HTML mail vha. mail
Fra : Troels Lind

Dato : 25-04-01 12:07

Hej NG

Hvordan sender jeg en mail som html vha. mail-kommandoen (evt. sendmail
eller pipe i pine). Jeg har html-filen liggende, men hvis jeg bare skriver:

mail -s 'htmlmail' modtager@udbyder.dk < fil.html

får jeg en mail mail fyldt med html-kode.

Jeg er kun dødlig bruger på den maskine det skal køre på, så forslag med
installation af diverse mailserverprog dutter ikke.

- Troels Lind

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 25-04-01 13:13

Troels Lind skrev:

> [...]
> bare skriver:
>
> mail -s 'htmlmail' modtager@udbyder.dk < fil.html
>
> får jeg en mail mail fyldt med html-kode.

Du skal sætte Content-type i headeren til "text/html".

--
Venlig hilsen
Jonas Koch Bentzen

Fra : Troels Lind

Dato : 25-04-01 14:25

Øh, jo.

Hvordan styrer jeg lige det med headeren. jeg går ud fra at der skal noget
tekst som header øverst i den fil jeg vil sende eller er kan den fil der
trækkes ind i mailkommandoen kun body? Jeg kan se at jeg ikke bare kan
tilføje "Content-Type: text/html" i filen

- Troels

Jonas Koch Bentzen <ingen.epostadresse@eksempel.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:QazF6.59432$o4.5111772@news010.worldonline.dk...

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 25-04-01 16:42

Troels Lind skrev:

> [...]
> fil der trækkes ind i mailkommandoen kun body? Jeg kan se at jeg ikke
> bare kan tilføje "Content-Type: text/html" i filen

Nej, jeg kan heller ikke se, at mail-kommandoen har en option, der gør
det muligt at tilføje headere. I så fald må du jo bare forbinde til
localhost på port 25 og sende brevet dér.

telnet localhost 25
(SMTP-serveren hilser)
MAIL FROM: <din@afsenderadresse.dk>
(Fint nok, siger SMTP-serveren)
RCPT TO: <din@modtageradresse.dk>
(Jepper, siger SMTP-serveren)
DATA
(Skriv løs, siger SMTP-serveren)
Subject: Test
To: <din@modtageradresse.dk>

..
(Brevet er sendt, siger SMTP-serveren)
QUIT
(Farveller, siger SMTP-serveren)

--
Venlig hilsen
Jonas Koch Bentzen

Fra : Mickey

Dato : 25-04-01 17:26

"Jonas Koch Bentzen" <ingen.epostadresse@eksempel.dk> skrev i en meddelelse

> telnet localhost 25
> (SMTP-serveren hilser)

nogen SMTP'er vil ha man hilser:
HELO din.maskine.dk
(Goddag, siger SMTP-serveren)

Fra : Peter Makholm

Dato : 25-04-01 18:03

Jonas Koch Bentzen <ingen.epostadresse@eksempel.dk> writes:

> Nej, jeg kan heller ikke se, at mail-kommandoen har en option, der gør
> det muligt at tilføje headere. I så fald må du jo bare forbinde til
> localhost på port 25 og sende brevet dér.

Hvorfor ikke bare bruge sendmail[0], så piper man bare fulde headere
og indhold til den og skal ikke til at tale smtp.

0) Fornuftige MTA'er har en sendmail-kompatibel sendmail-komando. LSB
kræver det blandt andet.

--
hash-bang-slash-bin-slash-bash

Fra : Troels Lind

Dato : 26-04-01 07:20

Det lyder som noget jeg kan forstå

Hvor finder jeg en vejledning der for dummies fortæller hvordan man bygger
en e-mailtekstfil op som kan pipes til sendmail. Jeg går ud fra at det er en
samlet tekstfil som indeholder både header og selv mailen sendmail skal
fodres med.

- Troels

Peter Makholm <peter@makholm.net> skrev i en
nyhedsmeddelelse:87hezcud3d.fsf@xyzzy.adsl.dk...

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 26-04-01 08:30

Troels Lind skrev (med SV: på emnelinien, fy!):

> Hvor finder jeg en vejledning der for dummies fortæller hvordan
> man bygger en e-mailtekstfil op som kan pipes til sendmail.

Det er ganske simpelt: man skriver brevhovedet og brødteksten, adskilt
af en tom linie, i én fil, som fodres til sendmail. Fx

cat <<EOF | /usr/lib/sendmail -oi -t
From: mig@localhost
To: dig@localhost
Subject: Fra mig til dig

Tjullahop!

// Mig
EOF

// Klaus

Fra : Troels Lind

Dato : 26-04-01 13:31

Hip hip hurra,

Det virker (næsten)

Hvad skal -oi bruges til, -t kan jeg godt se fidusen i.

Nu bliver jeg jo kræsen, Når jeg sender med fx:

From: xxx yyy <xxxyy@host.dk>

kommer der hos modtageren til at stå som afsender hvis vedkommende bruger
outlook, men en hos en groupwise står der xxxyy@host.dk

Hvad kan det skyldes?

Så kan jeg følge op med næste spørgsmål:
Jeg må da også kunne attache filer gennem headeren, jeg har ikke kunnet
finde noget i man-siden på sendmail og www.sendmail.org

Klaus: SV på emnelinjen: fy ? mås man ikke det fordi det er et nyt spørgsmål
??

