billig lyddæmpning
Fra : Brian Olsen

Dato : 25-04-01 11:29

hejsa!

jeg ville gjerne have en mere tyst køling af mine to pc uden absolut at
skulle investere i nye kølere til en formue.

kunne man ikke nøjes med at købe en ny blæser?
hvis så, hvad skal man så købe? er det en ide bare at gå ned i en
elektronikbutik?

Fra : SuneF

Dato : 25-04-01 12:16

> jeg ville gjerne have en mere tyst køling af mine to pc uden absolut at
> skulle investere i nye kølere til en formue.
>
> kunne man ikke nøjes med at købe en ny blæser?
> hvis så, hvad skal man så købe.

Man kan få sådan nogle "måtter" man klister på kabinettets sider, de skulle
eftersigende tage en stor del af støjen.
Blæsere, hvis du tænker på blæseren i strømforsyningen, så skulle Papst
blæsere være gode.

Hvis det skal være gratis må du nok putte den ind i skabet ;)

Fra : Fritze

Dato : 25-04-01 12:23

> Hvis det skal være gratis må du nok putte den ind i skabet ;)

*G* Han kunne jo også lave blæserne om til at køre på 7V.

Fra : ab

Dato : 25-04-01 14:49

Jeg har lavet nogle meget billige dæmpninger, men det er med en vis risiko.
Jeg har sat nogle varmefølsomme modstande i serie med blæsermotorerne. Når
man efterfølgende holder meget øje med temperaturen, kan det ofte lade sig
gøre ved mindre kølerkrævende systemer. Så er der også den fordel, at
blæserne først "hidser sig op" når temperaturen bliver høj.

MVH Arne Bruun

Fra : Jakob Bakke

Dato : 26-04-01 10:26

On Wed, 25 Apr 2001 12:29:14 +0200, "Brian Olsen" <BO3423@ehs.dk>
wrote:

>jeg ville gjerne have en mere tyst køling af mine to pc uden absolut at
>skulle investere i nye kølere til en formue.

Køb nogle lyddæmpene måtter, de er ikke så dyre igen. Se på

http://www.extremehardware.dk/ vist nok under kabinetter > tilbehør.

Hvad blæsere angår behøver du ikke nødvendigvis købe de dyreste. Du
kan evt. købe nogle til en 75-100 kr. og så reducere dem til 7v. Se
hvordan du går her:

http://www.oldhoj.dk/overclockingfaq.htm