Hjælp med sygdom
Fra : Ukendt

Dato : 29-02-04 12:20

På en dødsattest fra 1885 står dødsårsagen som noget i retning af
Laugephtisis, kan nogen fortælle mig hvad det er?
Mange i den søskendeflok er døde af lungesygdomme.
Karen
(Fjern SPAMgitter ved svar direkte)

Fra : Carl Müller

Dato : 01-03-04 07:04

Mon det ikke står 'lungephistis'? I så fall er det lungetuberculose.
mvh
Carl

Fra : Peter Ravn Rasmussen

Dato : 01-03-04 09:54

Nu plejer det jo at være nix-nix i USENET at rette folks stavefejl, men i
dette tilfælde er det ikke helt uden betydning, såeh...

Det hedder "phthisis" (tæring, af græsk: "phthinô", forfald). Det optræder
almindeligt i europæisk medicinsk sprogbrug som en betegnelse for
tuberkulose. Andre versioner er f.eks. "tisike" (gl.fransk) og "tisick"
(m.engelsk), og disse optræder også nogle gange i danske tekster, brugt af
læger uddannet i udlandet.

Selvfølgelig optræder det også i alle mulige fejlstavede former, og
"phtisis", "fitisse" og "phitis" er bl.a. nogle af de versioner, jeg har
set.

mvh.
Peter Ravn Rasmussen

Fra : Carl Müller

Dato : 02-03-04 07:07

Slip of the pen, Peter. Det skal selvsagt som du påpeker være
phthisis, jeg mistet en t og h i farten. Uansett, det betyr henfall,
"tæring" som folkelig betegnelse på lungetuberculose. "Hun døde av
tæring"
Carl