problemer med disk tjeck
Fra : Tonny Jørgensen

Dato : 01-03-04 12:08

Jeg får hele tiden problemer under boot med disk tjeck. Hvilket ender med at
den stopper og siger jeg skal køre fsck manuelt. Dette er ikke så
hensigtsmæssigt da det er en maskine der står remote som jeg ikke altid lige
kan komme til.

jeg lavede for noget tid siden filsystemet om til ex3, men har nu følgende
underlige symptom

[root@s1-9m832-5 root]# dmesg | grep EXT
EXT2-fs warning (device sd(8,2)): ext2_read_super: mounting ext3 filesystem
as ext2
EXT3 FS 2.4-0.9.19, 19 August 2002 on sd(8,1), internal journal
EXT3-fs: mounted filesystem with ordered data mode.
EXT3 FS 2.4-0.9.19, 19 August 2002 on sd(8,18), internal journal
EXT3-fs: mounted filesystem with ordered data mode.
[root@s1-9m832-5 root]# mount | grep ext3
/dev/sda2 on / type ext3 (rw,usrquota,grpquota)
/dev/sda1 on /boot type ext3 (rw)
You have new mail in /var/spool/mail/root
[root@s1-9m832-5 root]#

denne fejl kommer også ved hver boot.

kan der være sammenhæng mellem denne ext2 warning og den fejlende disk tjeck
under boot ?

OS er fedora og disken er en 120 gb western digital SATA disk med 3
partitioner

jeg har som workaround forsøgt at disable UDMA samt at lave en fil
/etc/fastboot som skulle skippe disk tjeck under boot, dette har dog ikke
løst problemet.

Alle forslag er meget velkomne.

- Tonny, www.jegergud.dk

Fra : Jesper Mouridsen

Dato : 01-03-04 15:35

Den Mon, 01 Mar 2004 12:08:26 +0100. skrev Tonny Jørgensen:

> [...]
>
> [root@s1-9m832-5 root]# dmesg | grep EXT
> EXT2-fs warning (device sd(8,2)):
"ext2_read_super: mounting ext3 filesystem as ext2"
Der er fordi din kerne ikke har ext3 support indbygget (det er ikke nok
med et modul, da det jo er root fil systememt vi taler om.
Så byg en ny kerne. Go fornøjelse.

Fra : Tonny Jørgensen

Dato : 01-03-04 16:22

> "ext2_read_super: mounting ext3 filesystem as ext2"
> Der er fordi din kerne ikke har ext3 support indbygget (det er ikke nok
> med et modul, da det jo er root fil systememt vi taler om.
> Så byg en ny kerne. Go fornøjelse.

monstro der findes en precompilet rpm pakke til fedora med en sådan kernel
med indbygget ext3 support ?

har nu prøvet med 2.6.1-1.149 uden held også....

- Tonny, www.jegergud.dk

Fra : Esben Skov Pedersen

Dato : 03-03-04 19:10

Tonny Jørgensen wrote:

> monstro der findes en precompilet rpm pakke til fedora med en sådan kernel
> med indbygget ext3 support ?

Alle fedora kernerne har ext3 support

/Esben

Fra : Tonny Jørgensen

Dato : 05-03-04 01:45

"Esben Skov Pedersen" <spam@geek.linux.dk> wrote in message

> Alle fedora kernerne har ext3 support
>
> /Esben

jep som module ikke compileret ind i kernen, har dog fundet en løsning nu

- Tonny