Stored procedures - returnering af andet e~
Fra : Jesper Stocholm

Dato : 25-04-01 12:01

Jeg har en stored procedure på en SQL-Svr, som laver noget regnearbejde for
mig. Men hvor jeg tidligere har returneret et recordset, så har jeg nu brug
for at kunne returnere en værdi - fx. 1/0 eller /true/false

Hvordan håndterer jeg det i min SP - og specielt: hvordan fanger jeg det
igen på min ASP-side ?

Min SP kaldes ved noget i retning af dette:

EXEC sp1 @id=<id>, @password=<password>

Og SP er indtil videre dette:

CREATE sp1

@id varchar(10),
@password varchar(30)

AS

declare bit int

SELECT
password from table1
WHERE id = @id

if password = @password
bit = 1

return bit

GO

Det er specielt det sidste jeg er usikker på - altså hvordan sammenligner
jeg værdien fra mit recordsæt med en parameter - og derefter sender værdien
af bit tilbage til klienten ?

Jesper Stocholm

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 25-04-01 15:31

"Jesper Stocholm" <spam@stocholm.dk> wrote in message
> [...]
> for at kunne returnere en værdi - fx. 1/0 eller /true/false
>
> Hvordan håndterer jeg det i min SP - og specielt: hvordan fanger jeg det

Du skal i gang med command objektet (ADO)
Kik lidt på dette i første omgang

mvh/Peter Lykkegaard

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 24-05-01 20:55

Hej Peter

"Peter Lykkegaard" <polonline@hot.mail.com> wrote in <C9BF6.149$dE1.17521
@news.get2net.dk>:

>"Jesper Stocholm" <spam@stocholm.dk> wrote in message
>for
>brug

>Du skal i gang med command objektet (ADO)
>Kik lidt på dette i første omgang

Ok ... nu har jeg prøvet at sætte mig ind i ADO Command-objektet - men jeg
er ikke helt blevet så klog, som jeg ønskede.

Det jeg gerne vil er at videreføre to parametre (email char(50), pswd char
(50) ) til en stored procedure - der via nogle opslag i database og diverse
udregninger returnerer enten 1 eller 0 - hhv true eller false.

Som jeg læser informationen på siderne fra
< http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?
URL=/library/psdk/dasdk/mdao9mn8.htm>, så kan jeg kalde objektet via noget i
retning af dette

Set objcon = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
objcon.Open "PFsqlSvr"

Set objcom = Server.CreateObject("ADODB.Command")
objcom.ActiveConnection = objconn
objcom.CommandText = ???
objcom.Execute

.... men det er nu er jeg usikker ... jeg har kigget på eksempelkoden på

http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?
URL=/library/psdk/dasdk/mdae6ph4.htm

.... men jeg er ikke interesseret i at afvikle en SQL-forespørgsel fra
klientsiden ... blot videreføre mine to parametre til SQL-Svr ... og lade
den regne sig frem til enten 1 eller 0

Men hvordan kommer jeg videre ?

pft

--
I have developed an encryption software package that I can best
describe as a ONE-TIME-PAD GENERATOR.

Fra : Lauritz Jensen

Dato : 24-05-01 21:24

Jesper Stocholm wrote:
> [...]
> pswd char (50) ) til en stored procedure - der via nogle opslag i
> database og diverse udregninger returnerer enten 1 eller 0 - hhv

Jeg vil nok foreslå at du laver en stored procedure med 3 parametre: 2
input- og 1 outputparameter (det er ikke strengt nødvendigt, med det
skulle give bedre performance).

