for ung??
Fra : kenneth

Dato : 02-03-04 19:37

hej alle her inde...
jeg er en pige på 13 år, og skal (måske) have en hund til sommer. Min mor og
dad sir at det bliver mit ansvar men jeg har læst at man ikke må/skal give
et barn ansvaret for en hund så nu er mit spørsmål er jeg for ung??
m.v.h heidi
p.s har opdraget en hund før men det gik ikke så godt (det er to år siden
så...)

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 02-03-04 20:38

Hej Heidi

"kenneth" <sillent@mail-online.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> dad sir at det bliver mit ansvar men jeg har læst at man ikke må/skal give
> et barn ansvaret for en hund så nu er mit spørsmål er jeg for ung??

Jeg synes det er RIGTIG flot du bare tænker på at spørge. Det at få en hund
er et meget stort ansvar, og jeg er ikke i tvivl om at du nok skulle kunne
klare det, men ikke alene. Du er 13 år, og inden længe skal du til at
"skeje" ud sammen med vennerne ( mere end du sikkert allerede gør ), og hvad
så med vovsen.
Jeg synes du skal snakke med dine forældre endnu engang, og hvis de stadig
holder fast i at du skal ha' ansvaret helt alene, synes jeg du skal vente
til du er blevet ældre. Bare min mening

mange hilsner fra

Bolette
www.bolettes.dk

Fra : Broegger

Dato : 02-03-04 22:41

"Bolette Nielsen" <bobo@nospam.bolettes.dk> skrev

[snip et kanon godt svar]

Jeg er helt enig med Bolette. Sørg for at have forældrenes rygdækning. Det
at få en hund er ikke kun en opgave/ansvar for en af hustandens
medlemmer... det er alle der skal leve med bæstet og tage ansvar for at den
har det godt.

--
Hilsen
Thomas Brøgger

Fra : Susanne Drews

Dato : 03-03-04 01:20

On Tue, 2 Mar 2004 19:37:10 +0100, "kenneth" <sillent@mail-online.dk>
wrote:

> [...]
>m.v.h heidi
>p.s har opdraget en hund før men det gik ikke så godt (det er to år siden

Hej Heidi!
Jeg fik selv min første hund, en Labrador, da jeg var knapt tolv år
gammel. Han var "min" forstået på den måde, at når han skulle luftes,
var der ikke noget, der hed, at jeg ikke gad! Ikke sådan at forstå, at
der ikke var andre til at lufte ham - vi var tre i familien - men jeg
var bestemt ikke fredet, når Trold skulle ud, og jeg hellere ville
noget andet.

Du kan nok starte med at vurdere med dig selv: Gider jeg gågå tur med
den, inden jeg skal i skole, når jeg kommer hjem fra skole, inden jeg
går i seng. (Det er jo så slut med hyggedage, hvor man hopper i sin
pyjamas tidligt på aftenen).

Et barn skal aldrig have det fulde ansvar for et dyr, og jeg tror
heller ikke det er, hvad dine forældre mener. Men hvis du vil have
hund, skal du lufte, fodre osv. Også når der er "Popstars" på TV .

De fleste hunde har glæde af noget træning - f.eks. i DCH-regi. Hvis
dine forældre ikke vil støtte dig i det, er det ikke dig, der er for
ung til at få en hund, men dem, der næppe er voksne nok til at have en
datter på 13 år, som gerne vil have en hund.

/Sus

Fra : Leyna

Dato : 03-03-04 06:18

wrote:

> [...]
>dad sir at det bliver mit ansvar men jeg har læst at man ikke må/skal give
>et barn ansvaret for en hund så nu er mit spørsmål er jeg for ung??

Hvsi de mener, at du skal have det fulde ansvar så er du i høj grad
for ung. Hunden skal jo ud over at blive luftet (som de sikkert mener,
skal være dit ansvar) også have mad og den skal til dyrlæge
regelmæssigt. I din alder har du ikke muligheden for at skaffe de
penge der skal til for at holde hund.

Noget andet er, at hvis familien anskaffer en hund, så skal alle i
familien være enige om det, og selv om du påtager dig at lufte og
passe hunden i det daglige, så kan det godt være lidt svært at
forestille sig, hvordan det vil blive. I den første tid (hvis det er
en hvalp du skal have) skal du ud med den i hvert fald een gang hver
anden time. Der er ikke noget der hedder at man lige skal være færdig
med at spille et spil på pc'en eller at man lige skal se den film i
tv. Hvis hunden skal ud, så skal den altså ud. Jeg har selv set et
utal af halve film!

Umiddelbart ville jeg foreslå, at du bliver enige med dien forældre om
en fornuftigt fordeling af pligterne omkring hundehold, men hvis de
insisterer på, at det skal være dit ansvar, så vent med at få hund.
Find hellere nogle hunde i nabolaget som du kan gå tur med i steder.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : Jeannette Svensson

Dato : 03-03-04 09:59

Hej

Jeg synes også det er fint du spørger herinde!

Men jeg synes du skulle tilmelde dig et "før du køber hund" kursus via
DKK (dansk kennel klub), her kan du finde ud af hvor meget arbejde der
er i at have hund, så kan du måske også lære noget om deres adfærd, da
jeg ser dette er et stort problem for de børn jeg møder der lufter
hunde, mange børn bliver trukket afsted med hunden og det ender ofte
med et slagsmål med andre fordi de ikke har den fornødne viden om
deres hund.

Der er mange ting at tage hensyn til, og det er godt at starte med at
søge oplysninger, så kan du jo se om du synes du er bedre rustet når
du har lært mere om hunde og hvad de kræver efter et eventuelt kursus
- det tager vist kun tre timer og du kan finde oplysninger om disse
kurser på DKK's hjemmeside.

Hvis du ikke er sikker på om du selv kan magte en hund, kan du jo også
bliver frivillig hjælper på et internat, så kan du lufte hunde her og
derved se om det kunne være noget for dig at få din egen hund.

Held og lykke med det

Mange hilsener

Jeannette Svensson/..asko

Fra : Rikke Andersen

Dato : 03-03-04 11:00

Det er også meget fornuftigt at man generelt siger, at man ikke skal give
børn dyr. Men når du er 13 år er du jo ikke et lille barn længere og masser
af unge mennesker på din alder er ansvarsfulde og pligtopfyldende.

Jeg var ca. på din alder da jeg fik min første hest, som jeg bestemt havde
ansvaret for idet mine forældre overhovedet ingen viden eller interesse
havde for den slags.

Men jeg havde den jo stående på en rideskole, hvor der var ældre og erfarne
folk der kunne hjælpe mig.

Jeg vil bestemt mene at du er stor nok til at have det fulde ansvar og med
det mener jeg, at det er dig der fodre, lufter, træner og aktiverer din
hund.

Men det er stadig meget vigtigt at du har nogle erfarne hundeførere til at
hjælpe dig så du ikke begår alt for mange fejl undervejs - og hvis det ikke
kan være dine forældre er det endnu vigtigere at du har erfarne og
interesserede trænere

Det kunne evt. være en løsning at få en voksen trænet hund i stedet for en
hvalp, hvor en anden og mere erfaren har gjort et godt forarbejde. Men du
har naturligvis stadig brug for en god træningsplads og en dygtig træner.

Nu ved jeg ikke hvad du kunne tænke dig at lave sammen med din hund -
agility fx er jo noget med fart og spænding der tiltaler mange unge
hundeførere, og jeg synes at kunne se flere og flere unge på
træningspladserne. Hvis noget sådan tiltaler dig kunne du jo besøge de
træningpladser der er i området for at finde en der tiltaler dig. De fleste
instruktører vil meget gerne have nye unge hundeførere.

Andre unge før dig har haft masser af succes med at have hund. Her kunne jeg
tænke mig at trække min yndlingshundefører frem. Ninna Lausbak med hendes
Islandske Fårehund Askja, der har haft enorm succes i lydighedsringen.

Hun blev nummer 2 i årets hund klasse 1 i 2002 og vandt årets hund i klasse
2 sidste år. Pt. ligger hun rigtig godt til udtagelsen til DM i klasse 3 i
år og at se hende arbejde med hunde er en sand fornøjelse. Jeg mener hun er
15 år nu hvilket vil sige at hun ikke var meget ældre end dig da hun første
gang stod i finalen om årets hund - og klarede det med bravour.

Men først er det meget vigtigt at du gør dig klart hvorfor du gerne vil have
en hund - og husker at når man først har fået den inden for dørene så
"hænger" du på den de næste 10-15 år, og det er sq synd for den hvis du
kaster den væk igen om 3-4 år fordi du pludselig har for travlt eller har
mistet interessen for den.

Rikke Andersen

Fra : kenneth

Dato : 03-03-04 14:46

"Rikke Andersen" <ra@danms.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> "hænger" du på den de næste 10-15 år, og det er sq synd for den hvis du
> kaster den væk igen om 3-4 år fordi du pludselig har for travlt eller har

du siger at jeg skal tænke over alt det der vil "forsvinde" og det har jeg
gjort og det er selvfølig mange ting der vil "forsvinde" men jeg vil så
gerne have en hund fordi:
-de er venlige
-man kan gå til hundetrænig med dem
-har stort set aldrig venner på besøg men hunden er der til at "snakkke" med
(og den vil lytte)
-der er mange andre ting
jeg skrev at det bliv mit ansvar men jeg skrev ikke om jeg ville få hjælp
men det ved jeg at jeg vil
m.v.h heidi

Fra : Rikke Andersen

Dato : 03-03-04 15:43

Hej Heidi

For mig lyder det som om at du har tænkt meget over det - og du er jo også
opmærksom på at dit sidste forsøg som hundeejer ikke gik så godt.

Bare du er åben for at lære og er sikker på, at det ikke bare er en dille du
har lige nu, så ønsker jeg dig held og lykke med projektet.

Jeg vil ligesom andre har gjort anbefale dig at tage på DKK's Før du køber
hund kurset - meget gerne sammen med dine forældre, for selvom det skal være
din hund skal den jo bo sammen med hele familien.

Hvor i landet bor du?

Rikke

Fra : kenneth

Dato : 03-03-04 16:32

> [...]
være
> din hund skal den jo bo sammen med hele familien.

hvor jeg bor?? jeg bor på en ø der hedder møn der ligger mellem sjælland og
falster men...hvorfor?
m.v.h heidi

Fra : Susanne Drews

Dato : 03-03-04 16:37

On Wed, 3 Mar 2004 16:31:33 +0100, "kenneth" <sillent@mail-online.dk>
wrote:

>hvor jeg bor?? jeg bor på en ø der hedder møn der ligger mellem sjælland og
>falster men...hvorfor?

Jeg tror såmænd, at "nysgerrigheden" alene skyldes, at her er nogle,
der gerne vil prøve at hjælpe med at finde ud, hvilke muligheder for
f.eks. hundetræning, der findes lige præcis dér, hvor du bor - og
forhåbentlig snart skal have din egen hund.

Venligst
Sus

Fra : kenneth

Dato : 10-03-04 14:56

"Susanne Drews" <igenia@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Sus
> nåå okye.......har været inde og søge om hundetræning og kunne ikke rigtig
finde noget (sikke noget lort) og tak håber også selv at snart få en hund
M.V.H
Heidi

Fra : Lene Hansen

Dato : 10-03-04 18:22

Jeg bor også på Møn, så spørg hvis der er noget du vil vide - der er
hundetræning i Stege hver søndag formiddag bl.a

Hilsen

Lene

Fra : kenneth

Dato : 12-03-04 17:03

"Lene Hansen" <le_ha@newmail.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg bor også på Møn, så spørg hvis der er noget du vil vide - der er
> hundetræning i Stege hver søndag formiddag bl.a

> [...]
M.V.H
Heidi