Eusinofile collagene nekroser
Fra : Mette

Dato : 02-03-04 22:04

Hej

Er der nogen, hvis hest har haft eusinofile collagene nekroser?

Det er små "buler"/knuder under huden. Man ved ikke, hvad årsagen er, men
man mener, det har at gøre med immunforsvaret, og at det skyldes skift i
foder, klima etc.

Min hest har det, og han har fået binyrebarkhormon indsprøjtet. Det skal
helst tage det indenfor fire uger, og ellers skal han have igen. Hvis dette
ikke tager det - og vi er bekymret for den største af hans tre knuder - skal
der tages en biopsi, og den skal muligvis opereres væk.

Vi har fået besked på kun at ride ham uden sadel i ti dage, da knuderne
sidder i sadellejet, men ellers ingen særlige forholdsregler.

Det kunne være interessant at høre fra andre, der også har oplevet dette
fænomen. Vi troede, det var sadeltrykning, fordi det lå i sadellejet. Jeg
har aldrig hørt om den slags før.

Mvh,
Mette

Fra : Søren

Dato : 08-03-04 17:11

"Mette" <no.spam@privat.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Er der nogen, hvis hest har haft eusinofile collagene nekroser?

[klip]

Med risiko for at få en reprimande for at viderebringe uddrag af DDD's
mailingliste ..........
.......... så er her nogle forslag til / svar på (behandling af) et lignende
tilfælde.

- "vinterknopper", som jeg betegner dem, med en injektion en gang systemisk
med kenalog (triamcinolon) 1ml (40 mg/ml) -de går altid væk -

- Inflammatorisk reaktion knyttet til hårsækenheden (udseende, udbredelse,
kruste med hår).

-Follikulitis (bakteriel eller fungal -ringorm) vil være det mest oplagte
bud. Heste er generelt ligesom katte "eosinofil dyr", som generelt ved både
allergiske reaktioner og ektoparasitære problemer har mange eosinofile
granulocyter involveret i den inflammatoriske reaktion

- For meget protein

- Tænk også på infektion med Streptomyces eller Nocardia. Optræder
lejlighedsvis hos hest, og kan helbredes med almindelig penicillin.

- Allergisk enduceret dermatitis

- Undersøg det udklemte puds en ekstra gang for Demodex

- Dermatofilus Congolensis

- Hvad med streptokinose (infektion med streptophillus- bakterie)? Årstiden
er typisk, især hvis hesten er opstaldet i en stald med dårlig
udluftning, for lavt til loftet, for mange heste, eller hvis hesten står
med dækken, mens den sveder.

- Equine eosinofile granulomer med collagen degeneration. Dette er den
hyppigste histologiske diagnose efter udtagelse af biopsier.
Ætiologien er ikke endelig klarlagt men en eller anden form for autoimmun
reaktion er tænkelig.Det plejer at virke godt med systemisk Steroid
behandling

Søren

Fra : Mette

Dato : 08-03-04 20:03

Hej Søren

Tak for det! De er faldet en del efter indsprøjtningen med binyrebarkhormon,
så forhåbentligt slipper vi for operation.

Mvh,
Mette