"Fjernstyre" redhat fra windows
Fra : Nikolaj Hviid

Dato : 29-02-04 16:56

Hey
Jeg er temlig ny til det med Linux, men dog godt inde i Windows. Har
overvejet at anskaffe en lille computer som FTP-server, downloadserver mm.
Er det muligt at "fjernstyre" Redhat fra en anden computer med XP?

Mvh.
Nikolaj

Fra : Christian Joergensen

Dato : 29-02-04 17:08

Jada. Du kan fx. hente PuTTY fra http://google.com

--
Christian Jørgensen | Never test for a bug you don't know how to fix.
http://www.razor.dk |

Fra : Michael Eriksen

Dato : 29-02-04 17:54

"Nikolaj Hviid" <nikolaj_hviid@hotmail.invalid> wrote in

> [...]
> Har overvejet at anskaffe en lille computer som FTP-server,
> downloadserver mm. Er det muligt at "fjernstyre" Redhat fra en

Du er nok ude efter noget GUI-snask:

Se www.tightvnc.com og xf4vnc.sf.net

Fra : Kent Friis

Dato : 29-02-04 18:07

Den Sun, 29 Feb 2004 16:54:04 GMT skrev Michael Eriksen:
>"Nikolaj Hviid" <nikolaj_hviid@hotmail.invalid> wrote in

>Du er nok ude efter noget GUI-snask:

Han skrev *server*

>Se www.tightvnc.com og xf4vnc.sf.net

Hvis endelig man vil have GUI, så er X rent faktisk beregnet til
formålet, og fungerer iøvrigt bedre end VNC.

Mvh
Kent

Fra : Michael Eriksen

Dato : 29-02-04 18:40

leeloo@phreaker.net (Kent Friis) wrote in

> Han skrev *server*

Jo, jo, jeg kan skam godt læse. Men en windows-mand, der vil bruge Linux
til serverbrug vil højst sandsynligt være mere tryg med et GUI. Faktisk
er der rimelig sandsynligt han vil være lost med CLI.

> Hvis endelig man vil have GUI, så er X rent faktisk beregnet til
> formålet, og fungerer iøvrigt bedre end VNC.
>
> Mvh
> Kent

Tjaeh, men hvor finder du en gratis X server til windows - bortset fra
cygwin og et to-tre-cifret antal MB installation eller en af de
gumpetunge java versioner? Med vnc/xf4vnc kan han bare tage sin MSIE og
fyre op under "http:<server>:5800".

Og så kan han altså det han spurgte efter: "fjernstyre Redhat fra en
anden computer med XP" med minimal indsats.

Michael

Fra : Kent Friis

Dato : 29-02-04 22:56

Den Sun, 29 Feb 2004 17:40:06 GMT skrev Michael Eriksen:
> [...]
>til serverbrug vil højst sandsynligt være mere tryg med et GUI. Faktisk
>er der rimelig sandsynligt han vil være lost med CLI.

Hvis det er en af de windows-folk der aldrig har set en server, ja.

>Tjaeh, men hvor finder du en gratis X server til windows - bortset fra
>cygwin og et to-tre-cifret antal MB installation

Ja, det er godt nok lige i underkanten for et windows-program

Jeg plejer at bruge X-Win32, hvis man taster "guest" som serienr,
har man en begrænset udgave (mener det er 20 minutter), og den
fungerer rigtig godt.

>eller en af de
>gumpetunge java versioner? Med vnc/xf4vnc kan han bare tage sin MSIE og
>fyre op under "http:<server>:5800".

Og så nævner du lige præcis en java-version af VNC...

>Og så kan han altså det han spurgte efter: "fjernstyre Redhat fra en
>anden computer med XP" med minimal indsats.

Godt nok er han vant til windows, men jeg vil nu alligevel ikke kalde
det at sætte en VNC-server op på Linux for "minimal indsats".

Mvh
Kent

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 29-02-04 23:43

Kent Friis <leeloo@phreaker.net> wrote:

> Hvis det er en af de windows-folk der aldrig har set en server, ja.

Jeg bruger webmin til at styre en RedHat server fra Windows. Den kan
også bruges til SAMBA, men jeg foretrækker SWAT til det formål.

Lettere end at rode med X på sin Windows-boks.

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : Nikolaj Hviid

Dato : 01-03-04 00:28

> Lettere end at rode med X på sin Windows-boks.

Takker tror også det blir den jeg går efter. Og hehe ja godt nok windows
mand, men har været med så længe at de gode gamle dos-dage (hvor man selv
styrede hva fan der sker på ens computer) ikke er glemt... problemet er bare
lige at vide hvor tingene ligger i Linux og forskellen på hvordan det er
bygget op... selve det ikke at have en grafisk brugerfalde betyder intet.

Nikolaj

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 01-03-04 08:18

On 2004-02-29, Nikolaj Hviid <nikolaj_hviid@hotmail.invalid> wrote:
> [...]
> bygget op... selve det ikke at have en grafisk brugerfalde betyder intet.

Det er op ad bakke i starten, men det er alt ny viden vel!?
Der _er_ fordele ved at lære linux fra bunden af --- blandt andet
at man kan logge ind via ssh fra hele verden af og styre sin server som
om man sad på den. Kan man sikkert også via noget webgeil, men det
anser jeg som et sikkerhedshul.

Mvh Thomas, 2720

Fra : @rsten

Dato : 02-03-04 11:44

Nikolaj Hviid wrote:

> [...]
> glemt... problemet er bare lige at vide hvor tingene ligger i Linux
> og forskellen på hvordan det er bygget op... selve det ikke at have

Kombinationen af webmin & pyTTY fungerer helt fint, og bruger mindre
resourcer end X+VNC
--
/carsten

Fra : Andreas Paasch

Dato : 01-03-04 01:03

Nikolaj Hviid wrote:

> [...]
> overvejet at anskaffe en lille computer som FTP-server, downloadserver mm.
> Er det muligt at "fjernstyre" Redhat fra en anden computer med XP?

Altså,

hvis det ikke absolut skal være grafisk, vil jeg da vælge en SSH via Putty.

/Andreas
--
Registeret Linux user #292411

Fra : Søren Steinmetz

Dato : 04-03-04 16:41

"Andreas Paasch" <Andreas@Paasch.Net> skrev i en meddelelse

downloadserver mm.

> Altså,
>
> hvis det ikke absolut skal være grafisk, vil jeg da vælge en SSH via
Putty.

Samme her.
(Benyttes allerede her )

MvH