Prøv så denne kode:

Conn.Open ...
Set Rs = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
Set Cmd = Server.CreateObject("ADODB.Command")
Set Cmd.ActiveConnection = Conn

Cmd.CommandType = 4 ' Stored proc
Cmd.CommandText = "navnet_på_din_sp"
Cmd.Parameters.Append Cmd.CreateParameter("email", 200, 1, 50, email)
Cmd.Parameters.Append Cmd.CreateParameter("pswd", 200, 1, 50, pswd)
Cmd.Parameters.Append Cmd.CreateParameter("result", 3, 2, , )
Cmd.Execute
Result = Cmd.Parameters(2)
Cmd.Parameters.Delete(2)
Cmd.Parameters.Delete(1)
Cmd.Parameters.Delete(0)

Set Cmd = Nothing
Set Rs = Nothing
Conn.Close
Set Conn.Close

Mere:
http://support.microsoft.com/support/kb/articles/q164/4/85.asp

--
Lauritz

Fra : Jakob Andersen

Dato : 24-05-01 21:31

"Lauritz Jensen" <lauritz2@hotmail.com> wrote in message
> Set Rs = Server.CreateObject("ADODB.Connection")

Hvad laver denne?

--
"No matter how great and destructive your problems may seem now,
remember, you´ve probably only seen the tip of them."

Fra : Lauritz Jensen

Dato : 24-05-01 21:40

Jakob Andersen wrote:

> "Lauritz Jensen" <lauritz2@hotmail.com> wrote in message
>
> Hvad laver denne?

Shhh ... ikke så højt ... vi skal jo se om Jesper er vågen ... men det
ligner sørme en slåfejl (havde jeg mon også glem disclaimeren om at
koden er utestet og yada yada ...?)

--
Lauritz

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 25-05-01 09:46

<3B0D7189.60A6205C@hotmail.com>:

>Shhh ... ikke så højt ... vi skal jo se om Jesper er vågen ...

... jeg havde ikke nået at kigge på koden før jeg læste Jakobs indlæg
.... men jeg går ud fra, at jeg heller ikke behøver at lukke objeket, når jeg
nu ikke bruger det længere ...

anyway ... det var en god artikel på MSKB - men der er stadig en detalje,
som jeg ikke helt forstår. Jeg har rettet lidt i den kode du gav, så det er
kommet til at se således ud:

Set Cmd = Server.CreateObject("ADODB.Command")
Set Cmd.ActiveConnection = objcon
Cmd.CommandType = 4 ' Stored proc
Cmd.CommandText = "<navn på sp>"
Cmd.Parameters.Append Cmd.CreateParameter("email", 200, 1, 50, str_email)
Cmd.Parameters.Append Cmd.CreateParameter("password", 200, 1, 50,
str_password)
Cmd.Parameters.Append Cmd.CreateParameter("iResult", 3, 2)
Cmd.Execute
Result = Cmd.Parameters(2)
Cmd.Parameters.Delete(2)
Cmd.Parameters.Delete(1)
Cmd.Parameters.Delete(0)

Set Cmd = Nothing
objcon.Close

Når jeg afvikler dette script imod min server, så får jeg følgende fejl

"... Procedure or function <name> has too many arguments specified."

Jeg har vedhæftet min stored-procedure til dette indlæg ... men umiddelbart
ser det ud til, at jeg har gjort det korrekt. Min SP har to input-parametre
og en output-parameter ... hvilket passer til koden ovenfor ...

Hvor er det koen hopper over hegnet ?

--
It is insufficient to protect ourselves with laws; we need to protect
ourselves with mathematics.

