNext
>
> Loop While Not rs.EOF

Dette har ikke noget med dit problem at gøre, men ovenstående løkke vil
fejle hvis der ingen poster er i dit rs. Hvis du vender den lidt om
risikerer du ikke det problem da du aldrig kommer ind i løkken hvis dit
recordset er tomt:

Do While Not rs.EOF
' kode
rs.Movenext
Loop

Mvh
Chrisser

Fra : pepss

Dato : 04-03-04 13:41

"Henry" skrev

> Mange tak for alle de gode råd og ulejlighed , det flyttede så fejlen til

[snip fejl]

> Som ser sådan ud " Set rs = Conn.Execute(strSQL)"

prøv at læse http://asp-faq.dk/article/?id=41 der er beskrevet en måde som
gør fejl "synlig"

> strSQL = "Select dag, maaned, begivenhed from events"
>
> Set rs = Conn.Execute(strSQL)

jeg kan godt nok ikke lige se nogen fejl men hvis du gør som det stå i det
link vil det se sådan ud:

strSQL = "Select dag, maaned, begivenhed from events"

Response.Write "SQL-sætning bliver: " & strSQL
Response.End

Set rs = Conn.Execute(strSQL)

Fra : Henry

Dato : 04-03-04 15:40

Helt forfra igen for at gøre det enkelt for mig og uden løkker . det her kan
jeg få til at trække datoen ud af 1 række
men i tabellen har jeg også "maaned" og "begivenhed" som jeg gerne vil have
med ud på en linie

<%
Set objConn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
objConn.Open "Driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)};DBQ=" &
Server.MapPath("kalender.mdb")
strSQL = "Select * from events"

Set objRs = objConn.Execute(strSQL)

Response.Write(objRs("dag"))
%>

Venlig hilsen meget dum lige nu

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 04-03-04 15:58

Henry skrev:

> Helt forfra igen for at gøre det enkelt for mig og uden løkker

Fint nok. For en ordens skyld - læs gerne min signatur. Det er
svært at se sammenhængen til resten af tråden når du ikke citerer
noget.

> men i tabellen har jeg også "maaned" og "begivenhed" som jeg
> gerne vil have med ud på en linie

Tilføj blot et par Response.write-linjer mere.

> Response.Write(objRs("dag"))

Response.write "<br>" & objRS("maaned")
Response.write "<br>" & objRS("begivenhed")

Du kan også benytte koden <%= %> i stedet for response.write. Det
kan være lidt lettere at overskue:

<%
   Set objRs = objConn.Execute(strSQL)

   ' Denne gang med løkke
   Do While Not objRs.EOF
%>
   <%= objRs("dag") %>, <%= objRs("maaned") %><br>
   <%= objRs("begivenhed") %>
<%
   rs.movenext
   Loop
%>
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Henry

Dato : 04-03-04 17:42

"Henry" skrev

> Jeg vil meget gerne have en SQL queery til at udskrive alle poster fra en
> tabel (events) i en access db. men de skal stå på en linie

Mange tak for hjælp til alle nu lykkedes det endelig med.

<%

DSN = "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; "
DSN = DSN & "DBQ=" & Server.MapPath("/kalender.mdb")
Conn.Open DSN

strSQL = "Select dag,maaned,beskrivelse from events"

Set rs = Conn.Execute(strSQL)
Do

Response.Write rs ("dag") & " " & rs("maaned") & " " & rs("beskrivelse") &
"<br>"

rs.MoveNext

Loop While Not rs.EOF

Conn.Close
Set Conn = Nothing
%>

En anden dum ting der nok også drillede var at jeg søgte på posten
begivenhed i databasen når den hed beskrivelse.
i guder hvor kan man da følge sig dum. ( knalder hovedet ned i bordet)
Nu mangler jer bare at få det ind i en usynlig tabel så jeg kan styre
hvordan det står..

Med venlig hilsen

Henry

Fra : pepss

Dato : 04-03-04 19:22

"Henry" skrev i

> En anden dum ting der nok også drillede var at jeg søgte på posten
> begivenhed i databasen når den hed beskrivelse.
> i guder hvor kan man da følge sig dum. ( knalder hovedet ned i bordet)

det har de fleste nok prøvede!

