UV beskyttelse
Fra : steen

Dato : 02-03-04 10:07

Hej

Er igang med et bygge en stripbuilt kajak, den skal 'pakkes ind' i
glasfiber og epoxy. Men epoxy kan jo som bekendt ikke tåle UV lys.
Nogle bruger lak(varnish) af en slags, Interthane Plus fra Interlux
bliver anbefalet af andre - men hvad med klar gelcoet, findes det
ikke..?? Det lyder godt nok som om Interthane er langt hårdere, men
jeg ville lige høre alligevel.

Hygge
--
steen - menzi.dk
---

Fra : Claus Tersgov

Dato : 02-03-04 14:09

Uheldigvis faldt steen over tastaturet og skrev derved følgende:

> [...]
> bliver anbefalet af andre - men hvad med klar gelcoet, findes det
> ikke..?? Det lyder godt nok som om Interthane er langt hårdere, men

Gelcoat er polysterbaseret og polyester kan *ikke* hænge fast på
epoxy.

Husk at undersøge, om den lak, du bruger, kan hænge på epoxy. Det er
langt fra alle lakker, der kan hæfte på epoxy.

Epifanes produkter er glimrende til brug på epoxy.

Claus

Fra : steen

Dato : 02-03-04 14:41

On Tue, 2 Mar 2004 13:09:26 UTC, "Claus Tersgov"
<nospamnews@tersgov.dk> wrote:

> Gelcoat er polysterbaseret og polyester kan *ikke* hænge fast på
> epoxy.

Aha - hermed har jeg så fundet ud af min (anden) kajak er bygget på
polyesterbasis. Måske grunden til den er lidt 'sårbar'

Så bliver jeg nødt til at spørge dumt igen: Hvad hedder det "hvide,
blanke" på en epoxy båd, og fås DET som klart..??

> Husk at undersøge, om den lak, du bruger, kan hænge på epoxy. Det er
> langt fra alle lakker, der kan hæfte på epoxy.

100!

> Epifanes produkter er glimrende til brug på epoxy.

Kigger

Hygge
--
steen - menzi.dk
---

Fra : Claus Tersgov

Dato : 02-03-04 15:06

Uheldigvis faldt steen over tastaturet og skrev derved følgende:

> Aha - hermed har jeg så fundet ud af min (anden) kajak er bygget på
> polyesterbasis. Måske grunden til den er lidt 'sårbar'

Sårbar??

Polyester er da et glimrende byggemateriale. Næsten alle plastikbåde
er af polyester

> Så bliver jeg nødt til at spørge dumt igen: Hvad hedder det "hvide,
> blanke" på en epoxy båd, og fås DET som klart..??

Du kan sagtens tilsætte specielt solfilter til epoxy, men det ændre
bare ved epoxyens andre egenskaber.

Det andet er nok een eller anden speciel epoxylak, f.eks. noget i stil
med Lightprimer bare uden pigmenter. Det hvide på en epoxybåd er bare
epoxy, der er tonet. West har eksempelvis forskellige tonepasta til
deres epoxy, men igen, hver gang man tilfører noget til epoxy, så
ændrer man ved andre egenskaber. Men det er glimrende, hvis man skal
"male" med epoxy for at få en ensartet farve.

Desiderede epoxymalinger har jeg ikke meget forstand på. Der er jo
kommet 117 nye typer, og de fleste er alligevel ikke tilgængelige på
forbruger markedet.

Men du kan sagtens bruge en almindelig lak fra Hempel, f.eks. Polybest
5555 - den hæfter glimrende på epoxy, selv om den er delvis polyester
baseret. Det er kun ren polyester, som ikke kan hæfte på epoxy.

Husk at grunde nogle gange med lightprimer og slut så af med Polybest.
Så får du en flot finish på din kajak, som også er holdbar. Hempel
skriver ganske vist, at Polybest ikke er beregnet til brug under
vandlinjen, men det skal man ikke tage så tungt på en jolle eller
kajak. Den er jo ikke i vandet konstant.

Det, du kalder Gelcoat eller topcoat, bruger man ikke på epoxybåde,
fordi epoxyen er diffussionstæt og således unødvendig.

Claus

Fra : steen

Dato : 02-03-04 18:39

On Tue, 2 Mar 2004 14:05:55 UTC, "Claus Tersgov"
<nospamnews@tersgov.dk> wrote:

> Sårbar??

Tjae... bliver lovligt skrammet af mit brug. ;)   Epoxy anbefales stærkt
til den type båd jeg er igang med, der kunne være en sammenhæng.

[cut en masse god info]

> Det hvide på en epoxybåd er bare epoxy, der er tonet.

Aha.

> [...]
> ændrer man ved andre egenskaber. Men det er glimrende, hvis man skal
> "male" med epoxy for at få en ensartet farve.

Ensartet klar, er ønsket her. ;)

Hygge
--
steen - menzi.dk
---

Fra : Claus Tersgov

Dato : 02-03-04 20:27

Uheldigvis faldt steen over tastaturet og skrev derved følgende:

> Ensartet klar, er ønsket her. ;)

Det kan man ikke lave med et godt resultat med West epoxy. Selv om man
tilsætter solfilter bliver det ikke rigtigt godt.

Claus

Fra : steen

Dato : 02-03-04 21:31

On Tue, 2 Mar 2004 19:27:25 UTC, "Claus Tersgov"
<nospamnews@tersgov.dk> wrote:

> Det kan man ikke lave med et godt resultat med West epoxy. Selv om man
> tilsætter solfilter bliver det ikke rigtigt godt.

Må være grunden til der anbefales varnish eller Interthane.
--
steen - menzi.dk
---