omdøbe mange filer
Fra : jacob

Dato : 03-03-04 17:14

Hej folkens
Jeg er lidt ny med unix. Men lærer hurtigt ,-)

Når jeg tager billeder med mit gamle digitale cam kommer billederne
til at hedde pic0001.jpg etc. detter resulterer i jeg har en hel masse
mapper med filer der hedder det samme! Jeg ville gerne kunne omdøbe
hver mappe så den ene mappe f.eks. hedder sommer1.jpg til
sommer100.jpg. Jeg har kigget lidt omkring og det ser ud til man kan
gøre det ved hjælp af bash terminalen?! men jeg er ikke helt 100 på
hvordan... har prøvet noget i stil med

mv *.jpg [1-100]*.jpg

men .. det virkede ikke helt...

kan i evt. give mig et hint?

Jacob

Fra : Peter Mogensen

Dato : 03-03-04 18:14

jacob wrote:

> kan i evt. give mig et hint?

To muligheder:

1) lav et lille script ala:

for F in *.jpg; mv $F `echo $F | sed -e '/pic/sommer/`; done

NB: jeg har ikke testet dette... test selv og kør på egen risiko.

2) Installer mmv ("multi mv") og læse "man mmv".

Peter

Fra : jacob

Dato : 04-03-04 13:57

> 1) lav et lille script ala:
>
> for F in *.jpg; mv $F `echo $F | sed -e '/pic/sommer/`; done

Tjo... det ville være cool, men jeg aner ikke hvordan man laver
scripts.... tror jeg ville bruge nedenstående.

> 2) Installer mmv ("multi mv") og læse "man mmv".

jeg har kigget på http://linux.maruhn.com/sec/mmv.html og kommer lidt
i tvivl om hvilken version jeg kan bruge?! jeg har jo ikke debian
eller linux (tror jeg ikke) det er mac OSX jeg kører, som kører på en
eller anden unix...

er det farligt at downloade og installerer en af dem?!

Jacob

Fra : Peter Mogensen

Dato : 04-03-04 15:21

jacob wrote:
> [...]
> i tvivl om hvilken version jeg kan bruge?! jeg har jo ikke debian
> eller linux (tror jeg ikke) det er mac OSX jeg kører, som kører på en

Ja. MacOS X kører på en BSD.

> er det farligt at downloade og installerer en af dem?!

Det er jo aldrig farligt at downloade. men de filer du henviste til er jo
for det meste Debian-pakker. Dem får du nok ikke så meget ud af. Du kan
sikkert kompilere sourcen, men så ville jeg hente den fra udviklerne selv
istedet for et site jeg ikke kender.

Men iøvrigt foreslog en anden at bruge "rename". Den løsning så ligeså let
ud og "rename" var da installeret på min Debian i forvejen ... det var mmv
ikke.

Peter

Fra : Kim Hansen

Dato : 03-03-04 23:30

jacob_nielsen_@hotmail.com (jacob) writes:

> [...]
> sommer100.jpg. Jeg har kigget lidt omkring og det ser ud til man kan
> gøre det ved hjælp af bash terminalen?! men jeg er ikke helt 100 på

rename s/pic0/sommer/ pic0*.jpg

> mv *.jpg [1-100]*.jpg

En af forskellene man oplever imellem kommandolinjerne i DOS/Windows
og Unix er at * virker anderledes. I DOS er de fleste programmer
skrevet så de fortolker en * til at pege på flere forskellige filnavn,
i Unix bliver * fortolket af shellen, dvs. at programmet (f.eks. mv
eller rename) ser aldrig *, det får i stedet en masse filnavne hvis
der findes nogen der passer til mønsteret.

Jeg har ikke lige kunne finde et sted der forklarer det på en simpel
måde, men det er beskrevet i bash(1) under 'Pathname Expansion'.

--
Kim Hansen | |\ _,,,---,,_ | Det er ikke
Dalslandsgade 8, A708 | /,`.-´` -. ;:-. | Jeopardy.

Fra : Peter Jensen

Dato : 04-03-04 00:39

Kim Hansen wrote:

> [...]
>
> Jeg har ikke lige kunne finde et sted der forklarer det på en simpel
> måde, men det er beskrevet i bash(1) under 'Pathname Expansion'.

På min maskine er der en længere forklaring i glob(7).

--
PeKaJe

Whom the mad would destroy, first they make Gods.
      -- Bernard Levin