Spørgsmål vedr. kikkertsigte Leupold Mark ~
Fra : Daniel

Dato : 02-03-04 14:46

Hej med jer!

Jeg tænkte I måske kunne hjælpe mig, da jeg skal bruge et godt kikkertsigte
til en riffel i kaliber .308win.

I den forbindelse har jeg fundet frem til to kikkertsigter, som interessere
mig meget.

Henholdvis:
Leupold Mark 4 10x40MM LR/T M1 #48431
(http://www.leupold.com/products/tactical_products/Mark_4_10x40mm_LRT_M1.htm
)
Leupold Mark 4 16x40MM LR/T M1 #50541
(http://www.leupold.com/products/tactical_products/Mark_4_16x40mm_LRT_M1.htm
)

Mit spørgsmål er, hvorfor de begge er prissat ens? (I mine øjne brug man
skulle betale med for den med 16 fremfor den med 10.)

Og om forskellen mellem dem er anden end graden af forstørrelse?

Er der nogen her i gruppen, som har erfaring med en af dem?

Eller denne som er mit alternativ til de to andre?
Leupold Mark 4 3,5-10x40MM LR/T M1 ill. Ret. #53668
(http://www.leupold.com/products/tactical_products/Mark_4_3_5-10x40mm_LRT_M1
_IR.htm)

På forhånd tak for hjælpen!

/Daniel

Fra : Karsten Soelberg

Dato : 02-03-04 15:08

hej Daniel

jeg til en hver tid købe denne kikkert
(Leupold Mark 4 3,5-10x40MM LR/T M1 ill. Ret. #53668

(http://www.leupold.com/products/tactical_products/Mark_4_3_5-10x40mm_LRT_M1
_IR.htm)
)

for hvis du er tæt på et dyr vil du ikke se andet en rødt med 16x og det ved
vil du ikke kunne afgive skud
jeg har en 3-9x40 og bruger 5x til næsten alt

karsten

Fra : Daniel

Dato : 02-03-04 16:17

Hej Karsten

Tak for dit svar!

> [...]
ved
> vil du ikke kunne afgive skud
> jeg har en 3-9x40 og bruger 5x til næsten alt

Hvilke afstande skyder du på og er din kikkert også med mil dot til
afstandsmåling?

/Daniel

Fra : Thomas

Dato : 03-03-04 18:22

"Daniel" <danieldk121INGENSPAM@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Tak for dit svar!

> ved
>
> Hvilke afstande skyder du på og er din kikkert også med mil dot til

Hej Daniel

Jeg har lige købt en Leupold VX III 3.5-10x40mm Tactical m/ Mil. Dot

Jeg søgte efter en all-rpund kikkert som jeg kunne bruge til konkurrence
samtidig med at jeg kunne bruge den til jagt. Det konkurrence mæssige i
kikkerten ligger i at den har mil. dot så jeg nemt og hurtigt kan
afstandsmåle.

Det jagt mæssige ligger i forstørrelsen, for som der bliver sagt i denne
post, hvis du har en fast forstørrelse på de 16 vil du have svært ved at
finde af hvor på dyret du sigter. Og især hvis du vil jagte i skoven.

Den faste forstørrelse er lækker når du er på lang distance skydninger, men
ikke optimal til jagt i skoven.

Mil. dot kan jo selvfølgelig sagtens bruges til jagt også.

Mvh

Thomas H. Andersen

Fra : Torben F@rum

Dato : 02-03-04 17:34

> [...]
>
> Eller denne som er mit alternativ til de to andre?
> Leupold Mark 4 3,5-10x40MM LR/T M1 ill. Ret. #53668

den eneste fordel jeg ser med muligheden for at anvende stor forstørrelse
>12x er at det så er muligt at bedømme dyr på noget større afstand.
En buk kan vurderes temmeligt nøjagtig med en stor forstørrelse.

Bruger selv Tasco 4-20x50.

--
Med venlig hilsen Torben Farum, 9300 Sæby

Hvis du handler på nettet, så tag dig i agt for:
ndesign.dk kurven.dk, Kristoffer Wolfgang Hansen & Jonas2900