> Nu mangler jer bare at få det ind i en usynlig tabel så jeg kan styre
> hvordan det står..

det er nu heller ikke galt! men jeg vil nok hoppe ud af asp når du begynder
af have så meget html kode
det blevet noget alá

<%
hent fra database

Do
%>
<%
rs.MoveNext

Loop While Not rs.EOF
%>

Fra : Henry

Dato : 04-03-04 21:13

> det er nu heller ikke galt! men jeg vil nok hoppe ud af asp når du
begynder
> af have så meget html kode
> det blevet noget alá

> <%
> hent fra database
>
> Do
> %>
> <%
> rs.MoveNext
>
> Loop While Not rs.EOF
> %>

1000 tak Prepss og nu virker det næsten 100% som jeg gerne vil have det til

Nu står det som
DD.MM:Beskrivelse

1 3 idrætsdag for 4. til 7. klasse
15 3 idrætsdag for 2. til 5. klasse

Så mangler jeg bare at få det til at stå som

1/ 3 idrætsdag for 4. til 7. klasse
15 /3 idrætsdag for 2. til 5. klasse

Så er det helt perfekt.
Men mon ikke jeg finder ud af det

Fra : Henry

Dato : 04-03-04 22:56

"Henry" <henryjorgensen@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>

> 1 3 idrætsdag for 4. til 7. klasse
> 15 3 idrætsdag for 2. til 5. klasse
>
> Så mangler jeg bare at få det til at stå som

Og så sku da lige pokkes også nu troede jeg lige den næsten var der, så
kommer der bar et nyt problem
Tilføjer jeg foreksempel datoen 20/2
kommer der til at stå

1 3 idrætsdag for 4. til 7. klasse
15 3 idrætsdag for 2. til 5. klasse
20 2 idrætsdag for 7. til 9. klasse

Det er jo nok fordi jeg har en felt til dato og en til måned i databasen at
den ikke kan finde ud af at få det sorteret rigtig
siden skulle gerne kunne bruget til at printe en aktivitetskalender ud med
dato "dd mm begivenhed" og helst i rigtig dato rækkefølge
men så er jeg måske nødt til at få det lavet om så jeg kun har en felt der
indeholder både dd.mm.
Jeg kan vel ikke få asp siden til at sorter så den ved at 20/2 kommer før
den 15/3

Mvh

Henry

Fra : pepss

Dato : 04-03-04 23:25

"Henry" skrev

> [...]
at
> den ikke kan finde ud af at få det sorteret rigtig

generalt er det best at bruge data felt til datoer

> [...]
> indeholder både dd.mm.
> Jeg kan vel ikke få asp siden til at sorter så den ved at 20/2 kommer før

jeg vil tro du kan klare den ved at lave en sortering på måneden og dag men
jeg kan ikke helt huske hvordan det er man gør.
det må være noget alá
strSQL = "Select dag,maaned,beskrivelse from events Order By maaned, dag"
men som sagt jeg kan ikke huske hvordan man gør men prøv at leje lidt med
det! ellers er der nok en anden der kan fortælle hvordan det gøres!

Fra : Henry

Dato : 04-03-04 23:37

Pepps skrev:
> [...]
> men som sagt jeg kan ikke huske hvordan man gør men prøv at leje lidt med
> det! ellers er der nok en anden der kan fortælle hvordan det gøres!

Henry svarer:

Ja tak det vil jeg prøve at rode med i morgen
Jeg syntes jo lige jeg var så nær ved.

Også også mange tak til Jems Gyldenkærne
for

så fik jeg det da til at stå som dd/mm begivenhed
og jeg skal nok prøve om jeg kan lære at citerer lidt bedre.

Mvh
og godnat
Henry

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 04-03-04 22:53

Henry skrev:

> [...]

Godt forslag.

[løkke]

Den måde at skrive databaseløkker på er til gengæld uheldig. Hvis
forespørgslen returnerer et tomt postsæt, vil koden fejle fordi man
forsøger at udskrive værdier selv om der ikke er nogen at udskrive.

