/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
Gennemgående ekkolodstransducer
Fra : Alf


Dato : 01-03-04 16:21

Jeg har en 35" motorsejler, hvor jeg vil montere et ekkolod
med gennemgående transducer.
Er det svært? og
Hvad skal jeg være forsigtig med?

--
~~~~~~~~~~~~~~~~
Hilsen Alf
~~~~~~~~~~~~~~~~



 
 
Steffen Skov (02-03-2004)
Kommentar
Fra : Steffen Skov


Dato : 02-03-04 13:49


"Alf" <Alf???@kaylarsen.com> skrev i en meddelelse
news:404354ca$0$29404$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Jeg har en 35" motorsejler, hvor jeg vil montere et ekkolod
> med gennemgående transducer.
> Er det svært? og
> Hvad skal jeg være forsigtig med?
>
> --
> ~~~~~~~~~~~~~~~~
> Hilsen Alf
> ~~~~~~~~~~~~~~~~
Hej Alf
Skivet skal op af vandet. Så kan du bore et hul og montere transduceren, men
HUSK evt. Sikaflex mellem transducer og skrog til at gøre gennemføringen
vandtæt.
Hele operationen tager kun 1 time hvis du har værktøjet klar i de rette
størrelser, og 100% har besluttet dig for, hvor transduceren skal monteres.
Hilsen
Steffen



Claus Tersgov (02-03-2004)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 02-03-04 14:43



Uheldigvis faldt Alf over tastaturet og skrev derved følgende:

> Jeg har en 35" motorsejler, hvor jeg vil montere et ekkolod
> med gennemgående transducer.
> Er det svært? og
> Hvad skal jeg være forsigtig med?

Du skulle nok fortælle, hvad den motorsejler er bygget af!

Er det træ, så er det nemt. Bor hullet og luk evt kanterne med
shelllak eller hvis du har noget epoxy. Bemær dog, at epoxy ikke kan
anvendes på vådt træ, så brug hellere en urethan lak Kom godt med
Sikaflex på transducer og rundt om hullet.

Stål er samme procedure, her er epoxy eller en ordentlig grunder også
vigtig, f.eks. Lightprimer.

Er det glasfiber med distancemateriale, så er det lidt mere
besværligt, fordi det er meget vigtigt, at du får lukket kanterne i
laminatet. Først markerer du hullets midte med en prik. Så tegner du
en streg på ca 30 cm lige gennem prikken, både vandret og lodret. Så
skal du bore et hul, der er ca. 10 mm større end det hul, du skal
bruge. Så smører du kanterne med ufortyndet epoxy, og så fylder du
hele hullet op igen med fortykket epoxy. Det skal nok gøres af nogle
gange afhængigt af skrogtykkelsen. Du kan også bruge Hempels
epoyxyfiller, hvis du ikke har adgang/erfaring med epoxy arbejde.

Når det er tørt, tegner du stregerne op igen, så du har midten af
hullet. Bor så det færdig hul og monter med Sikaflex. Der skal
naturligvis slibes ind imellem efter behov.

Claus


Alf (05-03-2004)
Kommentar
Fra : Alf


Dato : 05-03-04 06:10


"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> wrote in message
news:c222re$144t$1@news.cybercity.dk...

>
> Du skulle nok fortælle, hvad den motorsejler er bygget af!
>
Båden er bygget af, i henhold til købsspecifikationen,
håndoplagt glasfiber.

Er det det samme som glasfiber med distancemateriale?

Hilsen Alf





Bjarke Christensen (05-03-2004)
Kommentar
Fra : Bjarke Christensen


Dato : 05-03-04 19:22

Håndoplagt er et alternativ til "sprøjtet" glasfiber, der (i starten) havde
væsentlige kvalitetsproblemer, med fx at det fik osmose. Det kan være både
med og uden distancematerialet.

Det er distancematerialet (som Claus beskriver) der gør det lidt "kringlet"
at lave en ordentlig gennemføring.

Jeg har ikke distancemateriale i min bund, så det tog kun 1 time at lave en
helt perfekt gennemføring.

