Lukning af port 25 på TDCs PPPoE-kunder
Fra : Cykellapper

Dato : 03-03-04 20:24

Så skete det!

I dag er der lukket for port 25 på min TDC MBB PPPoE-opkobling.

Denne lukning rammer også folk med fast IP og MX 20 over backup-mx.post.tele.dk.
MBB kundeservice har lovet at kigge på en workaround i morgen (der var flere
medarbejdere i afdelingen, jeg ringede til, der var ramt af den, viste det
sig!). De orienterer mig direkte, når de finder en løsning. Jeg skal nok poste
løsningen her.

Mvh
Preben
(Cykellapper)

Fra : Kasper Bøggild

Dato : 03-03-04 20:39

"Cykellapper" <ng@FJeRnDEtTEcykellapper.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> sig!). De orienterer mig direkte, når de finder en løsning. Jeg skal nok

Som nævnt flere gange her i gruppen er løsningen at sætte din mailserver op
med smtp.mail.dk som smarthost. Eller konvertere til DHCP.
--
Kasper Bøggild
"Jeg repræsenterer med denne udtalelse mig selv og ikke TDC A/S"

Fra : Cykellapper

Dato : 03-03-04 20:58

Kasper Bøggild wrote:
> Som nævnt flere gange her i gruppen er løsningen at sætte din
> mailserver op med smtp.mail.dk som smarthost. Eller konvertere til
> DHCP.

Yeps, I know!
- Nyheden er, at lukningen nu rammer ovennævnte kunder. Jeg har fint kunnet
sende mails gennem hele det sidste stykke tids port-25-ballade.
Indtil videre har jeg sat serveren op til at sende med smtp.mail.dk. Giver lige
gutterne ved TDC et par dage til at finde en workaround. Ellers konverterer jeg
til DHCP. Så skal jeg jo bare have ny IP, og det tog 15 dage (!) sidste gang.

"If it works - don't mess with it!"

Og endnu en gang brillierer TDC ved fraværet af varsel.... Ikke engang
hotline-medarbejderne vidste det!

/Preben
(Cykellapper)

Fra : Kasper Bøggild

Dato : 03-03-04 21:13

> - Nyheden er, at lukningen nu rammer ovennævnte kunder. Jeg har fint
kunnet
> sende mails gennem hele det sidste stykke tids port-25-ballade.

Det har hele tiden været meningen at indføringen af filteret skulle ske
gradvist. På http://sikkerhed.tdconline.dk/artikel.php?id=58046 har PPPoE
kunderne hele tiden været nævnt.

> [...]
konverterer jeg
> til DHCP. Så skal jeg jo bare have ny IP, og det tog 15 dage (!) sidste
gange

Der kommer ikke andre workarounds. Der er de to løsninger jeg nævnte. Hvis
du som MBB kunde ønsker at skifte til DHCP skal du lige en tur forbi dit
firma, da det er dem der er "kunden" i dette tilfælde. Men løsningen med at
smarthoste fungerer også ganske fint, og den giver også den fordel at du
ikke løber ind i et filter hos mailservere der ikke vil modtage din mail
fordi din IP adresse kommer fra en dynamisk IP pulje.

> "If it works - don't mess with it!"

Hvis du kører videre med smtp.mail.dk skal du ikke lave andre ændringer

> Og endnu en gang brillierer TDC ved fraværet af varsel.... Ikke engang
> hotline-medarbejderne vidste det!

Det er skam varslet i kundeservice, så du må have været uheldig at den
pågældende medarbejder ikke var helt up-to-date.

Fra : Cykellapper

Dato : 03-03-04 21:38

Kasper Bøggild wrote:

> Det har hele tiden været meningen at indføringen af filteret skulle
> ske gradvist. På http://sikkerhed.tdconline.dk/artikel.php?id=58046
> har PPPoE kunderne hele tiden været nævnt.

Ja! Som værende lukkede pr. 1/2-2004. Der skete ikke noget den dag,
I øvrigt er jeg enig med andre om, at den side er dybt vildledende!

"...Teknisk betyder det, at TDC har lukket for port 25 for private
ADSL-kunder fra 1. februar - med undtagelse af adgangen til TDC's
egen mailserver"

> Der kommer ikke andre workarounds. Der er de to løsninger jeg nævnte.

Der er tre workarounds: Skift til anden udbyder

> [...]
> også den fordel at du ikke løber ind i et filter hos mailservere der
> ikke vil modtage din mail fordi din IP adresse kommer fra en dynamisk

Nu er jeg ikke helt med. Jeg har fast IP. Kommer den stadig fra en dynamisk
pulje?

> Hvis du kører videre med smtp.mail.dk skal du ikke lave andre
> ændringer

Tja... Boller fra Koberg.
Hvis 5. gear i min bil ryger, kan jeg også køre videre i fjerde.

> Det er skam varslet i kundeservice, så du må have været uheldig at den
> pågældende medarbejder ikke var helt up-to-date.

....men som sædvanligt ikke til kunderne

- Men tak for svaret!

/Preben
(Cykellapper)

Fra : Kasper Bøggild

Dato : 03-03-04 21:50

> [...]
> egen mailserver"

> Der er tre workarounds: Skift til anden udbyder

Den løsning findes jo altid hvis man mener at man kan få et produkt der
passer til ens behov, pris- eller ydelsesmæssigt.

> Nu er jeg ikke helt med. Jeg har fast IP. Kommer den stadig fra en
dynamisk
> pulje?

Kommer an på definationen. Nogle mailservere opfatter den som dynamisk og
afviser din mail.

> Tja... Boller fra Koberg.
> Hvis 5. gear i min bil ryger, kan jeg også køre videre i fjerde.

Jeg har endnu ikke hørt et godt argument for hvorfor man ikke kan bruge
smtp.mail.dk som smarthost.

Fra : Jan

Dato : 03-03-04 22:51

Kasper Bøggild wrote:

> Jeg har endnu ikke hørt et godt argument for hvorfor man ikke kan
> bruge smtp.mail.dk som smarthost.

Et godt argument er at TDC filterer som det passer dem, f.eks. *.exe og
*.zip filer, alene det er grund nok til at mange gerne vil bruge den smtp
server man har "ude i byen", og nej jeg kan ikke bare skifte til fast IP, da
man kun kan have een fast IP, og jeg ikke gider alt det router bøvl (man kan
jo iøvrigt ikke forwarde den samme port til flere forskellige maskiner), den
eneste fordel hos TDC, frem for CyberCity, er at man kan have flere rigtige,
dog dynamiske IP'er, og dermed slipper for den fu**ing router.

/Jan

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 03-03-04 22:55

"Jan" <abuse@datakram.dk> writes:

>Et godt argument er at TDC filterer som det passer dem, f.eks. *.exe og
>*.zip filer, alene det er grund nok til at mange gerne vil bruge den smtp
>server man har "ude i byen",

Jeg er sikker på, at hvis problemet er stort nok, dukker der diverse
smtp-servere op på port 587 (submission) ude i byen. Stregt taget
vil det også give brugerne en masse ekstrafordele, hvis udbyderen
gider udnytte dem.

Det vil så virke, indtil en virus begynder at lure SMTP-indstillinger
fra Outlook og venner.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Jan

Dato : 03-03-04 23:02

Klaus Ellegaard wrote:

> Jeg er sikker på, at hvis problemet er stort nok, dukker der diverse
> smtp-servere op på port 587 (submission) ude i byen.

Problemet *er* jo sådan set stort nok for dem/os det rammer...

> Stregt taget vil det også give brugerne en masse ekstrafordele, hvis
udbyderen
> gider udnytte dem.

Hvilke?

> Det vil så virke, indtil en virus begynder at lure SMTP-indstillinger
> fra Outlook og venner.

Ja... og nu TDC har vendet Hr og Fru dum til ikke at beskytte sig, da TDC
jo går ind og leget barnepige for kunderne.. :(

Mvh
Jan

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 03-03-04 23:11

>Problemet *er* jo sådan set stort nok for dem/os det rammer...

Det skal bare være stort nok til, at man kan tjene penge på det.