Man bør altid have kriteriet først, så løkken kun køres hvis der er
poster at udskrive:

   Do While Not rs.EOF
   Loop

> Nu står det som

> 1 3 idrætsdag for 4. til 7. klasse

> Så mangler jeg bare at få det til at stå som
>
> 1/ 3 idrætsdag for 4. til 7. klasse

Hvis du går "baglæns" fra den måde du gerne vil have det på, er det
ret let at formatere. I eksempellinjen herover svarer 1 til feltet
dag, 3 til feltet maaned og "idrætsdag for 4. til 7. klasse" til
feltet beskrivelse. Prøv at formatere teksten først (ingen asp-
koder) - det kan fx se sådan ud:

Nu kan du erstatte baglæns så du i stedet for testværdierne har
referencer til databasefelter:

Du kan afprøve koden her hvis du vil. Der udskrives kun én post,
men det er nok til at se om grundformateringen er på plads.

Når løkken så skal sættes på, skal du afgøre hvor meget af koden
der hører til en enkelt post. I forbindelse med tabeller vil der
ofte være en række pr. post - det vil sige at løkken skal inden i
ud:

   <% Do While Not rs.EOF %>
   <%
       rs.MoveNext
       Loop
   %>

NB: Det ville være rart hvis man kunne se hvem du svarer på.
Overvej at bruge en attributionslinje ("XX skrev:" eller lignende,
øverst i et svarindlæg)

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : pepss

Dato : 04-03-04 23:15

"Jens Gyldenkærne Clausen" skrev

> [...]
> forespørgslen returnerer et tomt postsæt, vil koden fejle fordi man
> forsøger at udskrive værdier selv om der ikke er nogen at udskrive.

jeg det er helt rigtig!
jeg har det med at glemme det da jeg altid tjekker om den er EOF eller BOF
inden løkken

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 04-03-04 23:44

Henry skrev:

> Det er jo nok fordi jeg har en felt til dato og en til måned i
> databasen at den ikke kan finde ud af at få det sorteret
> rigtig

Tja - det kan være lettere hvis du har datoen i ét felt (af typen
dato/tid), men det kan nu også fint klares med din nuværende
struktur - forudsat at alle begivenheder ligger i samme år.

Når den ikke sorterer korrekt, er det formentlig fordi du slet ikke
har bedt den om at sortere. Du skal have fat i SQL-kommandoen
"ORDER BY" - fx som her:

SELECT dag, maaned, beskrivelse FROM events ORDER BY maaned, dag

Ovenstående sorterer først efter måned og derefter efter dag.

Der er både fordele og ulemper ved at have datoen i et samlet felt.

Fordelen er at man kan benytte datofunktioner til fx at finde ud af
om en dato er overskredet eller ej, hvor mange dage, uger eller
måneder der er til en given dato og meget andet.

Ulempen er at datoformatet er lidt drilsk, fordi to forskellige
datoformater (dd-mm-yyyy og mm-dd-yyyy) let kan forveksles. Det kan
man tage højde for - fx som beskrevet i linket herunder - men det
kan være lettere at håndtere adskilte felter.

Om at håndtere datoer:    <http://asp-faq.dk/article/?id=98>
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Henry

Dato : 05-03-04 07:20

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> [...]
> "ORDER BY" - fx som her:
>
> SELECT dag, maaned, beskrivelse FROM events ORDER BY maaned, dag

Genialt... nu hopper det ind på rigtige plads
Endnu en gang 1000 tak det løste problemet, skønt der sidder så kloge
hoveder derude når man lige
er gået lidt i sort.
det samme må jeg vel kunne gøre med aar med

SELECT aar,dag, maaned, beskrivelse FROM events ORDER BY arr,maaned, dag

hvis jeg gerne vil have det med. jeg kunne forestille mig der kunne gå rod
i det årskiftet ellers- og jeg har den post i forvejen i databasen..

Så er der kun lige en meget lille ting så er helt 100%

Det er datoen der ikke højrestiller sig når den er i ental
altså kommer til at stå som 3 /7
men når der er 2 ciffer er det korrekt 13/7

men det må vel være her i denne kode stump det kan tilrettes

%>
<%

Mvh
Henry

Fra : Henry

Dato : 05-03-04 11:42

> [...]
> altså kommer til at stå som 3 /7
> men når der er 2 ciffer er det korrekt 13/7
>
> men det må vel være her i denne kode stump det kan tilrettes

Fandt løsningen med

Så nu er det som det skal være
Mvh

Henry