- Troels

Klaus Alexander Seistrup <kas@magnetic-ink.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:slrn9efjj9.dev.kas@zigzag.magnetic-ink.dk...

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 26-04-01 14:13

Troels Lind skrev:

> Hvad skal -oi bruges til, -t kan jeg godt se fidusen i.

Fra sendmail(1):

#v+

-oi When reading a message from standard input, don´t
treat a line with only a . character as the end of
input.

#v-

Så slipper man for at brevet bliver skåret midt over, hvis der af
en eller anden grund skulle befinde sig en punktum helt alene på
en linie.

> hos en groupwise står der xxxyy@host.dk
>
> Hvad kan det skyldes?

Jeg har godt bemærket det, men aldrig fulgt op på det det. Du kan
eventuelt prøve med

From: xxyy@host.dk (Xxx Yyy)

for at se om dét skulle hjælpe. Hvis du finder en løsning, så post
den her.

> Klaus: SV på emnelinjen: fy ? mås man ikke det fordi det er
> et nyt spørgsmål ??

Man må ikke fordi det er en grim uskik, der ikke hører nogen steder
hjemme (vi ender med tråde hvis emnelinier begynder med "Re: Sv: Re:
Sv: Sv: Re:" el.lign.). Det hedder "Re:", punktum, finale.

Jeg troede egentlig at de fleste udbydere filtrede mod den slags
uhyrligheder, og jeg var lige ved at kløjs i morgenkaffen da jeg så
to indlæg der startede med "Sv:" (det ku' være jeg skulle begynde
at patche min newsklient igen!), men træer gror åbenbart ikke ind
i himlen...

// Klaus

Fra : Peter Makholm

Dato : 26-04-01 15:00

kas@magnetic-ink.dk (Klaus Alexander Seistrup) writes:

> Man må ikke fordi det er en grim uskik, der ikke hører nogen steder
> hjemme (vi ender med tråde hvis emnelinier begynder med "Re: Sv: Re:
> Sv: Sv: Re:" el.lign.). Det hedder "Re:", punktum, finale.

De nye standard for mail siger at det kan have uønskede bivirkninger
at bruger andet end "Re: " til at foranstille svar (Det vil sige
oversættelser). Desvære et ret vagt udsagn, men bedere end hvad den
gamle standard sagde.

Ja, tro det eller ej, men der *er* kommet en erstatning for
RFC822. Den hedder RFC2822.

--
hash-bang-slash-bin-slash-bash

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 26-04-01 14:57

Troels Lind skrev:

> Jeg må da også kunne attache filer gennem headeren

Send dig selv nogle breve med vedhæftede filer. Når du har set kilden
til dem igennem et par gange, så forstår du sikkert princippet i at
sende vedhæftede filer, og så kan du let gøre det.

--
Venlig hilsen
Jonas Koch Bentzen

Fra : Peter Makholm

Dato : 26-04-01 08:35

"Troels Lind" <lind@dsr.kvl.dk> writes:

> Hvor finder jeg en vejledning der for dummies fortæller hvordan man bygger

Her?

% cat email-to-be-sent
To: en-modtager@domaene.dk
Cc: anden-modtager@domain.com
From: mig@somwhere.else.org
Subject: Interesting subject

Dette er kroppen af beskeden, send ved at pipe ting igennem
sendmail. Bemærk at den er adskilt headerne ved en tom linje (Helt
tom!).

Man skriver her ganske ligesom hvis man skrev i en editor integreret
med sin mail-klient. (Gnus er nok den mail-klient, der er bedst integreret med
sin editor)

Husk signatur og alt det der.
% cat email-to-be-sent | sendmail

--
hash-bang-slash-bin-slash-bash

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 25-04-01 21:00

Jonas Koch Bentzen wrote:

> Du skal sætte Content-type i headeren til "text/html".

Skal den ikke pakkes ind i MIME førend dét virker?

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Kent Friis

Dato : 25-04-01 21:25

Den Wed, 25 Apr 2001 21:59:33 +0200 skrev Thorbjørn Ravn Andersen:

>Skal den ikke pakkes ind i MIME førend dét virker?

Det plejer ikke være nødvendigt.

Mvh
Kent
--
http://www.celebrityshine.com/~kfr/ - sidste billede: garden.png

Fra : Troels Lind

Dato : 30-04-01 15:49

Der kom en del ind på det spørgsmål, jeg runder lige de løse ender af her.

* Jeg kunne ikke få attacment til at virke, øv. Jeg kiggede i nogle mail,
men det så lidt giftigt ud noget af det. Så vidt jeg kan se skal der først
angives at det er en blandet mail i headeren:

Så skal der for hver sektion fx angives:
------xxx-------

og for de attachede filer står der i mailen (når den er afsendt fra en
klient):

------xxx-------

Problemet her er så, at når man læser mailens "kilde" og den er afsendt fra
en klient, er den attachede fil allerede lagt ind, så hvordan man skal
skrive det i den tekstfil sendmail skal fodres med står åbent.

* Kemt Fris: Det er en god ide at tilføje "MIME-Version: 1.0" i headeren,
outlook kan godt æde den uden, men ex. groupwise kan ikke, dvs. mailen
bliver vist som html-kode i stedet for som en webside

* Ideen med ak skrive "From: xxyy@host.dk (Xxx Yyy)" for at få det til at
stå pænt hos alle modtagere virkere desværre ikke

- Troels

Troels Lind <lind@dsr.kvl.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:WdyF6.100$dE1.9996@news.get2net.dk...