begin 644 storedprocedure.txt
M0U)%051%(%!23T-%1%5212!L;V=I;@T*0&5M86EL(&-H87(H-3`I+`T*0'!A
M<W-W;W)D(&-H87(H,3`I#0H-"D%3#0I$14-,05)%($!I4F5S=6QT($E.5`T*
M1$5#3$%212!`=&)L7V5M86EL(&-H87(H-3`I#0I$14-,05)%($!T8FQ?<'-W
M9"!C:&%R*#$P*0T*#0I"14=)3B!44D%.4T%#5$E/3@T*"5-%3$5#5"!`=&)L
M7V5M86EL(#T@96UA:6P@1E)/32!T86)L93$@5TA%4D4@96UA:6P@/2!`96UA
M:6P@(`T*"4E&($!T8FQ?96UA:6P@:7,@;G5L;`T*"0DO*B!%;6%I;"!E<B!I
M:VME(&D@9&%T86)A<V5N("HO#0H)"7-E="!`:5)E<W5L="`](#`-"@E%3%-%
M#0H)"4)%1TE.#0H)"0E314Q%0U0@0'1B;%]P<W=D(#T@;60U7W!S=V0@1E)/
M32!T86)L93$@5TA%4D4@96UA:6P@/2!`96UA:6P-"@D)"4E&($!T8FQ?<'-W
M9"`]($!P87-S=V]R9`T*"0D)"2\J($QO9VEN(&5R($]+("HO#0H)"0D)<V5T
M($!I4F5S=6QT(#T@,0T*"0D)14Q310T*"0D)"2\J($QO9VEN(&5R(&EK:V4@
M3TLL(&1A('!A<W-W;W)D<R!I:VME('-T96UM97(@;W9E<F5N<R`J+PT*"0D)
M"7-E="!`:5)E<W5L="`](#(-"@D)14Y$#0I#3TU-250-"E)%5%523B!`:5)E
*<W5L=`T*1T\-"@``
`
end

Fra : Lauritz Jensen

Dato : 25-05-01 15:18

Jesper Stocholm wrote:
> [...]
>
> "... Procedure or function <name> has too many arguments specified."
>
> Jeg har vedhæftet min stored-procedure til dette indlæg ...

Lad være med det. Min normale newsreader, kan ikke forstå vedhæftede
filer, og det er jo i det hele taget ikke flinkt uden for dk.binaer.

> men umiddelbart ser det ud til, at jeg har gjort det korrekt. Min
> SP har to input-parametre og en output-parameter

Nej, den har to parametre (begge input) og så har den en returværdi.
Hvis den havde de tre parametre villle deklerationen se sådan ud:
CREATE PROCEDURE login
@email char(50),
@password char(50),
@result int output
AS ...

Men hvis du vil bruge din procedure, som den ser ud nu skal du ændre
typen på den tredie parameter i asp-koden til:
Cmd.Parameters.Append Cmd.CreateParameter("iResult", 3, 4)
(bemærk, 4-tallet)

Se gerne mere om CREATE PROCEDURE i Sql Server Books Online og om ADO
her:
http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?URL=/library/psdk/dasdk/mdao2of9.htm

(og hvad er det for et objekt, du påstår, jeg mangler at lukke i min
kode?)
--
Lauritz

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 25-05-01 16:06

<3B0E69B3.B6B6C29A@hotmail.com>:

>Lad være med det. Min normale newsreader, kan ikke forstå vedhæftede
>filer, og det er jo i det hele taget ikke flinkt uden for dk.binaer.

point taken ... det vil jeg tage til mig ... min newsreader kunne nu heller
ikke helt håndtere det som jeg havde regnet med ...

> [...]
>(bemærk, 4-tallet)
>
>(og hvad er det for et objekt, du påstår, jeg mangler at lukke i min

det var lidt en sprogspasme fra min side ... men det jeg refererede til var
linien

Set Rs = Nothing

Fra : Lauritz Jensen

Dato : 25-05-01 17:04

Jesper Stocholm wrote:

> det var lidt en sprogspasme fra min side ... men det jeg refererede til var
> linien
>
> Set Rs = Nothing

Jamen, det objekt bliver jo aldrig åbnet, så jeg ville få en fejl, hvis
jeg prøvede at lukke det.

--
Lauritz

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 25-05-01 17:21

<3B0E8259.7B38D91@hotmail.com>:

>Jamen, det objekt bliver jo aldrig åbnet, så jeg ville få en fejl, hvis
>jeg prøvede at lukke det.

hvilket netop er min pointe (deraf min sporgspamse)... da RS nu ikke længere
åbnes/tillægges værdi - jvf. Jakobs indlæg - så giver det heller ikke mening
at nulstille RS.

Men nu er det blevet fredag ... og naboerne holder grillfest ...