Problemer med sata
Fra : Henrik Davidsen

Dato : 29-02-04 16:52

Hejsa

Jeg har for noget tid siden købt mig et asus p4v800x bundkort, men jeg har
haft en del problemer med sata-delen.

Først havde jeg indstillet bios'en til at boote fra en af mine sata diske,
men det "glemte" den hele tiden. Så hver gang jeg havde genstartet, skulle
jeg ind i bios og fortælle den det igen. Men andre indstillinger kunne
bios'en godt huske, så batteri-problem blev udelukket.

Så installered jeg os på en ide-disk, og så har tingene kørt forholdsvist
fint siden da. Men den "taber" stadig ret ofte en eller begge mine sata
diske. Det foregår på den måde, at jeg pludselig ikke har kontakt til disken
længere. Hvis jeg så hiver stikket ud af disken(e), og sætter det i igen, så
finder den nogle gange drevet igen, men andre gange skal jeg prøve flere
gange før det lykkedes.

Det er 2 styk Maxtor 6y169M0 jeg har, og det sker lidt på skift for begge
diske. Så umiddelbart hælder jeg mest til at det er noget med bundkortet der
ikke er helt som det skal være. Men da det jo er en temmelig periodisk fejl
(kommer måske en gang i døgnet, eller lidt sjældnere) er det jo ikke sikkert
at fejlen optræder hvis jeg fejlmelder bundkortet og sender det retur.

Nogle idéer til hvad problemet kan være, og hvad jeg kan/skal gøre?
Det skal lige siges, at jeg har forsøgt med diverse drivere der fulgte med
bundkortet, og opdaterede fra nettet - men det gør tilsyneladende ingen
forskel.

Mvh. Sjang