>Hvilke?

Såsom outbound virus-scanning, så MTA'er (port 25) faktisk ikke
må udføre. Man kunne også forestille sig server-baseret signing
og den slags. Det må MTA'er heller ikke.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Jan

Dato : 03-03-04 23:34

Klaus Ellegaard wrote:

> Det skal bare være stort nok til, at man kan tjene penge på det.

Ja, det har du nok ret i...

> Såsom outbound virus-scanning, så MTA'er (port 25) faktisk ikke
> må udføre. Man kunne også forestille sig server-baseret signing
> og den slags. Det må MTA'er heller ikke.

Ok, se det lyder fornuftigt :) med mindre TDC så bare lukker port 587...

Mvh
Jan

Fra : Kasper Bøggild

Dato : 03-03-04 23:07

"Jan" <abuse@datakram.dk> skrev i en meddelelse
> Ja... og nu TDC har vendet Hr og Fru dum til ikke at beskytte sig, da TDC
> jo går ind og leget barnepige for kunderne.. :(

Vi er enige om at det ville være bedst hvis hr. og fru danmark kunne passe
på sig selv, men sådan er virkeligheden jo desværre ikke.

Fra : Jan

Dato : 03-03-04 23:24

Kasper Bøggild wrote:

> Vi er enige om at det ville være bedst hvis hr. og fru danmark kunne
> passe på sig selv, men sådan er virkeligheden jo desværre ikke.

Hvis nu TDC lukkede for Hr og Fru "dum"s forbindelse når deres maskine var
inficeret, var de jo tvunget til at beskytte sig.

Mvh
Jan.

Fra : Kasper Bøggild

Dato : 03-03-04 23:28

> Hvis nu TDC lukkede for Hr og Fru "dum"s forbindelse når deres maskine var
> inficeret, var de jo tvunget til at beskytte sig.

Korrekt. Men det ville være det samme som at sige at "dumme" mennesker ikke
måtte være på nettet. Man kan i praksis ikke forlange at alle brugere skal
have styr på IT sikkerhed.

Fra : Jan

Dato : 03-03-04 23:39

Kasper Bøggild wrote:
> [...]
> mennesker ikke måtte være på nettet. Man kan i praksis ikke forlange
> at alle brugere skal have styr på IT sikkerhed.

Det kan man da sagtens forlange, man forlanger jo også at folk skal have et
kørekort før man kører bil...
Hvis man ikke kan finde ud af at instalere et antivirus program må man jo
betale en for at gøre det for en...

Mvh
Jan

Fra : Svend Olaf Mikkelsen

Dato : 03-03-04 23:49

On Wed, 3 Mar 2004 23:39:26 +0100, "Jan" <abuse@datakram.dk> wrote:

> [...]
>kørekort før man kører bil...
>Hvis man ikke kan finde ud af at instalere et antivirus program må man jo

Hvad skal man så gøre med dem der ikke kan finde ud af at et antivirus
program er en tåbelig løsning?
--
Svend Olaf

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 03-03-04 23:52

"Jan" <abuse@datakram.dk> writes:

>Det kan man da sagtens forlange, man forlanger jo også at folk skal have et
>kørekort før man kører bil...

Så kan man også passende indføre en 200% registreringsafgift på
al hardware

>Hvis man ikke kan finde ud af at instalere et antivirus program må man jo
>betale en for at gøre det for en...

Antivirusprogrammer er falsk sikkerhed. De løser ikke problemet,
men i enkelte tilfælde kan de måske hjælpe lidt på symptomerne.

Se blot MS Blaster: folk insisterede på, at de ikke behøvede at
opdatere deres operativsystem, for de havde antivirus installeret.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Jan

Dato : 04-03-04 00:08

Klaus Ellegaard wrote:

> Så kan man også passende indføre en 200% registreringsafgift på
> al hardware

Det kunne man da...

> [...]
>
> Se blot MS Blaster: folk insisterede på, at de ikke behøvede at
> opdatere deres operativsystem, for de havde antivirus installeret.

Det er jo for så vidt ligegyldigt, det er jo stadig (eller burde være)
kundens ansvar at kundens maskine/forbindelse ikke bliver misbrugt...
Jeg er godt klar over det er nemmere og billigere for TDC at "løse"
problemet på den måde de har valgt, jeg syntes bare det er forkert, både
fordi det rammer uskyldige og fordi at folk aldrig lærer at beskytte sig.

Det kan jo sagtens gøres på andre måder, se f.eks. CC som gik den anden vej
og fjernede port 25 blokeringen.

Mvh
Jan

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 03-03-04 23:35

>Hvis nu TDC lukkede for Hr og Fru "dum"s forbindelse når deres maskine var
>inficeret, var de jo tvunget til at beskytte sig.

Så ville de kære kunder blive sure på TDC og købe af en anden ISP,
der ikke lukkede deres forbindelse. Det er nemlig lettere end at
fikse et problem, man dybest set ikke forstår.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Jan

Dato : 03-03-04 23:44

Klaus Ellegaard wrote:

> Så ville de kære kunder blive sure på TDC og købe af en anden ISP,
> der ikke lukkede deres forbindelse. Det er nemlig lettere end at
> fikse et problem, man dybest set ikke forstår.

Jeg kan sagtens se hvad du mener, men selvfølgelig lukker den nye ISP jo
også for forbindelsen, da problemet med kundens PC jo stadig ikke er løst,
så ret hurtigt bilver man jo tvunget til at løse det egentlige problem,
nemlig at sikre sin maskine.

Mvh
Jan

Fra : Allan Joergensen

Dato : 04-03-04 07:44

Kasper Bøggild <mar04@mail.dk> wrote:

> Jeg har endnu ikke hørt et godt argument for hvorfor man ikke kan bruge
> smtp.mail.dk som smarthost.

Det skulle lige være at den af og til (eller enkelte servere i farmen)
ryger i blandt andet Spamcop.

Allan Joergensen

"Honey, This is..." TO BE CONTINUED...see next tagline.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 03-03-04 22:14

"Kasper Bøggild" <mar04@mail.dk> skrev:

> Det er skam varslet i kundeservice, så du må have været uheldig at
> den pågældende medarbejder ikke var helt up-to-date.

Men ikke varslet overfor kunderne som TDC i sagens natur er forpligtet
til.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Kasper Bøggild

Dato : 03-03-04 22:01

> Men ikke varslet overfor kunderne som TDC i sagens natur er forpligtet
> til.

Suk. Bliver du aldrig træt?

Fra : Christen Fihl

Dato : 03-03-04 22:37

> Men ikke varslet overfor kunderne som TDC i sagens natur er forpligtet
til.
Netop.
Jeg har pænt fået brev om at prisen ændres med de nye hastigheder, men
intet om indskrænkninger i funktionaliteten.
Så blot en e-mail da. Det kan jo ikke koste mange kroner at udsende en
sådan! Men ej heller det.

Jeg har udemærket hørt om problemet med port 25 og forlængst anskaffet
fast IP for at forhindre problemet, men alligevel er jeg pludselig også
selv blevet offer for dette.
Og så gider jeg altså ikke have mine mails logget på en eller anden
tilfældig extern mail server, med mulighed for udtræk tilbage i tiden.

--
Christen Fihl
http://HSPascal.Fihl.net/

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 03-03-04 22:18

> Jeg har endnu ikke hørt et godt argument for hvorfor man ikke kan
> bruge smtp.mail.dk som smarthost.

Flere har i de seneste dage beskrevet ustabilitet bla. i form af, at
det tager meget lang tid at sende mails eller slet ikke adgang til
serveren.

<40445441$0$29405$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>

I tele.internet.adsl er der også en tråd om emnet (smtp.mail.dk sløv?!)
fra den 27. februar.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Cykellapper

Dato : 03-03-04 22:33

Morten Bjergstrøm wrote:

> Flere har i de seneste dage beskrevet ustabilitet bla. i form af, at
> det tager meget lang tid at sende mails eller slet ikke adgang til
> serveren.

Jeg har allerede i aften kunnet mærke, at smtp.mail.dk er sløv. OG at der en
enkelt gang ikke var adgang til serveren (timeout).
Sgu aldrig sket på min egen.

Er der ikke også en begrænsning på størrelsen af mails?

/Preben
(Cykellapper)

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 03-03-04 22:29

> Suk.

Det er mig der skal sukke og ikke dig. At et af Danmarks helt store
selskaber ikke har styr på juraen er uheldigt.

> Bliver du aldrig træt?

Af hvad? Du mener ikke, at det er væsentligt, at ændringen ikke er
varslet? Hvilken gyldighed tror du ændringen har når den ikke er
varslet?

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Kasper Bøggild

Dato : 03-03-04 22:19

> Det er mig der skal sukke og ikke dig. At et af Danmarks helt store
> selskaber ikke har styr på juraen er uheldigt.

Hvis der var et reelt juridisk problem er jeg sikker på at tdc's jurister
ville tage affære. Så længe det bare er dig der dyrker din trang til at lege
lomme-jurist kan jeg ikke se det store problem.

Fra : Svend Olaf Mikkelsen

Dato : 03-03-04 22:48

On Wed, 3 Mar 2004 22:18:33 +0100, "Kasper Bøggild" <mar04@mail.dk>
wrote:

>Hvis der var et reelt juridisk problem er jeg sikker på at tdc's jurister
>ville tage affære. Så længe det bare er dig der dyrker din trang til at lege
>lomme-jurist kan jeg ikke se det store problem.

Realitetssans? Du kan da ikke seriøst mene at TDC's jurister ville
tage affære, hvis ikke problemet på en eller anden måde dukker op til
overfladen.
--
Svend Olaf

Fra : Kasper Bøggild

Dato : 03-03-04 23:05

"Svend Olaf Mikkelsen" <svolaf@inet.uni2.dk> skrev i en meddelelse
> Realitetssans? Du kan da ikke seriøst mene at TDC's jurister ville
> tage affære, hvis ikke problemet på en eller anden måde dukker op til
> overfladen.

Det kommer jo an på hvad du mener med overfladen. Under alle omstændigheder
synes jeg det er et sundhedstegn at man vælger at prioritere sine ressourcer
som man gør. Og eftersom der ikke er kommet noget "op til overfladen" tyder
det jo på at de fleste brugere er enige.

Fra : Svend Olaf Mikkelsen

Dato : 03-03-04 23:22

On Wed, 3 Mar 2004 23:05:16 +0100, "Kasper Bøggild" <mar04@mail.dk>
wrote:

> [...]
>som man gør. Og eftersom der ikke er kommet noget "op til overfladen" tyder
>det jo på at de fleste brugere er enige.

I hvert fald kan man ikke argumentere "der er ikke noget juridisk
problem for vores jurister har ikke gjort noget".

De fleste brugere ser vel praktisk på det og ikke juridisk, hvad gør
man for at løse eventuelle problemer, og bliver vel irriterede, for
der er reelt ingen alternativer til TDC for de fleste.

Personligt har jeg ikke haft problemer, da lukningen af port 25 her
først kom efter at zip filteret var afblæst eller forbedret. Undtagen
når jeg skulle maile til TDC kunder.
--
Svend Olaf

Fra : Kasper Bøggild

Dato : 03-03-04 23:32

> I hvert fald kan man ikke argumentere "der er ikke noget juridisk
> problem for vores jurister har ikke gjort noget".

Fair nok. Jeg mente også nærmere at det ikke var noget praktisk problem. At
blande jura ind i det er efter min mening lidt for amerikansk.

Fra : Christen Fihl

Dato : 03-03-04 22:52

Dit pc ur er vist ikke helt juridisk bindende
(er ca en halv time bagud)

--
Christen Fihl
http://HSPascal.Fihl.net/

Fra : Kasper Bøggild

Dato : 03-03-04 22:58

"Christen Fihl" <mail.address.on.my.web.site@nospam.plz> skrev i en
meddelelse news:40465381$0$55926$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Dit pc ur er vist ikke helt juridisk bindende
> (er ca en halv time bagud)

Synkroniseringen mod min server var gået galt.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 03-03-04 23:19

"Cykellapper" <ng@FJeRnDEtTEcykellapper.dk> skrev:

> Jeg har allerede i aften kunnet mærke, at smtp.mail.dk er sløv. OG
> at der en enkelt gang ikke var adgang til serveren (timeout).
> Sgu aldrig sket på min egen.

