Kabelproblemer
Fra : freddy

Dato : 02-03-04 19:13

Jeg har en ny adsl forbindelse som jeg skal forbinde med min nabo.(Jeg
spurgte pænt Tiscali om lov først). Jeg har routeren til at virke, en
ZyXEL Prestige 650, med mine egne maskiner, (bortset fra nogle få ting -
irc og ungernes downloadprogram) men ellers virker det vist.

Men jeg kan ikke få naboens computer til at virke. Jeg har en switch
efter routeren og den bruger DHCP.

Problemet er kablet som er gravet ned over til naboen. Det er et
almindeligt ethernetkabel og vi har selv lavet stikkene i begge ender.
Almindelige gennemsigtige stik af plastic. Vi synes vi har prøvet alt:
i) vi har sat adskillige stik i for at sikre at farvekoderne er
nøjagtigt ens
ii) vi har testet de små ledninger parvist med et ohmmeter for at checke
om ledningen skulle være gået i stykker - hvilket den ikke var
iii) Vi har skaffet en anden tang til at klemme stikkene med for at
sikre at de blev klemt ordentlig sammen.

Når vi sætter stikkene i switch og netkort blikner switchen og WinXP
siger at der ikke er nogen netledning.

Ledningen er under 60 meter
Fred Philmon

Fra : Maybe

Dato : 02-03-04 19:53

Hejsa

Har lige selv haft lignende problemer

Mine problemer lå i at selv om der var forbindelse til alle benene så
havde vi sat dem forkert.

Du kan finde farvekoderne her http://www.brinck.dk/patch.asp

Check lige om i har fået de rigtige farver sat korrekt. Det viste sig
at de ledninger vi havde efterlignet var forkerte men virkede. (Dette
var fordi de var meget korte <15 m)

Vi troede heller ikke at det var så ekstremt vigtigt. Læs evt.
indlægstråd -> Patchkabling i væg postet ca 14 dage siden der er der
en gut der kom med en god teknink forklaring på hvorfor det var så
vigtigt.

Jeg løste problemet med en dåse med hun stik i begge ender. tror nok
at et samlet sæt pr ende af ledningen kostede 99 kr

Fordelen ved hunstikkene til montering i dåser var at der var
farvekoderne printet på siden.

Håber i får huld igennem

Med venlig hilsen

Brian

Fra : freddy

Dato : 02-03-04 22:10

Maybe wrote:
> [...]
> at et samlet sæt pr ende af ledningen kostede 99 kr
>
> Fordelen ved hunstikkene til montering i dåser var at der var

Jamen det gjorde vi

Kanon.

Tusind tak for hjælpen
/freddy

Fra : René Østergård

Dato : 03-03-04 22:26

> Problemet er kablet som er gravet ned over til naboen. Det er et
> almindeligt ethernetkabel og vi har selv lavet stikkene i begge ender.

Info til jer der tænker på at lave samme nummer.
"Almindeligt" ethernetkabel kan ikke holde til at blive gravet ned.
Har bitter erfaring fra et byggeri med rigtig mange meter kabel der måtte
udskiftes
fordi de var gravet ned. De lagde endda i et 110mm pvs rør, men efter ca 2
mdr.
væltede det ind med fejl på netværket, hvilket viste sig at være vand i
kablerne.
Isoleringen kan simplethen ikke holde til udendørs brug.

Spørg elinstallatøren efter et kabel der er godkendt til udendørs brug,, det
koster ikke meget mere
end et almindeligt.

René Ø. Jensen
rene@[xxno-spamxx]kildevej.com

Fra : news.tele.dk

Dato : 04-03-04 07:17

Ja og så igen

Det er selvfølgeligt bedst at bruge kvalitetsvarer.

Men alt efter hvor nemt man kan skifte så kan man jo vurdere.

Jeg har 50 meter liggende (billig kvalitet) 20 cm under jorden i en
haveslange.
(pas på med om man forventer spadestik.) enderne fyldte vi med silicone godt
og grundigt.

Har pt virket 100 % i 2 år.

Men ja enig man bør overveje at lave en god holdbar løsning.

Fra : Søren Christensen

Dato : 04-03-04 17:18

"news.tele.dk" <no@no.no> skrev i en meddelelse
> [...]
> og grundigt.
>
> Har pt virket 100 % i 2 år.
>
> Men ja enig man bør overveje at lave en god holdbar løsning.

Har selv lavet samme løsning med haveslangen hos en kammerat. Det virker for
4år i træk nu uden problemer....

Venligst

Fra : René Østergård

Dato : 04-03-04 21:59

Ganske smart fundet på, helt sikkert.
Men jeg tror nu man kunne spare lidt kr. ved at købe et kabel som er
beregnet til opgaven,
også spare haveslangen.

René