/Bjarke

"Alf" <Alf???@kaylarsen.com> wrote in message
news:40480c8e$0$29339$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
> "Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> wrote in message
> news:c222re$144t$1@news.cybercity.dk...
>
> >
> > Du skulle nok fortælle, hvad den motorsejler er bygget af!
> >
> Båden er bygget af, i henhold til købsspecifikationen,
> håndoplagt glasfiber.
>
> Er det det samme som glasfiber med distancemateriale?
>
> Hilsen Alf
>
>
>
>



PKJ (05-03-2004)
Kommentar
Fra : PKJ


Dato : 05-03-04 19:43

Bjarke Christensen wrote:
> Håndoplagt er et alternativ til "sprøjtet" glasfiber, der (i starten)
> havde væsentlige kvalitetsproblemer, med fx at det fik osmose. Det kan
> være både med og uden distancematerialet.
>
> Det er distancematerialet (som Claus beskriver) der gør det lidt
> "kringlet" at lave en ordentlig gennemføring.
>
> Jeg har ikke distancemateriale i min bund, så det tog kun 1 time at lave
> en helt perfekt gennemføring.
>
> /Bjarke
>
> "Alf" <Alf???@kaylarsen.com> wrote in message
> news:40480c8e$0$29339$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>>
>> "Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> wrote in message
>> news:c222re$144t$1@news.cybercity.dk...
>>
>>>
>>> Du skulle nok fortælle, hvad den motorsejler er bygget af!
>>>
>> Båden er bygget af, i henhold til købsspecifikationen,
>> håndoplagt glasfiber.
>>
>> Er det det samme som glasfiber med distancemateriale?
>>
>> Hilsen Alf

Jeg har aldrig set "distancemateriale" anvendt i midtskibsplanet men kun i
skrogsider og dæk. Jeg ville ikke være bekymret
for at bore hul idet der i håndoplagt glasfiber netop vil extra tykke lag i
bunden.
/PKJ



Bjarke Christensen (05-03-2004)
Kommentar
Fra : Bjarke Christensen


Dato : 05-03-04 20:33

Ja, min var over 3 cm tyk i bunden !!

/Bjarke

"PKJ" <Poul_XXXkjeldahl@hotmailXXX.com (Remove X)> wrote in message
news:4048c990$0$1596$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> Jeg har aldrig set "distancemateriale" anvendt i midtskibsplanet men kun i
> skrogsider og dæk. Jeg ville ikke være bekymret
> for at bore hul idet der i håndoplagt glasfiber netop vil extra tykke lag
i
> bunden.
> /PKJ
>
>



PKJ (05-03-2004)
Kommentar
Fra : PKJ


Dato : 05-03-04 20:49

Bjarke Christensen wrote:
> Ja, min var over 3 cm tyk i bunden !!
>
> /Bjarke
>
> "PKJ" <Poul_XXXkjeldahl@hotmailXXX.com (Remove X)> wrote in message
> news:4048c990$0$1596$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>>
>> Jeg har aldrig set "distancemateriale" anvendt i midtskibsplanet men kun
>> i skrogsider og dæk. Jeg ville ikke være bekymret
>> for at bore hul idet der i håndoplagt glasfiber netop vil extra tykke
>> lag i bunden.
>> /PKJ

Jeg lagde en YANMAR motor med sejldrev i min tidligere båd i 1983. En
Sagitta 35.
Hullet til sejldrevet troede jeg kunne lave med en motorstiksav, men nej.
Det blev en håndstiksav da jeg ikke kunne få savklinger til motorstiksaven
som var lange nok.

Da "proppen" kom ud var den 55 mm. tyk på det tykkeste sted. Det er en solid
bådtype.

/PKJ




Claus Tersgov (05-03-2004)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 05-03-04 22:02



Uheldigvis faldt Alf over tastaturet og skrev derved følgende:

> Båden er bygget af, i henhold til købsspecifikationen,
> håndoplagt glasfiber.
> Er det det samme som glasfiber med distancemateriale?


Håndoplagt betyder bare, at der har gået en mand og lagt måtterne og
polyesteren ud manuelt. Det siger intet om, om båden er bygget som en
sandwich konstruktion.

Claus


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste