Dyna-Wire fra Ron Thompson - fulstændig væ~
Fra : Michael Christoffers~

Dato : 02-03-04 13:01

Ja, overskriften siger jo næsten det hele.
Jeg satte en spritny dynawire på og efter et par timer lagde jeg mærke til
hvordan den flossede op. Et prøvende træk i linen knækkede den øjeblikkeligt
selvom brudstyrken på en .12 mm er 6.8 kg.
Kappede et par meter af og det gentog sig.
Da jeg skulle hjem trak jeg i linen og den knækkede igen ved et meget svagt
ryk.
Også knudestyrken er fuldstændig elendig, selvom jeg både prøvede palomar-,
grinner og uni-knuder som er passende til denne type liner.
Checkede løberinge på stangen og lineførerstift på mit ligeledes nye hjul.
Ingen læsioner/slitage.

Talte idag med min grejforhandler. Han havde den præcis samme oplevelse, og
linen er taget af sortimentet. Forbløffende nok har Svendsen Sport den
stadig i deres program og i Bilka har jeg bemærket at den også føres.

Denne P....line er overhovedet ikke værd at smide gode penge efter og kan
koste dit livs fisk!!

Jeg har i parentes bemærket førhen fisket med firewire og haft den samme
line på hjulet i 3 sæsoner uden problemer.

mvh
Michael Christoffersen

Fra : Peter Schrøder

Dato : 02-03-04 15:05

"Michael Christoffersen" skrev
> Talte idag med min grejforhandler. Han havde den præcis samme oplevelse, og
> linen er taget af sortimentet. Forbløffende nok har Svendsen Sport den
> stadig i deres program og i Bilka har jeg bemærket at den også føres.

Nu er Ron Thomson jo ikke en egentlig mærkevare, som
du nok ved. Den kunne lige så godt ha' heddet
Fakta-wire eller Netto-Wire. Og det gør den sikkert
også andre steder. Jeg har ruller med Drennan line
(alm. monofil) som er over 20 år gamle. De har ikke
mistet eet gram i brudstyrke.
Eftersom linen er den eneste kontakt mellem dig og din
drømmefisk, er den nok et dårligt sted at spare...
(Og heller ikke på krogen, naturligvis)

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
Replace AT with @ to reply

Fra : Posten

Dato : 02-03-04 15:29

Hvornår er noget en "egentlig mærkevare"? Der er nok heller ikke nogen tvivl
om at Berkeley heller ikke selv fremstiller Fireline og Spiderwire Stealth
og hvad de forskellige liner på markedet ellers hedder. Mon ikke de
egentlige ophavsmænd skal søges hos Du Pont, BASF osv.

Og det er også min erfaring at Dyna Wire opfører sig som Michael nævner. De
tykkere mister dog ikke så meget brudstyrke når de er flosset, men de tynde
er ubrugelige. Det er nok også derfor den er på tilbud alle vegne! Ron
Thompsons Dyna Cable derimod er af samme kvalitet som fireline.

Men at Drennan eller nogen anden monofil nylon ikke skulle miste styrke
efter 20 år??? Jeg har en spole med nylon 0,30, som jeg har haft i 12 år, og
opbevaret mørkt osv. Men den er altså begyndt at miste styrke.

/Posten

Fra : Michael Christoffers~

Dato : 02-03-04 18:00

"Posten" <apostfjern@stofanet.dk> wrote in message

> [...]
> er ubrugelige. Det er nok også derfor den er på tilbud alle vegne! Ron
> Thompsons Dyna Cable derimod er af samme kvalitet som fireline.

Ja, pudsigt du nævner det, for det sagde min grejhandler også.
Jeg betalte nøjagtigt det samme for den ubrugelige Dyna Wire - eller man
skulle måske snarere kalde det Dyna Floss - som jeg gør for fireline, 1 kr.
per meter.

> Men at Drennan eller nogen anden monofil nylon ikke skulle miste styrke
> efter 20 år??? Jeg har en spole med nylon 0,30, som jeg har haft i 12 år,
og opbevaret mørkt osv. Men den er altså begyndt at miste styrke.

Jep, har jeg også. Jeg har købt adskellige bulk spoler med berkley line, de
er klart svækkede nu efter 10 år.

mvh
Michael Christoffersen

Fra : Peter Schrøder

Dato : 02-03-04 18:54

"Posten" skrev...
> [...]
> og hvad de forskellige liner på markedet ellers hedder. Mon ikke de
> egentlige ophavsmænd skal søges hos Du Pont, BASF osv.

Jo, sikkert. Men mange RT produkter gør sig jo
kun bemærket på prisen og de forskellige fabrikanter
har jo nok også produkter som er knap-så-gode...

> Men at Drennan eller nogen anden monofil nylon ikke skulle miste styrke
> efter 20 år??? Jeg har en spole med nylon 0,30, som jeg har haft i 12 år, og
> opbevaret mørkt osv. Men den er altså begyndt at miste styrke.

Mine har stået på en hylde i 5 år på "fars værelse" og har ikke
set dagens lys eller en støveklud i alle de år. Derefter er de blevet
opbevaret mørkt og køligt (som jo nok er den rette måde) og
jeg har lige præcis nu checket igen:
Det er altsamme Drennan Double Strength:
19lbs / 8,6kg knak ved 10,1 + 10,3 + 8,5 (den sidste i knuden)
17lbs / 7,7kg knak ved 9,0 + 8,9 + 9,1
15lbs / 6,9kg knak ved 7,6 + 7,4 + 7,6
10lbs / 4,5kg knak ved 5,1 + 4,8 + 4,9
Testen er en 50 cm stump line med 8tals knob
i hver ende. Hardy fjedervægt med hukommelse.
19lbs linen er den ældste og jeg købte den dengang
Pandion lavede splitcanestænger, hvis nogen kan
huske hvornår det var? Jeg regner selv med ca. 20 år.
Jeg bruger kun de tykke til forfang og der er dælme
længe imellem at de bliver skiftet.

Fra : Ivar Holm

Dato : 02-03-04 20:40

Det er sjov, at høre om jeres erfaringer. Jeg troede faktisk, at det var mit
Shimano Stradic 1000 hjul, som linen ikke kunne forliges med. Jeg betalte
449 kr. for 300 meter Ron Thomson Dyna Cable for nogle år siden, men opnåede
kun at få en masse fuglereder. Jeg fik ikke brugt linen så meget, at den
nåede at flosse. Siden har den været opmagasineret i skammekrogen.

Jeg gik herefter tilbage til Berkleys Fireline, som ikke giver nogle
problemer. Da jeg fisker med meget let endegrej 7 - 9 - 12 gr., må jeg dog
med mellemrum strække linen med en 20 gr. Snaps.

Ivar Holm