Det er ret skidt når man ikke længere har et alternativ.

> Er der ikke også en begrænsning på størrelsen af mails?

Den er vist 10MB, men jeg har haft problemer med mails på 5-6MB.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 03-03-04 23:21

> [...]
> jurister ville tage affære. Så længe det bare er dig der dyrker
> din trang til at lege lomme-jurist kan jeg ikke se det store

Så har du et problem.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 03-03-04 23:21

> [...]
> prioritere sine ressourcer som man gør. Og eftersom der ikke er
> kommet noget "op til overfladen" tyder det jo på at de fleste

Vrøvl. De fleste brugere har ikke opdaget problemet.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 03-03-04 23:25

> [...]
> men intet om indskrænkninger i funktionaliteten.
> Så blot en e-mail da. Det kan jo ikke koste mange kroner at

Jeg har flere gange foreslået, at man i betingelserne kunne kræve, at
der oprettes en emailadresse hos TDC når man aktiverer sit abonnement
og denne mailadresse skulle kunden læse med jævne mellemrum. Så kunne
man fint udsende varslinger til kunderne pr. mail.

> Jeg har udemærket hørt om problemet med port 25 og forlængst
> anskaffet fast IP for at forhindre problemet, men alligevel er jeg
> pludselig også selv blevet offer for dette.

Jeg vil af princip ikke betale for at omgå uhensigtsmæssigheder min
udbyder (som jeg i øvrigt er udmærket tilfreds med) indfører og slet
ikke når der ikke er garanti for, at der ikke også indføres filtrering
på maskiner med fast ip.

> Og så gider jeg altså ikke have mine mails logget på en eller
> anden tilfældig extern mail server, med mulighed for udtræk
> tilbage i tiden.

Forståeligt og det er ærgerligt, at det er blevet et krav fra lovgivers
side.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Cykellapper

Dato : 03-03-04 23:54

Morten Bjergstrøm wrote:
> [...]
> og denne mailadresse skulle kunden læse med jævne mellemrum. Så kunne
> man fint udsende varslinger til kunderne pr. mail.

Alternativt: En mulighed for at tilmelde sig en mailingliste, hvor ændringer /
opdateringer / fejl- og statusmeddelelser kunne blive udsendt. Så man havde en
chance for at følge med i sit abonnement.

Hørt!

/Preben
(Cykellapper)

Fra : Bjørn Løndahl

Dato : 13-03-04 18:03

> [...]
> hvor ændringer / opdateringer / fejl- og statusmeddelelser
> kunne blive udsendt. Så man havde en chance for at følge med i

Det har TDC haft i en del år - men stoppede denne service for et
par måneder (eller så?) siden.

Dårlig service!!!

--
4970 Rødby * Fjern "_FJERN_" i min email-adresse
<http://salg.bindernaes.dk> <http://korsaren.dk>

Fra : Kim S. Poulsen

Dato : 04-03-04 00:07

On Wed, 3 Mar 2004 20:39:02 +0100, "Kasper Bøggild" <mar04@mail.dk>
wrote:

>Som nævnt flere gange her i gruppen er løsningen at sætte din mailserver op
>med smtp.mail.dk som smarthost. Eller konvertere til DHCP.

PPPoE medarbejderbredbånd kan flg. kundeservice ikke konverteres
endnu til DHCP (måske noget regnskabsmæssigt?)
Min MBB (fast IP) port 25 blev også lukket idag

--
Kim Skovbjerg Poulsen

Fra : Cykellapper

Dato : 04-03-04 00:18

Kim S. Poulsen wrote:

> PPPoE medarbejderbredbånd kan flg. kundeservice ikke konverteres
> endnu til DHCP (måske noget regnskabsmæssigt?)
> Min MBB (fast IP) port 25 blev også lukket idag

Nå?
Man kunne ikke før nytår, men allerede for en måned siden fik jeg at vide, at
jeg godt kunne konvertere - endda gratis! Dette blev bekræftet igen i dag, så
det skulle kunne lade sig gøre.

- Men dér bliver nok også snart lukket, tror I ikke? Min formodning er, at TDC
har fundet ud af, at vi lige så godt kan betale for en service, der hidtil har
været gratis.

/Preben
(Cykellapper)
- der først kan opsige sit abonnement om 4 mdr

Fra : Kim S. Poulsen

Dato : 04-03-04 00:30

On Thu, 4 Mar 2004 00:18:15 +0100, "Cykellapper"
<ng@FJeRnDEtTEcykellapper.dk> wrote:

> [...]
>jeg godt kunne konvertere - endda gratis! Dette blev bekræftet igen i dag, så

Jeg snakkede med dem for 14 dage siden, der sagde de først til April.
Det afhænger åbenbart af andre ting også
Jeg prøver igen imorgen.
--
Kim Skovbjerg Poulsen

Fra : Kasper Bøggild

Dato : 04-03-04 00:15

"Kim S. Poulsen" <kspFJERN@FJERNakim.dk> skrev i en meddelelse
> PPPoE medarbejderbredbånd kan flg. kundeservice ikke konverteres
> endnu til DHCP (måske noget regnskabsmæssigt?)

Hvis du får dit firma til at kontakte deres sælger hos TDC er jeg sikker på
at man kan finde en løsning

Fra : Kim S. Poulsen

Dato : 04-03-04 00:36

On Thu, 4 Mar 2004 00:14:53 +0100, "Kasper Bøggild" <mar04@mail.dk>
wrote:

>"Kim S. Poulsen" <kspFJERN@FJERNakim.dk> skrev i en meddelelse
>
>Hvis du får dit firma til at kontakte deres sælger hos TDC er jeg sikker på
>at man kan finde en løsning
Det lyder uforholdsmæssigt omstændigt (det er et stort firma).
Men jeg vil da undersøge om det er nødvendigt.
--
Kim Skovbjerg Poulsen

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 04-03-04 10:37

> Alternativt: En mulighed for at tilmelde sig en mailingliste, hvor
> ændringer / opdateringer / fejl- og statusmeddelelser kunne blive
> udsendt. Så man havde en chance for at følge med i sit abonnement.

Det kunne også være en mulighed. Men hvis det skal bruges som en måde
at varsle på så skal alle kunder være tilmeldt og det sker nok ikke,
hvis det er frivilligt. Men en god ide og da vist også noget TDC har
haft?

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Peter Larsen

Dato : 04-03-04 11:27

Cykellapper wrote:

> I dag er der lukket for port 25 på min TDC MBB PPPoE-opkobling.

smtp.mail.dk hvad er problemet?

--
regards, Peter Larsen

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 04-03-04 11:40

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Peter Larsen

Dato : 04-03-04 11:51

Morten Bjergstrøm wrote:

> [...]

jeg går ud fra det er derfor de ikke skifter alle på en gang..

alternativt må man finde en smtp server som kører på port 26.. eller en
isp som vil lave en 26<->25 tcp port ting..

--
regards, Peter Larsen

Fra : Allan Joergensen

Dato : 04-03-04 12:06

Peter Larsen <mail@czar.dk> wrote:

> alternativt må man finde en smtp server som kører på port 26.. eller en
> isp som vil lave en 26<->25 tcp port ting..

Eller ssmtp.

Allan Joergensen

"Disguise your voice" "Shut up, Beavis..."

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 04-03-04 13:20

Peter Larsen <mail@czar.dk> writes:

>alternativt må man finde en smtp server som kører på port 26..

Hvorfor ikke bare overholde standarden og bruge port 587?

Mvh.
   Klaus.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 06-03-04 09:44

Klaus Ellegaard skrev i -dk.edb.internet.udbydere.xdsl:

> Hvorfor ikke bare overholde standarden og bruge port 587?

Men hvordan fortæller man afsender at de skal connecte på port 587 og ikke 25?

Ivar Madsen
Der kører MDK9.2 med KDE 3.2

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 06-03-04 09:52

Ivar Madsen <spam.usenet.im@milli.dk> writes:

>Men hvordan fortæller man afsender at de skal connecte på port 587
>og ikke 25?

Sender afsender et brev om, at han nu skal bruge port 587?

Det vil naturligvis ikke virke i MTA-laget, men det er jo
heller ikke det, der er interesse for. Det skal virke for
MSA.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 06-03-04 09:58

> Sender afsender et brev om, at han nu skal bruge port 587?
> Det vil naturligvis ikke virke i MTA-laget, men det er jo
> heller ikke det, der er interesse for. Det skal virke for
> MSA.

MSA hvad står det for?

Hvis det skal virke med mailserver kørende på 587 med de filtere der er
accepteret iht. protokollen for er det ssmtp, så skal det da være muligt at
den mailserver der vil sende en mail, kan se at dette domæne køre ssmtp og
ikke bare smtp, ellers vil ssmtp jo aldrig blive til noget,,,

Ivar Madsen
Der kører MDK9.2 med KDE 3.2

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 06-03-04 10:04

Ivar Madsen <spam.usenet.im@milli.dk> writes:

>MSA hvad står det for?

Mail Submission Agent. Se RFC2476.

> [...]
>den mailserver der vil sende en mail, kan se at dette domæne køre ssmtp og
>ikke bare smtp, ellers vil ssmtp jo aldrig blive til noget,,,

Det er heller ikke meningen, at det skal være en mailserver - kun
en submission server. Filtre m.v. er accepteret i fuld udstrækning
iht. RFC2476.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 06-03-04 10:21

Klaus Ellegaard skrev i -dk.edb.internet.udbydere.xdsl:

> Mail Submission Agent. Se RFC2476.

Jeg har før forsøgt mig med at studere den, men jeg ved ikke hvad ordet
"Submission" betyder, og jg her mistet min engelsk->dansk ordbog for lang lang
tid siden. Man burde ønske sig en ny, men så skal det være en der kan
installeres på min Linux maskine, eller evt. noget på web,,,

Ivar Madsen
Der kører MDK9.2 med KDE 3.2

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 06-03-04 10:32

>Jeg har før forsøgt mig med at studere den, men jeg ved ikke hvad ordet
>"Submission" betyder,

»submission - forelæggelse; fremsendelse (fx submission of a proposal); indsendelse; (fx i avis, tidsskrift) indlæg (fx each submission should be written up in 100 to 800 words and a drawing should accompany each submission whenever possible); (om person) underdanighed; (i forhold til krav etc.) underkastelse.

>og jg her mistet min engelsk->dansk ordbog for lang lang
>tid siden. Man burde ønske sig en ny, men så skal det være en der kan
>installeres på min Linux maskine, eller evt. noget på web,,,

http://www.ordbogen.com/ (hvor ovenstående er taget fra)

Mvh.
   Klaus.

Fra : Jesper Lund

Dato : 04-03-04 22:31

Peter Larsen <mail@czar.dk> wrote:

> alternativt må man finde en smtp server som kører på port 26..
> eller en isp som vil lave en 26<->25 tcp port ting..

Jeg søgte efter en sådan mulighed på Google forleden dag, og fandt
http://www.fastmail.fm/
Det koster 15$ som engangsbetaling (for en "member" konto, der giver
adgang til deres smtp server på port 25 og 26). Jeg har selv overvejet
det for at have en "backup" for smtp.mail.dk.

--
Jesper Lund

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 04-03-04 12:10

> jeg går ud fra det er derfor de ikke skifter alle på en gang..

Ja det ved jeg af gode grunde ikke.

> alternativt må man finde en smtp server som kører på port 26..

Forudsætter det ikke at både afsender og modtager bruger port 26?

Det første er selvfølgelig ikke det store problem men at få modtageren
overbevist om at bruge en anden port er vel ikke helt enkelt?

--
Morten http://miljokemi.dk